התעוזה של מרצ, המסר של בנט והפוסטים המזויפים
מערכת הבחירות לכנסת ולראשות הממשלה בשנת 2009 הייתה הראשונה שהביאה עמה הסתערות על ערוצי הדיגיטל החדשים - רובה ככולה הייתה ניסיונית, וזאת בעוד שבארה"ב מערכת הבחירות הקודמת הוכרעה בזירה הדיגיטלית.
מערכת הבחירות הנוכחית מביאה עמה זינוק משמעותי בתשומת הלב שמוענקת לערוצים האלה. בין הסיבות ניתן למנות את כמות הגולשים החשוף למסרים האלה, העלויות הנמוכות יחסית והימנעות ממגבלות (כמו זמן שידור) במדיה מסורתית. אין אחד שלא נתקל בחודשים האחרונים במאות מסרים מימין ומשמאל, מעשרות תנועות ומפלגות ואינספור חברי כנסת ומתמודדים בפריימריז שמבטיחים "אם רק נצביע להם...".
יהיה מעניין להצביע על ההבדלים בפעילויות בין הרשימות השונות ולנסות לחזות האם הפעילות הזאת יכולה לנבא את התוצאות ברגע האמת.
הליכוד-ביתנו
עיקר עיסוקם של חברי מפלגת הליכוד בחודשיים האחרונים היה בנושא הפריימריז. המועמדים השונים שלפו ציפורניים ומקלדות ומיהרו להציף את קהל הבוחרים בכל דרך אפשרית בערוצי הדיגיטל השונים - החל מבאנרים, ראיונות, סרטונים וכל דרך חוקית שהיא לנסות להתבלט מעל השאר.
המהלך הבולט בפריימריז הפנימי במפלגה היה של ח"כ זאב אלקין שהחליט ליצור פארודיה משלו ללהיט הקוריאני גנגאם-סטייל. הסרטון שהתנגח במגוון אישים כמו דורית בייניש, אחמד טיבי, חנין זועבי, אהוד אולמרט ועוד הצליח לצבור מעל לרבע מיליון צפיות בפחות משבוע. למרות ההצלחה הויראלית, ואולי מחשש מתביעה הסרטון הורד מהיוטיוב הרשמי של הח"כ מיד עם תום הפריימריז.
זה לא PSY, זה אלקין סטייל
עם סיום הפריימריז, התחושה היא שבינתיים הפעילות של הליכוד, כמפלגה, יחסית אנמית בזירה הדיגיטלית. אחת הסיבות עשויה להיות ההמתנה לבחירת המסרים המובילים של המפלגה. עד אז, ההסתמכות היא בעיקר על פעילותו הענפה של ראש הממשלה וראש הרשימה, בנימין נתניהו.
קשה להגדיר את התחרות כהוגנת, מכיוון שראש הממשלה מסתמך בעיקר על פעילותו בשנים האחרונות מתוקף תפקידו. אמנם פעילותו הענפה מתקיימת בעמוד האישי שלו (ולא בעמוד הרשמי מטעם הממשלה), אך הוא נהנה בו מכל דבר פעולה שקשורה לממשלה. לראיה ניתן לשים לב כי השבוע המוצלח ביותר בעמוד מאז שהוקם היה בתקופת מבצע "עמוד ענן".
תפוצה של קרוב ל-400,000 גולשים במרחק קליק (מקור: צילום מסך של עמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו)
הפרטנרית הטרייה של מפלגת הליכוד, ישראל ביתנו, גם כן אנמית עד עכשיו בזירה הדיגיטלית וקשה לבחון בינתיים מה היא מביאה לשותפות הזאת. עיקר פעילותה מתקדמת בעמוד של יו"ר המפלגה ושר החוץ, אביגדור ליברמן. מבחינת פרסום, הפנייה העיקרית היא לקהל יעד של דוברי הרוסית, וזהו כנראה הערך המוסף שהיא אמורה להביא לקמפיין עצמו.
