משרד פרסום חרדי "רכב" על קמפיין של מתחרה - הרבנים הוציאו צו מניעה הלכתי
הדיבר השמיני בעשרת הדיברות קובע שאסור לגנוב, אבל תמיד יהיה מי שמנסה לעקוף אותו בדרכים יצירתיות. דווקא שוק הפרסום במגזר החרדי, שחי על פי קודים של מצוות והלכה, סוער ביממה האחרונה בעקבות טענה לכאורה לגניבת קמפיין, או יותר גניבת פירות העבודה של משרד הפרסום קלמן V על ידי בראשית של מוטי קוטיינר.
תחילת הסיפור בקמפיין מודעות טיזר שיצא לדרכו לפני כשבועיים, עבור חברת הליסינג 'רוזנטל רכבים' - מאת משרד הפרסום הירושלמי קלמן V. הקמפיין שטף את המדיה בעיתונות החרדית וחלקו השני, דהיינו - ה'תשובה' הייתה אמורה להתפרסם היום (יום ד'). משרד הפרסום 'בראשית' בבעלותו של מוטי קוטיינר (לשעבר בטריו של אדלר חומסקי) טרף את הקלפים, אתמול (יום ג') כאשר פרסם בעיתונים 'יתד נאמן' ו'המודיע' את קמפיין ה'תשובה' לו חיכה הציבור, רק שהוא עשה זאת עבור חברת ביג-ליס המתחרה הישירה של 'רוזנטל רכבים'. יתרה מכך - הוא השתמש בגריד, בעיצוב ובצבעים של קמפיין הטיזרים של קלמן V באופן שמצליח לבלבל את ציבור הקוראים.
עם פרסום המודעות בעיתונים - משרד הפרסום קלמן V שעמל על הטיזרים והלקוח - 'רוזנטל רכבים' תפסו את הראש וניסו לטכס עצה. לבסוף הוחלט לפעול בכמה מישורים: ראשית, לגרום להסרת הפרסומות של 'בראשית' באמצעות פנייה לבית הדין הרבני הירושלמי בראשותו של הרב לוין, ובמקביל, בשעות אלו כבר מוגשת תביעה מצד קלמן V כנגד 'בראשית' שעומדת על יותר ממיליון שקלים.
הפנייה לרב לוין הוכיחה את עצמה. לאור הראיות שהוצגו לפניו, על הדמיון בין המודעות החליט הרב להוציא צו מניעה כנגד מודעות הפרסום של 'בראשית' וזה נשלח לבעלי העיתונים וכן, למשרד הפרסום.
מודעת התשובה המועתקת של 'בראשית'
הטיזר של קלמן V
מודעת התשובה של קלמן V
יוסי רוזנבוים, מנהל הלקוחות וקשרי המשקיעים בקלמן V אמר לאייס: "אני פותח את העיתון ביום ג' ולא מבין - איך יצאה מודעת תשובה מבלי שאני אדע. חשבתי שבמשרד עשו משהו ללא ידיעתי. זה היה אותו גריד ואותו צבע, רק שכל זה היה ללקוח אחר".
רוזנבוים מספר עוד: "לקח לי זמן להתאושש. הזמנתי למשרד את הלקוח שכאב לו מאוד על המקרה ופחד גם שההשקעה הכספית ירדה לטמיון. פנינו לבית הדין של ירושלים, לבד"צ. נכנסנו אל הרבנים והתחלנו להסביר להם מה זה טיזר ומה היה שם. בסוף, במקום להסתבך, פשוט שלפתי את המודעות והראיתי להם את הדמיון בין המודעות. הם היו בשוק ומיד הוציאו צו מניעה לעיתונים ולמשרד הפרסום על הסרת הקמפיין".
במערכות העיתונים של המגזר החרדי יישרו קו עם ההחלטה של הרב לוין והסבירו לקוטיינר ו'בראשית' שאי אפשר לפרסם את המודעה יותר. קוטיינר שהבין כי אין מנוס מביטול הקמפיין החליט לנסות אסטרטגיה חדשה, במסגרתה הסכים לשנות את המודעות שלו וביקש מהעיתונים שלא יפרסמו גם את המודעות של המתחרה 'רוזנטל' וקלמן V כדי ששניהם יעלו יחד. בקלמן V הבהירו למערכות העיתונים שניסו לפייס את הצדדים (מן הסתם, כדי להרוויח את כל המודעות) שבמידה והקמפיין שלהם לא יפורסם היום (יום ד') הם ימשכו מהם את כל התקציב.
במגזר החרדי מסבירים שהסיפור זכה לתהודה רבה בקרב גופי המדיה ותעשיית הפרסום. במשרד הפרסום קלמן V מספרים עוד, כי משרדי פרסום נוספים יצרו עמם קשר והביעו את תמיכתם.
לדברי רוזנבוים: "זו בושה וחרפה. זה משהו שלא הכרנו עד היום. יש אתיקה בסיסית שאומרת - לא גונבים קמפיין למתחרה. עשינו הכל על פי כללי האתיקה החוקיים והתורניים. התגובות הקשות שקיבלנו מעידות על עצמן, וכן צו בית הדין אמר את דברו. נמשיך לשרת את לקוחותינו מתוך מחויבות לאתיקה ולהלכה ואנחנו מודים לעיתונות החרדית שכיבדה את צו המניעה כנדרש".
ממשרד הפרסום 'בראשית' ומוטי קוטיינר נמסר: "אין תגובה".
- 3.www.biglease.co.il/ 20/05/2013 16:05הגב לתגובה זוhttp://bektzara.blogspot.co.il/2013/05/blog-post_7956.html
- 2.ביג ליס נוכלים 26/02/2013 02:39הגב לתגובה זומוכרים לך רכב סוג ב מהיבואן ועוד ביד שניה.
- 1.ביג ליס שקרנים 20/02/2013 19:12הגב לתגובה זוהייתי אצלם בפגישה ויש להם מוצר אחד שהם מוכרים מאוד טוב : שקר