תגובה לתימור גורדון: "פייסבוק זו מערכת יחסים, לא סטוץ"
הי תימור, לדעתי אתה אחד מאנשי המקצוע המובילים בתחום, ותעשיית האינטרנט והפרסום לא הייתה נראית כמו שהיא בלעדיך. הכנסת לתעשייה הזו נורמות אחרות של עבודה ומקצועיות. יחד עם זאת, הייתי רוצה שננהל דיון בעקבות הדברים שעלו מהריאיון עמך. תרשה לי?
נתחיל מהסוף, כי דווקא איתו אפשר להזדהות. במידה מסויימת, אני מסכימה ש"החברות הגדולות והמפרסמים הגדולים יצטרכו לייצר לעצמם מיני משרדי דיגיטל קטנים שיפעלו מתוך הארגון". אכן, הגבולות מטשטשים, משרדי יחסי ציבור התחילו זה מכבר לחשוב כמו משרדי פרסום, ומזמן הם לא רואים עצמם כצינורות העברת מידע מהלקוח לעיתונאי. זה נכון גם שמשרדי הסושיאל-מדיה מכוונים לקריאייטיב, וליכולת ליצור טיזינג אצל קהל המטרה. אני גם מסכימה איתך ש"שבסוף היום צריך לשאול את עצמך מה משרד פרסום יודע לתת ללקוח שהוא באמת צריך ממנו?" השאלה היא למה כל התהליך הזה מפריע למשרדי הפרסום, ועל כך בדיוק אנסה להשיב.
-
-
העולם משתנה, הצרכנים היום מדברים עם מותגים בצורה אחרת. כבר אי אפשר להתעלם, לטמון את הראש בחול, ולדבר ללקוח "טלוויזיה, עיתונים ובאנרים" כל העת. למען האמת, כל שוק הפרסום נמצא היום בסערה שהביאה למגמה לפיה פרסום אפקטיבי נחוץ בכל ערוצי השיווק היום, ולא רק בטלוויזיה או באינטרנט - אלא בשניהם (לפחות).
אבל האם ייתכן שהבעיה נובעת מכך שהאנשים "האינטראקטיביים", שנחשבו עד לא מזמן למתקדמים ומתוחכמים אינם כאלה באמת? האם ייתכן שכך לפתע, עם פרוץ המדיה החברתית הכל-כך עוצמתית הם נחשפים במערומיהם? האם ייתכן שהם אינם מוכנים למהפכה שהתרחשה עליהם ועל כן מנסים להעביר מסר כפוי לפיו הקדמה שאופפת אותנו מכל כיוון היא חסרת עתיד?
האם יכול להיות שכל זה קורה בשל החשש מכך שהענף עליהם ישבו בבטחה זמן רב כל כך עומד להישבר, וכי בעתיד הבלתי נמנע משרדי הפרסום יחדלו מלהתקיים כעצמאיים, ויהפכו למחלקה בתוך חברות שיאגדו תחתיהם מחלקת יחסי ציבור, פרסום ומדיה חברתית?
אינני מתיימרת לומר שאין כאן אתגר. מחד, מדובר בשוק חדש יחסית, מתפתח, ששני הצדדים עדיין לומדים אותו. פייסבוק זו מערכת יחסים, לא סטוץ. כל מי שניסה, יודע שלדבר עם לקוחות היא משימה קשה. אך מאידך, היכן שיש אתגר יש גם הזדמנות, וההזדמנות היום היא להפוך את הצרכן שלך לשגריר שלך. אנשי סושיאל-מדיה רציניים חושבים על שיווק באופן מקיף, כמו גם על שירות לקוחות. למען האמת, אנחנו איננו מפרידים בין השניים - זהו כוחה של המדיה בה אנחנו עובדים, וכאן טמון כוחנו - האמונה לפיה לא רק יצירת קשר עם לקוח היא ההזדמנות שיווקית, אלא גם שירות ותקשורת דו צדדית.