העבודה
כמו בליכוד, גם במפלגת העבודה עסקו בחודשיים האחרונים בעיקר בפעילות הקשורה לפריימריז.
בדומה למפלגות שהוזכרו קודם לכן ולאלה שיוזכרו בהמשך, עיקר פעילותה של העבודה מתקיימת בעמוד הפייסבוק של יו"ר המפלגה, שלי יחימוביץ'. ייאמר לזכותה שמדובר בתהליך שהיא נוקטת עוד מכניסת לפוליטיקה, ועכשיו היא עשוי לקצור את הפירות שלו.
בין היתר היא הצליחה לנכס לעצמה את משפט הקאלט "היי זאת שלי" בפניותיה לקהל הגולשים - דבר שמתקבל באהדה אצל רוב הגולשים, והפך מקור לציניות אצל המתחרים.
כמו כן, הזרמת הדם החדש למפלגה, בדמותם של איציק שמולי וסתיו שפיר, מביאה איתה "זמן מדיה" משמעותי ברשתות החברתיות מכיוון שמדובר בדמויות בעלות תפוצה של עשרות אלפי גולשים.
היי זאת שלי (מקור: צילום מסך מעמוד הפייסבוק של שלי יחימוביץ)
הבית היהודי
אם יש אדם אחד שאפשר להכריז עליו כמנצח בבחירות האלה, הוא ללא ספק היו"ר החדש של מפלגת הבית היהודי, נפתלי בנט. עושה רושם שמדובר בקמפיין הבחירות המוצלח ביותר עד עכשיו בדיגיטל - מסרים מחודדים, שימוש במגוון אפיקים (ערוץ פייסבוק חי ותוסס, פרסום ממוקד לקולות הצפים בפייסבוק ובגוגל, סרטוני הסברה ביוטיוב ועוד..) ובעיקר נחישות שזולגת לכל עבר.
התנפלות על כל מילה הקשורה ל"ישראל" בקידום הממומן של גוגל (מקור: צילום מסך מ- semmonitor.co.il)
בנט מציג את התכנית המדינית שלו באמצעות סרטון מאויר ביוטיוב.
יש עתיד
יאיר לפיד התחיל את הפעילות שלו עם נקודת פתיחה טובה למדי עמוד פייסבוק עם עשרות אלפי גולשים מתוקף היותו איש תקשורת בידיעות אחרונות ובחדשות 2.
ההמשך קצת פחות מזהיר - חוסר מענה לשאלות גולשים בעמוד, וחמור מכך חסימה של רוב הגולשים המתנגדים, אינספור פארודיות מצד גולשים שונים על ראיונות בהם הוא לא הצליח להעביר את ה"אני מאמין שלו" ועוד...
התחושה היא כשככל שהזמן עובר (ועם חזרתה של ציפי לבני לתמונה), כוחו של יאיר לפיד הולך ויורד. יחד עם זאת, ראויות לציון הפניות שלו לקהל הרוסי והמאבק על הקולות הצפים באמצעות הפרסום בפייסבוק.
משתלט ביחד עם בנט על פרסום מבוסס חיפוש בפייסבוק (מקור: צילום מסך מפייסבוק)
כמו כן, לפיד הוא בין הראשונים שהבין שיוטיוב הוא כלי מצוין להעברת מסרים ללא מגבלות הזמן בתעמולת הבחירות הטלוויזיונית. הסרטון שהוא הפיק בקולו שלו, עלה ליוטיוב עם הודעתו על הכניסה למגרש הפוליטי אך נחסם לצפייה ברגע שהבחירות התעכבו. לאחרונה הסרטון חזר לאוויר וצבר כבר למעלה מ-100,000 צפיות.
ללא שום צל של ספק - מדובר בסרטון הבחירות המושקע ביותר
מרצ
ללא ספק מדובר בקמפיין הבחירות הנועז ביותר עד עכשיו - למרות שראשי המפלגה הינם אנשים ותיקים בפוליטיקה, היא עלתה עם קמפיין חצוף וצבעוני.
