הבועה שצוקרברג יוצר עבורנו: חנויות, חיפוש, וכסף פייסבוק
לפני כשבועיים פורסם כי נתח הפרסום של הרדיו נשאר יציב, למרות הירידה בהשקעות בפרסום בטלוויזיה ועיתונות. הפרסום באינטרנט שומר על עלייה - צנועה אך נאה - גם השנה. המסקנה היא שקהל המפרסמים עדיין לא הפנים לחלוטין את כוחו של הפייסבוק בעולם השיווק המודרני.
אז הנה כמה מגמות שהולכות להיות חלק מהחיים שלנו בקרוב מאוד ולהצמיד את הגולשים עוד ועוד למסך הכחול. הדברים שיוצגו פה, הם לא דמיונות וחזון של יוצרי הפייסבוק, אלא תכנית העבודה שלהם לשנים 2013-2014, מה שאומר שבשנה הקרובה אנו הולכים לראות את הדברים האלו אצלנו על המסך:
1. כסף פייסבוק - אולי התכנית הגדולה ב-"ה' הידיעה" של הרשת הזו. המטרה ליצור מטבע שישמש את המשתמשים. נניח ששקל ישראלי אחד יהיה שווה שקל פייסבוקי אחד. לכאורה כלום לא השתנה, אבל - בדיוק ההיפך, הפייסבוק שואף ליצור מציאות עבור הגולש בתוך האתר.
אם עד כה ראינו את הפייסבוק כסוג של עולם וירטואלי שכולנו נמצאים בו, אך לא באמת חיים בו, אז זה הולך להשתנות. השאיפה היא ליצור סנכרון מושלם בין העולם הווירטואלי לעולם האמיתי. איך עושים את זה בדרך הכי פשוטה? מכניסים את הכסף האמיתי לתוך הווירטואלי.
איך זה יעבוד?
כנראה שזו הולכת להיות דרך המרת כספים מאוד פשוטה דרך הפייפל או דרך כרטיס האשראי, כאשר המטרה היא לא רק להכניס כסף לתוך האתר, אלא להמשיך צעד נוסף קדימה ולהרגיל את המוני הגולשים לכסף של רשת הפייסבוק עצמה.
מה המטרה של המהלך?
המטרה כפולה. מחד - להשאיר את הגולשים עוד זמן בתוך האתר ולתת להם תחושה שהם לא באינטרנט, אל בתוך חנות אמיתית עם הארנק שלהם עליהם. המטרה השנייה - להתחיל להרוויח כסף גדול יותר עבור המפרסמים והסוחרים. על כך בפסקה הבאה.
2. חנויות בפייסבוק - בהמשך למגמה להפוך את האתר לסוג של קניון, פייסבוק הולכת ליצור חנויות מסחר אלקטרוניות שיעבדו מתוך דפי העסקים. נכון להיום, קיימות באינטרנט הישראלי מיליון חנויות אינטרנטיות, שמוכרות כל מוצר - החל ממוצרי חשמל ועד קלטות של מוזיקה מוכנה ליוגה. מחזור מכירות של החנויות הגדולות ברשת האינטרנט יכול להגיע עד עשרות מיליוני שקלים בשנה. בדיוק על נתח המכירות הזה, פייסבוק מעוניינת לשים יד גדולה. כחלק מההשתלטות על הרשת ועל הכסף של הצרכנים הווירטואליים, הפייסבוק הולך ליצור מוצר שנקרא חנות וירטואלית בפייסבוק. מי שגולש הרבה באתר, בטח כבר נתקל בחנויות פעילות כאלו. זה כבר כאן, אך עדיין ללא יחסי הציבור והפרסום הדרושים כדי להביא את החנויות לתוך התרבות שלנו.
האם יש לכם בכלל ספק שזה הולך לקרות? עוד השנה בכל עמוד שתגיעו אליו בפייסבוק, אתם תראו את העובדה שאתם יכולים להתחיל למכור בתוך הפייסבוק ולהתחיל להפוך את הרשת לסביבה עסקית פעילה.
המהלך מהווה נדבך נוסף ברעיון הכללי של פייסבוק להשתלט על כל הזמן הפנוי של הגולשים באינטרנט. הרמז העבה למפרסמים הוא: "תהיו איתנו, או שלא תהיו בכלל".
3. חיפוש בפייסבוק - הרעיון האחרון הוא כלי מלחמה נגד גוגל, ענקית החיפוש הגדולה בעולם. היות וכל אחד בכל רגע נתון, הולך ישירות לגוגל כאשר הוא נכנס לאינטרנט, בפייסבוק רוצים נתח מזה. כבר עכשיו ניתן אצל חלק מהמשתמשים להיכנס לפייסבוק ולבצע חיפוש ברשת האינטרנט דרך החיפוש שלהם בפייסבוק.
בסך הכל המסקנה פשוטה מאד: מפרסם יקר, כדאי מאד שתתחיל כבר עכשיו לפרסם בפייסבוק, אחרת אתה באמת נשאר מחוץ למפת התקשורת.
