בחירות 2013

התעוזה של מרצ, המסר של בנט והפוסטים המזויפים

מי הכוכב הגדול, מי מפתיע לטובה ומי הכי מצחיק? סטטיסטיקה, פרסום בפייסבוק ובגוגל ותמונת מצב עדכנית של בחירות 2013 בזירת הדיגיטל
מיכאל פינגרוט | (2)

מערכת הבחירות לכנסת ולראשות הממשלה בשנת 2009 הייתה הראשונה שהביאה עמה הסתערות על ערוצי הדיגיטל החדשים - רובה ככולה הייתה ניסיונית, וזאת בעוד שבארה"ב מערכת הבחירות הקודמת הוכרעה בזירה הדיגיטלית.

מערכת הבחירות הנוכחית מביאה עמה זינוק משמעותי בתשומת הלב שמוענקת לערוצים האלה. בין הסיבות ניתן למנות את כמות הגולשים החשוף למסרים האלה, העלויות הנמוכות יחסית והימנעות ממגבלות (כמו זמן שידור) במדיה מסורתית. אין אחד שלא נתקל בחודשים האחרונים במאות מסרים מימין ומשמאל, מעשרות תנועות ומפלגות ואינספור חברי כנסת ומתמודדים בפריימריז שמבטיחים "אם רק נצביע להם...".

יהיה מעניין להצביע על ההבדלים בפעילויות בין הרשימות השונות ולנסות לחזות האם הפעילות הזאת יכולה לנבא את התוצאות ברגע האמת.

הליכוד-ביתנו עיקר עיסוקם של חברי מפלגת הליכוד בחודשיים האחרונים היה בנושא הפריימריז. המועמדים השונים שלפו ציפורניים ומקלדות ומיהרו להציף את קהל הבוחרים בכל דרך אפשרית בערוצי הדיגיטל השונים - החל מבאנרים, ראיונות, סרטונים וכל דרך חוקית שהיא לנסות להתבלט מעל השאר.

המהלך הבולט בפריימריז הפנימי במפלגה היה של ח"כ זאב אלקין שהחליט ליצור פארודיה משלו ללהיט הקוריאני גנגאם-סטייל. הסרטון שהתנגח במגוון אישים כמו דורית בייניש, אחמד טיבי, חנין זועבי, אהוד אולמרט ועוד הצליח לצבור מעל לרבע מיליון צפיות בפחות משבוע. למרות ההצלחה הויראלית, ואולי מחשש מתביעה הסרטון הורד מהיוטיוב הרשמי של הח"כ מיד עם תום הפריימריז.

זה לא PSY, זה אלקין סטייל

עם סיום הפריימריז, התחושה היא שבינתיים הפעילות של הליכוד, כמפלגה, יחסית אנמית בזירה הדיגיטלית. אחת הסיבות עשויה להיות ההמתנה לבחירת המסרים המובילים של המפלגה. עד אז, ההסתמכות היא בעיקר על פעילותו הענפה של ראש הממשלה וראש הרשימה, בנימין נתניהו.

קשה להגדיר את התחרות כהוגנת, מכיוון שראש הממשלה מסתמך בעיקר על פעילותו בשנים האחרונות מתוקף תפקידו. אמנם פעילותו הענפה מתקיימת בעמוד האישי שלו (ולא בעמוד הרשמי מטעם הממשלה), אך הוא נהנה בו מכל דבר פעולה שקשורה לממשלה. לראיה ניתן לשים לב כי השבוע המוצלח ביותר בעמוד מאז שהוקם היה בתקופת מבצע "עמוד ענן".

תפוצה של קרוב ל-400,000 גולשים במרחק קליק (מקור: צילום מסך של עמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו)

הפרטנרית הטרייה של מפלגת הליכוד, ישראל ביתנו, גם כן אנמית עד עכשיו בזירה הדיגיטלית וקשה לבחון בינתיים מה היא מביאה לשותפות הזאת. עיקר פעילותה מתקדמת בעמוד של יו"ר המפלגה ושר החוץ, אביגדור ליברמן. מבחינת פרסום, הפנייה העיקרית היא לקהל יעד של דוברי הרוסית, וזהו כנראה הערך המוסף שהיא אמורה להביא לקמפיין עצמו.