הקמפיין שהחל בקריאת הפוך-על-הפוך של "שמאלנים הביתה", ממשיך ביצירת מסרים פרובוקטיביים באמצעות עמוד הפייסבוק של המפלגה. אם לשפוט לפי הסקרים, כרגע זה עובד להם והמפלגה צפויה להכפיל את כוחה מהכנסת האחרונה.
פוטומונטז' פרובוקטיבי כטייק אוף לקמפיין המנהיגים של בנטון (מקור: צילום מסך מעמוד הפייסבוק של מרצ)
עם שלם
לפחות כרגע, נראה שמדובר בהפתעת הבחירות. הרב חיים אמסלם, מצליח לאגד בפעילות הדיגיטל שלו דתיים וחילונים, ימנים ושמאלנים, צעירים ומבוגרים - וזאת תוך שילוב פרשנויות לפרשת השבוע, הדלפות מהנעשה בחדרי חדרים אצל האקסית, ש"ס ועוד...
הוא מוכיח שדבקות במסר ושקיפות מביאה הערכה רבה ברשתות החברתיות - קשה להתעלם מכמות האהדה לה הוא זוכה מכ-90,000 הגולשים בעמוד הפייסבוק של המפלגה, והמבחן האמיתי יהיה כמה מהם יהיו מוכנים לשלשל לקלפי את הפתק שלו.
היחיד שמצליח לגעת בפלחי אוכלוסיה שונים כ"כ (מקור: צילום מסך מעמוד הפייסבוק של עם שלם)
זווית המדיה
אתרי החדשות באינטרנט מכסים בהרחבה את הבחירות הנוכחיות - כזאת כמות תנועה לאתר וטוקבקים הם לא רואים בכל יום ומוכנים להסתער בכל הכח. החל מאיזורי בחירות מיוחדים, הקמת אולפני לייב בפריימריז ובמסיבות העיתונאים ועוד...
יחד עם זאת, הפורטל היחיד שהשכיל לנצל את ההזדמנות הוא וואלה! שהספיק להשיק מוצרי פרסום מיוחדים לתקופת הבחירות וממשיך בקו השקיפות שהנהיג לפני מספר חודשים עם חשיפת התמחור על מוצרי הפרסום השונים באתר.
חבילת פרסום מיוחד לבחירות (מקור: צילום מסך מוואלה!)
ואיך אפשר לסיים מבלי להתייחס ללהיט האמיתי של הבחירות האלה?
בשנות ה-90 היה לנו את החרצופים, בעשור הקודם את ארץ נהדרת, והפעם גם הפארודיה עוברת לאינטרנט. מדובר כמובן בעמוד הפייסבוק הסאטירי והמופתי "פוסטים מזויפים" - בדומה לחרצופים ולארץ נהדרת, אף פוליטיקאי לא שמח להופיע שם, אבל פשוט לא יכול להרשות לעצמו לפספס.
מירי רגב, ללא ספק ה-BFF של העמוד (מקור: צילום מסך מעמוד הפייסבוק "פוסטים מזויפים")
הכותב הוא סטודנט בחוג לפרסום ותקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו
- 2.שי 20/12/2012 20:47הגב לתגובה זוהקמפיין החזק והאמיץ של ארץ חדשה? או שגם אתה מושתק של נוני או שאתה מי שאתה - סטודנט.
- 1.בנט מרים קמפיין שיירשם בספרי ההסטוריה הפוליטי (ל"ת)דן 13/12/2012 12:44הגב לתגובה זו
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה
טאבולה Taboola -0.25% מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker
הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.
גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."
״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת
הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן
העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״
- פרסום מודעת אבל בעיתון הארץ
- עדות לפיד הוכיחה: ערוצי החדשות לא מספרים לכם את האמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
