חניון
צילום: תמר מצפי

בדיקה: כמה שווה חנייה בתל אביב, רמת גן וגבעתיים?

אתם עובדים בתל אביב ואין לכם חניה? הפתרון הוא לשכור אחת, או לקנות, במידה ואתם מתכוונים להשתקע באזור. כמה שווה חניה בגוש דן, מה ההבדל בין אזורי ביקוש בתל אביב לשכונות הישנות, כמה עולה חניה ברמת גן וגבעתיים והאם המחיר למ"ר הגיוני ככל שמדובר במרכז העיר? הנה התשובות
איציק יצחקי | (11)

על הקרב על מקום חנייה בתל אביב יכולים להעיד סיפורים רבים, אחד מהם שייך לאורן, שעבר לאחרונה מחיפה. הוא מספר כי לאור הקשיים הכלכליים שנוצרו בעקבות המלחמה, הוא הצליח למכור את החנייה שלו, בבניין במרכז תל אביב, משהו כמו 5 דקות מהירקון, בדמי שכירות של 800 שקל לחודש, תוך פחות משבוע.

חניות בתל אביב (תמר מצפי)

כמה צפוף. חניות בתל אביב (תמר מצפי)

שאלתי את אורן איך הוא מוצא חנייה והוא ענה: "אי אפשר למצוא חנייה בתל אביב בלי שיש לך חנייה פרטית. אני עובד בתל אביב ומתנייד באוטובוס או ברכבת הקלה. לשנה הקרובה זה פתרון נהדר".

הסכום שקיבל ממש לא חריג, בטח לא למרכז העיר. בדקנו את היצע החניות בתל אביב וקיבלנו שפערי המחירים גבוהים משכונה לשכונה, גם בדמי שכירות וגם ברכישה.

נתחיל עם שכירות. בנחלת יצחק דורשים כ-500 שקל לחודש עבור דמי שכירות לחנייה, בלב תל אביב המחירים נעים בין 900-1,250 שקל. מצאנו חניות בנאות אפקה תמורת 700 שקל, מחיר דומה לחניה הוא גם סביב רחוב פלורנטין. במונטיפיורי דורשים בממוצע 600 שקל.

חשוב להדגיש: מחיר החנייה לא מושפע רק מרמת השכונה. כלומר, העובדה שמדובר בשכונה יוקרתית לא משחקת תפקיד. מה שחשוב כאן הוא רמת הצפיפות. שכונה צפופה יותר תעלה את מחיר החנייה לעומת שכונה שבה יש יותר מקומות חנייה. נכון, ברוב השכונות בתל אביב היצע החנייה הוא לא גבוה, אבל יש הבדל בין שכונה שבה מציאת חנייה היא משימה בלתי אפשרית לבין שכונה שבה חניות מתפנות מדי פעם, או לעתים רחוקות. בשכונות שבהן היצע החנייה הוא גבוה יותר, המחירים ינועו סביב 500 שקל והיכן שגבוה, כלומר במרכז העיר, סביב 1,250 שקל. בגלל הסיבה הזאת, יש גם שונות בין אזור לאזור באותה שכונה. בגני שרונה מצאנו הבדלים בין אזור עם היצע גבוה (שם דורשים 500-700 שקל) לאזור בעל צפיפות גבוהה יותר, שם תשלמו 800 שקל לחנייה.

מצאנו כי מכפיל החניה בתל אביב הוא שגורם לביקוש לעלות. בחלק מהפרויקטים מצאנו שמכפיל החניה הוא 1:2, כלומר, לכל שתי דירות יש חניה אחת. איך קובעים מי יקבל חניה? בחלק מהמקרים זה בשיטת כל הקודם זוכה ובחלק באמצעות הגרלה - מי שמוגרל מקבל חניה ויכול למכור את הזכויות שלו בהמשך. בחלק מהפרויקטים מצאנו כי המכפיל משתנה - 0.8 חניות ליחידת דיור, זה אומר של-80% מהדיירים תהיה חניה והאחרים ייאלצו למצוא פתרון. פרויקטים שבהם מכפיל החניה הוא 1:2 (מצאנו פרויקט בהתחדושת עירונית ללא מכפיל - אין חניה בכלל!) בדרך כלל משמשים זוגות צעירים או בודדים, שמתניידים ללא רכב. זה נפוץ גם במגדלים של דירות סטודיו, 2 חדרים, שם רבים הם סטודנטים שנוסעים לאוניברסיטה בקורקינט או באופניים.

