מקאן לאן? אחרי מכירת המניות של אילן שילוח: איריס בק מסיימת את תפקידה

אין רגע דל במשרד הפרסום הגדול בישראל. לאחר מכירת המניות של אילן שילוח למקאן העולמית מודיעה בק על סיום תפקידה. "אשאיר מאחורי את קבוצת הפרסום המובילה והמתוחכמת ביותר בישראל שנשענת על צוות מצוין"
משה בנימין | (17)

מקאן אריקסון, משרד הפרסום הגדול בישראל ומי שנהנה בשנים האחרונות מיציבות ושגשוג ממשיך לספק כותרות בגזרת ההנהלה הבכירה. לאחר שאילן שילוח, יו"ר הקבוצה השלים לאחרונה את מכירת מניותיו לקבוצת מקאן העולמית מודיעה היום איריס בק, 'אשת הברזל' של המשרד ומי שניהלה אותו ב-4 השנים האחרונות על סיום תפקידה.

ממשרד הפרסום נמסר כי בק הודיעה בתחילת 2012 למקאן אריקסון העולמית ולאילן שילוח, יו"ר מקאן אריקסון ישראל, על רצונה לסיים את תפקידה עד סוף השנה ובכך להשלים קדנציה של כארבע שנים. שילוח, הממשיך לכהן כיו"ר פעיל של הקבוצה לפחות בחמש שנים הקרובות, הודיע כי בימים הקרובים יחל תהליך לאיתור מחליף לבק.

* לדף הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

שגשוג, צמיחה, וניהול מוקפד

אחד מחיצי הביקורת שהופנו כלפי בק בתקופת ניהולה נגע לפרישתם של דמויות בכירות בנוף ה'מקאני' שהרכיבו את ה-DNA הייחודי של מקאן. הניהול המוקפד שהביא למקאן לא מעט נקודות זכות תודות לבק והוערך על ידי הלקוחות הקריב לעיתים על המזבח את אלו שלא הצליחו למצוא את מקומם במערך.

גורמים בענף הפרסום ידעו לספר עוד לפני ההודעה של מקאן על עתידה המוטל בספק של איריס בק במשרד. בק שהצטרפה למשרד הפרסום לאחר שכיהנה כסמנכ"ל השיווק של פרטנר נחשבה בזמנו למינוי מפתיע. שנותיה במקאן היטיבו עם המשרד שהעלה על סדר יומו את האג'נדה הדיגיטלית. עם זאת, השנה האחרונה והקשה שעברה על הענף נתנה את אותותיה גם במשרד המוביל בישראל - על פי נתוני יפעת בקרת פרסום הוא רשם ב-2011 ירידה של 13% במחזור.

לדברי אילן שילוח, בתקופת כהונתה של בק, צמחה הקבוצה ב-14%, תוך שהיא מגדילה את הפער אל מול משרדי פרסום אחרים. בשנת 2011, שהיתה שנה בה הענף כולו סבל מצמצומים עקב המחאה החברתית, חלה ירידה של 1% בלבד במחזור של מקאן. כמו כן, הפירמה גייסה 13 תקציבים חדשים בהיקף של 30 מיליון דולר, בהם ליימן שליסל, לאומי קארד, לאומי למשכנתאות, דפי זהב, עיריית תל-אביב, פיקוד העורף ועוד, והצליחה לשמר את כל לקוחותיה, למעט סלקום, תוך שהיא ממשיכה להיות חברת הפרסום המובילה והגדולה ביותר בשוק הישראלי בעשור האחרון בהיקף פעילות של כ-220 מליון דולר.

עוד הוסיף שילוח, כי בק הובילה את הקבוצה ולקוחותיה לעידן הדיגיטל, שזהו מנוע הצמיחה המרכזי של ענף הפרסום והשיווק בכל העולם, על-ידי יישום אסטרטגיית מקאן 3.0, תוך שהיא פותחת פער ניכר על משרדים אחרים. האסטרטגיה כללה בעיקרה הסתכלות חדשה ומדויקת על הצרכנים והקשר שלהם עם מותגים נושא שהתחדד בעקבות המחאה החברתית, רה ארגון והכשרה של כל עובדי מקאן בתחום, יצירת מנועי צמיחה חדשים, בין היתר, על-ידי רכישת טכנולוגיות חדשות והטמעתם בהצעת הערך של מקאן ללקוחות הקבוצה. שילוח: "בתקופתה של איריס פעילות הדיגיטל יותר מהוכפלה והגיעה להיקף של כ-40 מיליון דולר, המהווים כ-20% מפעילות הקבוצה". שילוח: "בנוסף לצמיחה שרשמה מקאן אריקסון, איריס גם השלימה בהצלחה בניית צוות ניהולי חדש והעבירה באופן חלק את המושכות בינו לבין שכבת הניהול היוצאת, תוך שהיא בונה תשתית חזקה ומקצועית לטובת המשכיות הקבוצה".