כיום יש יכולת לדבר באופן בלתי אמצעי ובמהירות עם הלקוח, אם רק עושים זאת נכון ולפי מודל המשפך של "מודעות-עניין-קנייה-העדפה-נאמנות". כלומר, הצרכן מתחבר דבר ראשון למותג ואף מנהל איתו מערכת יחסים. אלא ששם זה לא נגמר, וזה כל היופי, שכן מודל המשפך עובד לשני הצדדים. לא עוד חד-שיח מעל ראשי הצרכנים באמצעות אמצעי תקשורת להמונים. היום, סוף סוף, יש להמונים יכולת לדבר עם החברות הגדולות מעל ראשיהם של אמצעי התקשורת.
כדי להסביר אפילו זאת טוב יותר, אצטט אחת מן התגובות לריאיון שלך: "מאוד לא אהבתי שגורדון אמר זה שסלקום עושים את העבודה הכי טובה כי הם לא פתחו עמוד בפייסבוק. אז מה הוא יגיד על סטארבקס שנחשבים לאשפים במדיה החברתית? מה הוא יגיד על פורד, על מייסיס, על נאסקר ועוד ועוד שכולם רק מגבירים את העבודה שלהם במדיה החברתית?" תגובה זו של יאן יאנקו קוטליארסקי, שגררה דיון בנושא התפרסמה.... בפייסבוק. וזה בדיוק ממחיש את הנקודה עליה אני מבקשת לעמוד - לכאורה מדובר בהתפתחות טכנולוגית, אבל הלכה למעשה מדובר באבולוציה תקשורתית-אנושית לכל דבר ועניין, ועל כן גם אבולוציה שיווקית.
הכותבת היא מנכ"ל חברת DIBOOR המתמחה בשיווק במדיה חברתית
- 20.מיכל א. 02/07/2012 22:27הגב לתגובה זותודה על הדיון שמנסה להסביר את המהפכה שמתחוללת ושחלק מהמגיבים לא מבינים והתגובה שלהם זו השמצה. אז נכשלתם. תודה לדנה קול שבמספר משפטים הסבירה את מהות העניין ורציתי להזכיר לכם שסושיאל זה לא רק פייסבוק יש עוד הרבה רשתות חברתיות שעושות עבודה מצויינת ומשלימה.
- 19.שרי 13/06/2012 12:26הגב לתגובה זוומי שלא הבין את זה עדיין - ישאר מאחור.
- 18.יעל 13/06/2012 11:53הגב לתגובה זוכי לפי התגובות הדיגיטלים המתקדמים קיבלו מכה בראש. הלו יענים תוציאו את הראש מהחול ותתחילו לעבוד
- 17.קשקשת בלתי פוסקת - אפס תוצאות. (ל"ת)חיים 13/06/2012 11:00הגב לתגובה זו
- 16."פייסבוק זו מערכת יחסים, לא סטוץ" - חד ביותר. (ל"ת)שירה 13/06/2012 10:37הגב לתגובה זו
- 15.שבי 13/06/2012 10:02הגב לתגובה זוהצלחה שיווקית באמצעות הכלים שיש כיום בפייסבוק. שיח זה נחמד, לייקים זה סבבה - אבל מה יוצא מזה תכלס? במאמר באתר הזה לפני שבוע בערך כבר כתב את זה רודריגס, שהמודל הפרסומי עליו נשענת כיום פייסבוק רחוק מלהביא את המספרים שצוקרברג מדבר עליהם. אז כולכם, יולביץ, קול, יכולים לטחון מים ולקוחות ב6 אלפים שקל לחודש, אבל גם המפרסמים מבינים היום ש"שיח" בפייסבוק יכול להיות רק טיח על הפרסום המסורתי
- 14.אמיר 13/06/2012 02:08הגב לתגובה זופרסום הוא אמנות השקר. פרסום רוצה לטשטש כמה שאפשר את מה שלא נוח, ליצור מצג שווא. שירות לקוחות הוא עיסוק שחייב להיות נאמן לאמת. פרסומאי לא צריך להכיר את נוהל הזמנת התיקון בחברת HOT. הוא רוצה רק לקשר את HOT עם תחושות שקריות של משפחה, של חו"ל, של ישראל, של אני-לא-יודע-מה. איש שירות הלקוחות לעומת זאת חייב להיות מעורה בכל פרט ופרט בעיסוק של החברה. לכן קשה לי להאמין שתהיה תועלת בערבוב בין שני התחומים. פייסבוק זה כמו הדואר. בדואר שולחים פרסומים, ומצד שני, פעם היו כותבים מכתב לשירות הלקוחות ומקבלים מענה. משרדי הפרסום צריכים לעסוק בתוכן הפרסומי בפייסבוק, וכל מה שקשור לשירות הלקוחות צריך להיות מנותב לאנשי החברה עצמה.
- 13.נטקווין 12/06/2012 22:09הגב לתגובה זודווקא נחמד שמתפתח דיאלוג באייס. מה שיותר מעניין שאם הדיון היה בפייסבוק היינו יכולים להרחיב אותו לדיון מקצועי עוד יותר ואפילו לצאת ממנו עם תובנות. הניתוח שלי: ״צרכן-משווק-מפרסם-דיגיטל״. ״הצרכן״- מידע זמין יותר, תקשורת פתוחה יותר, כלי שיתוף והתאגדות - מאפשרים לייצר כח צרכני. במקרה זה סלקום טועה, היא מעדיפה להתחבא ולא להתמודד, חוסר התמודדות שלה מבטאים חוסר שקיפות ועל כן תיענש על כך בעתיד ( בעיקר בגלל חוסר ניסיון שלה במדיום וזמן לימוד שתיאלץ להשלים). המשווק- נחלק לשתי קבוצות: צעירים מוטי דיגיטל, מבוגרים נטולי דיגיטל. החלק הראשון חי מדיום דיגיטלי ועל כן נוטה לעשות בו שימוש לצרכים שיווקיים. הקבוצה השניה תקועים פרסומית ועל כן ממשיכים להשקיע כספים עודפים בערוצים שאין להם יכולת מדידה אמיתית. לא רואים בחברות הדיגיטל חלוץ ועל כן לא נוטיםלהשקיע תקציבים (בא להם לחזור הביתה בשלם, למי יש כח להתעסק עם דאטה, לנתח יומיום וכד)
- 12.סמארק צוקרברג 12/06/2012 21:36הגב לתגובה זו99% מפעילויות הפייסבוק משתמשות בטכניקות הכי משומשות שאפילו אידיאולוגיק כבר הפסיקו להשתמש ב 2003. העלאת תמונה? כתבו לנו למה דווקא אתם תזכו? שחקו במשחקון פלאש דבילי ותוכלו אולי לזכות? תביאו לנו רעיון למוצר / פרסומת / עצבו גלויה / פחית / מוצר? כל פעילויות הגנון שחיו פעם במינסייטים פרסומיים פשוט חיים היום בפייסבוק. ומהצד השני, נכון, שירות הלקוחות עבר מאתרי החברות לפייסבוק.נו אז מה? ה"אינגיימנט" המהולל (שללא ספק הוא אובר-רייטד) לא הומצא בפייסבוק הוא פשוט נמצא שם היום זמנית. אני לא מכיר דוגמא ישראלית אחת טובה לזירה פייסבוקית שנותנת יוטיליטי אמיתי, קשר אמיתי, משהו ממשי בעל ערך ללקוחותיה
- 11.מאיה 12/06/2012 21:22הגב לתגובה זופותחת את הקיר שלה להתמודדות עם טענות של לקוחות, מקשיבה להם ומתמודדת. שיווק ברשתות חברתיות זה לא רק פרסים ומשחקים. זאת המדיה היחידה שמאפשרת היזון חוזר בין המסרים של החברה ללקוחותיה. השיווק חשוף מאד לציניות מצד הלקוחות ואי אפשר למכור להם לוקשים. מותגים מדברים לאנשים בקולם בגובה העיניים וזה כל היופי. אם לא עושים את זה נכון וברגישות הכל מתפוצץ בפרצוף וחוזר כמו בומרנג. במדיה החברתית מטשטשים הגבולות בין שירות לקוחות, יחסי ציבור ושיווק. זאת הכלאה. טעות מרה לחשוב שכל אחד יכול לעשות את זה. זה לא מספיק להיות פרסומאי מחונן. משווק במדיה חברתית צריך להיות רגיש, יצירתי, שירותי, אמיץ, שקוף והכי חשוב- עליו לדעת להיפרד מהיהירות המגעילה של ענף הפרסום.
- 10.צינור 12/06/2012 18:53הגב לתגובה זוולא שום מעשיות חדשות של כל מיני מספרי סיפורים ומאחזי עיניים. מי זאת הכותבת ומה היא עשתה?
