
התעשייה גועשת: בחירות הבזק ויועצי התקשורת, מי סגר עם יאיר לפיד ומי בחר לצפות מהצד הפעם? 'אייס' עושה סדר
חודשים ספורים לאחר ביטולה של ה"כמעט מערכת בחירות" הקודמת מסתבר שהקץ רק נדחה ובשלושת החודשים הקרובים יוקדש סדר היום הציבורי למרוץ אחר 120 הכיסאות שישפיעו על עתידנו. בתעשיית הפרסום והייעוץ התקשורתי נאלצו לאפסן את החליפות שנתפרו לכבוד האירוע בפעם הקודמת, וכעת הגיע הרגע לשלוף אותן בחזרה.
במוקד העניינים מככבות מטבע הדברים המפלגות המובילות: ליכוד, קדימה, עבודה, יש עתיד של יאיר לפיד, ישראל ביתנו וש"ס ובהתאמה, היועצים התקשורתיים שמוזכרים בהקשר של מפלגות אלו: ראובן אדלר (אדלר חומסקי), יורם באומן, נילי רייכמן, רונן צור, מוטי מורל, איתי בן חורין וטל אלכסנדרוביץ' ועוד. בנוסף להם מרחפים מסביב סימני השאלה בדמות אהוד אולמרט, אריה דרעי וציפי לבני.
על פניו נראה כי הסיכומים המוקדמים מלפני מספר חודשים נותרו כשהיו במספר שינויים קלים. יש עתיד, מפלגתו של יאיר לפיד המרכזת עניין רב לקראת הבחירות הקרובות תקבל שירותי ייעוץ אסטרטגי מיורם באומן, איש הפרסום הבכיר שעומד בראש קבוצת פובליסיס ישראל, הכוללת את באומן בר ריבנאי ופובליסיס ומי שבמערכת הבחירות הקודמת ליווה את ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו. נילי רייכמן , מי שליוותה את זהבה גלאון במירוץ לראשות מרצ ושימשה גם כדוברת הליכוד מונתה לדוברת המפלגה ויועצת התקשורת של לפיד. הלל קוברינסקי מונה למנהל הקמפיין.
שלי יחימוביץ' ומפלגת העבודה ימשיכו עם איתי בן חורין וטל אלכסנדרוביץ'. אליהם הצטרף לאחרונה גם שלום קיטל ובימים הקרובים, לאחר שייחתם ההסכם הרשמי ישולב במערך גם איש פרסום בכיר. בגזרת אהוד ברק, קיים סיכוי גבוה שרונן משה, יועץ התקשורת של שר הבטחון לא ישתף עימו פעולה בקמפיין הנוכחי. מי שכן יקח חלק דומיננטי במערך של שר הבטחון ומפלגת 'עצמאות' הוא משרד הפרסום 'הביילינים'. הקמפיין של ברק כבר יצא לדרכו במתכונת של פרסומות (פרי-רול לפני סרטונים) ביוטיוב.
מפלגת מרצ שעבדה בחודשים האחרונים בצמוד לדייס מרקטינג האריכה עמה את ההתקשרות אל תוך קמפיין הבחירות הנוכחי. דייס מרקטינג שהוקמה ב-2006 על ידי אופיר קינדלר ונמרוד דוויק תשמש כמנהלת תחום האינטרנט והמדיה החברתית של המפלגה. בש"ס, עדיין רב הנסתר על הגלוי ודברים טרם נחתמו סופית. ההחלטה של אריה דרעי, בפנים או בחוץ, עם ש"ס או בלי, רץ או לא רץ, היא אחת הסיבות המרכזיות לכך. בקמפיינים הקודמים שיתפה המפלגה פעולה עם איש הפרסום יגאל רווח ומשרדו 'אפיקים'. נכון לרגע זה רווח עדיין בתמונה כמו גם רונן צור, יועץ התקשורת שהוזכר בהקשר של המפלגה לפני מספר חודשים, אך כאמור, במפלגה לוקחים את הזמן.
גורם בכיר בשוק התקשורת החרדית אומר לאייס, כי: "עוד מוקדם לדבר על ש"ס. במערכות החרדיות הדברים נעשים בקצב שונה מהמגזר הכללי. מה שכן, בסופו של יום ייבנה בש"ס מערך שלם שיכלול את כל הפונקציות כמו בכל מערכת בחירות קודמת". עוד הוא מוסיף לעניין אריה דרעי: "כל העיתונים כותבים מצפונות לבם. כל מה שכתוב בעיתון, אני יכול להעיד שאף מילה לא נכונה. הכל ספינים של נערים צעירים שמנסים להניע אותו לצאת לדרך. ברור שאריה היה רוצה להיות בש"ס וברור שאלי ישי ישמח אם אריה לא יתמודד אבל כל הספינים האחרונים הם שקר וכזב. דבר אחד ברור - אם יהיה איום רציני על ש"ס, הכל ישתנה בהתאם".