מרטין בוקסדורף הוא הבעלים של 'בול - שווק באינטרנט'
- 16.אייל כהן 19/03/2013 12:29הגב לתגובה זוכל הנשונאים של הפייסבוק, מתאחדים נגדו. אולי תנתקו אותו מהאינטרנט בכלל?
- 15.יואב 17/03/2013 20:27הגב לתגובה זואז נניח שפייסבוק באמת יעשו את הדברים הללו, מה כבר יקרה- התחוה שלי היא שכל העסק הזה בירידה, אולי כבר ייעלם תוך חמש שנים.
- 14.נו באמת 16/03/2013 22:18הגב לתגובה זופיסבוק לעולם לא יצליחו אנשים להשתמש בכסף שלהם במקום כסף אמיתי, נראה לי ממש שטויות
- 13.נמאס כבר, יאללה משהו חדש (ל"ת)פייסבוק שמייסבוק 15/03/2013 08:39הגב לתגובה זו
- 12.מיכל פרסום 15/03/2013 00:35הגב לתגובה זואני מרוויחה הרבה כסף בפיסבוק, אז אולי ארוויח עוד קצת???
- 11.בסך הכול נכון 14/03/2013 18:39הגב לתגובה זודוד מול גוליית, השאלה היא מי זה גוליית ומי זה דוד?
- 10.לוגסי 14/03/2013 11:27הגב לתגובה זוראיתי את הדברים בדוחות של פייסבוק, השאלה היא האם כל הדברים הללו הולכים לקרות באמת?
- 9.אורי 14/03/2013 11:12הגב לתגובה זוגוגל פלוס הוא מוצר טוב יותר מפייסבוק, אך לא מצליח להעביר אליו את הגולשים. פייסבוק היה הראשון, לשם כולם הלכו ושם כולם יישארו.
- גוגל פלוס הוא חיקוי 14/03/2013 11:28הגב לתגובה זוזה מוצר באמת טוב, הבעיה היא שהוא לא המקור, זה הבעיה
- 8.יעקוב 13/03/2013 23:32הגב לתגובה זובפייסבוק תמיד יש אקשן, מקווה שהם ייפלו כבר, נמאס מהם. יאללה משהו חדש מתחיל, אחי.
- 7.ירון 13/03/2013 22:29הגב לתגובה זוכולם חוזים את נפילת הפייסבוק אך כרגע אין שום אלטרנטיבה אחרת. אז איך הוא ייפול? נקווה שהבא בתור יהיה גם יהודי :-)
- בטח שיכול 15/03/2013 00:43הגב לתגובה זוראיתי בצינור לילה שכבר יש בארצות הברית רשתות שבאות להתחרות בפייסבוק, כנראה שזה יקרה בקרוב מאוד
- 6.דנה 13/03/2013 20:53הגב לתגובה זוהשאלה בעיני היא האם המהלכים האלו יכולים להציל את פייסבוק מפני רשת חדשה ומגניבה יותר שתחליף אותה?? לדעתי כן..
- 5.השתלטות הפייסבוק 13/03/2013 20:24הגב לתגובה זואני אישית איש שיווק באינטרנט, אמנם עובד עם הפייסבוק די מעט, אבל כן יש תחושה שאם הם יעשו עוד כמה צעדים קדימה הם יתפסו את כל הגולשים מבחינת מכירות וזמן גלישה. האתגר שלהם הוא באמת לעשות את כל הדברים הללו
- 4.לאבי 13/03/2013 20:16הגב לתגובה זוברגע שהם יכניסו חנויות ויאפשרו רכישות בתוך הפייס. נראה לי שיעברו את גוגל
- 3.אבי 13/03/2013 18:05הגב לתגובה זוהפרסום בפייסבוק לא עובד. נקודה. תחרות הלייקים עושה את העניין למאוס, לעוס ולא כלכלי. כשאני נכנס לפייס, אין לי זמן לקרא מודעות או לקראו למשהוא שאליו לא התכוונצתי להכנס. אני בא לראות אם יש לי הודעות, מה כתבו החברה, תמונות ולעוף משם. להכנס לפרסומת? בכלל לא. תשאלו את המפרסמים. יש להם מלא לייקיםוהם לא יודעים כיצד לנצלאותם או מה עלשותאיתם. כשאני רואה חברים שלי שלחצו על לייק וזה מופיע אצלי, אני מרחם על טפשוטם. הפייסבוק יעלם מחיינו, כשם שנכנס. גוגל ישאר לנצח. ואני אחד שעובד כמעט 15 שנה באתרים המובילים בשוק. תאמינו לי. חבל לכם על הכסף שאתם מפרסמים שם. אחוזי הקלקה מדהימים אבל אפש רכישות.
- .. 13/03/2013 23:51הגב לתגובה זוהם אמנם לא ברמת אדוורדס של גוגל, אבל הולכים ומתפתחים. יש מערכות מדידה שלמות מאחורי הקלעים מעבר ללייק.
- 2.גוגל מול פייסבוק 13/03/2013 14:35הגב לתגובה זונראה לי שגם הפעם גוגל ישחק אותה
- 1.דניאל 13/03/2013 13:13הגב לתגובה זוזה עוול אדיר האתר הזה. הפייסבוק יוצרמשפחות הרוסות