לאן הולך מקאן אחרי אסטרטגיית ה-3.0? "הפוקוס על הדיגיטל פגע בקריאיטיב"
חודש לאחר מינויו של ריצ'י האנטר לתפקיד מנכ"ל מקאן אריקסון, במה שחתם קדנציה בת 4 שנים של איריס בק, ניצב משרד הפרסום הגדול בישראל בסיטואציה היסטורית בתולדות הארגון. המורשת שהותירה בק מאחוריה היא הטלת העוגן על החזית הדיגיטלית כחלק מאסטרטגיית ה-3.0 ששינתה את פניו של המשרד. לא מעט גורמים בשוק הפרסום מודים שהפניית המשאבים והאנרגיה לדיגיטל פתחה בין מקאן לענף פער אדיר ביכולות, ומנגד כמעט כולם מודים שאותו עוגן דיגיטלי הוא זה שתקע את מקאן במקום כשהקריב על המזבח את היכולות הקריאטיביות והאסטרטגיות של המשרד.
בשלב הזה מינויו של ריצ'י האנטר הוא עדיין בגדר תעלומה. למרות יראת הכבוד שרוחשים בענף לאילן שילוח, האצבע המאשימה על הבחירה בבק שלכל הדעות לא הוכיחה את עצמה מופנית אליו. השאלה הנשאלת היא האם האנטר הוא המשכה הישיר של בק, וקורץ מאותו החומר של מי שבתקופתה שדרת הניהול הבכירה של המשרד שינתה את פניה, כששמות כמו יוסי ארז, יניב מלינרסקי, שי גורן, יוני קיש, טל רביב ואלון ברנר סיימו את דרכם.
על פניו נראה כאילו יש תמימות דעים בין כל הגורמים שסובבים את מקאן. הדרך הנכונה והמהירה לגייס בחזרה את תדמית הווינר הבלתי מעורער לאחר המסע הדיגיטלי, מחייבת את החזרה לקריאייטיב פורץ הדרך שנשען על הפיצוח האסטרטגי המוביל בתעשייה. למרות השינויים: "כל זמן שאילן שם זה יהיה משרד הפרסום הכי טוב במדינה"
בכירים בענף הפרסום מרשים לעצמם להעלות על דל שפתיהם דברים שבעבר לא היה נהוג לחשוב על מקאן. מנכ"ל של אחד ממשרדי העשירייה הראשונה אומר לאייס ש"מקאן מראה כמה נקודות חולשה לאחרונה והפך לפגיע". הסיבה ברורה: פיזור הבכירים לכל קצוות תבל בקדנציה של איריס בק, הפרישה של בק עצמה, מכירת המניות של אילן שילוח, הקיטון במחזורים ב-2011 (על פי יפעת בקרת פרסום) ומעל הכל "תוצרים קריאטיביים שאינם ברמה שמקאן רגיל לייצר" לדברי בכיר לשעבר במשרד.
בוגרי מקאן לדורותיו מודים שהמשרד איבד משהו בשנים האחרונות, אבל שם אחד שחוזר ועולה מסיר מהם כל חשש לגבי עתידו. "כל זמן שאילן שם זה יהיה משרד הפרסום הכי טוב במדינה. נקודה, ועכשיו הכל פועל יוצא של רמת האחוזים בהם הוא שם, אם הוא נוכח או לא. ככל שיהיה אילן דומיננטי כך הארגון ימשיך להיות מספר אחת בישראל".
כשמבקשים מהאנשים שהיו גורמים דומיננטיים ב'חדר המכונות' של מקאן לנתח את הסיטואציה בה נמצא המשרד כעת, כולם מציגים את אותה חלוקה לעידני הניהול השונים: התקופה של שירה מרגלית ואורן פרנק, העידן של איריס בק וכעת זו שבפתח, של ריצ'י האנטר. אחד מבכירי מקאן לשעבר אומר: "עם אורן ושירה זה עבד, עם איריס בק זה פחות עבד ואני מקווה שזה לא מסמן מגמה שתמשיך. אני חושב שכל משרד הוא תבנית נוף מולדתו, אז כל עוד אילן שם המשרד יוביל את התעשייה. אורן ושירה היו מהדיסציפלינה שלו - כשהוא הביא בנאדם מבחוץ, את איריס בק, משהו השתנה בארגון ועובדה שהיא כבר לא שם. עכשיו כולם מושפעים מזהות המנכ"ל, ניהול הלקוחות, הקריאייטיב והמדיה".
