אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: לעמ

בנק ישראל: 55% מהישראלים משלמים באפליקציות התשלום בעיקר לחברים; הסכומים הגבוהים מועברים לבתי עסק

בבנק ישראל מסבירים כי אפליקציות התשלום נתפסות כאחד מאמצעי התשלום הנוחים יותר – בשל שני המאפיינים שצוינו ע"י יחידים ובתי עסק כחשובים ביותר עבורם – הנוחות ומהירות השימוש בהם. 42% מההעברות באפליקציות היו לבתי עסק, 55% לחברים. לפי הנתונים יותר בעלי עסקים קיבלו השנה תשלומים דרך האפליקציות (64%) מאשר בצ'קים (48%)
נחמן שפירא | (4)

בשנים האחרונות נדמה כי אין ישראלי שאין לו אפליקציה לתשלומים בטלפון הנייד שלו ונדמה כי כולם מעבירים היום כספים דרך האפליקציות. בבנק ישראל החליטו לבדוק את הנושא ומפרסמים היום סקירה על העדפות הציבור בשימוש באפליקציות התשלום ועל השימוש בפועל באפליקציות האלו. 

לפי הנתונים,  הציבור אכן משתמש באפליקציות ולא מעט, לפי הנתונים נמצא כי 85% מהציבור הכללי משתמש באפליקציות התשלום, לעומת זאת - 53% מהציבור החרדי, ו-45% מהציבור הערבי לא משתמשים באפליקציות לתשלום.

ולא רק זאת אלא גם בעלי העסקים גילו את האפליקציות ולפי הנתונים חלק לא מבוטל מהם מקבלים תשלומים דרך האפליקציות. לפי הנתונים יותר בעלי עסקים קיבלו השנה תשלומים דרך האפליקציות (64%) מאשר בצ'קים (48%).

כרטיסי החיוב והמזומן מדורגים כאמצעי התשלום האהודים ביותר על הצרכן הישראלי והנפוצים ביותר כיום במשק הישראלי. אחריהם מדורגים ההעברה הבנקאית ואפליקציות התשלום. לפי הסקר, נמצא כי שיעור של 42% מסך הכספים שמועבר באפליקציות תשלום מיועד לתשלום עבור שירותים ומוצרים מבתי עסק.

בבנק ישראל מסבירים כי אפליקציות (יישומון) התשלום נתפס כאחד מאמצעי התשלום הנוחים יותר – בשל שני המאפיינים שצוינו ע"י יחידים ובתי עסק כחשובים ביותר עבורם – הנוחות ומהירות השימוש בהם.

בקרב האוכלוסייה החרדית והאוכלוסייה הערבית, העדפות השימוש וביצוע עסקה בפועל באפליקציות  התשלום היו ברמה נמוכה משמעותית בהשוואה לשאר פלחי האוכלוסייה. בנוסף, נמצא כי רמת ההשכלה של המשתמשים הייתה השפעה מינורית בלבד על העדפות השימוש באפליקציות התשלום.

 

אמצעי התשלום השלישי בשימוש

בנק ישראל

קיראו עוד ב"בארץ"

 נתונים בנק ישראל

לפי הנתונים, האפליקציות לתשלום הם אמצעי התשלום השלישי הנפוץ במידת השימוש בו כאשר מקדימים אותו רק כרטיסי האשראי ומזומן.

לפי הנתונים, כאשר נשאלו בסקר האנשים באיזה אמצעי תשלום הם ביצעו שימוש אתמול, 66.5% מהנשאלים ענו כי שילמו אתמול בכרטיסי אשראי, 55% ענו כי השתמשו אתמול במזומן, 28% ענו כי השתמשו באפליקציות התשלום, 17.5% ענו כי השתמשו בהעברה בנקאית, 17% ענו כי השתמשו ביישומון תשלום אחר, 16.7% ענו כי השתמשו בארנק דיגטלי ו-6.3% ענו כי השתמשו בצ'ק.

לפי הנתונים נמצא כי רוב המשתמשים באפליקציות התשלום משלמים או מקבלים תשלומים באמצעות האפליקציות באופן קבוע ולא באופן חד פעמי. כמו כן, המשתמשים הביעו יותר רצון לבצע תשלום באפליקציות כשהעסקה הינה בסכום נמוך.  נתון זה חזר על עצמו הן עבור יחידים כמקבלי תשלום או כמשלמים והן עבור בתי עסק כמקבלי תשלום או כמשלמים.

לפי הנתונים נמצא גם כי דפוסי ההעדפות של בתי עסק ושל יחידים בשימוש באפליקציות להעברת תשלום אינם שונים זה מזה באופן מהותי.

