שלום כיתה א': 'מדד סנטו' בדק את רשתות הציוד לביה"ס

בשבועות האחרונים פתחו ההורים את הארנקים כדי לצייד את ילדיהם האהובים לקראת החזרה ללימודים. אבי סנטו בדק איך תרמו קרביץ, אופיס דיפו וכפר השעשועים לריקון הארנק, וחזר עם כמה תובנות מעניינות
אבי סנטו | (2)

ראשון בספטמבר, תאריך שכל ילד מתרגש לקראתו. זה מתחיל בהתרגשות מעצם העלייה לכיתה א', לאחר מכן לחטיבה ולתיכון. מעבר לכך שהילדים מתרגשים בטירוף ואילו ההורים לחוצים אפילו יותר, הרי שיש עוד מתרגשים: החברות לציוד לבית הספר, ומותגים רבים שקשורים ללימודים.   בענף הציוד המשרדי במגזר הפרטי בישראל שמגלגל בתקופה זו של השנה על פי הערכות כ-450 מיליון שקלים (מתוך כ-1.45 מיליארד שקלים בשנה, א"ס), יש את כל הסיבות להשקיע בפרסום ובשיווק על מנת להביא את הלקוחות לחנויות כדי שיוציאו את כרטיס האשראי – ויבזבזו.

  אך האם המותגים הגדולים בישראל השכילו להבין את הפוטנציאל המטורף ברשתות החברתיות ובאינטרנט, ואיך הפריסה שלהם במדיות השונות? אז מצויד בעיפרון שפיצים ויומן של כוכבי 'בוורלי הילס 90210' (בכל זאת ילד שנות ה-90), יצאתי לבדוק את הנוכחות החברתית של מותגי החזרה לבית הספר.

 

מי הכי יפה בעיר

אתר האינטרנט של קרביץ מקצועי, חד ומעביר מסר אחד בלבד: לא באתם לשחק פה ולחפש פוקימונים, אלא לרכוש ציוד חזרה לבית הספר, ציוד משרדי, אביזרי מחשב ועוד. עם קטגוריות מסודרות על פי נושאים, התמצאות קלילה באתר, אופציה לבקש עזרה גם ב"צור קשר" וגם באמצעות טלפון, קרביץ בהחלט ישירה בבקשה שלה מהגולשים - תקנו!   האם זה טוב? הכול תלוי באסטרטגיית המותג. במידה והחברה התכוונה שהאתר ישמש כאתר אי קומרס אגרסיבי (האתר יושב על פלטפורמה של חברת קונימבו שמספקת חנויות אי קומרס), אז הוא בהחלט עושה את העבודה, ולי באופן אישי הוא עשה חשק עז לרכוש.   שמחתי לראות אתר אי קומרס ישראלי מצויד בקוד פיקסל (שיווק מחדש) וכולי תקווה שקרביץ כחברה משתמשת גם באופציית המודעות הדינמיות בפייסבוק, אלמנט מכריע בפרסום הממומן בפייסבוק שיכול בקלות להעלות לה את המכירות משמעותית, על ידי אופטימיזציה נכונה. כן הפריע לי שהאתר מצויד בכפתורים חברתיים מינוריים בתחתית האתר, והם לא מקבלים את הכבוד הראוי להם, בייחוד בתקופה זו של תחילת שנת הלימודים. הרי תלמידים, סטודנטים והורים משוטטים כל היום ברשתות החברתיות, אז לא חבל?   לעומת האתר, דף האינסטגרם של קרביץ דל מאוד ולעניות דעתי לא נעשית בו שום עבודה ושוב, חבל...

המותג אופיס דיפו (שגם האתר שלו מתוחזקת אותה פלטפורמת אי קומרס של חברת קונימבו), מעביר את המסר בצורה זהה לקרביץ: חנות אי קומרס עם הצעה למכירות הארד סייל ממגוון רחב של  קטגוריות. מבחינה שיווקיות והנראות של האתר, הייתי מצפה שבתקופה הזאת של השנה תהיה התייחסות גדולה יותר ברמת המודעות וסוגי המוצרים המוגדרים כמוצרי חזרה לבית הספר, דבר שהיה חסר לי מאוד באתר. ישנה אופציה מיושנת של הורדת הקטלוג. טיפ קטן: ממליץ על אפליקציה בדומה למה שיש היום ל'כפר השעשועים'.   היציאה לרשתות החברתיות טיפה יותר בולטת באתר של אופיס דיפו - אך לא זה עדיין לא מספיק. יכול להיות שזוהי למעשה אסטרטגיית המותג. דבר נוסף, נכון לרגע זה האתר לא עומד בחוק הנגישות שנכנס לתוקפו בימים אלו ממש.  

