TGI ל-2012: בעקבות המשבר - בתוך חצי שנה החשיפה למעריב קרסה ב-20%
מזה יותר מ-3 שנים ש'ישראל היום' מוביל בסקר TGI על פני 'ידיעות אחרונות', אולם הסיפור האמיתי נמצא דווקא אצל האח החבוט והחבול 'מעריב'. העיתון, שבמשך עשורים הוביל את תעשיית הפרינט בישראל, שבר בחציון השני של שנת 2012 שיא שלילי, עם חשיפה שהגיע לנתון חד ספרתי.
שיעור הקריאה הכללי של עיתונים נשאר יציב במונחים שנתיים, כאשר סך כל החשיפה לעיתונים היומיים עומד על 65.1% בינואר עד דצמבר 2012, לעומת 64.1% באותה תקופה אשתקד. לעומת זאת, ברמה חצי שנתית נרשמה ירידה בשיעור החשיפה לעיתוני יום חול מ-66.5% (ינואר-יוני) ל-63.8% (יולי-דצמבר). בסוף שבוע שיעור החשיפה לעיתונים יציב במונחים שנתיים כאשר שיעור החשיפה עומד על 65.9% ברמה שנתית (ינואר עד דצמבר 2012) לעומת 66.2% (ינואר עד דצמבר 2011). ברמה חצי שנתית התמונה שונה במעט כאשר שיעור החשיפה לעיתוני סוף שבוע עומדת על 65.1% ביולי-דצמבר לעומת 66.7% בינואר-יוני 2012.
סקר TGI בודק את שיעור החשיפה בקרב בוגרים בני 18 ויותר, של עיתונים ותחנות הרדיו, על סביב שנתי וחצי שנתי. את הסקר עורכת קנטאר מדיה מחקרי TGI מקבוצת קנטאר מדיה (לשעבר TNS טלגאל), תחת פיקוח ובקרה מקצועית של ועדת המחקר של איגוד חברות הפרסום. מאגר TGI מבוסס על מדגם מייצג של מרואיינים במגזר היהודי בגילאי 18+, המשקפים אוכלוסייה בשיעור של כ-4 מיליון נפש.
מנכ"ל חברת קנטאר מדיה מחקריTGI , איתן כסיף, ציין כי סקר TGI חוגג את יום ההולדת ה-15 בישראל. לדבריו, הנתונים היום מהווים את הגל ה-30 מאז השקתו ב-1998. בנוסף השנה, החברה משיקה תוכנה חדשה ומתקדמת, Choices 4 מבית Kantar Media העולמית, לצורכי ניתוח ממצאי המאגר.
רעידת אדמה בקרליבך, שמחה ברחוב השלושה
ברחוב השלושה יכולים לנשום שוב לרווחה. 'ישראל היום' רושם בחציון השני של 2012 שיא חשיפה עם 39.9% מול 38.7% בחציון הראשון של השנה, ובחישוב שנתי - החשיפה לעיתון עומדת על 39.3%, מול 38.1% בשנת 2011. גם החשיפה השנתית של 'ידיעות אחרונות', המתחרה הגדול והמר של 'ישראל היום', רשמה עלייה - מ-35.8% ב-2011 ל-37.4% בשנה החולפת. על פי חציונים, 'ידיעות' רשם ירידה קלה מ-37.6% ל-37.3%.
כאמור, הסיפור האמיתי מתמקד במעריב: העיתון הוותיק מרחוב קרליבך, צנח ב-6 החודשים האחרונים מ-11.9% בחצי הראשון של 2012 (נקודת התאוששות לאחר 3 חציונים בהם נרשמו ירידות), ל-9.7% בחודשים יולי-דצמבר 2012. מדובר על ירידה של 20% ב-6 חודשים, תקופה בה המשבר בעיתון היה הקשה ביותר שהוא ידע בשנים האחרונות, כולל פיטורי עובדים, סגירת מוספים, צמצום הדפסה, ובסוף, העברת הבעלות בחודש נובמבר מידיו של נוחי דנקנר לאלו של שלמה בן-צבי. בחישוב שנתי, הקריסה נראית מתונה יותר, מ-11.5% ב-2011 ל-10.8%.