בנק ישראל

 נתונים בנק ישראל

לפי הנתונים נמצא כי 53% מהציבור החרדי, ו-45% מהציבור הערבי לא משתמשים באפליקציות לתשלום, וזאת לעומת 15% בלבד מיתר האוכלוסיה שלא משתמשים באפליקציות לתשלום.

 

מגוון אמצעי תשלום

בבנק ישראל מצינים כי במערך התשלומים הישראלי קיימים מגוון של אמצעי תשלום, כאשר לכל אמצעי תשלום יש את המאפיינים הייחודיים לו ואלה הם שקובעים על פי רוב, כפי שהדבר משתקף בתוצאות הסקרים, את הסיבה העיקרית לבחירה בשימוש באותו אמצעי התשלום. המזומן מאפשר לשמור על עילום שם וזה ייחודי רק עבורו. עם זאת יש למזומן תכונה שמשותפת לו עם העברת זה"ב, למשל: שניהם סופיים מרגע ביצוע התשלום. הדבר הייחודי עבור השיקים היא האפשרות לפנות להליך גבייה מזורז בהוצאה לפועל. תכונה משותפת שיש לשיקים עם הוראת קבע או עם כרטיס חיוב, למשל, היא האפשרות לבצע תשלום מראש לתקופות עתידיות.

 

55% מעבירים באפליקציה לחברים

כדי ללמוד על סוגי ההוצאות שעבורן נעשה תשלום באמצעות אפליקציות תשלום, נשאלו הנדגמים בסקר  לאיזה סוג של הוצאה הם השתמשו באפליקציות התשלום. התוצאות מלמדות שהשימושים הנפוצים ביותר הם תשלום לחברים (55%), לבני משפחה (30%) ולנותני שירות בסכומים נמוכים (17%). מעניין לראות שגם בתי עסק קטנים ו"מסורתיים", דוגמת ירקניות ומאפיות, נמצאים בשיעור מסוים ברשימה, מהנתונים ניתן לראות כי ישנם בתי עסק שביצעו את המעבר לקבלת תשלום באפליקציות תשלום. בין סוגי התשלומים נמצאים אף תרומות שלהן יש שיעור מסוים של פעילות ובקרב האוכלוסייה החרדית שיעור זה הוא אף די גבוה (16%). כאמור, רוב השימושים הנפוצים הם לאנשים פרטיים, אך נותני שירות כמו מורים פרטיים ועוזרי בית נמצאים גם הם במעלה הרשימה. כאשר מסתכלים על חלוקה מגזרית השיעורים מעט משתנים אך המדרג נותר יחסית בעינו.

בנק ישראל

 נתונים בנק ישראל

 

​ 42% מהסכומים שולמו לעסקים

בבנק ישראל מציינים כי העובדה שהנדגמים עשו שימוש נמוך באפליקציות תשלום לטובת תשלום עבור שכר דירה או ריהוט אינה מפתיעה, שכן במקרה של שכר דירה מדובר בתשלומים שמבוצעים פעם בחודש, וכשמדובר למשל בתשלום עבור ריהוט התדירות היא אף נמוכה יותר. בבנק ישראל ציינו כי על אף העובדה שהדגימה נערכה במשך 30 ימים רצופים, מכיוון שהנדגמים נשאלו בנוגע ליום אחד בלבד שקדם לדגימה, סביר הוא שיתקבל דיווח נמוך אודות הכמות בנוגע לתשלומים אלה.

בנק ישראל

 נתונים בנק ישראל

 

 הסכומים הגבוהים משולמים לבתי עסק

למרות זאת מציינים בבנק ישראל כי כאשר יש שימוש באפליקציות התשלום לצורך תשלומים מסוג זה, הם משמשים להעברת סכום גבוה. לפי הנתונים, ניתן לראות תשלום על שכר דירה בסכומים של אלפי שקלים בממוצע, ותשלום של מאות שקלים כשמדובר על ריהוט או על נותני שירות בסכומים גבוהים, כמו עורכי דין.

בבנק ישראל ציינו כי לפי הסקר, גם אם נתעלם מעסקות של תשלום שכר דירה שהן בשווי גבוה יותר בצורה קיצונית משאר העסקות, אזי נראה כי באפליקציות התשלום שייכים חמשת השימושים הגבוהים בסכומם הממוצע של העסקות בהם לעולמות התשלום בבתי עסק או עבור שירות ולא לשם תשלום בין יחידים.

