פורד קוגה: מבחן דרכים

אחרי שנים של היעדרות, פורד מסתערת על תחום הפנאי הקומפקטי עם הקוגה העדכני. יצאנו לבדוק
אלי שאולי |

פורד קוגה

פורד אירופה לא ממש מיהרה להיכנס לחגיגת הפנאי הקליל. איתות על כוונותיה נשלח בתערוכת פריז 2006 עם האיוסיס X התצוגתי שהפך תוך שנה לפורד קוגה סדרתי שנשק לכבישי אירופה באמצע 2008. פורד ישראל הייתה איטית יותר מהחטיבה האירופאית פשוט בגלל שבדור הראשון התיבות האוטומטיות בקוגה שודכו לגרסה יקרה ביותר עם מנוע גדול (שהיה צריך לעבור התאמות לאקלים). וכך, למרות שידענו שמדובר באחד הכלים הטובים בתחום, נאלצנו להמתין עד להצגת הדור השני לפני כשנה בתערוכת ז'נבה כדי לפתח תקוות.
 

עיצוב
הפיכת הקוגה לרכב גלובאלי הייתה בשורה טובה לשוק המקומי. הוא ירש את האסקייפ בארצות הברית, דבר שהפך את הגרסאות האוטומטיות לחשובות יותר ואפשר את הגעתו ארצה. הגלובליזציה אמרה שהקוגה צריך לגדול כדי להתאים לשוק האמריקני, ולמרות שהוא נשען על אותו בסיס גלגלים (269 ס"מ) כמו בעבר הוא ארוך ב-8 ס"מ לטובת תא מטען גדול יותר ומרחב משופר.
העיצוב המקורי הנאה של הקוגה קצת מותן בחזית ואיבד מאופיו הייחודי בעבר. אבל הקוגה שומר על קו הדופן הנאה, והאחוריים בעלי המראה הזורם, וכל זה ביחד יוצר רושם הרמוני ואפילו יוקרתי משהו.
 
 

מבפנים
התחושה העשירה והכמעט יוקרתית ממשיכה גם לתא הנוסעים בקוגה. פתיחת הדלת תגלה מיד דמיון לקו המוכר בגרסאות המצוידות בפוקוס עליה הוא מבוסס (עם שינויים במיקום הצג והגבהת הבורר). זה אומר שלא כולם יאהבו את עומס המתגים המוכר של פורד וגם את התחושה המעט אינטימית. מצד שני זה גם מבטיח איכות טובה לסביבת הנהג ורמת אבזור עשירה ביותר שכוללת בגרסת הטיטאניום שנבחנה גג זכוכית פנוראמי, תאורה משתנה וכמובן בקרת אקלים מפוצלת (עם פתחים גם מאחור), ומערך מולטימדיה עשיר (חבל שלא משולבת בו מצלמה אחורית). לתחושה היוקרתית תורם גם שילוב העור במושבים שקיים בגרסה המאובזרת.

תנוחת הנהיגה טובה אבל ייתכן שלגדולי מידות מושב הקוגה ירגיש מעט צפוף. התחושה האינטימית ממשיכה גם לאחור, למרות שבפועל המרחב מספק (ועדיף על העבר). בתא המטען, שגדל, מציג הקוגה אפשרות לפתיחה חשמלית (רק בגרסה המאובזרת) של הדלת באמצעות תנועת רגל מתחת לפגוש, ללא צורך בנגיעה במפתח. נחמד. תא המטען ממוצע לקטגוריה והוא גדול ושימושי.
 
 

ביצועים
פורד קוגה חמוש בגרסת ה-180 כ"ס החזקה של מנוע ה-1.6 ליטר המוגדש מסדרת האקובוסט של פורד, ובזכות השוק האמריקני הוא מצויד בתיבה אוטומטית אמיתית עם 6 הילוכים. על הנייר הביצועים טובים למדי – 200 קמ"ש מירביים והאצה ל-100 קמ"ש ב-9.7 שניות – ואכן כבר מתחילת הדרך מציג הקוגה ביצועים טובים למדי, ואולי הטובים ביותר מבין המתחרים. הזינוק הראשוני מעט מושהה במפתיע, אבל אחרי כן הוא תופס קצב בזריזות וכרגיל למנועים אלה אין צורך לאמץ את המנוע כדי לקבל קצב מהיר. מצד שני, תחת עומס צליל המנוע אינו נעים במיוחד ושונה ממה שחווינו בכלי רכב אחרים שמצוידים במנועים דומים. גם התיבה עצמה אינה זורמת מספיק וחבל שפורד בחרו להישאר עם אותה אפשרות לא נוחה לתפעול ידני (באמצעות מתג על ידית ההילוכים) המוכרת מהפוקוס.