אצל הקולגות מרחוב השוקן המצב לא הרבה יותר טוב: בחצי השני של 2012 החשיפה ל'הארץ' עמדה על 6%, מול 7% בחצי שלפניו, ירידה של 15%. בחישוב שנתי, רושם העיתון של עמוס שוקן ירידה קלה מ-6.6% ב-2011 ל-6.5% בשנה החולפת.
ואילו בחינמון 'ישראל פוסט' של אלי עזור יכולים בהחלט לחייך. זה החציון השלישי בו העיתון מתחזק, כאשר בחודשים יולי-דצמבר 2012 רשם 8.9% מול 8.4% בחצי השנה שלפני כן. בחישוב שנתי, עלה ה'פוסט' מ-8.3% ל-8.7%.
עיתוני סוף השבוע: שיא שלילי ל'ידיעות'
בגזרת עיתוני סוף השבוע, 'ידיעות אחרונות' רושם שיא שלילי, ו'ישראל היום' שיא חיובי, כאשר הפער ביניהם הולך ומצטמצם. על פי נתוני סקר TGI, 'ידיעות' מוביל את הטבלה עם חשיפה שנתית של 42.5% מול 32.1% לזה של 'ישראל היום'. מדובר על כ-10 אחוזים הפרש, ירידה מ-12% אחוזים בשנת 2011. בחישוב חציוני, עיתון סוף השבוע של 'ידיעות אחרונות' יורד מ-43.4% בחודשים ינואר-יוני 2012, ל-41.7% בחודשים יולי-דצמבר. 'ישראל היום' מתחזק מ-31.3% ל-32.8% בהתאמה.
גם בסוף השבוע מאבד 'מעריב' קוראים רבים. בתוך חצי שנה החשיפה יורדת ב-18% - מ-14.1% ל-11.6%. בחישוב שנתי הירידה מתונה הרבה יותר, מ-13.1% ב-2011 ל-12.9% ב-2012.
גם 'הארץ' מאבד 18% בחצי שנה, מ-7.6 בחצי הראשון של 2012, ל-6.2% בחצי השני, אולם בחישוב שנתי, גם שם הנתונים נראים מתונים יותר, מ-7.3% ב-2011 ל-6.9% בשנה החולפת.
ב'מקור ראשון' יכולים להיות מבולבלים: מצד אחד, בחישוב חציוני, ירד העיתון בדרסטיות מ-3.8 ל-3.3%. מאידך, בחישוב שנתי, הוא זינק בשנה ב-20%, מ-3% ב-2011, ל-3.6% ב-2012.
בעיתון 'בשבע' נרשמה ירידה מ-5.5% ל-5.1% כעת, אולם בחציון השני של 2012 מ-4.9% ל-5.3%, עליה של כמעט 8%. ב'גלובס' שמרו על נתון זהה לזה של 2011 - 3.2%.
מיתון במשק, קרב עקוב מדם בעיתונות הכלכלית
3 העיתונים הכלכליים נהנו במהלך השנה להשתלח זה בזה, במה שנחשב לאחת החזיתות המרתקות בשוק התקשורת הישראלי. 'כלכליסט' (שילוב של מוסף ב'ידיעות אחרונות' ומכירה עצמאית של 'כלכליסט') ממשיך להוביל בחשיפה עם ורושם שיא חשיפה מאז החלה מדידתו בחצי השני של 2010. על פי נתוני TGI, בחצי השני של 2012 רשם העיתון 12.4%, עליה קלה מ-12.3% בחודשים ינואר-יוני אז החשיפה עמדה על 12.3%. בחישוב שנתי העיתון קיבל 12.3%, עלייה קלה מהשנה שלפני כן - 2011, אז החשיפה עמדה על 12.1%.
TheMarker, כפי שקרה לעיתון האם שלו, 'הארץ', רשם ירידה חדה בחשיפה בחודשים יולי-דצמבר. על פי נתוני הסקר, עולה כי העיתון איבד 20% חשיפה בחצי שנה, מ-7.7% בחצי הראשון של 2012, ל-6.1% בחצי השני. בחישוב שנתי, החשיפה ל- TheMarkerירדה מ-7.3% ל-6.9%.