בנק ישראל

 נתונים בנק ישראל

 צ'קים OUT אפליקציות IN

בקרב בתי העסק עולה תמונה מפתיעה: יותר ממחצית מבתי העסק הקטנים ציינו שקיבלו השנה תשלום באמצעות אפליקציות תשלום. החדירה של אפליקציות התשלום לעולמות ה-B2P היא אם כך נרחבת ביותר וככל הנראה גם בעולמות ה-B2B, שכן יותר ממחציתם של בתי העסק גם מבצעים תשלומים באמצעות אפליקציות התשלום. יותר בתי עסק קיבלו השנה לפחות תשלום אחד באפליקציות תשלום (64%) מאשר בתי עסק שקיבלו תשלום בצ'קים (48%) וכך גם מן הצד המשלם. בחלוקה לאזורים גאוגרפים, ניתן לראות כי בעיקר ירושלים, שימוש מתון יותר ביישומוני תשלום (61%) וזאת ככל הנראה לאור הרכב האוכלוסייה הרב בה של ציבור מהמגזר הרעבי והחרדי .

בנק ישראל

 נתונים בנק ישראל

גם לרמת ההכנסה יש השפעה, בעלי הכנסה נמוכה בוחרים יותר שלא להשתמש באפליקציות תשלום (27%). כאשר לרמת ההשכלה אין השפעה: כאשר בוחנים את הפילוח לפי רמת ההשכלה בקרב מקבלי תשלום יחידים, פרט לשוני קטן שנגלה בין אקדמאים לבין לא אקדמאים, לא מוצאים הבדלים משמעותיים בהקשר זה. 

בנק ישראל

 נתונים בנק ישראל

עודד סלומי, מנהל מחלקת מערכות תשלומים וסליקה אמר "הסקירה מצביעה על מספר תובנות מפתיעות וגם מחזקת הבנות שכבר היו לנו ולמשק בהקשר השימוש באמצעי תשלום בכלל, וביישומוני תשלום בפרט, בישראל. בין תובנות אלו אנו רואים את השימוש הרב בתשלומים של צרכנים גם לעסקים. אנו נמשיך לעקוב ולנתח מגמות בתחום, ולהביאם לידיעת הציבור".

סקרי העדפות הציבור בשימוש באמצעי התשלום לשנת 2022 נערכו על ידי מכון "רושינק" למחקרי שווקים עבור מחלקת מערכות תשלומים וסליקה בבנק ישראל. במהלך שנה זו נערכו ארבעה סקרי העדפות ושני סקרי יומן הוצאות קצרים וייחודיים עבור הבחינה של ביצוע תשלומים ביישומוני התשלום. כולם התקיימו בפלטפורמה דיגיטלית ולכן מוטים המשיבים עליהם בהכרח לכיוון השימוש בטכנולוגיה. הממצאים בסקירה הם מתוך הסקר שהתקיים ביוני 2023.

הסקרים הופנו לשני קהלי יעד - יחידים ובתי עסק. כל סקר מורכב משני שאלונים, האחד לגבי ביצוע תשלום והשני לגבי קבלת תשלום, כך שבפועל נערכו ארבע בדיקות שונות. השאלונים ליחידים נערכו נערך השאלון השני 14 באופן מקוון, כאשר הראשון נערך בקרב 1,200 נדגמים וכדי למנוע "התשה" בקרב 1,000 נדגמים בלבד מתוך אותם 1,200 משיבים שענו על השאלון הראשון. הנדגמים מייצגים את האוכלוסייה בגילים 18-74 בישראל שמחוברת לאינטרנט. המכסות נקבעו לפי הייצוג שמקובל בסקרי הלמ"ס. השאלונים שהופנו לבתי עסק נערכו גם הם באופן מקוון, בקרב 600 משיבים. המדגם מייצג עצמאים ובעלי בתי עסק קטנים (עד 20 עובדים) אשר מחוברים למרשתת. גם בסקר זה נדרשו לענות על השאלון השני 500 נדגמים בלבד מתוך אותם 600 הנדגמים שענו על השאלון הראשון, כדי להימנע מתופעת ה"התשה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שלום 14/01/2024 15:53
    הגב לתגובה זו
    אני מניח שהחשיבו את גוגלפיי כאפליקציה. מה שלא נכון. כאן להיום זה בסך הכל אשראי דרך הטלפון. האפליקציה הכמעט אמיתית היום זה ביט.
  • 3.
    חי 14/01/2024 06:16
    הגב לתגובה זו
    השימוש בישומוני העברות הכספים או תשלום באמצעותם אפשרי רק במכשירי הטלפון הסלולריים החכמים. במכשירים הישנים הנמצאים בשימוש רב במגזר החרדי בשל היותם נטולי חיבור לאינטרנט לא ניתן לעשות שימוש בישומים אלו. לכן אחוז המשתמשים בהם במגזר החרדי נמוך מהמשתמשים בהם במגזר היהודי הכללי.
  • 2.
    לשלם במזומן וכמה שיותר (ל"ת)
    דרור 11/01/2024 19:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    האח הגדול (ל"ת)
    יוני 10/01/2024 13:12
    הגב לתגובה זו
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.