דעה

תתעוררו: הלייקים לא שווים שקל, ומיתוג לא תשיגו בפייסבוק

פרופיל פייסבוק פוגע באתר העסק ולא יוצר הכנסה. מיתוג נעשה אצל חברות באמצע הדרך. מרטין בוקסדורף מצנן טיפה את ההתלהבות מהרשת החברתית

הנהירה האדירה של כלל העסקים לתוך הפייסבוק מעלה שאלות שצריכות להישאל כבר מזמן, אך נדחקו לשוליים בגלל האופנתיות של הטרנד: "האם אתם בכלל מבינים מה אתם עושים בפייסבוק?".

כל חברה מחזיקה היום דף עסקי ברשת החברתית, אך רובם הגדול עומדים נטושים ובודדים. אז למה? התשובה מאוד פשוטה: אתם לא באמת חייבים להיות שם. אם אתה מנהל שיווק או בעל עסק שלא שייך ל-20 המותגים מובילים בישראל - אתה מוזמן למחוק את הדף העסקי שלך בפייס, הוא רק מזיק לך.

אז איך יכול להיות באמת שדף הפייסבוק מזיק לך? הפייסבוק לא הופך את המבקרים בו ללקוחות - 3 מחקרים שונים שיצאו בשנה האחרונה, סיכמו את הבעיה עם הרשת החברתית בצורה מאוד ברורה: "הפייסבוק, נכון לשלב זה, לא מצליח להמיר גולשים ללקוחות". אני מזמין אתכם לראות את דף הפייסבוק של בנק דיסקונט. לכאורה המון לייקים, אך בתכלס אפס תועלת, דומה יותר לאתר תערוכות. כמה תועלת יוצאת מזה לבנק? מעט מאד.

במילים אחרות: הפייסבוק עוד לא הצליח להבין איך לגרום למבקרים בדף העסק, לעבור לאתר העסק ולבצע רכישות. רק שתבינו, מנהלי פייסבוק מוכנים להתאבד כדי להצליח להרים את היחס המרה בין ההשקעה בפרסום בפייסבוק, לבין השורה התחתונה בהכנסות.

רשת הפייסבוק אכן יכולה ליצור חשיפה אך בינתיים לא מצליחה לעזור למפרסמים בה להרוויח כסף. אם אתה מנהל שיווק, למה בעצם אתה צריך פרסום שלא הופך לרווחים בשבילך?

דוגמא נוספת לנזק: הפייסבוק שודד את אתר האינטרנט שלכם. מחקר מפורסם שפורסם לפני כשנתיים בארה"ב, מסכם את הנתונים: "דף פייסבוק פעיל עלול במקרה קיצוני, להוריד את התנועה לאתר האינטרנט שלכם ב-70%". אז תנסו להבין לעומק מה קורה כאן: באתר האינטרנט שלכם אתם מרוויחים כסף, אתם יודעים בדיוק כמה כסף אתם משקיעים בשיווק ופרסום, וכמה בדיוק אתם מרוויחים כתוצאה מזה. לעומת זאת, בפייסבוק אין לכם מושג כמה אתם משקיעים בדיוק, אבל כן יודעים שככל הנראה לא תרוויחו מזה כלום. אז למה בכלל לעשות זה? תרמו את תקציב השיווק שלכם לצדקה ולא לצוקרברג.

ותשובה שלישית לשאלת הנזק: חשיפה, מיתוג ומיצוב אלו סתם מילים מיותרות - כחלק מאותו טרנד, התחלנו לשמוע הרבה מאוד מילים שהן מאוד כלליות, מאד אופנתיות, אך בתכלס חסרות משמעות אמיתית.

מה זה בכלל מיתוג? הכוונה היא להפוך את החברה או את שם החברה שלך למילה גנרית בשוק. אם לחברה שלך קוראים למשל 'דונימים', אז מיתוג מוצלח הוא תהליך שיהפוך את המילה דונימים לשם מוכר בכל בית בישראל.