איריס בק: "בחודשים הקרובים אמשיך ללוות את לקוחות הקבוצה וכן מהלכים פנים ארגוניים, לצד תהליך חפיפה של המנכ"ל הבא. על אף שאת דברי הפרידה אומר בהמשך, זו הזדמנות לציין שאני משלימה במקאן אריקסון תקופה מאתגרת ומרתקת בה אני מאוד גאה. אני אשאיר מאחורי את קבוצת הפרסום המובילה והמתוחכמת ביותר בישראל שנשענת על צוות מצוין של עובדים ומנהלים".

ועכשיו מה? ביום שאחרי איריס בק

הפרישה של איריס בק היא ההמשך הישיר למהלך מכירת המניות של אילן שילוח. העובדה ששילוח נע מעמדת הבעלים לנציג המדווח לדירקטוריון ואינו מחזיק במניות המשרד היא הבשורה הראשונה שתורגמה על ידי הענף לעמעום בכוחו. בק שניהלה את המשרד באופן מהודק, תחרותי ולא מתפשר שימרה את התרבות הניהולית של שילוח והצליחה, למעט השנה האחרונה לשמור על מובילות המשרד.

כעת נשאלת שאלת החצי מיליארד דולר (במחירי מחירון) - האם לקוחות מקאן ולקוחות פוטנציאליים עתידיים מפרשים את הנעשה במקאן באותה הדרך שאדלר חומסקי, באומן בר ריבנאי, גיתם, יהושע ושאר יריביו המושבעים של המשרד מפרשים? כמעט בין לילה, מספרי 1 ו-2 במשרד המוביל בישראל מכריזים על שינויים דרמטיים. יתרה מכך, הם עושים זאת בתקופה בה מערכות היחסים בין הלקוחות למשרדי הפרסום נבנית מחדש כשהאופק לא ברור, לא ברמת שיתוף הפעולה והיעדים ולא בדרך בה הם מתגמלים ומשרתים אחד את השני.

המעבר של באומן בר ריבנאי לידיים בינלאומיות (הרכישה על ידי פובליסיס) ומעבר מקאן לידיה של קבוצת מקאן העולמית הופכת משרדי TOP5 כמו אדלר חומסקי ויהושע TBWA המוחזקים בידיים פרטיות לאופציה קלאסית עבור לקוחות שמעדיפים להתנהל מול הבעלים ולא מול כוחות בינלאומיים, כמו גם גיתם BBDO (שמוחזק בחציו על ידי BBDO העולמית). פרמטר נוסף שלקוחות כוללים בתהליך קבלת ההחלטות היא ההמשכיות והפנים המוכרות. בעוד שבאדלר חומסקי, יהושע, גיתם ומשרדים כמו גליקמן נטלר סמסונוב וראובני פרידן 'העגלה נוסעת' עם אותו הנהג כבר מספר שנים, על מקאן עוברת תקופה מלאת תהפוכות והארגון יצטרך להוכיח שהוא מוריד למינימום את תופעות הלוואי הטבעיות.

