
גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
בישיבת דירקטוריון ואסיפת בעלי המניות, אושר הערב העברת 15% ממניות דוראד מזורלו הטורקית לאלומי-לוזון; אדלטק נותרת במיעוט משמעותי
בישיבת דירקטוריון דוראד ואסיפת בעלי המניות שהתכנסו הערב אושרה העברת 15% ממניות החברה, שנשלטו עד כה בידי זורלו הטורקית, לאלומי-לוזון. בעקבות קבלת האישורים מרשות התחרות ורשות החשמל, תעלה אלומי-לוזון את אחזקתה המצטברת ל-33.75%, מה שהופך אותה לבעלת המניות השנייה בגודלה אחרי המדינה (37.5%, באמצעות שירותי תשתיות אילת-אשקלון).
במקביל סירבו הדירקטוריון ובעלי המניות לאשר העברת אותו חלק של 7.5% לאדלטק, ונעקרת מיכולתה לחסום החלטות מכריעות בחברה. המהלך מגיע כחודשיים בלבד לאחר
ש-25% ממניות דוראד הוצעו למכירה תחת לחץ פוליטי מטורקיה, אז מכרה זורלו 10% לחברת הפניקס לפי שווי של כ-2.8 מיליארד שקל.
בשלב השני הוצעו היתרים הנותרים לשותפים הנוכחיים למימוש זכות הסירוב, ואלומי-לוזון נענתה
בשתי פעימות, תחילה רכשה 7.5%, והערב אושרה ההשלמה ל־15%. ההשלמה מעניקה ללוזון יחד עם המדינה והפניקס רוב של יותר מ-81% מסך המניות המונפקות.
כעת, גוש הרוב המובהק הזה יוכל לפתוח לראשונה את הדרך לשינוי תקנון דוראד ולקידום תכניות הרחבה, בראשן 'דוראד 2'
- תוספת של כ-640 מגה-ואט שתגביר את כושר הייצור לכ-1.5 ג׳יגה-ואט. הפרויקט, שמוערך בהשקעה של 2.5-3 מיליארד שקל ומלווה באישורים תכנוניים ראשוניים, צפוי לצמצם זמני הקמת תחנות ולהבטיח יציבות תפעולית.
במקביל, אדלטק, שמחזיקה כעת רק 18.75%, תיאלץ לשקול
דרכים משפטיות ורגולטוריות כדי לנסות לשמור על נתח השפעה.
טענותיה לניגודי עניינים, בעיקר ביחס להחזקה הכפולה של הפניקס בתחנות “דוראד” ו“ריינדיר”, נדחו, וכעת היא ניצבת מול גוש מנצח שמחזיק בכל כלי ההחלטה: שינוי התקנון, מיזוגים עתידיים, חלוקת דיבידנדים
וקידום פרויקטים אסטרטגיים.
ההסכמה הערב מסמנת סיום עידן של חסמי החלטה ומציבה סימן שאלה אחד ברור: כיצד יתמודד שוק החשמל הישראלי עם הכוח החדש שנוצר בדוראד.
ומה המשמעות?

מחיר הדלק מתייקר ל-7.16 שקלים לליטר - שיא מאז אפריל; וגם - איך חוסכים בהוצאות על דלק?
בלו גבוה יותר, ירידה בשער הדולר ועלייה במחירים בעולם דוחפים את הנהגים להוצאה גדולה יותר – חודש אחרי שהדלק ירד לשפל של שנה וחצי
הלילה בחצות, מחיר הדלק יתעדכן כלפי מעלה. ליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בשירות עצמי יעלה ב־9 אגורות ויעמוד על 7.16 שקלים לליטר. העדכון מגיע לאחר שבחודש שעבר נרשמה ירידה למחיר של 7.07 שקלים – השפל הנמוך ביותר מזה כשנה וחצי. כעת, המחיר חוזר למגמת עלייה ומשלים טיפוס לשיא מאז אפריל, אז עמד המחיר על 7.31 שקלים לליטר.
על פי הסבר משרד האנרגיה, ההתייקרות הנוכחית נובעת מכמה גורמים מצטברים: עליית מס הבלו העלתה את המחיר ב-6 אגורות לליטר, מחיר הדלק הבינלאומי הוסיף 3 אגורות לליטר, ירידה בשער הדולר קיזזה חלקית אך לא מנעה את ההתייקרות, ועדכון מרווח השיווק תרם לעלייה נוספת.
בת שבע אבוחצירה, מנהלת מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות, ציינה כי גם עליית שכר המינימום תרמה להעלאת תוספת השירות בתחנות מלאות ב-1 אגורה נוספת, ל-25 אגורות לליטר.
מחירי הדלק בישראל מתעדכנים אחת לחודש על פי פרמטרים בינלאומיים ומקומיים. מאז מאי נרשמה תנודתיות גבוהה: במאי המחיר עמד על 7.13 שקלים, ביוני ויולי נשמרה יציבות סביב רמה זו, באוגוסט נרשמה ירידה ל-7.07 שקלים - השפל של שנה וחצי, ועכשיו בספטמבר עלייה ל-7.16 שקלים. הציבור מקבל תחושה ברורה של חוסר יציבות, המחירים נעים מעלה ומטה, אך יוקר המחיה נותר גבוה וההוצאות על רכב פרטי אינן יורדות.
- הדלק יוזל ב-8 אג׳; לרמה הנמוכה מאז תחילת 2024
- מחיר הדלק יעלה קלות בלילה שבין שבת לראשון ל-7.14 שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מס הבלו מהווה מעל שליש מהמחיר לצרכן. בכל עדכון חודשי, כמה אגורות נוספות בבלו מתגלגלות ישירות לנהגים. מעבר לכך, התייקרות הדלק משליכה על כלל המשק - מחירי הובלה, מוצרים ושירותים. המשמעות היא תרומה נוספת לאינפלציה שעלולה להכביד על מדד המחירים לצרכן בחודשים הקרובים.