התנהגות נוחות
אחד מיתרונותיו של הקוגה הקודם היה הניהוג המעולה שלו ולמרות שנראה שהרכב החדש איבד משהו מהחדות, הוא עדיין מציע יכולת מצוינת. ריסון תנודות הגוף הנכון, העברת הכוח הטובה, התגובות המדודות לפקודות ההגה, והאחיזה הגבוה, יוצרים רכב עם יכולת מצוינת שנוסך בנהג ביטחון בכל מצב וסוג של כביש ועדיין מצליח להעלות חיוך.
 
 

למרות התחושה הנוקשה והמרוסנת מהנדסי פורד שוב הצליחו להשיג שילוב של ניהוג טוב ונוחות נסיעה מצוינת שעולה על רוב המתחרים, בייחוד בעיר, למרות חישוקי 19 אינץ' ברכב ההדגמה (17 אינץ' בגרסת הבסיס). גם רמת רעשי הכביש אינה גבוהה.
על שבילים הקוגה אינו מרגיש חסון במיוחד ואולם התכונות הדינאמיות שלו הופכות אותו לכלי מאוד מהנה גם שם.

סיכום
העובדה שהקוגה הינו כפול הנעה ממקמת אותו בתחום היקר יותר של רכבי הפנאי, אבל למזלו הוא מצליח לחפות על כך במראה נעים לעין, תחושה יוקרתית, אבזור עשיר (גם בגרסת הבסיס) ויכולת דינאמית מצוינת שעדיין עולה כנראה על כל המתחרים. עם תג מחיר של 178,000 שקלים לגרסה הרגילה או 20,000 יותר לטיטאניום מצליח הקוגה לספק תמורה הולמת.
 
הרבה יותר על פורד קוגה ואיך הוא מתמודד מול המתחרים בגיליון אוטו הבא.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מתוך מפגש של שר האוצר עם נשיאות המגזר העסקי, קרדיט צילום- איתי קדם נשיאות המגזר העסקימתוך מפגש של שר האוצר עם נשיאות המגזר העסקי, קרדיט צילום- איתי קדם נשיאות המגזר העסקי

סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"

שר האוצר אומר שיוריד מיסים ויפתח את שוק האשראי לתחרות שתוריד את המחירים, אבל מאחורי ההצהרות מסתתר פער בין פוליטיקה לכלכלה

תמיר חכמוף |

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', נפגש היום עם נשיאות המגזר העסקי בראשות דובי אמיתי וצוות האוצר, כחלק מההיערכות לגיבוש תקציב המדינה לשנת 2026. במפגש השתתפו ראשי האיגודים המרכזיים במשק, מהתאחדות התעשיינים, איגוד הבנקים וחברות הביטוח ועד התאחדות הקבלנים ולשכת המסחר.

במהלך הדיון, סמוטריץ' בחר להתמקד בסוגיות המאקרו החשובות, כמו הריבית הגבוהה, עתיד התקציב והצורך ביצירת תחרות במערכת הבנקאית, אך במקום להתמקד בתחום הפיסקלי שבאחריותו, הוא בחר למתוח ביקורת חריפה על המדיניות המוניטרית ועל נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ואמר כי "הנגיד היה צריך להוריד את הריבית מזמן. אם הוא לא יעשה כן, אני אוריד את המיסים". מיד לאחר מכן סייג כי "עצמאותו של הנגיד קריטית ואסור לפגוע בסמכויותיו, אך הנגיד אחראי על המדיניות המוניטרית ואני על הפיסקלית".

בנוגע לתקציב המדינה לשנת 2026, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, הטיל ספק ביכולת הממשלה להעבירו לנוכח המצב הפוליטי המורכב. סמוטריץ' מנגד התחייב: ״יהיה תקציב. מבינים את הצורך בשמירת אמון השחקנים כולם בכלכלה הישראלית. תקציב 2026 ממלחמה לצמיחה״.. עוד ציין כי בכוונתו להיאבק בהון השחור באמצעות "חניקה כלכלית של ארגוני הפשיעה".

על מערכת הבנקאות אמר סמוטריץ': "אני נחוש לגוון את מקורות ההון. גם לכם המגזר העסקי זו דרמה. אתם מכירים את הרפורמה שאנחנו עושים בפיקדונות. נגישות לכסף זול לשחקנים שיצרו תחרות על הבנקים, בעיני זו רפורמה שסוגרת את המעגל. אני מקווה שנצליח להרגיל גם את האזרחים להשתחרר מהדביקות לבנק ולחפש את האלטרנטיבות, אבל גם לכם לעסקים ולמשקי הבית תהיה נגישות הרבה יותר משמעותית. כמות האשראי תגדל, מחיר האשראי ירד, והתוצאה תביא לירידת מחירים".

בנק ישראל ציין כי ״הנגיד ובנק ישראל מקבלים החלטות אך ורק על בסיס אמות מידה מקצועיות. אינפלציה גבוהה פוגעת בראש ובראשונה בשכבות החלשות וריסונה הוא תנאי הכרחי לפעילות כלכלית תקינה. אחריות תקציבית, במיוחד בעת הזו, היא צורך השעה״.