בגזרת ראובן אדלר מוסיפים לעמימות, כאשר לדברי שותפו הוותיק, אייל חומסקי: "אין כרגע שום דבר קונקרטי". בשוק מסבירים כי אדלר מחוזר בחודשים האחרונים על ידי הליכוד ובנימין נתניהו, אך הקלפים עדיין בידיו. גורם בכיר בתחום הפרסום אומר לאייס, כי: "לאדלר אין מחויבות אישית או אידיאולוגית לאף אחד. אם ציפי לבני תרוץ הוא יכול למצוא את עצמו לצידה עם זאת אני לא פוסל סיטואציה בה אדלר יעבוד עם ביבי בסוף".
אייל ארד, מי שהיה ב-2 העשורים האחרונים (פרט למערכת הבחירות ב-99) שותפו של אדלר בתחום הפוליטי, חוזר ומדגיש שהפעם הוא מחוץ לתמונה. ארד השוהה בחו"ל אמר היום לאייס: "לא מתכוון להיות מעורב באופן משמעותי במערכת הבחירות הקרובה. באופן אישי אני עומד מאחורי שאול מופז".
ליאור חורב, שותפו של ארד בקבוצת ארד תקשורת ומי שהיה מיועציו הקרובים של שאול מופז לא ייקח חלק אף הוא במערכת הבחירות הקרובה לאור בעיה אישית. על משבצת היועץ האסטרטגי שמגיע מענף הפרסום יעמוד ירון מרחב, מבעלי ענבר מרחב ניסן שמלווה את מופז דה-פקטו מתחילת דרכו.
המעגלים המשניים מסביב למערכת הבחירות יספקו עבודה לנותני שירות רבים מתחום התקשורת, ייעוץ אסטרטגי ופרסום, בדרגים שונים. לדברי יועץ התקשורת זאב ינאי: "מערך הדוברות האידיאלי של מפלגה יכול להגיע ל-10 עד 15 איש כשלמעשה 4-5 אנשים מתוכם אחראים על ניטור תקשורת: רדיו, תחנות אזוריות, אינטרנט, עיתונות ועיתונות מגזרית. בנוסף קיימים אנשים שאחראים לדוברות, כולל מגזרית ואפילו כאלו שאחראים על תוכניות בוקר, ערב וכו' בטלוויזיה. אבל את מיטב המשאבים ובראשם דובר מרכזי שעובד ישירות מול כתבים מובילים מקבלת העיתונות הכללית".
פרסומאי נוסף שעתיד לקחת חלק במערכת הבחירות הקרובה הוא ספי שקד, מי שליווה במערכת הבחירות הקודמת את בנימין נתניהו והליכוד יחד עם יורם באומן. לאייס נודע כי לשקד, שהיה בשנים האחרונות שותף במשרדי פרסום ועובד כיום באופן עצמאי הועברו פניות מצד מפלגות ימין, שמאל ומרכז ובימים אלו הוא בוחן את ההצעות השונות. שם נוסף שזכה לפניות מצד מפלגות ימין ומרכז הוא אורי לברון, לשעבר שותף באדלר חומסקי ומי שלצד ראובן אדלר לקח חלק דומיננטי במערכות בחירות קודמות. נכון לעכשיו לברון דחה את ההצעות שהועבר אליו.
הפעילות במדיה החברתית לה תפקיד בעל משקל רב הופכת את הגופים המתמחים בענף לשחקנים פוטנציאליים. אחד מהם עשוי להיות אדם שוב שעומד בראש חברת 'ריפרש' ומנהל בימים אלו מגעים לקראת השתתפות במירוץ הפוליטי.
- 4.מוחמד דרורי 11/10/2012 22:46הגב לתגובה זוהיה כלומניק,היום כלומניק,וגם בעתיד כלומניק!! מי ששוכר אותו מניח את עתידו הפוליטי ,את כספו,ואת יוקרת על קרן הצבי,מה שנקרא הרבה חמורים מעט קש
- 3.מצחיק שרונן צור, הכי חילוני שיש - יועץ לשס (ל"ת)Tרז 11/10/2012 18:39הגב לתגובה זו
- 2.היודעת 11/10/2012 15:06הגב לתגובה זוזה בכלל ספי שקר. זרקו אותו מדרורי והוא עכשיו מחפש חיבורים הזויים. מה שבטוח שמביבי הוא לא יקבל הצעה...
- סאצ'י 11/10/2012 16:15הגב לתגובה זוהוא בישראל? הרי בזמנו "מקורביו" סיפרו שהוא הולך למשרדים בכול העולם. או אולי לעשות קמפיין לאובמה או למצוא תרופה לאיידס. איזה מזל שהוא כאן ויוכל לתרום. הכי טוב שינהל את הפייס של איזו מפלגה
- 1.אחד העם 11/10/2012 13:31הגב לתגובה זויש בכתבה שמות של אנשים שאין להם מושג בקמפיינים פוליטיים. לחלוטין. אבל מה אכפת למישהו באמת? מילים, מילים, מילים. מעטים המקצוענים בתחום. עם נסיון אמיתי והאמת? לא פנויים!
- הילה 11/10/2012 22:49הגב לתגובה זומצא מין את מינו זאת כלום והיועצת שום דבר. האם שלי יודעת איך טל אלכסנדרוביץ רודה ומשפילה את עבדיה השכירים? בושה