טור

כל אחד יכול להיות פתאום אייל גולן: אז איך "נלחמים" בפרסום שלילי באינטרנט?

פגיעה בתדמית היא איום שכולנו - במיוחד מותגים המנצלים את הפלטפורמה הדיגיטלית - חשוף אליו ברשת. אלון זכאי מסביר כיצד להתמודד עם הנזק
אלון זכאי |

הפרשה שחשפה את מעלליו, לכאורה, של אייל גולן, הלוא הוא "הזמר המפורסם", עדיין ממשיכה להכות גלים בתקשורת וברשתות החברתיות. כשנחשפה הפרשה, ברשת האינטרנט הופיע שמו של הזמר, למרות צו איסור הפרסום. אך מעבר לעניין שצפוי להסעיר את התקשורת בישראל עוד חודשים רבים, דומה כי כל אחד מאתנו חשוף לפגיעה בשמו הפרטי או במותג שהוא מפעיל באמצעות האינטרנט: כתבה לא מפרגנת, אזכור תביעה או פסק דין בשורות הראשונות, ואפילו פוסט או טוקבק לא מפרגנים - יכולים להפוך למפגע תדמיתי הדורש פעולה. למי שנבהל למקרא שורות אלו, ממהר להקליד את שמו המלא במנועי החיפוש השונים ודג כמה קישורים פחות מוצלחים - אין צורך בבהלה. אני יכול להרגיע אתכם, יש עדיין מה לעשות; איש עסקים ידוע, מותג של חברה מובילה בתחומה ועורכת דין שנתבעה אישית, אשר "זכו" להופעות שליליות בראש עמוד גוגל, נהנים כיום מאזכורים חיוביים בכל 5 העמודים הראשונים. להציף את חצי הכוס המלאה אז איך עושים זאת? בחריצות ממוקדת. ראשית, עשו תחקיר מהיר על מצבכם ברשת: זה הזמן להקליד כמה צירופים הכוללים את שמכם בהקשריו השונים. קבלו תמונה מלאה, ורק אז גבשו תכנית פעולה מקיפה. רצוי לתכנן כיצד להעשיר את מנועי החיפוש בצמד המילים שפעל לרעתכם ולקשר את התכנים החדשים עם מסרים חיוביים. זה המקום לפתוח כמה שיותר דפים פרטיים בפלטפורמות חינמיות, דוגמת פייסבוק, לינקדאין או יו-טיוב, לייסד בלוגים חדשים (אם לנוכח הפרשה הפכתם לחובבי טיולים מושבעים או שפים חובבים - זה בסדר גמור) ולהגיב על טוקבקים או על פוסטים שפורסמו בהקשרכם. שמרו על שפה נאותה והשתדלו שלא להצית ריב חדש, שכן אז המהלך עלול לפנות נגדכם. SEO הפוך - יש חיה כזאת כדאי לדעת: גוגל משריין לא פעם באינטרנט בעברית מקומות לאתרים, לתמונות או לווידאו בקישורים הראשונים. בדרך כלל מנוע החיפוש ישמור מיקום לכל אחד מקישורי המילים שתויגו עם העלאת הכתבה. זה המקום להעלות למנוע החיפוש תכנים חלופיים לכתבות, לתמונות או לתוכני וידאו שפוגעים בכם (בתיוג זהה) ולהקפיד על תכנים ברמה גבוהה. אפשרות נוספת להשגת מופע חיובי בראש דף התוצאות, היא על ידי ייזום קמפיין ממומן בשימוש המילים הבעייתיות. קמפיין זה יופיע בראש העמוד ויבטיח לכם 10% פרסום חיובי כבר עם פתיחתו. במקרה של מותג גדול הסובל ממשבר נקודתי בעקבות אירוע שזכה להד תקשורתי שלילי, כזה הדורש מענה מיידי, כאן תרופת הפלא היא היערכות מיוחדת למשברים שתיעשה מראש במסגרת התכנית השנתית לניהול "הנכסים הדיגיטליים" של המותג. לצורך התמודדות נכונה, יש צורך בתגובה מהירה הכוללת שימוש באנשי תוכן ייעודיים, ייזום קמפיינים, הפעלת בלוגרים ורה-מרקטינג, המאפשר לפנות ישירות דרך גוגל למי שנחשף לתוכן השלילי שפורסם על המותג. אם נחזור לפרשת אייל גולן, שאליו נתייחס כאל מותג בסדר גודל לאומי, נגלה כי הקלקת שמו בטרם הוסר צו איסור הפרסום וגם לאחריו, הציגה תוצאות מעורבות: מחצית מהעמוד הראשון בגוגל כללה תכנים שסופקו על ידי סוכניו בעבר, כגון דף בוויקיפדיה, דף אישי בפייסבוק או כתבות תדמית, ורק מחצית מהקישורים התייחסו לפרשה - נתון המראה לנו את חשיבותו של תוכן יזום לקידום בהתמודדות עם משבר ברשת. אלון זכאי הוא מומחה לקידום ולהנגשת אתרים, מנכ"ל חברת A-2-Z לשיווק באינטרנט מקבוצת פיונט טכנולוגיות ומחבר הספרים 'שיווק נכון בפייסבוק' ו'שיווק נכון באינטרנט'

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלמוג בוקר
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |

העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".