הפד' תחת ביקורת: האם התנודתיות החדה בשווקים תשפיע על החלטת הריבית?

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה הפד

​האם לאור הזעזוע בשווקים והירידה בפעילות הכלכלית מסביב לעולם, הבנק המרכזי צפוי לשנות את דעתו לגבי העלאות הריבית שמתוכננות לשנת 2016? ובכן תלוי את מי שואלים משום שעד עתה הבנק (המכונה הפד') מציג תשובה שאינה אחידה.

אם לשפוט על פי דבריו מיום שלישי האחרון של נציג הפד' מבוסטון, אריק רוזנגרן, העלאות הריבית שתוכננו להמשך שנת 2016 נמצאות תחת סימן שאלה כבד. לדבריו במידה והירידה בצמיחה הכלכלית בסין תחל להתפשט אל עבר מדינות אחרות כולל ארה"ב, הצפי של השוק לשתי העלאות ריבית עוד השנה לא יתממש.  

דבריו של רוזנגרן נאמרו עוד לפני הפרסום באמצע השבוע, של ספר הבז' מאת הבנק המרכזי בארה"ב. הספר הצביע על כך שבחלקים מסוימים במדינה לא נרשמה צמיחה כלכלית בחודשיים האחרונים. בכך הפד' תרם לדאגות הכלכליות בשוק כי הירידה בצמיחה הכלכלית העולמית, דופקת גם על שעריה הכלכליים של ארה"ב ושוב העמיד במרכז את שאלת הריבית. 

היום (ו') נציג הפד' של ניו יורק ויליאם דאדלי טען כי התחזית הכלכלית של הפד' לא השתנתה מאז הפגישה האחרונה. מתוך כך גם מתווה העלאת הריבית המדורג לאורך השנה הקרובה  לא השתנה עדיין, למרות הפתיחה הסוערת של שנת 2016 בשווקים. 

ארה"ב אינה אי 

דאדלי טען כי החלטות הריבית ימשיכו להישען על הנתונים הכלכליים שיזרמו אל הבנק, אם כי טען גם בהסתייגות מסוימת כי הירידה בצמיחה מסביב לעולם מסוכנת לכלכלת ארה"ב. 

הפד' העלה את הריבית ב-0.25% בדצמבר לראשונה מאז 2007 והכריז על כך שהריבית תעלה באופן מדורג לאורך השנה הנוכחית. השוק בתחילת השנה חזה העלאת ריבית נוספת בחודש מארס, אך מאז נעשה תמחור מחדש של השוק שמצביע על אפשרות לעלייה נוספת רק ביוני הקרוב בסיכויים של מעל ל-50%. 

מועצת הפד' תיתכנס בסוף חודש ינואר ותחליט שוב על גובה הריבית. הסיכוי שינוי בריבית בחודש הנוכחי נמצאת כרגע ברמה אפסית. אך באמצע חודש פברואר יחשף הפרוטוקול של הישיבה הנוכחית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.