עכשיו שאנחנו מבינים מה זה מיתוג, בוא וננסה להבין יחד איך בכלל 1,000 לייקים יגרמו לזה לקרות? אולי 10,000 או 100 אלף לייקים יגרמו לזה לקרות? בתשובה קצרה, הם לעולם לא יגרמו לזה לקרות. יכולתי עכשיו להראות לכם עשרות ומאות דפים עסקיים של חברות שמעולם לא שמעתם עליהן ולא תשמעו גם כן, עם עשרות אלפי לייקים. אז איפה המיתוג?

למי שלמד קצת שיווק, וגם למי שלא, הרשו לי להזכיר: לא ניתן למתג חברה שאף אחד לא מכיר. תהליך המיתוג יכול להתחיל רק אצל חברה הנהנית מבסיס עשיר מאוד של לקוחות מרוצים, שצברה תקציב גדול ונכבד לפרסום. במילים אחרות: המיתוג נעשה רק אצל חברות באמצע הדרך שמחזיקות בתקציב פרסום משמעותי. לייקים לא הופכים שום דבר למותג. באמת כלום.

יכולתי להמשיך לכתוב עכשיו לפחות עוד 10 סיבות שבגללן אין לכם שום סיבה להשקיע בפייסבוק אלא באתר האינטרנט שלכם, אך אם קראתם עד עכשיו, אתם ודאי מבינים כבר שאתם לא מרוויחים כסף, אלא למעשה מפסידים ואפילו לא זוכים למיתוג.

