דנה קול
צילום: יח"צ
בחירות 2013

איך הופכים את הלייקים לקולות בקלפי: אקטיביות ואטרקטיביות זה שם המשחק

דנה קול, מנכ"לית DIBOOR על המדיה החברתית ובחירות 2013. איך הפך הרב חיים אמסלם להפתעה מרעננת בפייסבוק, ואיפה נכשל הצוות של ביבי
דנה קול | (1)

סרטון "השיטה" של אלדד יניב ורני בלייר יצר באזז מיידי ברשת כאשר פנה ישירות אל הסנטימנט האנטי-ביבי בקרב ציבור מתנגדיו של ראש הממשלה והאשים אותו בשחיתות. ישר לפרצוף.

נתניהו, מצדו, כבר מאיים בתביעת דיבה - והנה לפניכם ההוכחה הטובה ביותר לאימפקט העצום של קמפיין ניו-מדיה יעיל, המכוון עמוק אל הבטן הרכה של המועמד.

* לדף הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

סרטון "השיטה" של רני בלייר ואלדד יניב

אבל עוד הרבה לפני הוידאו הפרובוקטיבי של יניב ובלייר, הפוליטיקאים בישראל כבר מזמן השתלטו על הרשתות החברתיות. ראשי המפלגות מתחרים ביניהם לא מהיום למי יש יותר אוהדים בפייסבוק (נתניהו עם כ-350,000, יחימוביץ' עם כ-36,000 ולפיד עם כ-78,000), למי יש יותר עוקבים בטוויטר (84,350 לנתניהו ו-3,900 ליחימוביץ' - לפיד עוד לא ממש קיים שם) והאם הקליפים של ביבי ביו-טיוב עושים לו טוב או דווקא מוציאים אותו פתטי (כל התשובות נכונות).

אבל אל תתנו לכל זה להטעות אתכם. אפילו סרטון מטלטל ככל שיהיה או אלפי לייקים בפייסבוק עדיין לא מבטיחים נצחון בקלפי. גם ציוץ שנון בטוויטר לא מחליף ארגון יעיל של מתנדבים והסעות ביום הבחירות. קמפיין ניו-מדיה יעיל באמת הוא כזה שמוציא מצביעים מהבית ומצליח לרתום את ההתלהבות מהמועמד ברשת להתלהבות ברחוב.

איך עושים את זה? בנאלי ככל שזה יישמע, התשובה היא - אקטיביות, אקטיביות ועוד פעם אקטיביות. קמפיין ניו-מדיה טוב חייב להיות אקטיבי 24/7: ליזום, להגיב מהר, לשתף את הגולשים, לבקש מהם פידבק, לאתגר אותם, להעלות סטטוסים ופוסטים נשכניים, לעדכן ללא הרף, לייצר כמה שיותר תוכן אטרקטיבי (וידאו, תמונות) ובעיקר להכניס את הגולשים פנימה לתוך הקמפיין. מובן שכל העת חייבים לשמור על אמינות בבית פנימה וגם לשדר אותה החוצה.

גלישה בדפי הפייסבוק של הפוליטיקאים שלנו מגלה - ככלל - תמונה מאכזבת. אמנם, רובם מחזיקים בפרופיל ברשת החברתית אך חלקם הגדול אינם מתחזקים כנדרש את הדף והנוכחות שלהם ברשת חלשה, לרוב משעממת, ונכשלת בהפיכת הגולשים למשתתפים פעילים בקמפיין.

לדוגמא, דף הפייסבוק של נתניהו. צוות הניו-מדיה של הליכוד עובד מזה שנה וחצי על בניית הפרופיל של ביבי, והצליח כאמור לבנות קהילה בת מאות אלפי גולשים המקבלים עדכונים שוטפים מראש הממשלה. לאחראים על הדף מגיע גם קרדיט על כך, שרוב העדכונים מנוסחים בצורה אישית, המקרבת את הגולשים למנהיג ומעוררת עניין. מצד שני, הדף מתעדכן לאט מדי וכולל התייחסות מועטה מדי לנושאים אקטואליים. זו טעות קריטית בדף הפייסבוק של המועמד החזק ביותר בישראל, שאמור היה לתת את הטון לאחרים. וזה עוד לפני שציינו כי לטענת שלי יחימוביץ', חלק גדול מהלייקים של נתניהו מגיע בכלל מחו"ל (כולל מעריצים מאינדונזיה!).

הפתעה חיובית ניתן למצוא דווקא בפרופיל של הרב חיים אמסלם, יו"ר המפלגה החדשה "עם שלם" וחבר הכנסת הסורר של ש"ס. אמסלם מתחזק לא פחות מ-77,000 אוהדים בפייסבוק ובונה את הפרופיל שלו על פנייה ישירה, כנה ואמיתית לגולשים. הוא מדבר מנהמת ליבו - וזה עובד.

המסקנה? ניהול נכון של קמפיין ניו-מדיה בקמפיין בחירות לא יכול להיעשות "על הדרך". בדיוק כמו עבור קמפיינים אחרים, גם כאן נדרש תכנון אסטרטגי ואופרטיבי מדוקדק, בניית תכנית עבודה כולל הגדרת יעדים ומדדים כמותיים, ובעיקר אצבע על הדופק למתן תגובות ונטילת יוזמה - ממש עד הרגע בו סיימו לספור את קולות הימאים. אחרת - חבל על המאמץ.

הכותבת היא מנכ"לית חברת הניו-מדיה DIBOOR

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מלכת הלייקים! (ל"ת)
    דני 21/10/2012 18:29
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות

האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.

המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים. 


בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.

פריים טיים והנפילה של ערוץ 13

אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.