יהלי רוטנברג החשב הכללי באוצר
צילום: גלעד ארצי

הגירעון בירידה חדה: 3.3% בינואר - זה היה יכול וצריך להיות כבר בחודש שעבר

אם משרדי הממשלה לא היו מבזבזים מיליארדים בחודש דצמבר - כפי שהם נוהגים לעשות מזה שנים, בחוסר אחריות ציבורית משווע - הגירעון היה משתפר ויורד לרמה הנוכחית כבר לפני חודש. בסופו של דבר מישהו (כלומר אזרחי ישראל) יצטרך להחזיר את החובות הללו שהגיעו כבר לטריליון שקל; 3.5 מיליארד שקל נגבה בינואר ממימוש אופציות של עובדי הייטק
נתנאל אריאל | (2)

הגירעון של מדינת ישראל בחודש ינואר ירד בחדות ב-1.2% ועומד על 3.3% מהתוצר (50 מיליארד שקל), לעומת 4.5% בחודש דצמבר. הצבענו על כך שאם המדינה לא הייתה מבזבזת סתם מיליארדים הגירעון היה יורד לרמות הנוכחיות כבר היה קורה בחודש הקודם - והנה מגיע חודש ינואר ומוכיח את הטענה.

על פי משרד האוצר, חודש ינואר מאופיין עונתית בעודף תקציבי שהסתכם ב-18.5 מיליארד שקל, כאשר עיקר ההסבר לעודף על פי משרד האוצר הוא גידול בהכנסות המדינה של 27.8% תוצר ב-12 החודשים האחרונים, עליה של 5.2 נקודות אחוז תוצר ביחס לינואר 2021. 

אבל גם זה בדיוק מוכיח את הנקודה: משרדי הממשלה מבזבזים סתם כסף בחודש דצמבר, כי הם יכולים, כי נגמרת השנה ויש להם 'עודף'. אז במקום לנהוג באחריות. במקום לשמור על הקופה הציבורית (הכסף שלכם. כן) הם פשוט מבזבזים. בסוף יש מחיר לכסף הזה - מדינת ישראל משלמת כל שנה החזרי חובות גבוהים בעשרות מיליארדי שקלים ממה שהיה אם הגירעון היה נמוך יותר (החוב של ישראל כבר עומד על טריליון שקל - בסוף מישהו, כלומר הציבור, יצטרך לשלם את המחיר של מישכון העתיד לטובת ההווה). בשנים קודמות הוצב יעד גירעון נמוך יותר של פחות מ-3%, ועל פי החוק בשנת 2022 יעד הגירעון הוא 2%. אז בשנתיים האחרונות המדינה רחוקה משם (בעקבות הקורונה הגירעון זינק לשיא של 12.4% בפברואר 2021, או 185 מיליארד שקל).

כן צריך לומר, הגירעון של ישראל נמוך בהשוואה עולמית. המדינות הגדילו משמעותית את ההוצאות שלהן, אבל זו נחמת עניים: אצל הרבה מדינות אחרות גרוע יותר ולכן אצלנו זה בסדר. אז האמת שזה לא בסדר. אין סיבה לבזבז כסף שלא צריך לבזבז (ועובדה שכל השנה לא ביזבזו אותו). בצורה כזו חוסכים לעתיד במקום סתם לבזבז על ההווה. רוצים לשפר את החיים של אזרחי ישראל? צריך כמובן לשפר את התוצר לנפש, אבל לא פחות חשוב - לנסות לבזבז פחות.

ובחזרה לנתוני האוצר:

על פי נתוני האוצר, הוצאות הממשלה בחודש ינואר התכנסו מעט ל-31.1% תוצר (קיטון של 3.3% נקודות אחוז תוצר ביחס לנתון בחודש ינואר 2021).

היקף ההכנסות של המדינה בחודש ינואר עמד על 48 מיליארד שקל, גידול של 39% לעומת ינואר 2021. ההוצאות בחודש ינואר עמדו על 29.5 מיליארד שקל, ירידה של 15% ביחס לינואר בשנה שעברה - אבל בנטרול תכנית הסיוע בעקבות הקורונה הגידול בהוצאות הממשלה הסתכם ב-4.8%.

