הפרסומאי העירום

אם ה-TV כ"כ לא טובה - למה יש אחת בכל חדר בבית חולים?

אסי שביט, מחברון זלצמן שביט, בטור שבועי המציג מודעות כמו שהיו עושים פעם וחבל שלא עושים יותר כאלו היום. והשבוע: שורת קופי שפשוט כתובה טוב
אסי שביט | (21)

מילה אחת שווה אלף תעלולי פוטושופ: בלי תמונות דביקות מאימג' בנק, בלי צילום, איור או סוג של עבודת תלת מימד של אמן מתוסכל שמכר את נשמתו לפרסום ובלי שעות של תעלולי פוטושופ במחשב. רק רצף מושלם של מילים שמייצרות מודעות שאולי אין בהן כלום, אבל יש בהן הכל: תובנה מדויקת.

טלוויזיה זה דבר טוב. במיוחד בפרינט

25 באוגוסט 2009, השעה 6:42 בבוקר: "לפעמים הפתרון הויזואלי הכי טוב, הוא שורה שכתובה טוב". לי קלואו, מנהל הקריאייטיב האגדי של TBWA , אחד האנשים שסטיב ג'ובס העריך חוץ מאשר את עצמו, התעורר עם עוד מחשבה לא טריוויאלית . הציטטה הזאת היא מתוך הספר החדש שלו: leeclowsbeard, "הזקן של לי קלואו" (הזקן הלבן שלו הוא סימן ההיכר שלו בתעשיית הפרסום העולמית). הספר מאגד עשרות מחשבות, תובנות, הגיגים ופנינים של האיש והאגדה שאחראי על "יותר מדי" מהקמפיינים המבריקים של apple , כולל סרטון הפרסומת 1984 שנחשב עד היום כפרסומות הטובה בעולם, ועוד כאלו שגרמו לכל איש קריאייטיב לחשוב. בעיקר מחשבות אובדניות.

27 בינואר 1998, השעה 7:30 בבוקר. ניו-יורק מוצפת בשלטים צהובים עם טקסט שחור ולוגו של רשת הטלוויזיה abc : "בלי טלוויזיה, איך היית יודע איפה למקם את הספה?", "אם טלוויזיה כ"כ מזיקה לך, אז למה יש אחת בכל חדר בית חולים?" "לפני המצאת הטלוויזיה, שתי מלחמות עולם. אחרי המצאת הטלוויזיה - אפס".

לי קלואו מבין שעידן הפוליטיקלי קורקט משתלט על האמריקאים, ומחליט לשים להם את האמת בפרצוף תחת הקונספט: TV is good. בלי ויזו'אלים של כוכבים, סדרות או החלטות של ועדת קישוט שהם חלק מפרסום "נכון" של ערוצי טלוויזיה. רק פניני קופירייטינג שבועטים לך בבטן ונכנסים לך טוב טוב לראש.

כשראיתי באותו בוקר את הקמפיין הזה, בדרך ללימודי הפרסום שלי בניו-יורק, רציתי לעזוב הכול ולרוץ חזרה הביתה. לא לראות טלוויזיה, לארוז מזוודות ולחזור לארץ למיטה הטובה והמוכרת שלי: "אין מצב שיש בית ספר לפרסום שיכול ללמד מישהו להוציא שלטים כאלה" אמרתי לעצמי. "תובנות כאלה מגיעות לבד אחרי שינה טובה. כמו זקפת בוקר למוח".