מרטין בוקסדורף הוא מנכ"ל בול שיווק באינטרנט

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    יערי וידנפלד 11/07/2013 10:39
    הגב לתגובה זו
    מסכים עם הכותב שללייק עם ערך אמיתי אבל לא מסכים עם הגישה. אפשר לעשות שימוש נכון במערכת הפרסום בפייסבוק, לפרסם לחתכים דמוגרפיים מטורפים עם מבצעים המניעים לפעולה,. המפנים לעמוד או טאב שמטרתם לאסוף לידים ולהמיר את הקהל ללקוחות. רק צריך לעשות את זה נכון.
  • 21.
    נמרוד 28/04/2013 16:27
    הגב לתגובה זו
    כל לייק שווה מעל 147 דולר למותג!!! 147!!! http://www.livescience.com/29072-facebook-friend-value.html?goback=%2Egde_3715096_member_236276137
  • 20.
    עובד בתעשייה 27/04/2013 17:32
    הגב לתגובה זו
    מתוך כל מה שחיפשתי על האדון הנכבד בגוגל ופייסבוק חסר לי החלק שהופך אותו למומחה למסחר בפייסבוק. דעתי האישית על הנכתב משקפת מאוד את מה שמצאתי על ידענותו (האמיתית) של הכותב - אין בינם לבין מדיה חברתית דבר וחצי דבר. כנראה שנכשל פעם פעמיים באופן אישי וחשב שכך קורה גם עם השאר.
  • 19.
    בעל ניסיון של שנים ! 26/04/2013 16:48
    הגב לתגובה זו
    הכותב צודק לא רק ב100% אלה ב200% ברור שמשהו קל ודליל יכול לצמוח מבחינת הכנסה אך זה כלום לעומת שיווק ומיתוג באפיקים אחרים טובים הרבה יותר! הלייקים שווים ל... הדף ל... והפרסום בפייסבוק לא מזיז לגולשים, קיצר כסף לא תראו מפייסבוק ובאמת נהפוך!! יש מצב לנזק תדמיתי בפייסבוק, והכותב אכן מבין עניין וצודק רבותי הוא צודק נקודה.
  • 18.
    מה זה כתבת תוכן שיווקי באייס? (ל"ת)
    מי 21/04/2013 19:49
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    רוחמה 21/04/2013 11:51
    הגב לתגובה זו
    אני למשל, עושה את זה מעולה. מתאים מאוד מאוד לעסקים קטנים.
  • 16.
    dan 21/04/2013 11:09
    הגב לתגובה זו
    הכתבה הכי מוצדקת שראיתי השנה. להערכתי, כל מילה אמת
  • 15.
    הלקוח מתרשם בפיסבוק, בבלוגים וברשת בכלל (ל"ת)
    אליך הוא לא יגיע.. 20/04/2013 23:20
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    איש 20/04/2013 19:35
    הגב לתגובה זו
    מרטין בוקסדורף פועל מאינטרסים ברורים, הוא רץ כמתמודד לראשות אשדוד בקמפיין פייסבוק, בלעדיו איש לא היה יודע מי זה. יש אתרים גדולים ש90% מהטראפיק שלהם מגיע מפייסבוק והם מודים בזה. בשורה התחתונה הוא נשמע כמו מישהו שאין לו מושג איך לפתח את הלקוחות שלו בפייסבוק והתסכול מכריע אותו.
  • 13.
    אילן 20/04/2013 02:45
    הגב לתגובה זו
    ההרגשה בקריאת התגובות היא שכולם כאן מדברים מפוזיציה, פשוט המתקפה היא ממש מוגזמת. אדם כתב משהו ואתם יכולים לא להסכים, אבל למה לתקוף ככה?
  • 12.
    אחד שיודע 19/04/2013 22:12
    הגב לתגובה זו
    פייסבוק זה מקום מצויין להמיר מבקרים ללקוחות, צריך לדעת איך לעשות את זה. הכלים הויראלים גורמים להמרה לשקל הרבה יותר גבוהה מהשקעה בקמפיינים ברשת הכללית או לידים מאתר כזה או אחר
  • 11.
    אהבתי, סוף סוף 19/04/2013 02:01
    הגב לתגובה זו
    הפייסבוק הזה שטויות במיץ עגבניות, הגיע הזמן כבר לחזור לשיווק איכותי כמו שהיה פעם
  • 10.
    קרן 18/04/2013 23:12
    הגב לתגובה זו
    רק מי שמבין בשיווק יודע שדף פייסבוק לא מקדם את החברה כל עוד החברה לא צברה מוניטין ומספר לקוחות נכבד !!!
  • 9.
    מי זה מוכר באינטרנט? 18/04/2013 19:16
    הגב לתגובה זו
    תדמית ומיתוג- צמד מילים שלא שווה כלום. תגידו למנהל שיווק שהוא משלם על מיתוג, נו באמת....
  • 8.
    אורית 18/04/2013 18:14
    הגב לתגובה זו