כפר השעשועים המזוהה גם הוא עם שוק חזרה לבית הספר, מציג אתר אינטרנט מעט שונה. אופן הצגת הקטגוריות, בחירה על פי קבוצות גיל והנראות הכללית מיושנת מזו של קרביץ ואופיס דיפו, אך יחד עם זאת האתר קליל, נוח לתפעול, ומאפשר קנייה והזמנת משלוח עד הבית. בכפר השעשועים פספסו בענק כאשר לא פתחו זירה מיוחדת לכבוד תחילת שנת הלימודים, אלא הכניסו את זה תחת המבצעים.   ברמת התודעה הלקוחות נוהרים אל הרשת ואזכור של מבצעי חזרה לבית הספר בצורה אגרסיבית יותר ממה שקורה היום באתר (נמצא תחת המבצעים), היה עושה את עבודת השיווק לעוד יותר טובה. אהבתי את האפליקציה של המותג שחיבר אותי למותג והשאיר אותי דקות ארוכות בו. שאפו!

האתר לא הזין קוד פיקסל על מנת לשווק מחדש, ולא מצאתי את אלמנט חוק הנגישות באתר. לגבי הכפתורים החברתיים- אינם!!! איך זה יכול להיות שאין אזכור לעמוד הפייסבוק או לכל רשת חברתית אחרת???    

זאת לא הכמות זאת האיכות

    דף הפייסבוק של קרביץ נראה מצוין. שמחתי מאד לראות עמוד ישראלי המשתמש באופציית חנות האינטרנט של פייסבוק, פיצ'ר טרי שהולך לעשות מהפכה ממש בקרוב בתחום הרכישה דרך הפייסבוק. הדף מסודר מצוין, שומר ומדגיש את ערכי המותג ולא ניתן לפספס אותם. הפוסטים עולים בקצב של אחד ליום, בדיוק מה שמצופה ממותג בסדר גודל שכזה. לגבי מהירות המענה, קרביץ דואגת לעשות זאת עוד באותו היום - או מקסימום ביום שלמחרת. ראוי לציון שמעבר ללייק בחלק מהפניות, גם יש מענה ללקוחות במלל ממשי.   דף הפייסבוק של אופיס דיפו  מעלה בין פוסט לשניים ביום. מבחינת נראות הייתי מקצר את הלינקים לאתר או מוחק אותם כללית ומייצר פוסט-לינק שנראה הרבה יותר טוב. המענה לפניות, בעיקר לאלו שמופיעות מתחת לפוסטים, חלקי ויש לשים לב לענות לכל הגולשים.

כל הכותרות

נקנח עם כפר השעשועים. הרשת מחזיקה ב-26 (!!!)עמודי פייסבוק, והסיבה? כל זכיין מנהל לעצמו את הפלטפורמה החברתית. למרות הפריסה הרחבה והמסורבלת, דפי הפייסבוק של המותג מעלים פוסטים בתדירות של אחד ליום, עונים ללקוחות ולגולשי האינטרנט במהירות מצוינת וכל הפניות נענות תמיד. כל הכבוד!    

פוסט טראומה

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

איכות התכנים או אסטרטגיית התוכן שבה מותגי חזרה לבית הספר אמורים להשתמש, היא טריקית. מצד אחד הם יכולים להחליט שהרשתות החברתיות מהוות פלטפורמת מעבר לתוך חנויות האי קומרס שלהם. מן הצד השני, הם לא יכולים להתעלם מכך שקהל היעד הצעיר שלהם משוטט בלי סוף באינסטגרם, בפייסבוק ובסנפצ'אט. הנוכחות של הרשתות שם היא בגדר חובה ועליהן לעשות כל שביכולתן על מנת למשוך את הקהל הצעיר, להשפיע על החלטת קנייה ולחזק את המותג אצלן.   הדף העסקי של קרביץ משלב בתוכו את כל מה שציפיתי: תכנים הקוראים לפעולה, מבצעים ומסרים שיווקיים של הרשת המובאים לידי ביטוי גם בדף הפייסבוק, והמון פעילויות שונות המתאימות את עצמן לעוגן האקטואלי של הזמן המדובר (חג האהבה, חזרה לבית הספר וכדומה). הייתי משתמש יותר בפיצ'רים טכניים שקיימים בפייסבוק על מנת לעורר קצת את הקהל הצעיר: סרטונים קצרים, שימוש בגיפים, שימוש בסלייד שווא שהשתפר בצורה מדהימה ומכיל בתוכו את האופציה להוספת מוזיקה.

