בנות גילמור
צילום: Netflix
טור

כמה טוב שבאתן הביתה: אלה ברייר על חזרת 'בנות גילמור'

פנו את הסופ"ש, הכינו פופקורן, דלי גלידה, קפה, וגם כמה ממחטות נייר. אז כעת אין מאושרת מאלה ברייר בזכות עונת הקאמבק אחרי עשור של הבנות שאהבנו כל כך לאהוב
אלה ברייר | (1)

"עומד לרדת שלג", מבטיחה לורליי, עדיין האמא הכי מגניבה בארה"ב כשהיא מרחרחת במתיקות של סנאי את האוויר הקר בסצנת הפתיחה של עונת האיחוד של בנות גילמור: A Year in the Life (רשת נטפליקס). פתיתי השלג מתחילים לרדת ברכות כשרורי מגיחה אל הפריים, רעננה מתמיד אחרי טיסה טרנסאטלנטית והשתיים פוצחות מיד בדיאלוג קופצני ושנון ממש כמו לפני 10 שנים. כמעט.

 

המון אירע בעולם בעשור שחלף מאז נפרדו הצופים (או לטס פייס איט – הצופות) מהסדרה, ולמרבה הצער הכותרות שנחקקו אצל רובנו עוסקות במלחמות, בטרור ובשאר זוועות. כמה כיף לגלות שבעיירה האמריקאית המדומיינת סטארס הולו, תוצריו המייאשים של העשור הזה לא הותירו זכר. חוץ מאשר ביקורת קלה אבל סלחנית על תהליך הדיגיטציה המנכר והקפיטליזציה הגרידית - אווירת העיירה הקסומה על מטורלליה הצ'ארמרים (מי יותר כמו מישל הצרפתי, ומי פחות כמו קירק הבלתי נלאה), נותרה על כנה וטוב שכך.

 

כמה מילים על הדרך שעברו האם והבת בזמן שחלף; המדע והרפואה התפתחו מספיק בשביל שנוכל להודות שהשתיים סובלות מהפרעת קשב חמורה. אם עד היום פתרנו את התזזיתיות הלא סבירה הזו ב"יותר מדי קפה", אז עכשיו אפשר לקרוא לדברים בשמם  (ADHD) ולרשום ריטלין. אין ספק שלכולם יהיה הרבה יותר קל ובעיקר ללוק.

רורי שחזרה לעונה החדשה כבת 32, נותרה סחית כשהייתה. הצרות שלה נותרו בגדר "אוי, אוי, אוי" ואם בתיכון ובקולג' היא התלבטה בין דין החתיך לג'סי החתיך ללוגן החתיך אבל גם העשיר בטירוף, כאן היא מתחבטת בהמשך הקריירה העיתונאית שלה כפרילנסרית וגם, לא לדאוג, בין סיפורי האהבה הישנים שקמים לתחייה.

לורליי, לעומת זאת, באמת עוברת תקופה לא פשוטה. האבל על מות אביה, הרצון להרחיב את פעילות הפונדק והעיסוק ב - כן או לא להביא ילד משותף עם לוק, מובילים אותה למסע של חיפוש עצמי שאפילו הכותבים לא האמינו שתצא אליו. מעל כל אלו מרחפים היחסים הבלתי פתורים עם אמה אמילי שמגיעים לשיאי משבר חדשים. אבל בבנות גילמור כמו בבנות גילמור, רבים רגעי החסד והפיוס, החמלה וההכלה על רגעי המשבר והכעסים, העלבונות והריבים וכמה שזה מתאים לרוח הכריסמס האמריקאית. תזמון מקרי של הפצת הסדרה? איי דונט ט'ינק סו.

עם כל הטוב שהאיחוד הזה מביא, אי אפשר שלא להתקומם לנוכח שמירת הסטטוס קוו ה-הו כה אנגלוסקסי ולבן שבסדרה. אז מה אם מדובר במקום שמרני? אפשר היה להתאמץ ולהכניס ייצוג מיעוטים מוצלח יותר וסטריאוטיפי פחות. הפרק עם המיוזיקל שגם מדגים ניסיון להתמודד עם הנושא הלהט"בי, היה טרחני מדי ומצאתי את עצמי מעבירה קדימה. פרקים של 90 דקות הם לא פרקים, הם סרטים ולפעמים יותר מדי ממשהו טוב מקשה גם על הגרופיות הכי נאמנות.

