עמדת הטענה טסלה
צילום: Pixbay

46 אלף דולר לטסלה: תקראו על שוק החשמליות הפורח בארה"ב - ותקנאו

טסלה איבדה נתח שוק ממכירת החשמליות שלה ברבעון הרביעי, כי היא הורידה מחירים, אבל השורה התחתונה מעניינת - שוק החשמליות בארה"ב מתחיל לפרוח. מי שולטת בשוק, מה צפוי ב-2023 ומה המחירים כעת, לאחר שהממשלה מעניקה הקלה במס?
איציק יצחקי | (2)

טסלה איבדה נתח שוק ברבעון הרביעי. היא הורידה מחירים בסין ובצפון אמריקה, בתקווה להגביר את הביקוש לרכבי החשמל שלה.

בפועל, במשך 2022 כולה, 808 אלף רכבי EV (חשמליים) נמכרו בארצות הברית, כשברבעון הרביעי היא מכרה 225 אלף - 58% יותר לעומת הרבעון הרביעי של 2021.

חדירת המכוניות חדשות לארה"ב בשנת 2022 הגיעה לכמעט 6% מכלל השוק. זה נשמע מעט, אבל זה 3% יותר מאשר בשנת 2021. 30 דגמים שלהם מכרו יותר מ-1,000 יחידות בארה"ב בשנה האחרונה, לעומת 18 דגמים שהגיעו לרף הזה בשנת 2021.

בשורה התחתונה, טסלה סיימה את השנה עם שני רכבי החשמל הנמכרים ביותר בעולם - דגם Y המוכר ודגם 3 שנפוץ בכל העולם. בסך הכל, היא מכרה ארבעה מבין ששת הדגמים המובילים. מצד שני, נתח השוק של טסלה ירד לכ-65% ממכירות רכבי החשמל החדשים ב-2022, לעומת כ-72% ב-2021. זה אומר שעוד חברות נכנסו לשוק. ברבעון הרביעי של השנה הקודמת, נתח השוק של טסלה הסתכם ב-58%, ירידה של כמעט 78% לעומת הרבעון המקביל ב-2021. 

אז נכון, אף אחד לא ציפה שטסלה תשמור על יותר מ-70% משוק הרכב החשמלי בעולם. בסין, למשל, היא מוכרת 12% בלבד מהרכבים החשמליים כי יש לה מתחרות. במערב אירופה, היא מוכרת סביב 15%-20%.

אבל משהו אחר קורה בארה"ב. היא היחידה שמוכרת מספר דגמים שכולם מובילים מבחינת רמת המכירות. ארה"ב מאמינה בה. פורד, למשל, פספסה עם השקת ה-F-150 Lightning החשמלי שנשאר מאחורי העשירייה הראשונה.

מהנתונים עולה שעשרת רכבי החשמל המובילים בארה"ב לשנת 2022 היו טסלה דגם Y, טסלה דגם 3, פורד מוסטנג, שברולט בולט, טסלה דגם S, טסלה דגם X, יונדאי יוניק 5, פולקסווגן, קיה EV6, וגם המכונית החשמלית של ריביאן.

פורד יכולה להתנחם בעובדה אחרת: היא הייתה מוכרת הרכבים מספר 2 בארה"ב במהלך השנה כולה, כנראה בזכות המוסטנג שלה. בעוד שטסלה מכרה 522 אלף רכבים בשנה (מכל הסוגים), פורד מכרה 61 אלף יחידות. אחריה ג'נרל מוטורס (GM) שמכרה 39 אלף יחידות.

לגבי רכבים חשמליים, 11 מותגי רכב מכרו יותר מעשרת אלפים רכבים בשנה. שנה קודם, רק 7 מותגים עשו את זה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קנדה? 16/01/2023 20:41
    הגב לתגובה זו
    מה קורה בקנדה ?
  • 1.
    משקיע שוקע 16/01/2023 18:03
    הגב לתגובה זו
    בסוף לא ישאר חברה שתמכור רכבים כאלו בקצב הזה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.