דנה קול
צילום: יח"צ
בחירות 2013

איך הופכים את הלייקים לקולות בקלפי: אקטיביות ואטרקטיביות זה שם המשחק

דנה קול, מנכ"לית DIBOOR על המדיה החברתית ובחירות 2013. איך הפך הרב חיים אמסלם להפתעה מרעננת בפייסבוק, ואיפה נכשל הצוות של ביבי
דנה קול | (1)

סרטון "השיטה" של אלדד יניב ורני בלייר יצר באזז מיידי ברשת כאשר פנה ישירות אל הסנטימנט האנטי-ביבי בקרב ציבור מתנגדיו של ראש הממשלה והאשים אותו בשחיתות. ישר לפרצוף.

נתניהו, מצדו, כבר מאיים בתביעת דיבה - והנה לפניכם ההוכחה הטובה ביותר לאימפקט העצום של קמפיין ניו-מדיה יעיל, המכוון עמוק אל הבטן הרכה של המועמד.

* לדף הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

סרטון "השיטה" של רני בלייר ואלדד יניב

אבל עוד הרבה לפני הוידאו הפרובוקטיבי של יניב ובלייר, הפוליטיקאים בישראל כבר מזמן השתלטו על הרשתות החברתיות. ראשי המפלגות מתחרים ביניהם לא מהיום למי יש יותר אוהדים בפייסבוק (נתניהו עם כ-350,000, יחימוביץ' עם כ-36,000 ולפיד עם כ-78,000), למי יש יותר עוקבים בטוויטר (84,350 לנתניהו ו-3,900 ליחימוביץ' - לפיד עוד לא ממש קיים שם) והאם הקליפים של ביבי ביו-טיוב עושים לו טוב או דווקא מוציאים אותו פתטי (כל התשובות נכונות).

אבל אל תתנו לכל זה להטעות אתכם. אפילו סרטון מטלטל ככל שיהיה או אלפי לייקים בפייסבוק עדיין לא מבטיחים נצחון בקלפי. גם ציוץ שנון בטוויטר לא מחליף ארגון יעיל של מתנדבים והסעות ביום הבחירות. קמפיין ניו-מדיה יעיל באמת הוא כזה שמוציא מצביעים מהבית ומצליח לרתום את ההתלהבות מהמועמד ברשת להתלהבות ברחוב.

איך עושים את זה? בנאלי ככל שזה יישמע, התשובה היא - אקטיביות, אקטיביות ועוד פעם אקטיביות. קמפיין ניו-מדיה טוב חייב להיות אקטיבי 24/7: ליזום, להגיב מהר, לשתף את הגולשים, לבקש מהם פידבק, לאתגר אותם, להעלות סטטוסים ופוסטים נשכניים, לעדכן ללא הרף, לייצר כמה שיותר תוכן אטרקטיבי (וידאו, תמונות) ובעיקר להכניס את הגולשים פנימה לתוך הקמפיין. מובן שכל העת חייבים לשמור על אמינות בבית פנימה וגם לשדר אותה החוצה.

גלישה בדפי הפייסבוק של הפוליטיקאים שלנו מגלה - ככלל - תמונה מאכזבת. אמנם, רובם מחזיקים בפרופיל ברשת החברתית אך חלקם הגדול אינם מתחזקים כנדרש את הדף והנוכחות שלהם ברשת חלשה, לרוב משעממת, ונכשלת בהפיכת הגולשים למשתתפים פעילים בקמפיין.

לדוגמא, דף הפייסבוק של נתניהו. צוות הניו-מדיה של הליכוד עובד מזה שנה וחצי על בניית הפרופיל של ביבי, והצליח כאמור לבנות קהילה בת מאות אלפי גולשים המקבלים עדכונים שוטפים מראש הממשלה. לאחראים על הדף מגיע גם קרדיט על כך, שרוב העדכונים מנוסחים בצורה אישית, המקרבת את הגולשים למנהיג ומעוררת עניין. מצד שני, הדף מתעדכן לאט מדי וכולל התייחסות מועטה מדי לנושאים אקטואליים. זו טעות קריטית בדף הפייסבוק של המועמד החזק ביותר בישראל, שאמור היה לתת את הטון לאחרים. וזה עוד לפני שציינו כי לטענת שלי יחימוביץ', חלק גדול מהלייקים של נתניהו מגיע בכלל מחו"ל (כולל מעריצים מאינדונזיה!).

הפתעה חיובית ניתן למצוא דווקא בפרופיל של הרב חיים אמסלם, יו"ר המפלגה החדשה "עם שלם" וחבר הכנסת הסורר של ש"ס. אמסלם מתחזק לא פחות מ-77,000 אוהדים בפייסבוק ובונה את הפרופיל שלו על פנייה ישירה, כנה ואמיתית לגולשים. הוא מדבר מנהמת ליבו - וזה עובד.

המסקנה? ניהול נכון של קמפיין ניו-מדיה בקמפיין בחירות לא יכול להיעשות "על הדרך". בדיוק כמו עבור קמפיינים אחרים, גם כאן נדרש תכנון אסטרטגי ואופרטיבי מדוקדק, בניית תכנית עבודה כולל הגדרת יעדים ומדדים כמותיים, ובעיקר אצבע על הדופק למתן תגובות ונטילת יוזמה - ממש עד הרגע בו סיימו לספור את קולות הימאים. אחרת - חבל על המאמץ.

הכותבת היא מנכ"לית חברת הניו-מדיה DIBOOR

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מלכת הלייקים! (ל"ת)
    דני 21/10/2012 18:29
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.