ובכל זאת, למרות שזה לא מושלם, יש הרבה רגעים מושלמים באיחוד הזה שמהדהדים לצופים בין רגעי העבר הזכורים לטובה, להווה היותר בוגר שמוצג פה ולעתיד שגם הוא, לפחות על פי הבנות, נראה בסך הכל, ורוד עם נצנצים זוהרים ופרווה מלאכותית נעימה. לנו זה לגמרי מספיק. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    איזה כיף שחזר! יש גם ביס? (ל"ת)
    רורי 05/12/2016 17:22
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

מי הזיז את מדורת השבט שלי?

המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על  5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג. 

גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר. 

פריים טיים

לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

שר התקשורת, שלמה קרעי. קרדיט: רשתות חברתיותשר התקשורת, שלמה קרעי. קרדיט: רשתות חברתיות

שלב ב' ברפורמת השידורים: תחנות רדיו פרטיות יוכלו לשדר בפריסה ארצית

במהלך לחיבור בין הפריפריה והמרכז, לראשונה בישראל יתאפשר שידור רדיו מסחרי ארצי; משרד התקשורת מפרסם את תזכיר חוק התקשורת (רדיו) ובו מודל חדש לשידורי הרדיו המסחריים בישראל

רן קידר |

משרד התקשורת מפרסם את תזכיר חוק התקשורת (רדיו) ובו מודל חדש לשידורי הרדיו המסחריים בישראל. מטרת הרפורמה היא להסיר חסמי כניסה לשוק הרדיו ולעבור לתצורת מכרז פתוח, שקוף ושוויוני, שיאפשר את הסבתן של תחנות רדיו אזוריות לשידורי רדיו בפריסה ארצית וכן את הקמתן של תחנות רדיו חדשות, כך שהציבור ייהנה ממגוון רחב יותר של אפשרויות, ויוכל להאזין לכל תחנה מכל מקום בארץ. 

התזכיר שפורסם להערות הציבור יאפשר לראשונה לגופים עסקיים לשדר שידורי רדיו FM מסחריים ללא הגבלות גיאוגרפיות, וכך תינתן גמישות מלאה לתחנות בבחירת מודל השידור שלהם, לרבות האפשרות של שידור במודל האזורי הקיים. כיום ישנו "נתק" בין אזורי הנגב, יהודה ושומרון והגליל לבין מרכז הארץ וירושלים, מאחר שתחנה פרטית אינה רשאית לשדר באופן רחב למאזינים במספר אזורים.

הרפורמה המוצעת עתידה לשנות זאת ולאפשר לכולם להאזין לתחנות האהובות עליהם מכל מקום, לפי בחירת התחנה. במסגרת הרפורמה המוצעת, ייערך מכרז פתוח, שקוף ושוויוני להקצאת תדרי FM, בו יוכלו להתמודד הן שחקנים חדשים והן בעלי זיכיונות קיימים. המעבר למודל החדש יבוצע באופן הדרגתי, כך שתדרים פנויים חדשים יועמדו למכרז. 

בעלי זיכיון קיים יוכלו להתמודד במכרז עוד לפני פקיעת זיכיונו, ואם יזכה במכרז יוכל לעבור לשידור במתכונת החדשה ואף לשדר בפריסה ארצית רחבה. המכרז יתבסס על מחיר, במטרה להבטיח שהמשאב הציבורי של תדר הרדיו יוקצה לגורם היעיל ביותר, כשכל גורם יוכל להחזיק ב-3 אפיקי תדר לכל היותר. 

הזוכים במכרז יידרשו להירשם במרשם ספקי הרדיו, ויוכלו לשדר ללא מגבלות של אזורי כיסוי וללא מעורבות בתוכן, מה שיאפשר ניצול יעיל יותר של משאב התדרים הציבורי ואף יביא לצמצום משמעותי בנטל הרגולטורי הקיים.