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    טל 16/09/2012 06:07
    הגב לתגובה זו
    שטוענת שהכי טוב זה ככה או ככה. אילו כך היו הדברים היה משרד פרסום אחד ויחיד. שורת קופי אחת לעולם תהיה פחות טובה מויז'ואל טוב ולא בכדי הצבע הצהוב והשחור שולטים ברפרנסים שהבאת (צבעי אזהרה וכיו"ב). הרעיון לגרות לך את העין ורק אח"כ לקרוא ובמקרה המובא טקסט שחור על רקע צהוב זה ויז'ואל סלמנדרה). ויז'ואל (כשהוא טוב כמובן) מצליח ליצור פעילות של מערכת קוגניטיבית, זכירות, שונות ויצירת היקשים וחיבורים אמוציונליים. לרוב האנשים יהיה פחות קשה לקרוא: "ראש כרות" מאשר לראות ויז'ואל כזה והאימפקט יהיה שונה בתכלית. מעבר לכך הכתיבה חמודה. ישר כח ושננה טובבה.
  • 19.
    חיים 14/09/2012 07:06
    הגב לתגובה זו
    פרסום נטו
  • 18.
    פנינה 13/09/2012 22:32
    הגב לתגובה זו
    כתבת על קופי, תשתדל לא לצאת עילג
  • 17.
    כי אתה אידיוט, זה למה (ל"ת)
    עידן 13/09/2012 20:56
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אש 13/09/2012 19:23
    הגב לתגובה זו
    אסי כותב מדהים!!!! שימשיך כך כל שבוע. אני מחכה לשבוע הבא....
  • 15.
    הפרסומאים הערומים 13/09/2012 19:04
    הגב לתגובה זו
    וכך להיות מקושר לזה רק כי אמרת. ככב עובד הפרסום לקחת טלפון ולהגיד שזאת משפחה או קוטג' ולהגיד שזאת משפחה אין קשר בין קוטג' למשפחה ואין קשר בין המצטט למצוטט. נקודה סוף. וזה לא יעזור לי.
  • 14.
    כותב אחד,17 טוקבקים, 16 שמות...זה קריאייטיב! (ל"ת)
    13/09/2012 17:45
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    green 13/09/2012 16:21
    הגב לתגובה זו
    לאמריקאים tv is god
  • 12.
    אמן! (ל"ת)
    מ. 13/09/2012 16:19
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אסי 13/09/2012 16:14
    הגב לתגובה זו
    אסי, טור מעולה ותמונה עוד יותר. איזה תותח. אתה הכי עדכני שלך אסי
  • 10.
    בהחלט נותן השראה (ל"ת)
    מיכל 13/09/2012 15:39
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אסי החתיך, תמונה אחת שלך שווה אלף מילים.... (ל"ת)
    יהודה 13/09/2012 15:05
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שוש 13/09/2012 14:53
    הגב לתגובה זו
    תותח
  • 7.
    אש 13/09/2012 14:25
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעולה
  • 6.
    ענבר_י 13/09/2012 14:19
    הגב לתגובה זו
    פאן לי, פאן לי במקסימום! thanks for reminding me there are more people out there who are fascinated by this industry as much as i do
  • 5.
    זקפת מוח בבוקר, אהבתי (ל"ת)
    יהודה 13/09/2012 14:10
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כל פשוט ומדויק!!! (ל"ת)
    13/09/2012 14:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לזה אני קורא טור על פרסום! מעולה (ל"ת)
    13/09/2012 13:56
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבי 13/09/2012 13:47
    הגב לתגובה זו
    שכותב טוב
  • 1.
    דני 13/09/2012 13:36
    הגב לתגובה זו
    קלאסי כתמיד
  • יוכי 13/09/2012 14:38
    הגב לתגובה זו
    - פשוט גאוני
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?

ערב ללא הפקת תוכן מקורית שודר אתמול בערוצי הטלוויזיה; מבחינת המהדורות המרכזיות, אמנם הרייטינג של חדשות 12 בראש הטבלה, אבל ניכרת מגמת ירידה; המרוויחים הגדולים הם ערוץ 13, שחוזרים למספרים גבוהים - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר אמנם בסטטוס קוו, אך לאחרונה ניכרת דעיכה אצל המובילה הנצחית, חדשות 12, שעמדה אמש על 12.5% רייטינג ו-313 אלף צופים, חדשות 13 ניצלו את ההזדמנות והיו במקום השני עם 7.2% ו-176 אלף צופים. חדשות 14 היו במקום השלישי מבחינת רייטינג אבל במקום השני מבחינת כמות צופים, עם 198 אלף צופים ו-6.6% רייטינג. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.4% רייטינג בלבד ו-112 אלף צופים בסך הכל. וכך, אמש היה אחד הערבים המאוזנים ביותר מבחינת פיזור הרייטינג במהדורות החדשות המרכזיות. 

איפה התוכן המקורי בפריים טיים?

אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 14.1% רייטינג ו-345 אלף צופים. במקום השני היה "יהיה טוב" של כאן11, תכנית הראיונות של עמרי אסנהיים, שהפעם היתה עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 10.2% ו-233 אלף צופים. לאחר מכן מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8.6%, אך יחסית מעט צופים (200 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 249 אלף צופים, כלומר במקום השני מבחינת צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 8.4%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם רייטינג של 3.5% ו-75 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השני, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-44 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.8% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני , עם 2% ו-50 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1.4% ו-31 אלף צופים בסך הכל. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם אלמוג בוקר בקשת 12 הוביל עם 7% רייטינג ו-175 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-113  אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 5.5% רייטינג ו-97 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 7.9% ברייטינג ו-206 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 7.2% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5.5% ו-141 אלף צופים.