"איריס לא גרמה נזק משום שכוחותיו של אילן נדירים בשוק; תדמיתית היא לא עזרה למשרד"
הדבר עליו כולם מסכימים הוא השגיאה של שילוח בבחירה בבק. בכיר לשעבר אומר: "אני משוכנע שאיריס הייתה בחירה לא טובה של אילן - היא לא גרמה לו נזק משום שכוחותיו של אילן נדירים בשוק, אך תדמיתית היא לא עזרה למקאן - המשרד נשאר חזק בזכות כוחה של יוניברסל ואילן שילוח". הוא מוסיף ואומר: "מקאן האמין באסטרטגיה ובקריאייטיב וכל העבודה הייתה נמדדת ומוערכת לפי זה. איריס באה עם כל הבאז-וורדים הגדולים שלה. היא הייתה בטוחה שמקאן צריכה ללבוש עליה את חליפת הדיגיטל. זה גרם לאנשי הקריאייטיב הבכירים לחשוב שהם שחקן משני בזמן שהפוקוס כולו על הדיגיטל. מדובר בגישה שגויה של ניהול".
קל מאוד לבכירי מקאן לשעבר לשכוח מההישגים של בק. עם זאת, בסיכום הקדנציה שלה במשרד דיווחה הקבוצה כי בתקופת ניהולה צמחה הקבוצה ב-14% וגייסה ב-2011 בלבד תקציבים בהיקף של כ-30 מיליון דולר תוך שימור של כל לקוחותיה, למעט סלקום. על פי נתוני המשרד, ההתמקדות בדיגיטל הכפילה את נתח הפעילות עד להיקף של כ-40 מיליון דולר המהווים כ-20% מהמחזור.
האם ריצ'י האנטר הוא האיש הנכון?
הדעות לגבי האנטר חלוקות. גורם בכיר בשוק הפרסום, לשעבר במקאן אריקסון, אומר לאייס: "באופן אישי אני חושב שהוא לא מתאים. אפשר להשוות אותו ליוסי לובטון שעשה מעבר דומה משיווק לפרסום, אבל לובטון בנרטיב שלו מחובר להוויה של התעשייה. הביזנס של הפרסום קשור בתשוקה - הוא לא עולם של פקידים".
הוא מוסיף ואומר: "הכל עניין של פוקוס - מה הארגון רוצה להיות? הכי גדול בכסף, הכי קריאטיבי, להניע מהלכי שיווק גדולים או גם וגם? איריס באה עם אג'נדה של 3.0, לטוב ולרע היה לה רעיון ודרך, והשאלה אם מישהו הבין מה זה. לגבי ריצ'י - אני לא יודע מה הפוקוס שלו ואני לא יודע לאן זה הולך". אחר אומר, "זה תלוי במה ריצ'י ישים בפוקוס. אם הארגון יהיה חכם ויחזיר את הקריאייטיב למרכז יהיה טוב. ריצ'י מביא את האסטרטגיה בעצמו - הוא יועץ אסטרטגי מעולה ועל זה אין עוררין. אני משוכנע שזה מה שצריך לעשות. קריאייטיב הוא לב ליבו של העסק - אי אפשר לבנות רק על כוחה יוניברסל".
המירוץ אחר השם הגדול בגזרת הקריאייטיב
אתמול (יום ב') הכריזו במקאן על מינויו של עודד קרמר לסמנכ"ל הקריאייטיב במשרד. קרמר הוא איש תוכן שעבד תחת מספר כובעים בטלוויזיה, עיתונות, ובתפקידו האחרון באדלר חומסקי ונחשב למינוי אישי של האנטר. עם זאת, במקביל למינויו של קרמר (על חשבון שחר פילר שיעזוב את המשרד), לאייס נודע כי בחודשים האחרונים מניעים במקאן מהלכים מאחורי הקלעים כדי להציב במקאן מנהל קריאייטיב בכיר שישמש ככל הנראה מעל לדרג של סמנכ"לי הקריאייטיב.
במקאן כמו מקאן מנסים להפתיע עם שם של בכיר שיטרוף את הקלפים, וישדר לשוק הפרסום שבמקאן יעשו הכל כדי להרכיב את שדרת הניהול הטובה ביותר בישראל כפי שעשו בעבר. אך מדובר בשוק שלכל הדעות נותר ללא יכולת גדולה להפתיע ברמת הקריאייטיב.
איש קריאייטיב במקאן: "הפער שניסינו לפתוח בדיגיטל הסיט אותנו מהאג'נדה הקריאיטיבית"
איש קריאייטיב במקאן אומר לאייס: "בקדנציה האחרונה הייתה מטרה שהזיזה את מקאן מהמהסלול הקריאיטיבי - כל הפער שניסו לפתוח על הענף בדיגיטל הסיט אותנו מהאג'נדה הקריאטיבית. זה קצת צמצם את הפער ובמקביל משרדים אחרים התחילו לעשות עבודה טובה יותר, זה בטח כבר לא מקאן וכל השאר".
לדבריו, "אין כרגע במקאן עמוד אש שאחריו הולכים. כמו שזה נראה כעת המטרה היא 'בק טו בייסיק' - חוזרים לעשות קריאייטיב טוב. אי אפשר להתכחש להפיכה ל-3.0 ולפער של מקאן מול הענף בדיגיטל אך לגבי הקריאייטיב - רק טמבל לא יסכים שהקריאייטיב של מקאן הוא לא מה שהיה פעם".
המדבר הקריאיטיבי והאפשרויות המוגבלות בתחום גורמות למספר בכירים לשעבר במקאן להעלות השערות לפיהן ייתכן ושילוח ינסה להביא למשרד שם גדול מסוכנויות אחרות בעולם, "ייתכן ממקאן רומניה שנחשבת לאחת מסוכנויות הקריאייטיב הטובות בעולם, ובפרט ברשת מקאן העולמית". על האזכורים האינסופיים לדמויות מיתולוגיות במקאן כמו אורן פרנק ואלון זייפרט אומר אחד הבכירים שעבד עימם בעבר כי "הם אפילו לא בכיוון. מקאן צריכה לכוון אולי לטאלנט מתעשייה אחרת - אולי מתחום הטלוויזיה. כמו למשל שחר סגל שהוא איש קריאייטיב ב-100% ויודע לעשות סרטים יותר טוב מכל איש קריאייטיב בישראל - תאר לך ששם כזה מגיע למקאן".
אם כבר אורן פרנק, האמונה שיש למנהלי מקאן הבכירים לשעבר באילן שילוח היא דבר שראוי ללמד בבתי ספר למנהיגות עסקית. אחד מהם אומר "כשאילן הגיע לקשר בראל הוא הביא את אורן פרנק ולימד אותו הכל - אילן שילוח הפך אחד בשם אורן פרנק לאותו אורן פרנק שכולם מדברים עליו. הוא היה עוד מישהו לפני זה ואילן גרם לזה להצליח. זאת פעולה של אילן שילוח שיכול לעשות כל אחד גדול. אם לא יימצא איש קריאייטיב מתאים, אילן כבר יביא מישהו ויהפוך אותו לכזה". ממקאן אריקסון לא נמסרה תגובה.
- 13.ד"ר נו 05/07/2012 12:37הגב לתגובה זותביאו למקאן את גדעון עמיחי. זה שוס
- 12.ממקאן 3.0 למקאן 1+1 (ל"ת)והשלישי ב50%הנחה 02/07/2012 19:38הגב לתגובה זו
- דורי 02/07/2012 23:37הגב לתגובה זוכיאה לרמה השטחית של הענף. כך גם מסקריו. מה עשית משה ידידי. נתת רמקול ובמה לכל הפחדנים הרשעים. בפלורליזם שנדרש בדיון בסוגיה מעניינת. לקחת את שלושת או אולי ארבע הטנורים הרגילים שתמיד מקשקשים את קישקושי הבכירים בענף המשותף להם הוא אחד או יותר מהבאים: שנאת מקאן רדידות שייכים לאדלר שייכים אידיאולוגיק מפחדים משילוח ונתת להם פשוט במה. איפה אתה?? בעצם תזכיר לי מי אתה? כתבן!!! פשוטצנרת מטופשת חסרת ערך. כמו כל הדרך העצובה בה הענף ובכיריו מתייחסים לעצמם. כך גם אתה. העיקר יש סיפור. ששווה כקליפת השום. מה עם העובדות. זה לא באמת חשוב. לא מבין את עצמי למה בכלל אורח לכתוב לך. אולי יכנס לך משהו לראש ותעשה עבודה עיתונאית לשם שינויי. יש טכנולוגיה 3.0 שמכניסה קצת שכל לעמיתנו העיתונאים מהביצה
- עכשיר המשביר לצרכן ובניופארם (ל"ת)02/07/2012 22:35הגב לתגובה זו
- 11.ושבו בנים למשרדם... 02/07/2012 17:27הגב לתגובה זובקרוב תתחילו לקרוא איך חלק מהבנים העזובים של אילן שילוח מתחילים לחזור הביתה.אחד ועוד אחד ועוד... מבינים שאין ברירה. הסמנכליות הפקידות ילכו הביתה הלוחמים יחזרו. כסף יש שם ואין משהו שכסף לא קונה או מחזיר הרי בסוף its all the people אחד שיודע
- ידידי 02/07/2012 23:22הגב לתגובה זואחד שמלא ברוע וחוסר פירגון. בטח איזה גמד שנפלט בדרך וכרגיל כמו כל הגמדים מטנף.
- 10.גז 02/07/2012 16:38הגב לתגובה זולונג ליב אידיאולוג'יק
- 9.יואב 02/07/2012 16:12הגב לתגובה זוכבר מזמן אין שם משרד פרסום
- 8.תמר 02/07/2012 15:06הגב לתגובה זולמה לעזאזל שי גורן, אלון ברנר ויוני קיש הם דוגמא למשהו טוב?? שמוק יהיר, שמוק יהיר גבוה ושמוק יהיר גמדי, כולם נצלנים ומשוללי יחסי אנוש. נבחרת מנצחת.
- 7.בקר אויר 02/07/2012 14:32הגב לתגובה זוזהו.עברה תקופת הצינון ועכשיו מתחילים להוריד כפפות ולהכנס באמא של איריס בק.לכל גיבורי מקאןיש מה ללכלך היום על איריס.איפה היו הגיבורים האלו כשאיריס ניהלה את החברה?דאגו לתחת שלהם והיום העכברים יוצאים מהחורים ומתחילים להשאיר גללים ברחבי רמת החייל.עדיף שתתמקדו בביקורת על המנכ"ל החדש ריצ'י האנטר כי ההתנהלות שלו חשובה היום למקאן.עיזבו את איריס כי היא לא רלוונטית יותר לעסק.
- 6.אני 02/07/2012 13:42הגב לתגובה זומתי בחייכם המקצועים ראיתם מישהו שיודע לפרגן? איריס ככה ואיריס ככה, כל הבכירים האלה לשעבר, לא רואה שהם הצליחו במשהו כשעזבו את מקאן, מה יש לכם לרדת על איריס, יכול להיות שהיא טובה או פחות טובה כמו שאר בני האדם, תתמקדו בעצמכם, עזבו להאשים את כל העולם. ברור שאף אחד לא יגיד מלה על אילן, אולי ככה זה גם יחזיר אותם לשם. דיצאו מהקטע, תמשיכו הלאה בחיים ותעזבו את איריס, הלוואי שהיה לכם קצת ממה שיש לה וגם אם לא, פשוט די!!!
- 5.דיגיטלית 02/07/2012 12:39הגב לתגובה זובין חוסר הקיאטיביות ואסטרטגיית דיגיטל 3.0 בה נקט המשרד. מה זה בדיוק אומר שאם מבינים שעולם הפרסום בסוף יעבור לדיגיטל, אז איתו ימות הקריאייטיב?
- 02/07/2012 16:43הגב לתגובה זועל טכנולוגיות דיגיטליות ובזמן הזה הזניחו את הביקורת הפנימית ההדוקה שלהם עצמם על התוצרים הקריאיטיביין שלהם
- 4.כולנו יודעים איפה מקאן היו בלי יוניברסל..... (ל"ת)02/07/2012 12:23הגב לתגובה זו
- 3.אדלר מזמן עברו את מקאן בקריאייטיב (ל"ת)02/07/2012 12:16הגב לתגובה זו
- 2.ד 02/07/2012 11:35הגב לתגובה זואני יודע את זה בוודאות מר עמיחי והילד המקצועי שלו ערן גפן מקימים משרד פרסום הם שומרים את זה בסוד וזה יעלה לאוויר רק חצי שנה אבל כבר היום הם נפגשים ומגייסים אנשים
- 20/08/2012 18:57הגב לתגובה זוBeen there done that
- וואו 02/07/2012 12:20הגב לתגובה זואחד נטש ספינה טובעת וגמר על המשרד והשני כנראה בחור מבריק ועשה דבר או שניים אבל כישלון חרוץ בניבוי העתיד הטכנולוגי כמו ששמתם לב בשני המיזמים האחרונים שלו. שיהיה להם בהצלחה, יש מקום לכולם.