אז מה המחיר לרכישת חנייה בתל אביב? גבוה, גבוה מאוד. נתחיל עם הגודל. רוב החניות הרגילות שנמכרות הן בגודל סטנדרט - 6 מ"ר, דומה פחות או יותר לחנייה סטנדרטית של קבלן. המחיר לחניה כזאת נע סביב 400 אלף שקל. ברמת אביב, שם ההיצע גבוה יותר, מצאנו חניות ב-350 אלף שקל, ובסביבת בר כוכבא, ממש ליד בוגרשוב, המחיר מאמיר ל-600-700 אלף שקל - כמעט כפול.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

יש אפשרות לרכוש חניות במחיר מוזל יותר. כך למשל, בחלק מהמגדלים בתל אביב, שם תצטרכו לרדת מספר קומות עם הרכב ולעשות דרך הביתה, מוכרים חניות במחיר נמוך יותר. מצאנו חניה במונטיפיורי, במגדל המידטאון, במחיר של 250 אלף שקל, אבל תצטרכו לרדת 5 קומות עם הרכב בחניון התת קרקעי. החנייה הזאת נמכרת במכפיל חניות, כך שלעתים לוקח כמה שניות עד שהרכב ייצא החוצה. האם זה שווה את הכסף? תלוי כמה אתם מוכנים להשקיע. כשלוקח זמן להוציא את הרכב מהחניה ולצאת מהחניון, אתם משלמים "פרמיה" נמוכה יותר.

כדי להבין כמה החניה באזור המרכז מבוקשת, אז מצאנו עוד אפשרות - שכירת חניה לפי שעות. כלומר, אם אתם צריכים חניה באזור ביקוש לעבודה, תוכלו להשכיר אותה במחצית המחיר, משהו כמו 450 שקל במקום 850, לשעות העבודה בלבד, שבע בבוקר עד חמש אחר הצהריים. במקרה כזה, בעל הדירה מרוויח - הוא משאיר לעצמו את החנייה פנויה בשעות הערב.

אז אחרי שהבנו מה המחירים בתל אביב, קפצנו לרמת גן וגבעתיים כדי להשוות. ההיצע ברמת גן אינו גבוה מהסיבה הפשוטה - שם יש יותר חניות פנויות ומעבר לכך - רוב הפרויקטים החדשים מכילים תקן חניה של 1:1 או למעלה מכך, כך שמעט כל דייר, בטח בדירות הישנות, מחזיק בחנייה. מצאנו כי חניות באזורים צפופים נמכרות ב-350 אלף שקל, מחיר דומה לאזורים מסוימים בתל אביב. רק כדי להבין סדר גודל - מצאנו דירת 3 חדרים בירוחם במחיר של 400 אלף שקל. כלומר, רכישת חנייה היא השקעה לכל דבר בחלק מהמקרים.

מספר המשקיעים שירכשו חניה אמנם אינו גבוה, אבל אפשר לראות כי ביחס למחיר, 400 אלף שקל ל-6 מ"ר בתל אביב, מדובר בערך ב-66 אלף שקל למ"ר, מחיר ממוצע לדירה חדשה בצפון הישן. ברחוב יונתן הופסי (הצפון החדש, לא רחוק מיהודה מכבי) בתל אביב נמכרה חניה בנובמבר האחרון במחיר של 468 אלף שקל. לפי נתוני רשות המסים מדובר ב-20 מ"ר, כך שייתכן מאוד שמדובר בחנייה כפולה. לעומת זאת, ביד אליהו מצאנו עסקה זולה בהרבה - 200 אלף שקל תמורת חניה של 5 מ"ר. בדקנו והחנייה היא בייעוד מחסן ואולי זה גם השפיע על המחיר.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    חנייה בבת-ים ליד הים: 650ש''ח לחודש (ל"ת)
    שיר מעיר 03/04/2024 14:09
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ושאינו יודע לספור 03/04/2024 08:08
    הגב לתגובה זו
    כתב נכבד תעשה שיעורי בית. חניה היא 12.5 מ"ר לא 6. אם היא לא תקנית אז 11-12 מ"ר. כך שגם המחיר למ"ר התעוות והוא חצי ממה שנכתב. כדאי לתקן.
  • עודד 06/04/2024 14:12
    הגב לתגובה זו
    זה שטח בפועל של חניה. אבל בפועל יחס ברוטו נטו של חניה נע בין פי שלוש ל6.כלומר בין 38 ל60מר ברוטו לחניה. העלות בהתאם. לבנות במרכז תל אביב חניה יכול להגיע ל200צפונה.
  • 7.
    ישראבלופ 02/04/2024 22:09
    הגב לתגובה זו
    חצי משפט מבולבל על רמת גן...בגבעתיים בקיצור רק תל אביב מעניינת את הכותב
  • 6.
    דני 02/04/2024 16:56
    הגב לתגובה זו
    רק בבניינים ישנים מאד ניתן למכור חניה לאדם שאינו מחזיק בדירה בבניין - כך שמכירה היא מהקבלן לדיירים או בין שכנים. ברוב המקרים חניה נמכרת כהצמדה וחייבים להיות בעלים של שטח עיקרי.
  • 5.
    הניקל לבד (ל"ת)
    זה 100 ג'ובות 02/04/2024 16:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אלכס3 02/04/2024 13:57
    הגב לתגובה זו
    מגיע יותר מהר מאוטו.
  • 3.
    1,250 שקל לחניה מעדיף לשכור מחסן ולגור בו עם הרכב (ל"ת)
    אחד שמבין בנדלן 02/04/2024 13:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יעקב ב. שדרות 02/04/2024 13:40
    הגב לתגובה זו
    לא נורמלים אנשים
  • AL 02/04/2024 16:59
    הגב לתגובה זו
    נכון קונה 2 ג'יפים אבל איפה תחנה אותם ? ועכשיו החניה מתיקרת
  • 1.
    הזויים 02/04/2024 13:40
    הגב לתגובה זו
    מה זה המחירים האלה
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?