העבודה כמו בליכוד, גם במפלגת העבודה עסקו בחודשיים האחרונים בעיקר בפעילות הקשורה לפריימריז.

בדומה למפלגות שהוזכרו קודם לכן ולאלה שיוזכרו בהמשך, עיקר פעילותה של העבודה מתקיימת בעמוד הפייסבוק של יו"ר המפלגה, שלי יחימוביץ'. ייאמר לזכותה שמדובר בתהליך שהיא נוקטת עוד מכניסת לפוליטיקה, ועכשיו היא עשוי לקצור את הפירות שלו.

בין היתר היא הצליחה לנכס לעצמה את משפט הקאלט "היי זאת שלי" בפניותיה לקהל הגולשים - דבר שמתקבל באהדה אצל רוב הגולשים, והפך מקור לציניות אצל המתחרים.

כמו כן, הזרמת הדם החדש למפלגה, בדמותם של איציק שמולי וסתיו שפיר, מביאה איתה "זמן מדיה" משמעותי ברשתות החברתיות מכיוון שמדובר בדמויות בעלות תפוצה של עשרות אלפי גולשים.

היי זאת שלי (מקור: צילום מסך מעמוד הפייסבוק של שלי יחימוביץ)

הבית היהודי אם יש אדם אחד שאפשר להכריז עליו כמנצח בבחירות האלה, הוא ללא ספק היו"ר החדש של מפלגת הבית היהודי, נפתלי בנט. עושה רושם שמדובר בקמפיין הבחירות המוצלח ביותר עד עכשיו בדיגיטל - מסרים מחודדים, שימוש במגוון אפיקים (ערוץ פייסבוק חי ותוסס, פרסום ממוקד לקולות הצפים בפייסבוק ובגוגל, סרטוני הסברה ביוטיוב ועוד..) ובעיקר נחישות שזולגת לכל עבר.

התנפלות על כל מילה הקשורה ל"ישראל" בקידום הממומן של גוגל (מקור: צילום מסך מ- semmonitor.co.il)

בנט מציג את התכנית המדינית שלו באמצעות סרטון מאויר ביוטיוב.

יש עתיד יאיר לפיד התחיל את הפעילות שלו עם נקודת פתיחה טובה למדי עמוד פייסבוק עם עשרות אלפי גולשים מתוקף היותו איש תקשורת בידיעות אחרונות ובחדשות 2.

ההמשך קצת פחות מזהיר - חוסר מענה לשאלות גולשים בעמוד, וחמור מכך חסימה של רוב הגולשים המתנגדים, אינספור פארודיות מצד גולשים שונים על ראיונות בהם הוא לא הצליח להעביר את ה"אני מאמין שלו" ועוד...

התחושה היא כשככל שהזמן עובר (ועם חזרתה של ציפי לבני לתמונה), כוחו של יאיר לפיד הולך ויורד. יחד עם זאת, ראויות לציון הפניות שלו לקהל הרוסי והמאבק על הקולות הצפים באמצעות הפרסום בפייסבוק.

משתלט ביחד עם בנט על פרסום מבוסס חיפוש בפייסבוק (מקור: צילום מסך מפייסבוק)

כמו כן, לפיד הוא בין הראשונים שהבין שיוטיוב הוא כלי מצוין להעברת מסרים ללא מגבלות הזמן בתעמולת הבחירות הטלוויזיונית. הסרטון שהוא הפיק בקולו שלו, עלה ליוטיוב עם הודעתו על הכניסה למגרש הפוליטי אך נחסם לצפייה ברגע שהבחירות התעכבו. לאחרונה הסרטון חזר לאוויר וצבר כבר למעלה מ-100,000 צפיות.

