מיוחד

סיכום קאן: באומן כבש את הפסטיבל, GPS ההפתעה, ואל תספידו את שלמור

האכזבות, נקודות האור המפתיעות והוויכוחים מסביב. השנה הוגשו פחות עבודות מישראל, אך הענף חוזר עם יותר פיינליסטים ואריות מאשר ב-2011
משה בנימין | (6)

לטוב ולרע, אפשר לסכם את פסטיבל קאן 2012 ב-3 מילים בלבד: באומן בר ריבנאי. ההישגים של משרד הפרסום בתחרות השנתית הן תמונת ראי של ענף הפרסום הישראלי. מחד, מדובר במשרד פרסום שהצליח במקום שגדולים ממנו בעולם כשלו - המשלחת הבאומנית שבה הביתה עם 5 אריות זהב בפיזור נאה על 4 קטגוריות שונות: פרומו, PR, מדיה וסרטים, ומאידך - למעט שלמור עם שני ארד ו-GPS עם ארד אחד, באומן הוא חזות הכל וכל הזכיות נרשמו לטובתו של מהלך אחד - 'קשרי דם'.

בסיכום הכללי, 2012 הטיבה עם הענף שרשם 22 פיינליסטים, על 215 הגשות, לעומת 21 פיינליסטים ב-2011 על 360 הגשות. מספר האריות עלה אף הוא מ-5 ב-2011 ל-8 השנה, אותו מספר כמו ב-2010. החלוקה כידוע היא: 5 אריות זהב לבאומן בר ריבנאי, 2 אריות ארד לשלמור אבנון עמיחי Y&R ואריה ארד לארועטי ברמן GPS. מתוך כ-34,000 הגשות מסביב לעולם העניק פסטיבל קאן למתמודדים 306 אריות זהב.

* לדף הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

המאוכזבים של השנה שהתקרבו לתהילה אך לא הצליחו ממש לגעת בה או באריה הם אדלר חומסקי ושמעוני פינקלשטיין ברקי שהעפילו עם פיינליסט למדיה, יורו ישראל עם 2 פיינליסטים ב-PRESS ומקאן אריקסון עם 2 פיינליסטים במובייל ובדיירקט. למרות זאת אפשר וצריך לומר לאדלר, מקאן ושמעוני מילה טובה על ההמשכיות וליורו ישראל על ההופעה המכובדת בגמר הפרינט. נקודת האור המפתיעה, (מעבר לביצועים של באומן) הוא ארועטי ברמן GPS שהוכיח שלא צריך להיות מאריות הענף כדי לחזור הביתה עם אריה בידיים.

זה כמובן לא המקום להעלות את הוויכוח הישן על עצם ההתמודדות בפסטיבל או זהות העבודות המוגשות אליו. הביקורת על כך שחגיגת הקריאייטיב כערך מרכזי מנתקת את הפרסומאים מתפקידם כמחוללי מכירות - יש בה מן האמת ולא מעט מצדדים בה אבל אין בה די כדי לבטל את האירוע שמקדש את אומנות הקריאייטיב והחשיבה היצירתית של קהילה שעושה ימים כלילות במקצוע שרק נראה זוהר אך מצריך עבודה קשה ושעות רבות. בנוסף, מעניק הפסטיבל מדי שנה במה, עליה זוכים להכרה בינלאומית הרעיונות המבריקים ביותר שנהגו מסביב לעולם. רעיונות שאחוז ניכר מהם פורצים את גבולות עולם הפרסום ומסוגלים לשמש כמתווכים בין דיסציפלינות של ידע, שווקים ותרבויות.

לעניין הפסטיבל עצמו - צריך ומתבקש לתהות על כך שדווקא ענף הפרסום הישראלי, זה שמגיע ממדינה שמתהדרת ביכולותיה הטכנולוגיות ונחשבת לאחת מבירות ההיי-טק העולמיות לא מצליח לחזור עם אריה מקטגוריות כמו מובייל או סייבר. לעניין זה ניתן לציין לחיוב את מקאן אריקסון שלמרות שלא זכה, הצליח לפחות להעפיל לקטגוריה כמו מובייל, שחילקה רק 5 אריות זהב, שנייה רק לקטגוריית האינטגרייטד שחילקה 3 אריות זהב בלבד.

בסופו של יום - מתוך 14 קטגוריות המופיעות בפסטיבל, הצליחו המשרדים הישראליים לחזור עם אריה רק מ-4. רק ל-7 מתוך 14 הקטגוריות הצליחו הישראליים להעפיל עם פיינליסטים. קטגוריות כמו חוצות, רדיו, סייבר, דיזיין, קראפט ותוכן ממותג נותרו ללא נוכחות מישראל. למרות זאת, מבט על התמונה הגדולה מלמד שהיקף ההגשות מישראל לא תופס אפילו אחוז מהסך הכללי ועדיין 8 אריות עושים את דרכם לישראל.

על באומן בר ריבנאי נאמר כבר הכל במהלך השבוע החלומי שעבר על המשרד, ועדיין, צריך לציין שמדובר בהישג שקשה לראות אותו חוזר בשנים הקרובות. קשה שלא להיזכר כעת בפנים הנפולות והמתוסכלות של אנשי באומן בר ריבנאי בתחרות קקטוס הזהב האחרונה. תחרות הקריאייטיב המקומית לא פרגנה, בלשון המעטה, לעשייה ה'באומנית' והמשרד לא הצליח לעלות על הבמה אפילו פעם אחת (פרט לזכיית צוות המשרד בתחרות של JCDecaux) כדי לזכות בזהב. לזכותו של יורם לוי (מנהל הקריאייטיב הראשי בבאומן) ייאמר שבאותו ערב הוא השלים עם ההפסד ושמר על פאסון חיובי.

באופן סימבולי קאן משמש כאירוע העברת המקל בין המשרד הקודם שהיה מטאור בשמי קאן - שלמור אבנון עמיחי Y&R לבאומן בר ריבנאי - משרד הפרסום שהשוק תופס כיום ככזה שמעביר כל עבודה שלו דרך פילטר של מצוינות קריאיטיבית. מה שהחל בישראל, כשילוב בין הדומיננטיות של לוי בבאומן בר ריבנאי ודרכו החדשה של שלמור אבנון עמיחי Y&R השלים מעגל בשבוע האחרון בריביירה הצרפתית.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שייקה אחד 24/06/2012 21:08
    הגב לתגובה זו
    אכזבה. שוב. צפוי.
  • 3.
    באומן לקחו אריות? אז למה לא כתבו על זה באייס? (ל"ת)
    וואלה???? 24/06/2012 18:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    24/06/2012 18:48
    הגב לתגובה זו
    בארץ יודעים שכל העניין הזה הוא חרטא יזומה אחת גדולה.
  • איזה קנאי עלוב אתה 25/06/2012 22:36
    הגב לתגובה זו
    מהלך מבריק. אלפי אנשי קריאייטיב מהבמובילים בעולם הם כעת שופר לסרט מרגש, לתקוה, לשפיות. אבל לאידיוט הנ"ל ברור שזה "יזום" על הדימיון, המעוף, החום האנושי, ועל תרומת המשרד למשהו שהוא לא טמפון או קרטיב, מזה אתה מתעלם
  • יורם 24/06/2012 19:17
    הגב לתגובה זו
    איש קטן
  • 1.
    הישג מדהים של באומן, עשו בית ספר לכל הענף (ל"ת)
    מפרגן 24/06/2012 17:57
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות

האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.

המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים. 


בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.

פריים טיים והנפילה של ערוץ 13

אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.