
המפץ הגדול בשוק: האם מתוכנן מיזוג בין משרדי הפרסום JWT ו-Y&R ישראל?
האם שוק הפרסום הישראלי בדרך לשינוי מהותי של סדר הכוחות בתגובה למשבר המתמשך? לאייס נודע כי ייתכן מיזוג פעילות בין שניים ממשרדי הפרסום המובילים בישראל: Y&R ישראל ו-JWT ישראל - שניהם מוחזקים על ידי קבוצת החזקות הפרסום העולמית WPP.
בתעשיית הפרסום המקומית נשמעים לאחרונה קולות רבים שרומזים לשיתוף פעולה שכזה בין 2 המשרדים. על פי גורם בכיר בענף - בין המשרדים החלו גישושים ראשוניים לקראת מהלך שכזה. הרציונל העסקי מאחורי מהלך שכזה ברור וטבעי. 2 המשרדים מוחזקים ישירות על ידי WPP העולמית. Y&R ישראל מוחזק באופן מלא לאחר אקזיט המניות של שלושת המייסדים: רמי שלמור, שלומי אבנון וגדעון עמיחי. ב-JWT מחזיקה WPP ב-80% ממניות המשרד כשיתרת 20% המניות מוחזקת על ידי יורם דמבינסקי, מנכ"ל המשרד.
Y&R ישראל ו-JWT ישראל, שניהם מוסדות ענק ושם דבר בשוק המקומי ושניהם ידעו ימים יפים יותר. פרישת המייסדים מ-Y&R ישראל יצרה תגובת שרשרת שבעקבותיה לקוחות אסטרטגיים רבים סיימו את ההתקשרות עם המשרד, במה שהוביל אותו לקיטון במעמדו ולירידה משמעותית בהיקף הפעילות. לאחרונה זכה המשרד בתקציב הפרסום של מותג הרכב 'רנו' במה שעשוי לסמן את שובו למרכז העניינים. המשרד גם העתיק את מקום מושבו מתל אביב להרצליה.
ב-JWT סיימו את שנת 2011 עם יציאה מדירוג עשרת המשרדים המובילים בישראל (על פי יפעת בקרת פרסום) וירידה למקום ה-12. המשרד איבד את תקציב רשת מלונות ישרוטל בו טיפל מספר שנים ולאחרונה אף צומצמה מעורבתו בתקציב הפרסום של פרטנר אותו הוא חולק עם ברוקנר נטע יער. ראוי לציין כי המשרד מצליח לשמור על הרלוונטיות שלו בענף, אך במקביל לא מצליח לשחזר את רגעיו מהעידן בו נחשב לשחקן מוביל בתעשייה בתקופה בה טיפל בתקציבי פלאפון, טרה, פריגת ועוד.
יוזכר כי בעבר החלו מגעים בין Y&R ישראל לגליקמן נטלר סמסונוב לטובת מיזוג אפשרי. מגעים אלו לא הבשילו אך יכולים לשמש כעדות לדרך בה מנסה המשרד להשיב לעצמו את המובילות בשוק תוך כדי חבירה למשרד צומח שאינו מוחזק על ידי קבוצה עולמית מתחרה. עוד נודע לאייס כי במהלך השנה האחרונה ניסה המשרד את כוחו מול משרדי פרסום נוספים בסדר גדול בינוני, אך ללא הצלחה. גורם בכיר בסביבת Y&R אמר לאייס כי בעבר גם הוזכר שמו של JWT כמועמד אפשרי למיזוג שכזה.
על פניו, חיבור שכזה בין JWT ל-Y&R לא מפתיע את בכירי הענף. מנכ"ל של אחד המשרדים המובילים בענף אומר לאייס כי: "JWT ו-Y&R לא במצב טוב. כנראה שלמרטין סורל (יו"ר ומייסדWPP העולמית, מ"ב) נמאס לממן את האופרציה הזו. לזכותם של Y&R ייאמר שהקשרים שלהם בקבוצה העולמית טובים מאוד. שלומי אבנון - אביו של אדם אבנון המנכ"ל וממייסדי המשרד מחזיק בתפקיד בכיר בקבוצה ומגובה על ידי דיוויד סייבל, מה גם שקופת המזומנים של המשרד עדיין גדולה ויציבה".
מנכ"ל נוסף אומר לאייס: "זה טבעי ומובן - עבור מרטין סורל ו-WPP מדובר בפעילות כפולה של מנהלים ועובדים שאפשר לחבר ביניהם מבלי לאבד תקציבים מתנגשים וכך לחסוך בכח אדם וכסף". עם זאת, הוא מסביר "כמו במקרים רבים אחרים יצטרכו לעקוף כאן את מוקשי הכבוד והאגו בשני המשרדים לקראת מהלך שכזה".
תסריטים אפשריים לאור מהלך שכזה מדברים על אקזיט של יורם דמבינסקי ומכירת מניותיו ל-WPP, או מתווה אחר בו המשרד הממוזג ינוהל באופן משותף על ידי אבנון ודמבינסקי. לדמבינסקי עצמו יש היכרות והיסטוריה משותפת עם שלמור אבנון עמיחי, הגרסה הקודמת וה"מקורית" של Y&R ישראל, בה שימש בתפקיד בכיר עד שעזב וחבר לטמיר כהן, מייסדי המשרד שלימים מניותיו נרכשו על ידי JWT מרשת WPP. תגובות מ-WPP העולמית נמסר בתגובה: "כל בדיקה לגבי מיזוג בין שני משרדים אלו צריך להיבדק מולם". אדם אבנון, מנכ"ל Y&R ישראל: "אין תגובה". יורם דמבינסקי, מנכ"ל JWT ישראל: "לא מכיר דבר כזה".
- 5.לא מפץ. לא חשוב.. ולא מעניין במיוחד... (ל"ת)אילן 13/11/2012 07:32הגב לתגובה זו
- 4.המיזוג הזה נשמע מעניין (ל"ת)מרטין 11/11/2012 17:59הגב לתגובה זו
- 3.אתה דוחה 11/11/2012 16:50הגב לתגובה זוהביאו כנראה משהו בלעדי עם בשר. אז למה סתם לכתוב על שטויות?
- 2.התותחית (ל"ת)משה אתה תותח 11/11/2012 16:30הגב לתגובה זו
- 1.ערן 11/11/2012 16:11הגב לתגובה זומשרד מהעשיריה השנייה מתמזג עם משרד מהעשיריה השלישית... איפה פה המפץ? שני המשרדים ביחד ממוקמים אולי במקום 7-8. אז מה פה המפץ? שיהיה להם בהצלחה אבל למה לעשות פיל מכל זבוב?