הכנסות ממסים ישירים:

ההכנסות ממסים ישירים הסתכמו בינואר 2022 ב-29.5 מיליארד שקל לעומת 19.7 מיליארד שקל בינואר 2021. בשיעורים אחידים, גדלה גביית המסים הישירים בינואר 2022 ב-38%.

מס הכנסה מעצמאים ומחברות - בינואר הסתכמה הגביה ב-15.6 מיליארד שקל לעומת 10.5 מיליארד שקל בינואר 2021. בשיעורי מס אחידים, זוהי עליה של כ-31%.

הגבייה מעצמאים (כולל בעלי מניות בחברות) עלתה ב-9% בעוד שהגבייה מחברות עלתה ב-43%. העליה החדה בגביית חברות נובעת בחלקה מגידול במספר שומות בסכומים משמעותיים.

קיראו עוד ב"בארץ"

ניכויי מס הכנסה משכירים וניכויים במקור אחרים, כולל משוק ההון - הגביה הסתכמה בינואר 2022 בכ-14.7 מיליארד שקל, לעומת 11.4 מיליארד שקל בינואר 2021, עליה של 25%. העליה מוסברת בחלקה ע"י גידול משמעותי מגביה בגין מימוש אופציות ע"י עובדים במסגרת אקזיטים.

שוק ההון – בינואר 2022 נרשמה גביה ברוטו של כ-0.5 מיליארד שקל, בדומה לינואר 2021.

מיסוי מקרקעין - ההכנסות נטו ממיסוי מקרקעין הסתכמו בינואר 2022 ב-2.4 מיליארד שקל, לעומת 1 מיליארד שקל בינואר 2021.

בגביה ממס שבח נרשמה עליה של 145%. בגביה ממס רכישה נרשמה עליה בשיעור של 115%. העליה בגביה ממסי נדל"ן נובעת מגידול ברכישות דירות השקעה טרם העלאת מס הרכישה על דירה שניה.

החזרים – בינואר 2022 הסתכמו ההחזרים ממס הכנסה ומניכויים ב-1.7 מיליארד שקל, לעומת 1.5 מיליארד שקל בינואר 2021, עליה של 1%.

ההכנסות ממסים עקיפים:

בחודש ינואר 2022 הסתכמו ההכנסות ממסים עקיפים ב-17.2 מיליארד שקל לעומת 13.7 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, בנטרול הקדמת יבוא כלי הרכב בדצמבר 2020, עלו הכנסות ממסים עקיפים ב-16%. עיקר העלייה מוסברת ע"י גידול במע"מ ייצור מקומי לעומת התמתנות בהכנסות לפני שנה, בינואר 2021, כתוצאה מצמצום בפעילות של המשק בחלק ניכר מהענפים וכן ירידה ביבוא בזמן הסגר שהיה במשק באותם ימים.

סך ההכנסות ממע"מ (מס ערך מוסף) בינואר 2022 הגיעו ל-13.5 מיליארד שקל לעומת 10.1 מיליארד שקל אשתקד, עליה של 21%.

ההכנסות ממס קניה יבוא הסתכמו בינואר 2022 בכ-1.7 מיליארד שקל. בניכוי הקדמת יבוא רכב, זו ירידה ריאלית, של כ-17% לעומת ינואר 2021.

מס הבלו על הדלק - ההכנסות למדינה הסתכמו ב-1.8 מיליארד שקל לעומת 1.5 מיליארד שקל בתקופה מקבילה אשתקד. עליה של 15% הנובעת בעיקר מהגבלות התנועה וצמצום הפעילות של המשק בינואר 2021 בצורה משמעותית יותר מאשר ירידה בניידות בינואר 2022 בעקבות עליה בתחלואה ובידודים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אפי 10/02/2022 13:35
    הגב לתגובה זו
    חובות לא מחזירים.חובות ממחזרים.
  • 1.
    בנט הנוכל (ל"ת)
    משקיע ותיק 10/02/2022 10:42
    הגב לתגובה זו
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.

עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: