מיוחד

סיכום קאן: באומן כבש את הפסטיבל, GPS ההפתעה, ואל תספידו את שלמור

האכזבות, נקודות האור המפתיעות והוויכוחים מסביב. השנה הוגשו פחות עבודות מישראל, אך הענף חוזר עם יותר פיינליסטים ואריות מאשר ב-2011
משה בנימין | (6)

לטוב ולרע, אפשר לסכם את פסטיבל קאן 2012 ב-3 מילים בלבד: באומן בר ריבנאי. ההישגים של משרד הפרסום בתחרות השנתית הן תמונת ראי של ענף הפרסום הישראלי. מחד, מדובר במשרד פרסום שהצליח במקום שגדולים ממנו בעולם כשלו - המשלחת הבאומנית שבה הביתה עם 5 אריות זהב בפיזור נאה על 4 קטגוריות שונות: פרומו, PR, מדיה וסרטים, ומאידך - למעט שלמור עם שני ארד ו-GPS עם ארד אחד, באומן הוא חזות הכל וכל הזכיות נרשמו לטובתו של מהלך אחד - 'קשרי דם'.

בסיכום הכללי, 2012 הטיבה עם הענף שרשם 22 פיינליסטים, על 215 הגשות, לעומת 21 פיינליסטים ב-2011 על 360 הגשות. מספר האריות עלה אף הוא מ-5 ב-2011 ל-8 השנה, אותו מספר כמו ב-2010. החלוקה כידוע היא: 5 אריות זהב לבאומן בר ריבנאי, 2 אריות ארד לשלמור אבנון עמיחי Y&R ואריה ארד לארועטי ברמן GPS. מתוך כ-34,000 הגשות מסביב לעולם העניק פסטיבל קאן למתמודדים 306 אריות זהב.

* לדף הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

המאוכזבים של השנה שהתקרבו לתהילה אך לא הצליחו ממש לגעת בה או באריה הם אדלר חומסקי ושמעוני פינקלשטיין ברקי שהעפילו עם פיינליסט למדיה, יורו ישראל עם 2 פיינליסטים ב-PRESS ומקאן אריקסון עם 2 פיינליסטים במובייל ובדיירקט. למרות זאת אפשר וצריך לומר לאדלר, מקאן ושמעוני מילה טובה על ההמשכיות וליורו ישראל על ההופעה המכובדת בגמר הפרינט. נקודת האור המפתיעה, (מעבר לביצועים של באומן) הוא ארועטי ברמן GPS שהוכיח שלא צריך להיות מאריות הענף כדי לחזור הביתה עם אריה בידיים.

זה כמובן לא המקום להעלות את הוויכוח הישן על עצם ההתמודדות בפסטיבל או זהות העבודות המוגשות אליו. הביקורת על כך שחגיגת הקריאייטיב כערך מרכזי מנתקת את הפרסומאים מתפקידם כמחוללי מכירות - יש בה מן האמת ולא מעט מצדדים בה אבל אין בה די כדי לבטל את האירוע שמקדש את אומנות הקריאייטיב והחשיבה היצירתית של קהילה שעושה ימים כלילות במקצוע שרק נראה זוהר אך מצריך עבודה קשה ושעות רבות. בנוסף, מעניק הפסטיבל מדי שנה במה, עליה זוכים להכרה בינלאומית הרעיונות המבריקים ביותר שנהגו מסביב לעולם. רעיונות שאחוז ניכר מהם פורצים את גבולות עולם הפרסום ומסוגלים לשמש כמתווכים בין דיסציפלינות של ידע, שווקים ותרבויות.

לעניין הפסטיבל עצמו - צריך ומתבקש לתהות על כך שדווקא ענף הפרסום הישראלי, זה שמגיע ממדינה שמתהדרת ביכולותיה הטכנולוגיות ונחשבת לאחת מבירות ההיי-טק העולמיות לא מצליח לחזור עם אריה מקטגוריות כמו מובייל או סייבר. לעניין זה ניתן לציין לחיוב את מקאן אריקסון שלמרות שלא זכה, הצליח לפחות להעפיל לקטגוריה כמו מובייל, שחילקה רק 5 אריות זהב, שנייה רק לקטגוריית האינטגרייטד שחילקה 3 אריות זהב בלבד.

בסופו של יום - מתוך 14 קטגוריות המופיעות בפסטיבל, הצליחו המשרדים הישראליים לחזור עם אריה רק מ-4. רק ל-7 מתוך 14 הקטגוריות הצליחו הישראליים להעפיל עם פיינליסטים. קטגוריות כמו חוצות, רדיו, סייבר, דיזיין, קראפט ותוכן ממותג נותרו ללא נוכחות מישראל. למרות זאת, מבט על התמונה הגדולה מלמד שהיקף ההגשות מישראל לא תופס אפילו אחוז מהסך הכללי ועדיין 8 אריות עושים את דרכם לישראל.

על באומן בר ריבנאי נאמר כבר הכל במהלך השבוע החלומי שעבר על המשרד, ועדיין, צריך לציין שמדובר בהישג שקשה לראות אותו חוזר בשנים הקרובות. קשה שלא להיזכר כעת בפנים הנפולות והמתוסכלות של אנשי באומן בר ריבנאי בתחרות קקטוס הזהב האחרונה. תחרות הקריאייטיב המקומית לא פרגנה, בלשון המעטה, לעשייה ה'באומנית' והמשרד לא הצליח לעלות על הבמה אפילו פעם אחת (פרט לזכיית צוות המשרד בתחרות של JCDecaux) כדי לזכות בזהב. לזכותו של יורם לוי (מנהל הקריאייטיב הראשי בבאומן) ייאמר שבאותו ערב הוא השלים עם ההפסד ושמר על פאסון חיובי.

באופן סימבולי קאן משמש כאירוע העברת המקל בין המשרד הקודם שהיה מטאור בשמי קאן - שלמור אבנון עמיחי Y&R לבאומן בר ריבנאי - משרד הפרסום שהשוק תופס כיום ככזה שמעביר כל עבודה שלו דרך פילטר של מצוינות קריאיטיבית. מה שהחל בישראל, כשילוב בין הדומיננטיות של לוי בבאומן בר ריבנאי ודרכו החדשה של שלמור אבנון עמיחי Y&R השלים מעגל בשבוע האחרון בריביירה הצרפתית.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שייקה אחד 24/06/2012 21:08
    הגב לתגובה זו
    אכזבה. שוב. צפוי.
  • 3.
    באומן לקחו אריות? אז למה לא כתבו על זה באייס? (ל"ת)
    וואלה???? 24/06/2012 18:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    24/06/2012 18:48
    הגב לתגובה זו
    בארץ יודעים שכל העניין הזה הוא חרטא יזומה אחת גדולה.
  • איזה קנאי עלוב אתה 25/06/2012 22:36
    הגב לתגובה זו
    מהלך מבריק. אלפי אנשי קריאייטיב מהבמובילים בעולם הם כעת שופר לסרט מרגש, לתקוה, לשפיות. אבל לאידיוט הנ"ל ברור שזה "יזום" על הדימיון, המעוף, החום האנושי, ועל תרומת המשרד למשהו שהוא לא טמפון או קרטיב, מזה אתה מתעלם
  • יורם 24/06/2012 19:17
    הגב לתגובה זו
    איש קטן
  • 1.
    הישג מדהים של באומן, עשו בית ספר לכל הענף (ל"ת)
    מפרגן 24/06/2012 17:57
    הגב לתגובה זו
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.