- 9.כל אחד יכול לפתוח סוכנות דיגיטאלית? כנראה שכן (ל"ת)יוסקה 12/06/2012 17:55הגב לתגובה זו
- 8.דון ד 12/06/2012 17:27הגב לתגובה זומדובר בענף שסובל מאינפלציה כמו עריכת דין, כל בוגר קורס הופך ליועץ - מומחה - אסטרטג מדיה. כל אחד מדבר "מינוף שמינוף טקטיקה. הבעיה מתחילה מתוך החברות עצמן ושום יועץ לא יצליח לעזור.על חוסר אמינות משלמים קיוויתי לטור עם קצת הרבה יותר בשר, או שכותבים דעה מבוססת או שכותבים "מדריך", לא גם וגם
- 7.רונן 12/06/2012 17:20הגב לתגובה זועושים בעבודה קשה, יום-יום ולטווח הרחוק. הפרטים הקטנים, הדיוק וההשקעה. הבעיה שעבודה כזו הרבה פחות נוצצת למשרדי הפרסום שבעיקר מתמחים בטווח הקצר שהאופק הוא סוף הקמפיין. תוצאות זה לא קקטוסים, תוצאות זה לקוחות מרוצים.
- 6.מיקי 12/06/2012 17:17הגב לתגובה זוכל אנשי הסושיאל מדיה חושבים שהם מעלים תמונה עם קשת בענן ואומרים "יום נפלא היום" זה דיבור עם הקהל. זה לא. מי שעושה לזה לייקים זה האנשים שעובדים בסושיאל והלקוח. אף מותג לא מצליח לדבר עם הקהל כמו שצריך, וזה בגלל שמשרדי פרסום לא מתווים את הקו, הקראיטיב והשפה שצריך לדבר איתה.
- מפגרת (ל"ת)14/06/2012 20:48הגב לתגובה זו
- 5.פרסום אינו דמוקרטיה 12/06/2012 17:15הגב לתגובה זוהסיבה המרכזית לכך שכל המהלכים בפייסבוק לא מביאים שום תוצאה נובעת מהאמת הפשוטה: לקוח ואפילו הרבה לקוחות אינן "הלקוח". פרסום עובד כשהוא עוצמתי ומבנה מציאות. חרטוטי "פלוני חושב" ו"אלמוני מגיב בוואוו" הם בדיוק האנטיתזה ולכן אפילו אם הם משקפים מציאות (והם לא, הם מקסימום משקפים את פלוני ואלמוני) הם פשוט לא עובדים
- 4.מרקו 12/06/2012 16:51הגב לתגובה זוכל כישלון מהלך על שניים משווק פתאום את פייסבוק והיכולות שלו. מפרסמים יכולים לנהל לבד הכול ולא צריכים משרדי מדיה מיוחדים לכך.
- 3.מת מצ'עמום 12/06/2012 16:46הגב לתגובה זויש לגולשים בפיייסבוק עם המותג? אנחנו מענינים להם את התחת ורק שופכים לשם כסף , פרסים והפעלות ילדותיות מבלי לקבל שום תמורה ו ROI ברור מעבר למילים כמו " מערכות יחסים" " אינג'מנט"
- 2.ליאון 12/06/2012 16:42הגב לתגובה זואין פה לצערי דיון והתגובה מיותרת, תימור הציג נקודה בהיבט אובייקטיבי - דנה מדברת מפוזיציה מאוד ברורה ולא ניאיטרלית לא מעניין - הלאה....
- 1.בת אל שגב -שגב מדיה 12/06/2012 16:41הגב לתגובה זוהקשבה אמיתית ללקוחות והסתכלות עליהם בגובה העיניים. מאפשר קשר בלתי אמצעי עם קהל הגולשים/לקוחות קיימים ופונציאלים. שלקוח מבקש שירות ומקבל אותו על הצד הטוב ביותר במדיה החברתית - זאת עבודת מינוף. פעם אחת נתנו שירות ובפעם השניה - מינפו את הלקוח כחברה אמינה שמקשיבה ללקוחותיה ומכאן הדרך קצרה ללקוחות נוספים מרוצים
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14
אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.
המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים.
בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג
ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פריים טיים והנפילה של ערוץ 13
אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.