- למה לא לפרגן? 02/07/2012 12:40לפחות הוא ניסה. ואתה?
- 1.האנשים שבאמת מכירים 02/07/2012 11:32הגב לתגובה זוהדעות לגבי ריצ'י אינן חלוקות. כל מי שמכיר אותו ועבד בסביבתו יודע עד כמה הוא נורא. ברמה האישית הוא ניהל את עובדיו וספקיו בניצול, התנשאות העלבות וחוסר התחשבות בדעה של איש. תשאלו את כל בכירי שופרסל איזו התנהלות מכוערת ומגעילה. ריצ'י חושב שהוא יודע הכי טוב כל דבר ולא משנה באיזה תחום - בעסקים, באסטרטגיה, בקריאייטיב, במסחר, במוזיקה, באוכל, פשוט בהכל. האיש שקרן ברמה שעוד לא בראה השטן והכיפה שעל ראשו היא בזיון לכל מי שמאמין ולו מעט בבורא עולם. ברמה המקצועית הוא גרוע עוד יותר. מדבר שטויות בלי סוף בכל תחום ועוטף הכל במבטא אנגלי ובדוגמאות מחו"ל. אין לו מילימטר של מעוף או יצירתיות, כל מה שהוא אומר נגנב מדברים שנעשו בעבר בחו"ל. את משרדי הפרסום שעבד עימם הכריח להעתיק פרסומות שהיה מוצא ביו-טיוב. הסיבה היחידה שהביא את קרמר היא כיוון שבתפקידו בשופרסל קרמר היה יושב איתו ומשכתב את הבדיחות המטומטמות שהוא היה מכתיב. ריצ'י הוא פשוט כלומניק מאופס שעטף עצמו בחזות אנגלית ואנשים בארץ אכלו את זה. אבל גם בזה לא הצליח ותוך זמן לא רב כל מי שנחשף אליו באמת הבין את מידת הבדיחה. הוא יהרוס את מקאן ויקח אותם למחוזות עוד הרבה יותר גרועים מאיפה שהם היום. הוא יגיד לקריאייטיב "אני לא קריאייטיב אבל עלה לי רעיון..." ויכריח אותם להרים את זה, לאסטרטגיה בכלל לא יהיה ס"מ של מרחב ואת הדיגיטל הוא יקבור כי הוא לא מבין בזה כלום. בן רע, נפוח, שקרן, מתנשא, פשוט כלב אמיתי. מפתיע שאילן עשה טעות כזו אבל עוד יש לו זמן לתקן לפני שריצ'י יתחיל להשמיד את העסק.
- לא מופתע 05/07/2012 12:25הגב לתגובה זומעניין מה שאתה כותב כי איריס כבר הביאה למשרד אנגלי אחד שבחיים לא עבד בפרסום והכתירה אותו לא פחות ולא יותר לסמנכ"ל אסטרטגיה! לא ברור על חשבון מי הייתה הבדיחה, כי לאנגלי לא היה מושג קלוש בפרסום, או באנשים או בשוק הישראלי, הוא נתקע אי שם בשנות ה -.. 80 של המאה הקודמת דבר אחד היה לאנגלי וזה המבטא שפשוט סחרר את איריס ואת שאר חברותיה לקבוצת הניהול הבכירה (פחחחחח) האנגלי היה מאושר בחלקו, ישראלים פרובינציאליים התעקשו לדבר איתו אנגלית בכל מחיר ובכל רמה, הלקוחות התמוגגו, עבור השותף התימני לניהול אסטרטגיה במשרד (שפעם אחרונה דיבר אנגלית בכיתה ד) זה היה כמו לגעת באובמה בכבודו או בעצמו. והאנגלי מצדו כבר התחיל להרגיש ממש בנוח בתפקידו החדש, כל כך בנוח שכשהיית נכנס אליו לחדר הוא היה מפליץ בשקט בשקט לתוך הספה הרכה והמפנקת שלו ואחרי כמה שניות פותח מזגן, אבל לא בשבילך בשבילו, זה הסריח נורא
- ענק ! הפלצתי מצחוק (ל"ת)20/08/2012 19:07
- חחחחחח 05/07/2012 12:58יואו גם עליי הוא הפליץ פעם, זה החומוס לדעתי
- ריצ׳י 02/07/2012 12:38הגב לתגובה זוהוא יגיד לכם שכל מילה כאן בסלע. כל מה שכתוב כאן כבר קרה בפועל במקאן.