ללא שום צל של ספק - מדובר בסרטון הבחירות המושקע ביותר

מרצ ללא ספק מדובר בקמפיין הבחירות הנועז ביותר עד עכשיו - למרות שראשי המפלגה הינם אנשים ותיקים בפוליטיקה, היא עלתה עם קמפיין חצוף וצבעוני.

הקמפיין שהחל בקריאת הפוך-על-הפוך של "שמאלנים הביתה", ממשיך ביצירת מסרים פרובוקטיביים באמצעות עמוד הפייסבוק של המפלגה. אם לשפוט לפי הסקרים, כרגע זה עובד להם והמפלגה צפויה להכפיל את כוחה מהכנסת האחרונה.

פוטומונטז' פרובוקטיבי כטייק אוף לקמפיין המנהיגים של בנטון (מקור: צילום מסך מעמוד הפייסבוק של מרצ)

עם שלם לפחות כרגע, נראה שמדובר בהפתעת הבחירות. הרב חיים אמסלם, מצליח לאגד בפעילות הדיגיטל שלו דתיים וחילונים, ימנים ושמאלנים, צעירים ומבוגרים - וזאת תוך שילוב פרשנויות לפרשת השבוע, הדלפות מהנעשה בחדרי חדרים אצל האקסית, ש"ס ועוד...

הוא מוכיח שדבקות במסר ושקיפות מביאה הערכה רבה ברשתות החברתיות - קשה להתעלם מכמות האהדה לה הוא זוכה מכ-90,000 הגולשים בעמוד הפייסבוק של המפלגה, והמבחן האמיתי יהיה כמה מהם יהיו מוכנים לשלשל לקלפי את הפתק שלו.

היחיד שמצליח לגעת בפלחי אוכלוסיה שונים כ"כ (מקור: צילום מסך מעמוד הפייסבוק של עם שלם)

זווית המדיה אתרי החדשות באינטרנט מכסים בהרחבה את הבחירות הנוכחיות - כזאת כמות תנועה לאתר וטוקבקים הם לא רואים בכל יום ומוכנים להסתער בכל הכח. החל מאיזורי בחירות מיוחדים, הקמת אולפני לייב בפריימריז ובמסיבות העיתונאים ועוד...

יחד עם זאת, הפורטל היחיד שהשכיל לנצל את ההזדמנות הוא וואלה! שהספיק להשיק מוצרי פרסום מיוחדים לתקופת הבחירות וממשיך בקו השקיפות שהנהיג לפני מספר חודשים עם חשיפת התמחור על מוצרי הפרסום השונים באתר.

חבילת פרסום מיוחד לבחירות (מקור: צילום מסך מוואלה!)

ואיך אפשר לסיים מבלי להתייחס ללהיט האמיתי של הבחירות האלה? בשנות ה-90 היה לנו את החרצופים, בעשור הקודם את ארץ נהדרת, והפעם גם הפארודיה עוברת לאינטרנט. מדובר כמובן בעמוד הפייסבוק הסאטירי והמופתי "פוסטים מזויפים" - בדומה לחרצופים ולארץ נהדרת, אף פוליטיקאי לא שמח להופיע שם, אבל פשוט לא יכול להרשות לעצמו לפספס.

מירי רגב, ללא ספק ה-BFF של העמוד (מקור: צילום מסך מעמוד הפייסבוק "פוסטים מזויפים")

הכותב הוא סטודנט בחוג לפרסום ותקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שי 20/12/2012 20:47
    הגב לתגובה זו
    הקמפיין החזק והאמיץ של ארץ חדשה? או שגם אתה מושתק של נוני או שאתה מי שאתה - סטודנט.
  • 1.
    בנט מרים קמפיין שיירשם בספרי ההסטוריה הפוליטי (ל"ת)
    דן 13/12/2012 12:44
    הגב לתגובה זו