ואילו גלובס רשם עלייה קלה בחשיפה השנתית מ-4.4% ב-2011 ל-4.5% ב-2012, ואילו ב-2 החציונים של 2012 החשיפה עמדה על 4.5%.
בגזרת המגזינים: 'לאשה' מתאושש, 'פנאי פלוס' קורס
אחרי הנפילה החדשה שרשם 'לאשה' של בין החצי השני של 2011 לחצי הראשון של 2012, מ-9.7% ל-8.3%, מגזין הנשים של 'ידיעות אחרונות' נהנה כעת מפריחה, עם זינוק של כמעט 10% ל-9% בחצי השני של 2012. בחישוב שנתי רשם העיתון ירידה מ-9.5% ל-8.6%.
המתחרה, הירחון 'את' של 'מעריב', רשמה ירידה קלה בחצי השני של השנה, מ-2.6% ל-2.4%, וממוצע שנתי של 2.5%. בשנים שלפני כן לא נמדד העיתון, משום שאז היה דו-שבועון לירחון.
'פנאי פלוס', אף הוא מקבוצת 'ידיעות אחרונות', ממשיך לאבד קוראים כאשר החשיפה בחציון החולף עמדה על 5.5% מול 6.1% בחצי הראשון של 2012, 6.3% בחציון השני 2011, ו-7.6% בחציון הראשון של אותה שנה. בממוצע שנתי, החשיפה למגזין הבידור ירדה בכמעט 20%, מ-7% ב-2011 ל-5.8% ב-2012.
בגזרת הירחונים, החשיפה השנתית של 'בלייזר' ירדה מ-3.5% ל-3.2%; החשיפה השנתית של 'מנטה' קרסה ב-24% מ-3.8% ל-2.9%, אולם בחצי השני של 2012 העיתון רשם התאוששות מרשימה, ועלה ל-3.4% מ-2.4% בחודשים ינואר-יוני 2012, זינוק של 30%.
החשיפה ל'נשיונל גאוגרפיק ישראל' עמדה על 2% ב-2012 מול 2.9% ב-2011, וירידה חדה בחצי השני של השנה החולפת, של יותר מ-25%, מ-2.7% ל-2%. 'מסע אחר' זינק ב-TGI השנתי מ-1.3% ב-2011 ל-1.9% ב-2012, אבל קרס בחצי השני של השנה החולפת ל-1.5% מ-2.3 בחציון שלפניו. מגזין TheMarker שמר על נתון זהה לזה של 2011, עם 2.1%, אבל מדובר בנתון מתעתע - כי בחצי השני של 2012 החשיפה לעיתון עמדה על 1.7%, מול 2.6% בחצי השנה שלפני כן, ירידה חדה של 35%.
- 5.מה עם מקומוני תא? (ל"ת)מקומית 13/02/2013 15:22הגב לתגובה זו
- 4.מקלוהן 28/01/2013 18:25הגב לתגובה זוב סקר הבא הוא יהיה אף פחות מהארץ
- 3.מני 28/01/2013 16:33הגב לתגובה זוכלכליסט קיים חמש שנים. ברוטו. בחמש שנים הוא עקף את המארקר בחשיפה שלו בקרוב לשמונים אחוז . יותר מזה - כלכליסט יותר גבוה מהמארקר וגלובס ב-י-ח-ד. כבוד
- 2.רפאל 28/01/2013 13:01הגב לתגובה זוכמי שקרא מעריב במשך 45 שנים על גלגוליו השונים,אני רק יכול להביע צער עמוק על לאן הגיע העתון המכובד הזה .רכישתו ע"י מ"ול מקור ראשון הפך את מעריב לשלוחה של מקור ראשון(ראו מי כותב שם ותבינו לבד).
- 1.גילי 28/01/2013 11:02הגב לתגובה זוהכי עצוב שזה לא הסוף. שלמה יהרוג את העיתון הזסה
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים
ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור.
גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון.
דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.
קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים
הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.