מתוך חנות הפייסבוק של קרביץ בדף העסקי (בקרוב יהיה ניתן גם לסלוק)

האינסטגרם של קרביץ אמנם דל בעוקבים, אך אפשר להבחין שם בהתעוררות: התכנים בפרופיל נראים טוב ומקצועיים. ולמרות זאת, קרביץ חייבת להבין שערוץ האינסטגרם שלה צריך להיות שופע ועשיר לפחות כמו עמוד הפייסבוק שלה, אם לא יותר.   נעבור לאופיס דיפו ולאסטרטגיית התוכן של המותג. לדעתי – לא קיימת כזו. הפוסטים מועלים בצורה משעממת, לקונית ולא מקצועית. לתמונות ולתכנים מצורפים לינקים ארוכים ומסורבלים במקום לקצר אותם או להפוך את הפוסט לפוסט לינק (תמונה לחיצה עם תמונה של התוכן ויציאה לאתר).   יש פוסטים עם תמונה חתוכה, אחרים סתם כוללים פלייר של הרשת וזהו. זה פספוס ענקי, כי עם אסטרטגיה, אפשר היה להגביר את החוויה ואת המכירות. כנראה שאת תחילת שנת הלימודים של 2016 קצת פספסתם - וחבל. גם בגזרת האינסטגרם לא מצאתי ערוץ רשמי בדיוק כמו אצל קרביץ, והמותג מפספס קהל צמא לתוכן.

ונסיים עם כפר השעשועים, שבניגוד לאופיס דיפו, שומר על צביון נקי של תוכן המועלה בצורה גרפית נאותה, והתכנים שם נחלקים לשניים: תכנים הקוראים לפעולה, הגרלות והפעלות של קהל הגולשים ופוסטים על מבצעי הרשת. גם אם אין אסטרטגיה ברורה לאור הנסיבות שקשה מאד לנהל לעשרות  זכיינים את המדיה בצורה מדויקת, עדיין נהניתי לעבור בין הדפים העסקיים של כפר השעשועים, והמדד להצלחה מבחינתי היה כמות התגובות, השיתופים וההערות החיוביות שהרשת מקבלת בלי סוף. כל הכבוד לכם!   עבודה נכונה, איחוד כל הדפים או לפחות קביעת נהלים מסודרים לכל הזכיינים - יכולה לחולל אצל המותג מהפכה רצינית הן בצד השיווקי והן בצד הכלכלי.  בנוסף, המותג חייב להתנהל בזירת האינסטגרם והסנפצ'אט, הזירות הדומיננטיות היום בקרב קהל היעד של המותג לאורך כל השנה.

 

לסיכום

החברות העוסקות במוצרים לבית הספר והציוד המשרדי, צריכות לעבוד קשה לאורך כל השנה, משום שהן נמצאות תחת ביקורת מתמדת של ההורים, התלמידים ובכלל. יש להן אלפי מוצרים שיכולים בקלות להפוך לפוטנציאל מכירתי מדהים בזכות מהפכת האינטרנט והמדיה החברתית.   שימוש נכון במודעות דינמיות בפייסבוק, עבודה יסודית בגוגל ברמה האורגנית וברמה הממומנת, תפעול יום יומי של כל הזירות הדיגיטליות, כל אלה יעניקו למותגים הללו הון כלכלי נוסף בדיוק כמו שהם  רוצים והמון מיתוג שתמיד נחוץ. טוב, יאללה, זזתי להפסקת עשר. אבי.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רבקי 03/09/2016 23:09
    הגב לתגובה זו
    היי אני חלק מהצוות שמנהל את התחום באופיס דיפו מי אתה בכלל שתגיד ביקורת כזאת? התקשרת לשאול מה אנחנו עושים? מה המטרות שלנו? אתה יודע כמה אנחנו משקיאים בשירות? מי אתה בכלל?
  • ראובן 04/09/2016 13:02
    הגב לתגובה זו
    משקיעים