עובדים בהייטק אופן ספייס
צילום: דאלי אי

הייטק בצל המלחמה: ירידה קלה בגיוסים; 50% מהחברות חוו ביטולי השקעות

מאז פרוץ המלחמה נרשמו בהייטק הישראלי גיוסים בהיקף 7.8 מיליארד דולר, ירידה קלה ביחס לשנה שקדמה למלחמה. עם זאת, 31% מהחברות בטוחות ביכולתן לגייס הון בשנה הבאה, כך עולה מדו"ח שמפרסם היום Startup Nation Central
איתן גרסטנפלד | (1)
נושאים בכתבה הייטק חרבות ברזל

מאז פרוץ המלחמה נרשמו בהייטק הישראלי גיוסים בהיקף 7.8 מיליארד דולר, ירידה קלה של 4% מהשנה שקדמה למלחמה. עם זאת, 49% מהחברות דיווח על ביטולי השקעות ורק 31% בטוחות ביכולתן לגייס הון בשנה הבאה, כך עולה מדו"ח שמפרסם היום Startup Nation Central. 

 

על פי הדו"ח, על אף המלחמה המתמשכת ואתגרי המימון הגלובליים, ענף הטק הישראלי גייס בשנה החולפת 7.8 מיליארד דולר ב-577 סבבי מימון פרטי - ירידה קלה של 4% מהסכום שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד (אוקטובר 22 עד אוקטובר 23), שעמד על 8.2 מיליארד דולר. נתון זה מצביע על הביטחון המתמשך של משקיעים בפוטנציאל ארוך הטווח של החדשנות הישראלית. עם זאת, חשוב לציין שבשנה המקבילה שוק ההייטק היה שרוי במשבר, בשל האירועים הגלובליים והאירועים המקומיים (השלכות הרפורמה המשפטית).

במקביל, פעילות המיזוגים והרכישות הגיעה במהלך התקופה לשווי של 9.6 מיליארד דולר ב-73 עסקאות - ירידה קלה מ-10.6 מיליארד דולר של השנה הקודמת. ענפי התוכנות העסקיות ואבטחת הסייבר הובילו את הפעילות, עם אקזיטים מרשימים כמו רכישת WalkMe על ידי  SAP ורכישת Run:AI על ידי אנבידיה.  

בהמשך לכך מחברי הדו"ח מציינים כי כוחו של ענף ההייטק הישראלי מתחזק בעזרת הביצועים החזקים של מגזר הסייבר וחברות הצמיחה (Scale-up companies) הפורחות. עם זאת, חברות בשלבים מוקדמים יותר התמודדו עם אתגרים משמעותיים יותר, מה שמבליט את השונות ברמת החוסן הכללית של האקוסיסטם. 

מגמות המימון הפרטי בישראל משקפות מאד את אלו של ארה"ב. גם בישראל וגם בארה"ב נחוו ירידות דומות אחרי אוקטובר 2023. רמות המימון בישראלי צנחו בתחילה ל-66% בפברואר 2024, בעוד שבארה"ב נצפתה ירידה מתונה יותר ל-87%. בשתי המדינות נרשמה התאוששות עד מאי, אז עלתה ישראל לשיעור מימון של 152% מרמת המימון באוקטובר 2023, ואילו ארה"ב עלתה לשיעור דומה של 158%.  

עם זאת, בעוד שענף הטק הישראלי המחיש חוסן במהלך 2024, 49% מהחברות דיווחו שהן חוו ביטולי השקעות. רק 31% מהחברות חשו ביטחון ביכולתן לגייס מימון בשנה הבאה, והן מדווחות שמשקיעיהן משתפים עימן תחזיות זהירות.  כמו כן, המלחמה אילצה 24% מהחברות לבצע רילוקיישן של לפחות חלק מהפעילות שלהם, ו-44% דיווחו על קיצוצים בכוח האדם. למרות אתגרים אלו, 54% מהחברות נותרו בטוחות ביכולתן לצמוח במהלך השנה הבאה, במיוחד בתחומי הסייבר והתוכנות העסקיות.  

חברות טכנולוגיה הממוקמות בצפון הארץ מתמודדות עם אתגרים משמעותיים, כשקרוב ל-40% מהן ששוקלות לבצע רילוקיישן אל מחוץ לישראל בשל המלחמה, ו-69% שמביעות חשש לגבי יכולתן לגייס מימון מספיק בשנה הקרובה. הדבר מדגיש את השפעתה הלא אחידה של המלחמה על אזורים שונים בישראל, ומבליט סביבה מתוחה במיוחד עבור חברות "צפוניות". בנוסף, הביטחון ביכולת הממשלה להוביל מאמצי שיקום נמוך. מעל 80% מהחברות ו-74% מהמשקיעים מביעים ספק ביכולת הממשלה לספק תמיכה לענף. עמדה זו בולטת במיוחד בצפון הארץ, שם מעל 90% מהחברות שיתפו בחששותיהם מההנהגה.

קיראו עוד ב"BizTech"

אבי חסון מנכ"ל Startup Nation Central: "הטק הישראלי הפגין חוסן יוצא דופן אל מול הלחימה המתמשכת והאתגרים המתרבים, אך אין לקחת את החוסן הזה כמובן מאליו. חוסר התכנון לטווח ארוך - בין אם במדיניות תקציבית, תשתית מחקרית או מנועי צמיחה עתידיים, מייצר אי ודאות שעשויה לפגוע במומנטום המוצלח שלנו. עכשיו, יותר מתמיד, הממשלה חייבת לנהוג באחריות על מנת להבטיח שהמגזר ימשיך לשגשג, ימשוך השקעות ויקדם את העתיד הכלכלי שלנו". 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שגית 12/09/2024 16:21
    הגב לתגובה זו
    מניית מובילאיי תרד בעוד 50 אחוז בחודש הקרוב. אינטל בקשיים, חייבת מזומנים, חייבת מיידית למכור מניות מובילאיי מה שיפיל את מניית מובילאיי.
ChatGPT  (גרוק)ChatGPT (גרוק)

איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?

תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ChatGPT


רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.

הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.

המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי

הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.

המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".

בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".

ChatGPT  (גרוק)ChatGPT (גרוק)

איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?

תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ChatGPT


רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.

הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.

המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי

הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.

המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".

בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".