הצבירות בקופות הגמל וההשתלמות: לאיזה גופים עובר הכסף של הציבור?
תעשיית קופות הגמל וההשתלמות מנהלת כ-800 מיליארד שקל, קרוב למחצית מהסכום הוא בקרנות השתלמות. השוק הזה גדל בכ-25-30 מיליארד שקל בשנה כתוצאה מצבירות כספים (הפקדות של הציבור). אבל במקביל יש תזוזות של עשרות מיליארדים בשנה בין הגופים. הציבור עובר מקרן לקרן, מקופה לקופה. לא בטוח שהמעברים האלו נכונים, אבל עצם האפשרות לעבור היא חשובה מאוד - היא מייצרת תחרות והיא מאפשרת לציבור לעבור לקרנות-קופות שהוא תופס שהן טובות יותר.
הבעיה היא שבמקרים רבים לא הציבור עושה זאת, אלא הסוכנים עושים זאת בשבילו. סוכני הביטוח והמתכננים הפיננסיים הם אלו שמזיזים בשבילו את ההשקעות ולא תמיד לפי האינטרס של הציבור. לפעמים זה לפי האינטרס של הכיס. העברת הכספים האלו היא עוד עמלה לסוכן-מתכנן הפיננסי.
הזינוק של אנליסט
ב-12 החודשים האחרונים בולט בגיוסים בית השקעות אנליסט. הוא לא המגייס הגדול ביותר, אבל הוא המגייס שהגדיל בשיעור הגבוה ביותר את היקף נכסיו. הקרן אנליסט השתלמות מניות צברה קרוב ל-3 מיליארד שקלים ולצד הרווחים השוטפים בקרן היא מנהלת כ-8 מיליארד שקל. קרן ההשתלמות אנליסט השתלמות כללי גייסה 3 מיליארד שקל ולצד התשואה בתיק היא מנהלת כ-9.3 מיליארד שקל. מדובר על גידול של 50% בהיקף הכספי, וזה בולט עוד יותר בקופות גמל להשקעה.
אנליסט מנהל בקופות גמל ובקרנות השתלמות סכום של כ-40 מיליארד שקל, לעומת 30 מיליארד שקל בסוף 2023 ו-20 מיליארד שקל בסוף 2022. האם המעבר של הציבור לאנליסט נכון? אנחנו עוקבים מקרוב אחרי הביצועים של הבית והם לאורך זמן טובים. אנליסט הוא מהגופים שמספקים תשואות טובות על פני זמן, אם כי בחודשים האחרונים הוא מתרחק מהצמרת.
- רבעון שלישי בקרנות מעורבות: הפערים הגדולים, המנצחת המפתיעה והמפסידה הלא צפויה
- גולדווסר-מינצר ואלטשולר שחם רכשו מגרש בלב תל אביב בכ-46 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההובלה של ילין לפידות
גם ילין לפידות מספק נתונים טובים על פני זמן והוא גם מצליח בחודשים האחרונים וזה בולט בגיוסים. קרן ההשתלמות במסלול כללי גייסה כ-4.4 מיליארד שקל להיקף של כ-21 מיליארד שקל; קופת הגמל למסלול 50-60 גייסה כ-2.7 מיליארד שקל לשווי של 11.2 מיליארד; קרן ההשתלמות במסלול מנייתי גייסה כ-2.5 מיליארד שקל ומנהלת 7.6 מיליארד שקל. היקף הקרנות והקופות מתקרב ל-60 מיליארד שקל.
עצירת הדימום באלטשולר שחם
מנגד, בולט בפדיונות ב-12 החודשים האחרונים אלטשולר שחם, בשתי הקרנות המובילות שמנהלות יחדיו 66 מיליארד שקל - כמחצית מהיקף הנכסים שלו בשוק הגמל וההשתלמות היו פדיונות של 15 מיליארד שקל בשנה האחרונה, אם כי בחודשים האחרונים אלו מאות מיליונים בודדים. הפדיונות הולכים וקטנים על רקע הביצועים הטובים של השנה האחרונה. לכאורה היה מצופה שהפדיונות יהפכו לגיוסים כבר לפני חודשים, במקביל לתשואות הטובות. זה לא קרה, וזה מעיד שלשוק לוקח זמן לעכל את התשואות. הציבור עובר לאנליסט על התשואות הטובות שסיפק למרות שכעת הוא קצת חלש, הציבור יצא מאלטשולר על התשואות החלשות של לפני שנה, למרות שבשנה האחרונה הוא מוביל בתשואות.
- 2.אלטשולר חזרו לנצנץ! (ל"ת)צרי 22/07/2024 09:23הגב לתגובה זו
- 1.חברה משמידה ערך (ל"ת)תברחו מכלל ביטוח 22/07/2024 08:26הגב לתגובה זו
- מדוייק (ל"ת)כלכלן 22/07/2024 13:14הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