על פיגורי המשכנתאות, הורדת הריבית הצפויה, החשש של משפרי הדירות, הקבלנים והמשקיעים שיסמנו את כיוון השוק בהמשך

צלי אהרון |

שוק הנדל"ן סובל בעקבות המלחמה, אי-ודאות כלכלית וריביות גבוהות, ולא נראה שזה ישתנה באופק. הרוכשים כבר לא מסוגלים לשלם את המחירים שהקבלנים רוצים ובשטח יש ירידת מחירים משמעותית של 5%-10%. נתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)  שנמסרים בעיכוב של חודשיים וחצי ולא מבטאים את הנחות המימון מלמדים על ירידה של כ-1.4%, אבל בפועל המחירים ירדו הרבה יותר מכך.

אך מול הנתונים האלו, היקפי המשכנתאות נשארים גבוהים יחסית, עם ביצועים ממוצעים של 9-10 מיליארד שקל בחודש. מדובר על ביצועים של דירות שנרכשו בעבר ועכשיו הגיע הזמן של הרוכשים לשלם את החלק המשמעותי-רוב הסכום על הדירה והם לוקחים את המשכנתא. כמו כן, יש כמות גדולה של ממחזרי משכנתא שעל רקע הירידה בריבית ובעיקר הצורך שלהם להפחית את ההחזר החודשי, הם מאריכים את תקופת ההחזר ומפחיתים כך את הסכום החודשי לתשלום. 

היקף המחזרים משכנתא מעיד דווקא על הקושי של הציבור ומתחבר לכך שמחירי הדירות בירידה. כמו כן, על רקע הירידה בהיקפי המכירות, והירידה הצפויה בריבית, הבנקים למשכנתאות כבר הורידו בפועל את ריבית המשכנתא בכ-0.2% - ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד. הריבית צפויה להמשיך לרדת. ריבית בנק ישראל על פי תחזיות הכלכלנים אמורה לרדת ב-0.75% עד שנה מהיום, אבל לא בטוח שזה יחזיר את הקונים.  יש מלאי של מעל 81 אלף דירות, יש כמות דירות שעולה על מספר המשפחות בארץ, כך שלכאורה יש מספיק דירות, אלא שבשוק הדירות יש וויסות ידוע וברור של הקבלנים. הם אלו שמכתיבים את קצב הבנייה, הם אלו שמאטים את הקצב ומנרמלים את הפעילות שלהם למצב הביקושים כדי ליצור מחסור קבוע שיעלה מחירים. 

יש כוחות מנוגדים שמשפיעים על מחירי הדירות, וההערכה הרווחת היא שהשוק ימשיך להיות קשה עם ירידות מחירים, אבל אף אחד ל איודע מתי ואיך זה ישתנה. בינתיים כמה מגמות על שוק הדירות והמשכנתאות ותובנות ורמזים על ההמשך.


פצצת הזמן: פיגורי המשכנתאות מתקרבים ל-4 מיליארד שקל

אחת המגמות המדאיגות ביותר בשוק היא העלייה המתמשכת בפיגורי תשלומים על משכנתאות, שמשקפת את הלחץ הכלכלי הגובר על משקי הבית. על פי דוח בנק ישראל, היקף הפיגורים המשמעותיים (מעל 90 יום) הגיע לשיא חדש של 4 מיליארד שקל, והוא עולה מדי חודש. מדובר על עלייה של כ-50% בשנתיים.