כלכלני אופנהיימר: "מחיר הנפט מעל 130 דולר - בועה שחורה משחור, ארה"ב היא היד המכוונת"

בסקירה רחבה מפרטים כלכלני בית ההשקעות בעניין מחיר הנפט וההשפעות על הכלכלה. "ברמות מסויימות מדובר בהשפעה הרסנית"
יוסי פינק |

מחיר הנפט מסתובב בימים האחרונים סביב ה-130 דולר לחבית, זאת לאחר מהלך מדהים של עשרות אחוזים בחודשים האחרונים. אמיר ארגמן ואביבית מנה קליל מבית ההשקעות אופנהיימר מפרסמים היום סקירה בעניין מחיר הנפט וההשפעות על הכלכלה.

כך נפתחת הסקירה: "הבעיה העיקרית כרגע היא כי מחירי הנפט קיבלו ללא שום שמץ של ספק מאפיינים של בועה פיננסית, כשבכל בועה פיננסית לא ניתן לנחש באופן מושכל עד לאן תגיע. הנסיקה במחיר הנפט טומנת בחובה השפעות שליליות וברמות מסוימות אף הרסניות לכלכלה הגלובאלית, שהנפט עדיין מהווה את המשאב המרכזי בתפעולה השוטף. הרמות הגבוהות אליהן הגיע מחיר חבית הנפט, כוללות סיכונים לא קטנים מאשר משבר הסב פריים בעבור משקיעי האקוויטי. העובדה כי ייתכן ויד מכוונת של הממשל בארה"ב תומכת בהמשך מגמה זו בטווח הקצר מעצימה אף היא את הסיכון."

באופנהיימר מדגישים, כי "המחירים הגבוהים של מחיר חבית הנפט תופסים את כלכלת ארה"ב בנקודה רגישה ביותר בה היא טרודה ממשבר חמור בנדל"ן המעיק על הצרכן האמריקאי, ומחיר גבוה של הדלק אינו מקל עליו להתמודד על המצוקה. גם סקטור החברות האמריקאי, המצליח להתמודד בצורה ראויה עם ההאטה בזכות פריסה גלובאלית, דולר חלש, מינוף נמוך ומבנה יעיל ביותר, יסבול לא מעט באם מחירי הנפט יישארו ברמות הגבוהות שנרשמו בימים אלה (מעל $130 לחבית). הערכות בשוק מראות כי הדבר עלול לפגוע בכ 1% בצמיחה הצפויה בארה"ב ב 2009 , באם מחירי הנפט יישארו ברמות אלה."

עוד אומרים באופנהיימר, כי "הסיבות להיווצרותה של הבועה הפיננסית סביב מחיר חבית הנפט יכולות להיות רבות ומגוונות. די אם נציין את אנליסט האנרגיה של אופנהיימר, מר פאדל גייט, שביקר בארץ לאחרונה, שטוען טענה לא שגרתית אך מבוססת היטב לפיה הזינוק במחירי הנפט (והסחורות בכלל) נתמך על ידי מדיניות של ממשלת ארה"ב וגופים פיננסים בעולם במטרה להאט את קצב הצמיחה של כלכלת סין המהווה איום על כלכלת ארה"ב. לטענתו, ארה"ב, שכשלה לשכנע את קובעי המדיניות הסינים להתיר את ההגבלות על המטבע הסיני על מנת לאפשר תחרות הוגנת בין כלכלות העולם, מעודדת באמצעות רגולציה את הגופים הפיננסים להשפיע על מחיר הנפט לכיוון חיובי."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
Gett גט טקסי
צילום: יח"צ

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול

בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה


הדס ברטל |

חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.

בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.

"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.

לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.

בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.