ח"כ כרמל שאמה הכהן
צילום: יח"צ

הפרסום בדרך לרגולציה? ח"כ שמאלוב הציגה את חוק השקיפות ברכש מדיה

מעיקרי ההצעה: תקרה של 18% שטח פרסום לכל רוכש מדיה; המפרסם יהיה צד בכל עסקת רכש מדיה; שיעור עמלות המדיה יקבע בחוק. לחוק המלא, כנסו
משה בנימין | (8)

שוק הפרסום בישראל משווע לשינוי, בדגש על תחום המדיה שמתפקד כבלון החמצן המרכזי של התעשייה ומשפיע הן על משרדי הפרסום והן על גופי המדיה: הטלוויזיה, העיתונות, האינטרנט ועוד. ועדת הכלכלה שהתכנסה היום (יום ה) דנה בסוגיית השקיפות בתחום רכש המדיה, ובפניה הוצגה הצעת החוק של ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ' - כנראה הצעד הראשון במה שעשוי להיות החוק שיפעיל רגולציה ממשלתית על אחד התחום החסוי ביותר בעולם הפרסום וזה שמהווה מקור ההכנסה היחידי של משרדי הפרסום - רכש המדיה.

על פי הצעת החוק של חברת הכנסת מקדימה: - לא ימכור אמצעי תקשורת למתווך תקשורת שטח פרסום, זמן שידור או שירות הוצאה לאור או הפצה של עלוני פרסום שלא עבור מפרסם מסוים, ידוע מראש, ובמסגרת חוזה הרשאה כתוב ממפרסם זה. - בכל הקשור לרכישת זמן שידור או שטח פרסום עבור מפרסם מסוים, יהא המפרסם צד להסכם של מתווך תקשורת עם אמצעי התקשורת. - כל הנחה, טובת הנאה או יתרון כספי שווה ערך מכל סוג אותו מעניק אמצעי התקשורת למתווך התקשורת יפורטו בהסכם בין שלושת הצדדים. - לא יקצה אמצעי תקשורת יותר מ-18% מזמן שידור תשדירי פרסומת או משטח הפרסום אותם הוא מציע למתווך תקשורת אחד או לכל חברה הקשורה אליו. - השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יקבע את שיעור העמלות המרבי, אותו יוכל לשלם אמצעי התקשורת למתווך התקשורת. הצעת החוק הציגה גם את סעיפי העונשין לעוברים על ההוראה - קנס של 1.5 מיליון שקלים או פי 3 מהרווח שהפיק מקבלת תשלום בניגוד להוראות חוק זה, לפי הסכום הגבוה מביניהם - אם היה מתווך תקשורת. אם העבירה נעשתה על ידי אמצעי תקשורת ישלל ממנו זמן פרסום למשך 3 ימי שידור.

אם הייתה ההפרה הפרה חוזרת (לאחר שכבר הוטל על המפר קנס במקרה קודם) - יוחל כפל עונשים. שר התקשורת הוא הממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו.

שמאלוב ברקוביץ' אמרה לאייס: "גם הגופים הגדולים האלו שנקראים גופי מדיה, נראים חלשים ואבודים. התחרות הביאה אותם למצב שהם לא יכולים להתאחד, לא מאמינים אחד בשני ומפחדים להגיד שכאן זה עוצר והם לא מוכנים לשלם אחוזי מדיה גבוהים - לכן עם כל הכח, גהם הם צריכים עזרה מהכנסת".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מר ק. 05/08/2012 11:46
    הגב לתגובה זו
    ואם לא יעברו לעסקאות ע"ב היקף עבודה גם משרדי הפרסום יפשטו רגל, בעיקר אלה שאין להם חברת מדיה. אולי כשלקוח ישלם באמת על העבודה שהוא מקבל הוא יחשוב פעמיים לפני שהוא מכניס בריף באמצע יום עבודה ודורש תוצאה באותו יום.
  • 6.
    שרון 04/08/2012 20:01
    הגב לתגובה זו
    יוליה הרי כולם יודעים על הסכסוך שלך על אילן שילוח!! את היית חלק מערוץ 9 וקיבלת הרבה ברקסים ממנו במיוחד לאחרונה. את אחת מחברות הכנסת הכי מיותרות במליאה ואני איש של קדימה. יצרת חוק על רקע אישי נטו. ממה את רוצה שהמשרדים יתפרנסו מריטיינר של 5,000 ש"ח? לא היה לך מושג במעשיו אז בדיוק כמו היום
  • 5.
    דניאל הרשע 03/08/2012 11:44
    הגב לתגובה זו
    אין סוגיה שמתווך צריך להרוויח אבל עד גבול מסוים גם 20% זה רווח נהדר , חייבים לבצע רגולציה כי זה כבר ממש מאפיה, הגדולים לא נותנים לקטנים לקנות מדיה והערוצים חוששים מהגדולים , תכלס שרק יאזנו קצת והכל יהיה סביר עד החזיר הבא!
  • 4.
    נו באמת 02/08/2012 23:54
    הגב לתגובה זו
    למה אני כרוכש מדיה ילמד את הלקוח איך קונים. אז גם שסופרשל יראו כמה הם רכשו את העגבניות גם סוכני הביטוח יראו כמה הם מרויחים נו באמת משעמם לן בקיץ שילך לקטוף תותים
  • 3.
    שמוליק 02/08/2012 21:05
    הגב לתגובה זו
    לקוחות לא יוכלו להכניס מודעה מעכשיו לעכשיו אלא יתנו לפחות שבוע עבודה, כדי שאף אחד לא יצטרך להשאר לעבוד בשבילם עד 2 בלילה. לקוחות ישלמו עבור מצגות, סקיצות, פגישות, סקירות מתחרים ובמיוחד ישיבות בלבולי ביצים לקוחות ישלמו עבור מכרזים את עלות זמן העבודה וההשקעה. בדרך הזו אין שום בעיה ליצור שקיפות במדיה ולעשות כמה הגבלות שאתם רוצים. לקוחות לא אוהבים לשלם על שירותים הם אוהבים להתגאות רק בדבר אחד, בהחזר המדיה שהם הצליחו להשיג (או הנחה מהמחירון)
  • האזרח ר. 02/08/2012 23:45
    הגב לתגובה זו
    הראשונה. תמיד פחות.
  • 2.
    עמי 02/08/2012 18:57
    הגב לתגובה זו
    כמה עמלות הם לוקחים!!!! זה עובר את ה 35-40 אחוז!!!! הם שודדים את המדיה ויוצרים ריכוזיות מטורפת !! כיום ממש לא משתלם למשרד פרסום קטן או בינוני לרכוש ישירות מהמדיה אלא לעשות את דרך הגדולים!!ברוב המקרים הלקוח/מפרסם אפילו לא יודע על התנועה הסיבובית שהכסף שלו עושה!! הוא משלם לפרסומאי וזה מעביר לרוכש מדיה שמעביר בניכוי העמלה המטורפת שלו לעיתון/טלויזיה
  • 1.
    גזר דין מוות לחברות הקטנות (ל"ת)
    משה רבנו 02/08/2012 18:29
    הגב לתגובה זו