    כותרת פופוליסטית. יכול להיות שאתה מבין במיתוג, אבל בשיווק אינך מבין כנראה חצי דבר. הייתי שמחה לשבת איתך לקפה וללמד אותך איך מביאים לקוחות לאתר באמצעות פייסבוק. איך יוצרים מועדון לקוחות באמצעות פייסבוק, ואיך מוכרים באמצעות פייסבוק (העסק שלי משווק רק בפייסבוק והביא לי מאות לקוחות משלמים.. יכולת לרשום מאמר יותר מעניין על מיתוג, זה באמת הא' ב' של כל עסק. (מכירה עוד עשרות עסקים שמגיעים אליהם לקוחות משלמים מפייסבוק.)
  • 7.
    נמרוד 18/04/2013 18:03
    הגב לתגובה זו
    "אם אתה מנהל שיווק, למה בעצם אתה צריך פרסום שלא הופך לרווחים בשבילך?" רק המשפט הזה הפיל אותך. תדמית, אמינות, נאמנות, ערך מוסף ללקוח... על זה שמעת? אתה צודק שקשה מאוד לבצע המרה, אבל לא כולם רוצים לבצע אותה, ובהחלט לא תמיד צריך לבצע אותה. אם אתה לא מבין מה המשמעות של תדמית, נאמנות, ערך מוסף (ושאר מילים כאלה), אז אתה צריך להיות במכירות, לא בשיווק.
  • 6.
    מבין לא מעט 18/04/2013 12:56
    הגב לתגובה זו
    ממש מדהים שהדברים נאמרים מבעל חברה שעיקר פועלה הוא קידום אתרים ונתפסה עם המכנסיים למטה בכל הקשור למדיה חברתית. תלמדו את הנושא ואיך מייצרים בו עבודה במקום לקשקש שטויות חסרות בסיס באתרים. תגיד: "יש לי חברה לקידום אתרים, יש לי אינטרס מובהק, לכן אני טוען שקידום האתר ולא עמוד הפייסבוק הוא הדבר הנכון" אתה נותן פה בתור דוגמא את עמוד הפייסבוק של דיסקונט? באמת? עמוד שהשקתו הייתה קידום מכירת כרטיסים לג'סטין ביבר? יש המון עבודה טובה תחום בארץ ויש חברות רבות שמייצרות ערך אדיר, הן תדמיתי והן מכירתי מהעמוד. אתה פשוט לא מספיק בקיא בתחום כדי להכיר כנראה. אבל מישהו כבר כתב למעלה משבל - כנס לשם, תכיר קצת את העולם הזה ותמצא לך ל"בול שיווק באינטרנט" מישהו שיודע לעשות גם שיווק טוב במדיה חברתית ולא תצטרך להיות הזקנה החמוצה בפינה שמבאסת לכולם.
  • 5.
    מבין לא מעט 18/04/2013 12:48
    הגב לתגובה זו
    פייסבוק יכול לגרום נזק לעסק שלך אם אתה לוקח למשימה מישהו שלא ממש מבין מה הוא עושה אבל אוהב לשמוע את עצמו מדבר, ממש כמו כותב המאמר. ונכון, יש לא מעט כאלה בביזנס, אבל שימוש נכון ומושכל יכול לתרום רבות. ההשוואות פה מגוחכות, הדוגמא שלך לזה שהפייסבוק לא תורם כלום היא בנק דיסקונט? באמת? עמוד הפייסבוק שבהשקה שלו קידמו הופעה של ג'סטין ביבר? פקח בבקשה את העינים, עושים פה גם עבודה טובה מאוד בפייסבוק. תציץ גם החוצה, תראה איך סטארבאקס מייצרים ROI מדהים והזרמת לקוחות לסניפים, איך סקיטלסז ממציאים את הגלגל מחדש ואיך אולד ספייס הפכו לסוג של אגדה. הדבר היחיד שנכון במאמר הוא שכמות הלייקים אינה מעידה על איכות, אבל גם הניתוח והמסקנה שמגיעים מהעובדה הזו אינה נכונה. ממליץ שתמצא לך מישהו ל"בול שיווק באינטרנט" שיודע לעבוד טוב במדיה חברתית ולא תצטרך להיות הזקנה החמוצה שיושבת בפינה.
  • 4.
    שימי 18/04/2013 12:29
    הגב לתגובה זו
    הוא מפרסם את זה? בפייסבוק! אחח הצביעות... קבלו: https://www.facebook.com/pages/%D7%9E%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%9F-%D7%91%D7%95%D7%A7%D7%A1%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%A3-%D7%9B%D7%95%D7%9C%D7%A0%D7%95-%D7%90%D7%A9%D7%93%D7%95%D7%93/513593725318458
  • שימי יא קרוע 18/04/2013 19:21
    הגב לתגובה זו
    שימי יא קרוע, מה נהיה איתך? מאיפה הרוע הזה מגיע?
  • יופי 18/04/2013 13:38
    הגב לתגובה זו
    מדברים על יחס המרה של לייק- לקוח. לא על יחסי ציבור בקהילה.תמצא השוואה קצת יותר רלוונטית...
  • 3.
    ל-2 18/04/2013 12:01
    הגב לתגובה זו
    אני חושב שנותנים יותר מדי קרדיט לפייסבוק בלי שזה מוכיח את עצמו עדיין
  • 2.
    אלן דלון 18/04/2013 11:03
    הגב לתגובה זו
    ערך LIKE בממוצע הוא כ175$ http://mashable.com/2013/04/17/facebook-fan-value-researcher/
  • 1.
    יוסי 18/04/2013 11:02
    הגב לתגובה זו
    דעה חכמה ומנומקת