למדו לקח: איך צה"ל והמדינה משיבים מלחמה בדיגיטל
בבוקר יום שני, 31 במאי 2010 התעוררו גולשי טוויטר ליום עמוס במזרח התיכון. נכון לשעה 10:00 בבוקר, הטרנדים החמים ביותר ברשת המיקרו-בלוגינג היו "עזה", "ישראל" ו-"מרמרה".
רק כמה שעות לפני כן, השתלטו לוחמי השייטת על המשט לעזה, אך שום הודעה רשמית מטעם הצבא או המדינה לא יצאה אל אוויר העולם. הדבר לקח עוד שעות רבות שעלו למדינה באפשרות להציג את עמדתה בנושא באופן אובייקטיבי.
בפעם הראשונה בתולדותיה, ממשלת ישראל נאלצה לעבור שיעור על כוחה של המדיה החברתית, והשפעתה על דעת הקהל העולמית. וכמה שהשיעור הזה כאב.
הלקחים שהופקו
השנים עברו, וכמו בכל מהלך צבאי גם כאן הלקחים נלמדו. במשרדי הממשלה השונים, ובראשם משרד ראש הממשלה ומשרד החוץ החלו לעבוד במרץ על תדמיתה של המדינה באינטרנט. גם צה"ל לא נשאר מקופח והפעילות הרשמית שלו בערוצים השונים עברה לתדירות גבוהה ונוהלה מעתה באופן עקבי.
דקות לאחר חיסולו של אחמד אל-ג'עברי, רמטכ"ל החמאס, יצאה הודעה רשמית מטעם צה"ל ברשתות החברתיות השונות על כך. זאת הייתה יריית הפתיחה למבצע "עמוד ענן" ולמלחמה על התודעה של גולשי האינטרנט ברחבי העולם.
לראשונה מאז פריצתן של הרשתות החברתיות לחיינו, מצליחה מדינת ישראל להיות עם ידה על העליונה אל מול החמאס, הג'יהאד האסלאמי ושאר ארגוני הטרור הפועלים במרחב הווירטואלי.
עמוד ענן במדיה החברתית
פעילותו של צה"ל ברשתות החברתיות השונות מעוררת הערכה והערצה בימים האחרונים. חלוקת הזמן והמאמצים בין 3 הרשתות הגדולות (פייסבוק, טוויטר ויוטיוב) מצליחה לייצר מעטפת אפקטיבית ומסרים אחידים לקהל הגולשים בעולם.
עמוד הפייסבוק של צה"ל מספק עדכונים שוטפים בנוגע לנעשה ברצועת עזה ובדרום ישראל, מנפק אינספור קבצי תמונות הזוכות לעשרות אלפי שיתופים ובעיקר נהנה מזינוק חד במספר הלייקים והמעורבות בעמוד. יותר מהכל, עמוד הפייסבוק הופך להיות מקור מידע איכותי, אמין ומיידי עבור עיתונאים וכלי תקשורת.
קרוב ל-40,000 מצטרפים בשבוע, 136% של מעורבות (מקור: עמוד הפייסבוק של צה"ל)
קרוב ל-20,000 שיתופים לפוסטים שפורסמו בהפרש של כ-4 שעות (מקור: עמוד הפייסבוק של צה"ל)
חשבון הטוויטר הרשמי של צה"ל משמש גם כן כמקור אמין למידע שוטף בנוגע לנעשה בגזרה, אך עדיין נופלת ממידת העניין בעזה ובחמאס. מעניין לראות כיצד הטרנדים הקשורים (#gaza, #israel, #hamas) מתפלגים ברחבי העולם.
