קלאסיקה אחת לסופ"ש: ה-GRRR של הונדה; הטובה ביותר בעשור הקודם?

סדרת הפרסומות של הונדה היתה יצירת אומנות מעוטרת בפרסים, שהוכיחה את עצמה גם בעלייה חדה במכירות. ומי גנב לה את הגראנד פרי בקאן?
יוני להב | (2)

למרות שהמדור הזה נקרא "קלאסיקה אחת לסופ"ש", לרגל חגיגות הפוסט הרביעי, נציג הפעם 4 פרסומות: כולן לאותו המותג - הונדה. כולן מבריטניה.

כולן עלו לאוויר במהלך השנים 2003-2006, כחלק מהקונספט הקריאטיבי של הונדה באותן השנים - the power of dreams. כולן של אותה סוכנות פרסום אגדית: וויידן+קנדי (W+K). כולן הפכו לקלאסיקות.

לפוסטים הקודמים במדור 'קלאסיקה אחת לסופ"ש'

1. ב-2004 השיקה הונדה את מנועי הדיזל החדשים שלה בבריטניה. W+K רקחו עבורה יצירת אמנות (בעלות הפקה צנועה של 600,000 פאונד) שזכתה בכל הפרסים האפשריים בפסטיבל קאן בשנה שאחרי, כולל הגרנד-פרי. הפרסומת - GRRR - נחשבת אולי לטובה ביותר שנעשתה בעשור הקודם (תחרות קשה עם המנורה של איקאה, שעליה נדבר בפעם אחרת) - בזכות השילוב של הקונספט החזק hate something. Change something, יחד עם ביצוע מדהים:

Here's a song for anyone

who's ever hated

in the key of Grrr

Can hate be good? Can hate be great?

Can hate be good? Can hate be great?

Can hate be something we don't hate?

We'd like to know... why it is so.

That certain diesels must be slow

and thwack and thrum... and pong

and hum and clatter-clat

Hate something. Change something.

Hate something, change something,

make something better-r-r-r

Ohh isn't it just bliss... when a diesel goes like this?

Hate something. Change something.

Hate something, change something,

make something better-r-r-r...

בנוסף לעיטורים הקריאטיביים, הונדה חוותה באותה השנה גם עלייה יפה במכירות הרכבים שלה (35%+) ומכירות דגמי הדיזל המדוברים עלו מ-581 ב-2003, ל-21,7666 ב-2004 (שזו עלייה של ה-מ-ו-ן אחוזים).

2. שנה לפני כן, ב-2003 עלתה לאוויר קלאסיקה נוספת Cog (שן בגלגל שיניים), שתקשרה את הדור ה-7 של הונדה אקורד בבריטניה והציגה מעין אפקט דומינו מרשים שמורכב מחלקים של האקורד. על הפרסומת הזו עבדו במשך 7 חודשים, וכשרואים אותה אפשר להבין למה. היא הוגדרה ע"י האינדיפנדנט כ-"the water-cooler ad conversation of the year", שתודו שזו הגדרה יפה. ושוב, עלות הפקה צנועה של מיליון פאונד. ושוב, המכירות של הונדה עלו בקרוב ל-30%.

זמן קצר אחרי שהפרסומת עלתה לאוויר, קיבלו ב- W+Kפניה מ-2 יוצרים, שעשו ב-1987 את הסרטון הזה, וביקשו להבין את פשר הדמיון בין הפרסומת של הונדה לסרט שלהם, רגע לפני שהם פונים להליכים משפטיים על העתקת זכויות יוצרים. בסופו של דבר W+K הודו שהסרטון אכן שימש להם כהשראה ושאנשי הקריאטיב שלהם קיבלו עותקים מהסרטון לצפייה. העניין הסתיים לבסוף ללא הגשת תביעה כנגד הסוכנות או הונדה.

למרות הסיפור הזה, הפרסומת זכתה בכמות אדירה של פרסים בכמעט כל תחרות אפשרית והייתה מועמדת מובילה לזכות בגרנד-פרי של פסטיבל קאן, במיוחד לאור העובדה שיו"ר חבר השופטים באותה השנה היה דן וויידן מ-W+K.

בסופו של דבר, לאחר סשן השיפוט הארוך ביותר בהיסטוריה של הפסטיבל, הזוכה הגדולה של התחרות הייתה... היה... הייתה: המנורה של איקאה.

הטענה הרווחת היא שחבר השופטים לא רצה לתת את הגרנד-פרי לפרסומת שיש כלפיה ולו חשד מינימלי להעתקה.

3. רכב הוא מכונה רב-חושית. יש לו מראה. יש לו גם ריח (בעיקר כשהוא חדש). אבל יותר מכל - יש לו סאונד. הפרסומת המיוחדת הזו, שעלתה לאוויר ב-2006 ונקראת Choir (להקה), מתמקדת בסאונד של ההונדה סיוויק, לאורך כל הנסיעה בה - מההתנעה, דרך הקול שמשמיעים המגבים ועד לחריקות הגלגלים בסיבוב חד - ומחברת אותו בצורה הכי פשוטה שיש גם למגע האנושי.

מי שמככב בפרסומת הוא אנסמבל בן 60 זמרים שנקרא The Hollywood Film Chorale Sound Effects Choir. כמו Cog, גם סרטון הפרסומת הזה הצליח מאוד ברמה הוויראלית (וזה עוד לפני עידן הפייסבוק). הוא גם זכה באריה זהב בפסטיבל קאן 2006.

4. אחת הפרסומות המרשימות והיפות ביותר: אדם (השחקן הבריטי סיימון דיי) קם בבוקר, עולה על סוג של מיני-קורקינט ממונע, ויוצא למסע של חייו - מסע שכולל את כל מגוון כלי הרכב של הונדה בעבר ובהווה, כחלק ממהלך כולל ששם בפרונט את דגמי הוינטג' של החברה. ברקע the impossible dream, במקור מהמחזמר דון קישוט, בביצוע של אנדי וויליאמס. כל מילה נוספת מיותרת.

הפרסומת צולמה בניו-זילנד, יפן ודרום-אמריקה. היא עלתה לאוויר ב-2005 וזכתה אף היא במגוון פרסים, ביניהם פרסומת הטלוויזיה של השנה בבריטניה ואריה זהב בפסטיבל קאן 2006. עלות ההפקה? כ-1.5 מיליון פאונד. קטן וחכם.

המדור בעריכת יוני להב - סמנכ ל האסטרטגיה בשלמור אבנון עמיחי Y&R

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יוני אתה תותח. אחלה טור (ל"ת)
    15/03/2012 13:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מדהים (ל"ת)
    מדהים 15/03/2012 13:01
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.