קלאסיקה אחת לסופ"ש: חוזרים לבקר את הגורילה מהפרסומת של אמריקן טוריסטר

הרבה לפני הפרסומת של קדבורי עם הגורילה, ב-1970, ובעלות של 33 אלף דולר בלבד העלתה DDB פרסומת למותג המזוודות שלימים הפך לסמסונייט
יוני להב | (5)

מה עולה לכם בראש כשאומרים לכם "פרסומת עם גורילה"?

לטור הקודם של מדור קלאסיקה אחת לסופ"ש

אז הרבה שנים לפני שהגורילה של קדבורי זכתה בגרנד-פרי בפסטיבל קאן ב-2008 (סוכנות פרסום: פאלון), כיכבה גורילה אחרת בפרסומת של חברת התיקים והמזוודות אמריקן-טוריסטר (שלימים נקנתה ע"י סמסונייט).

אולם בעוד שבפרסומת של קדבורי הגורילה הופיעה כגימיק בלבד, הרי שבפרסומת הקלאסית שעלתה לאוויר ב-1970 (סוכנות פרסום: DDB), השימוש בגורילה נעשה על מנת להראות ולהמחיש את עמידות וקשיחות המוצרים של החברה.

סרטון הפרסומת של אמריקן טוריסטר

"Dear clumsy bell boys, brutal cab drivers, careless doormen, ruthless porters, savage baggage masters, and all butter-fingered luggage handlers all of over the world. Have we got a suitcase for you".

הפרסומת, אשר הופקה בעלות של 33,000 דולר בלבד, נבחרה על ידי אד-אייג' כאחת הפרסומות הטובות ביותר של המאה ה-20. היא שודרה במשך 15 שנים (ולכן היא גם דוגמה מצוינת לעקביות פרסומית), וזכתה למספר גרסאות עדכון לאורך השנים. אולם גם לאחר עידן הגורילה, יפה לראות שהמיקוד הפרסומי של המותג בחוזק ועמידות המוצרים שלו נמשך כבר כמה עשורים, גם תחת המותג סמסונייט.

טריוויה: המציג הינו שחקן בתוך תחפושת

1. בעקבות הפרסומת הפכה הגורילה לקמע של החברה. אגב, יש הטוענים שבכלל לא מדובר בגורילה אלא בשימפנזה. בעיקר אנשים שכותבים בויקיפדיה.

2. "המציג הינו שחקן בתוך תחפושת". מדובר בשחקן שנחשב בזמנו למספר אחת בעולם בגילום של תפקידי קוף (נשבע לכם) ובתיק העבודות שלו אפשר למצוא תפקיד מרכזי בטרזן.

3. בפרק "the suitcase" בעונה ה-4 של מד-מן, דון ופגי עובדים כל הלילה על המכרז של סמסונייט (שכאמור קנתה בהמשך את אמריקן-טוריסטר) ובשלב מסוים היא מציגה לו סקיצה למודעה שמראה פיל צועד על מזוודה על מנת להמחיש את עמידותה. בעקבות זאת החלו תהיות בקרב פרסומאים בארה"ב האם דמותה של פגי אולסן מגלמת בעצם את מרסייה בל, אשת הקריאטיב האגדית מ-DDB, אשר יצרה את פרסומת הגורילה יחד עם הפרטנר שלה (ובעלה לעתיד) רוי גרייס.

4. הגורילה זכתה לשם Oofi. מזל שבפרסומת עצמה כן היה קריאטיב.

המדור בעריכת יוני להב - סמנכ ל האסטרטגיה בשלמור אבנון עמיחי Y&R

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רעות 01/03/2012 18:23
    הגב לתגובה זו
    יש לך את הסרטים הכי טובים במחשב
  • 4.
    מעריצה 01/03/2012 16:26
    הגב לתגובה זו
    שיגעון
  • 3.
    פרסומת אכזרית (ל"ת)
    ירון 01/03/2012 15:14
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ליאונרדו 01/03/2012 14:19
    הגב לתגובה זו
    תודה יוני, החכמת אותי באמצע היום
  • 1.
    01/03/2012 14:04
    הגב לתגובה זו
    רק עדיף לדעתי שהלינקים יופיעו בכתבה עצמה ולא כלינקים
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.