התפלגות הטרנדים בטוויטר בזמן אמת (מקור: trendsmap.com)
הפעילות המרשימה ביותר של צה"ל לדעתי, באה לידי ביטוי בערוץ היוטיוב - עשרות סרטונים חדשים נוספו מאז תחילת המבצע ותוכנם מגוון ביותר: תיעוד חיסולים והתקפות בעזה, מידע בנוגע לאופי הפעילות בעזה וחומר המכיל תיעוד של הירי לישראל והשפעתו על השגרה של מעל למיליון ישראלים.
התוצאה היא מיליוני צפיות ועשרות אלפי שיתופים בימים בודדים, וזאת מבלי לשקלל את זמן האוויר ושווי המדיה שהסרטונים קיבלו ברשתות הטלוויזיה המובילות ברחבי העולם.
סרטון אינפוגרפיקה בתנועה הממחיש את דרכי הפעולה של צה"ל באיזור אזרחי (מקור: ערוץ היוטיוב של צה"ל)
הזווית האזרחית
פעילותו של צה"ל היא רק הבסיס להצלחה ברחבי האינטרנט, בנוסף לה ראויים לפרגון אזרחי מדינת ישראל שמשתפים פעולה יותר מתמיד.
מיליוני שיתופים של תכנים רשמיים ובלתי-רשמיים והקמת עשרות יוזמות עצמאיות להסברה של הדור החדש מביאות לדיגיטל את "העורף החזק" שאנו רגילים לשמוע עליו מהשטח, דבר שלא ניתן להתעלם ממנו לאורך זמן.
אזרחי ישראל מעתיקים את הפורמט הרשמי של צה"ל למלחמת הסברה עצמאית (מקור: צילום מסך מפייסבוק)
צריכת מידע בזמן אמת
הטרנדים החמים ברחבי האינטרנט מביאים תנועה משמעותית וזמני שהייה גבוהים מהממוצע לאתרי החדשות השונים - דבר אשר מביא להכנסות גבוהות במיוחד בפרסום הדיספליי.
טרנדים בחיפוש גוגל - עדיין לא גבוה כמו בעופרת יצוקה, אך בהחלט בדרך לשם (מקור: google trends)
תופעה מעניינת היא הזינוק בהיקפי השימוש בפורומים אשר מצליחים להביא מידע בזמן אמת, הבולט ביניהם שהופך למקור המידע שמתעדכן במהירות הרבה ביותר הוא רוטר.נט. האתר שנראה לרובנו כ"מיושן ולא שייך" לאתרי הווב 2.0+ השונים, מצליח לנצח בגדול את הפורטלים הגדולים ואת הרשתות החברתיות.
2 הסיבות העיקריות לכך הן ריכוז מידע חדשותי רלוונטי (בניגוד לפייסבוק, שם המידע מתערבב עם תכנים שונים) והזמינות של המידע בזמן אמת ללא סינונים מוקדמים (בניגוד לפורטלים, שם מבוצע סינון ראשוני המגביל את זמני העדכון). מערכת הדירוג והפיקוח השוטפת ברוטר.נט מצליחה לסנן בצורה יעילה ואיכותית עבור הגולשים את המידע האמין ביותר מבלי לפגוע בצורך להתעדכן בזמן אמת.
עדכון רציף בזמן אמת ע"י גולשים עבור גולשים (מקור: אפליקציית אייפון)
לסיכום
ידובר עוד רבות על מבצע "עמוד ענן" והשלכותיו המדיניות, אך דבר אחד אפשר להסיק כבר כעת: מדינת ישראל וצה"ל בפרט מלמדים את עולם האינטרנט שיעור חשוב ביותר על ניהול מערכה בזירה הדיגיטלית, זירה שאף מדינה או ארגון צבאי אינם יכולים להתעלם ממנה במלחמה החשובה על דעת הקהל.
הכותב הוא סטודנט בחוג לפרסום ותקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו
- 2.דניאל 20/11/2012 22:16הגב לתגובה זוהמלחמה קצת הרסה את הכיף הזה
- 1.רוטר.נט WTF? (ל"ת)מעריץ 20/11/2012 22:16הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