השמועות לגבי המחליף של איריס בק עשוים להיות מה שיחזיר למקאן קסם שאולי פג ממנו. אורן פרנק, כמו סיפורי האלים המיתולוגיים דמות שבמקאן עוד מהללים הוא הספקולציה שהענף מפריח לאוויר. בינתיים מדובר בשמועה שמבוססת על הגיון בריא של גורמים המכירים את מקאן ותו לא. במידה ואכן לנעליה של מקאן ישתחל מנהל בעל שיעור קומה ופוטנציאל כשל פרנק, ייתכן והמיני זעזוע יירשם כצעד קטן לאחור לפני זינוק אפשרי קדימה.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    א 04/04/2012 22:47
    הגב לתגובה זו
    איפה הרעיונות.איפה אהבת הפרסום.טל רביב.ברחת בזמן
  • 12.
    ערן 04/04/2012 20:38
    הגב לתגובה זו
    קצת נמאס מנאומי הפרידה הזחוחים שמתפרסמים כאן, כמעט יום יום, עם כל עזיבה של מישהו שבטוח שהוא משהו. מילים ממוחזרות כמו "אני משלימה ב-(תשלימו בעצמכם) תקופה מאתגרת ומרתקת בה אני מאוד גאה. אני אשאיר מאחורי את קבוצת הלא משנה המובילה והמתוחכמת ביותר בישראל שנשענת על צוות מצוין של עובדים ומנהלים". כמה שתן יש לאנשים. וכמה גבוה.
  • 11.
    אחד שעדיין שם 04/04/2012 17:10
    הגב לתגובה זו
    בנית צוות צייתן, פשרן, פלספן, שמשקשק מהלקוחות וחושב שמשרד פרסום זה בית ספר סוג ז למנהל עסקים. בקיצור, כשתחפשו עבודה, שרות הלקוחות של אורנג' ימות עליכם. המלצות אצל איריס.
  • 10.
    מקאניסט בעבר 04/04/2012 16:56
    הגב לתגובה זו
    לכל מי שמחפש דרמות וסיפורי סינדרלה - לא היה וכמו שזה נראה כרגע גם לא יהיה משרד כמו מקאן. אילן שילוח הוא מנהל אדיר שידע להצמיח דור מנהלים שהיום מככב בחברות ענק. איריס היא שחקנית נשמה. היא אשת שיווק מהטובים שיש בישראל (ראו מה קרה לאורנג' אחרי שעזבה) ואולי לא המנהלת הכי גדולה שיש. מהלך הזה הוא צעד נכון מבחינתה, ומבחינת המשרד - אין במהלח שום דבר שהמערכת לא תדע להתמודד איתו. ממשברים רק מתחזקים. כל מי שעבר תחת ידיו של אילן יודע את זה. יהיה בסדר. חג שמח.
  • 04/04/2012 17:45
    הגב לתגובה זו
    וזה נגמר
  • צודק במאה אחוז! 04/04/2012 17:13
    הגב לתגובה זו
    איריס יודעת לצאת בזמן שהכישלון לא ידבוק בה, אבל כולנו יודעים את האמת
  • מישהו 04/04/2012 18:19
    בעזרת גדעון עמיחי ואודי פרידן, זה נכון, אבל הם היו שם גם בתקופות של סמנכ"לי שיווק אחרים. אי אפשר לקחת לאיריס את הימים הכי גדולים של הפרסום של אורנג' (כן, כן, כולל תקופת בית ראשון של קדמי ).
  • 9.
    חחח צוות ניהולי חדש! 04/04/2012 16:56
    הגב לתגובה זו
    שב על כוס קפה עם "הצוות הניהולי החדש" שאיריס הרכיבה ותבין טוב מאוד למה המשרד שלך הפך להיות כל כך בינוני, מחוסר אופי, חבורה של יסמנים חסרי כישרון, פקידים מפוחדים שמנהלים ילדים בני 20, מאוימים מהצל של עצמם - בצלמה ובדמותה...
  • 8.
    כיוונים 04/04/2012 16:31
    הגב לתגובה זו
    היא דרדרה אותו הרבה אחורה
  • 7.
    צפוי 04/04/2012 15:29
    הגב לתגובה זו
    אני ממליצה שכל אחד יעשה מה שהוא טוב בו. המשימה הראשונה של מקאן זה להחזיר את הנשמה לאוהבי הפרסום. די עם הפקידות והטכנוקרטיה. פרסום זה מקצוע לאנשים שאוהבים פרסום. חולמים פרסום ומתעוררים לפרסום. את לא כזאת - אי אפשר להיות טובים בהכל. פוקוס זה דבר חשוב בחיים (אמר ריס). בהצלחה.
  • 6.
    ככה הוא נראה ב 2012 04/04/2012 13:23
    הגב לתגובה זו
    גם הגשם של הכסף מהלקוחות הגדולים והפרייארים מתחיל לגווע. איפה תנובה שהחזיקה את המשרד? עוד תחתוך את תקציב הפרסום בחצי.
  • 5.
    04/04/2012 13:15
    הגב לתגובה זו
    זה זהמן ללכת. הרבה אנשים טובים פרשו בגללה
  • 4.
    04/04/2012 12:46
    הגב לתגובה זו
    מישהו תותח לא יחליף את איריס
  • 3.
    זה הסוף!!!! (ל"ת)
    04/04/2012 12:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    2012 The rise of the Underdogs (ל"ת)
    Wishful thinking 04/04/2012 12:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מגיבה 04/04/2012 12:13
    הגב לתגובה זו
    מתחילים לרדת מהעצים?
  • משה 04/04/2012 17:44
    הגב לתגובה זו
    העכברים נוטשים את הספינה הטובעת