שלי והעממיות, ש"ס וההיפנוזה, ביבי בלי אדלר ואמסלם: תמונת מצב בפייסבוק
הרבה קרה באינטרנט בארבע השנים שחלפו מאז הבחירות האחרונות בישראל. קחו את פייסבוק למשל, שבפברואר 2009 הגיעה למספר המדהים של 100 מיליון משתמשים, ומאז הגדילה את כוחה פי 10. בישראל של 2009 היו לפייסבוק כמה עשרות אלפי משתמשים, והיום יש בה לפחות 2 מיליון ישראלים פעילים.
גם החיבור בין פוליטיקה והרשת, שבבחירות הקודמות היה בגדר פלא שכולם מגלים (זוכרים איך כולם התלחשו ש"אובמה ניצח באינטרנט" אבל אף אחד לא ידע להגיד איך?) הפך לעובדה שגורה, אחרי תחריר בעולם ורוטשילד בישראל. בקיצור, כל הדרכים מובילות להנחה שאת הבחירות המתקרבות אלינו ינצחו או יפסידו המפלגות בפייסבוק, לא פחות, ואולי אפילו יותר, מבתקשורת ובשטח.
יריית הזינוק נשמעה. מה מראות לנו המפלגות בינתיים? נבדוק 3 דוגמאות מרכזיות
נתניהו - ראובן אדלר כבר לא עובד
נתחיל מראש הממשלה. נתניהו, שהעמוד שלו מהווה למעשה את הכלי המרכזי בקמפיין הליכוד, העלה סדרה של תמונות שנראות כמו קמפיין חוצות מבית המדרש של ראובן אדלר ואייל ארד. המנהיג חד המבט מבטיח לנו את שינוי השיטה/ הורדת יוקר המחיה / הנהגה אם רק נבחר בו שוב.
אלא שימי האדלרים תמו, והיום המסרים אינם עוברים לציבור השותק, אלא לידיהם של חדי הלשון והפוטושופ, שהחזירו לו בסדרה של תשובות קשות.
שלי יחימוביץ - העם דורש קמפיינים אחרים
אצל שלי יחימוביץ', שגם במקרה שלה עמוד הפייסבוק האישי הוא הכלי המרכזי של המפלגה בבחירות האלה, השפה שונה לגמרי. את התמונות המעוצבות מחליפות סריקות של עיתונים. את הצילומים המוארים היטב של לשכת ראש הממשלה מחליפות תמונות של פעילי שטח. אפילו קמפיין החוצות של יחימוביץ' מנסה לברוח מהאסתטיקה הישנה של מערכות בחירות, ולדבר את השפה החדשה של הרשת - מהירה, מלוכלכת, עממית.
עכשיו נותר לשאול האם ציבור המצביעים, בהנחה שיקנה את התדמית החדשה של מפלגת העבודה (מישהו אמר פואד?), ירצה לבחור במנהיגה "מהעם", או שמא תחסר לו הממלכתיות שנתניהו עמל כל כך לשדר.
חיים אמסלם ו"עם שלם"
הפתעת הבחירות, אם מותר לי לנחש, תהיה "עם שלם" של הרב חיים אמסלם. מי שהיה ח"כ מטעם ש"ס והוקע על ידי התנועה כי המרה את פיו של אלי ישי, התחיל לפעול ברשת כבר לפני למעלה משנה, והתוצאות בינתיים מהממות.
למעלה מ-80 אלף חברים בעמוד של כבוד הרב (כמו יאיר לפיד, כמעט כפול משלי יחימוביץ') וקצב ההצטרפות ממשיך להיות מרשים. החיים של אמסלם קלים. הקמפיין שלו טרם התחיל, אבל מבחוץ ממליצים עליו עיתונאים וסלבים אחרים: גיא מרוז, מתי גולן, נחמיה שטרסלר, הקואוצ'ר אלון גל - ואנשיו של אמסלם מעלים את דברי התשבוחות לעמוד, ומקבלים עשרות שיתופים על כל מאמין חדש.
ושתי קטנות:
1.תמונה מדהימה בעמוד הרשמי של ש"ס. קמעות אאוט, היפנוזה המונית באמצעות האינטרנט - אין.
2.מדיה חברתית היא אזור שיחה חשוב מאין כמוהו, אבל צריך לזכור שמערכת הבחירות בארצות הברית, שכבר היתה סגורה, הפכה למתוחה לא בגלל שיחה מתמשכת, אלא בגלל רגע טלוויזיוני - העימות הראשון בין אובמה לרומני. עם כל כמה שהכל כאילו השתנה, נשארנו במקום בו קנדי מנצח את ניקסון המיוזע ב-1960.
הכותב הוא סמנכ"ל האסטרטגיה והקריאייטיב בחברת המדיה החברתית 'דיבור'
- 1.דיבור 10/11/2012 19:09הגב לתגובה זוניחוש פרוע אומר לי שהוא גם המשנה למנכ"ל, היח"צן ולעתים גם המנקה לעת צרה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקוהאם תוכן מקורי ואיכותי יכול לכבוש את הפריים טיים?
בערב שיגרתי יחסית, כמות הצופים הכללית במהדורות המרכזיות ירדה, אך מגמת התחרות בין 12 ל-14 הולכת ומתחזקת, למעט ירידה כלשהי במהדורה המרכזית; לעומת זאת, ערוץ 13 הולך ויורד בכמויות הצופים
במדינה תזזיתית כמו זו שאנחנו חיים בה, המהדורות המרכזיות של החדשות הם תמיד עיקר העניין, ובכל זאת, ישנם ימים שבהם החדשות משתלטות על הכל וישנה שיגרה, שבה המספרים מתיישרים ואחוזי הצפייה פחות או יותר יציבים. זה גם מה שקרה אתמול, כלומר, שיגרה יחסית, והן כמות הצופים במהדורות עמדה 725 אלף צופים, כבימים "רגילים", והן המגמה של התחזקות ערוץ 14 התמתנה והיחסים בין כמות הצופים חזרו להיות כפי שהיו מספר שבועות אחורה.
מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 13.3% רייטינג ו-334 אלף צופים, ואילו
חדשות 14 היו אחריה עם 6.9% רייטינג ו-177 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5.6% רייטינג ו-123 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן1, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 91 אלף צופים ו-4% רייטינג.
פריים טיים ועוד
ללא ריאליטי חזק ברצועת הפריים טיים, הדרמה המקורית של רועי עידן, "נוטוק" השתלטה על הרצועה ועמדה על 11.9% רייטינג ו-299 אלף צופים. "הפטריוטים" ממשיכה להתחזק ועמדה על 9.1% רייטינג ו-280 אלף צופים, ואילו אחריה היתה "ווארט" של ערוץ 13, שגם הוא עמד על נתונים לא רעים, עם 8.6% רייטינג ו-192 אלף צופים. כאן11 בחרו לפצל את הרצועה, והחלק הראשון, "בואו לאכול איתי" עמד על 5.9% רייטינג ו-122 אלף צופים, בעוד שאחריו, "זהו זה" הורידה את כמות הצופים ועמדה על 4.3% רייטינג בלבד עם 86 אלף צופים.
מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-108 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים, עם 2.7% רייטינג ו-62 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה
רשת עם העולם הבוקר עם 1.8% רייטינג ו-41 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך ערוץ 14 מתחיל להוביל באופן קבוע, עם "על הבוקר" עם נוי בר, שהיה בראש עם 2.4% רייטינג ו-54 אלף צופים. אחריו היה משדר הבוקר של קשת, עם עדי זריפי, שעמד על
רייטינג של 2.2% ו-44 אלף צופים בלבד, ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
