הבנק המרכזי של אירופה העלה את הריבית בעוד 0.25%: "תחזית האינפלציה ממשיכה להיות גבוהה מדי"
במקביל, הבנק המרכזי גם מודיע על כוונתו להפסיק את הרכישות שלו ובעצם להקטין את המאזן שלו החל מחודש יולי ובינתיים הוא מקטין את הרכישות ב-15 מיליארד אירו בחודש.
בבנק המרכזי גם ממשיכים לחזור ולהגיד שהגישה שלהם לגבי גובה הריבית תמשיך להיות "תלוית נתונים נכנסים". כלומר הם ימשיכו לעקוב אחרי האינפלציה ושאר נתוני המאקרו הכלכליים כדי לשקול את המשך העלאות הריבית. אבל זה ממש לא אומר שעליית הריבית תיעצר.
הנה המדדים באירופה בתגובה להחלטת הריבית: מדד הדאקס הגרמני DAX 40 -0.69% הקאק הצרפתי CAC 40 -0.18% ומדד יורוסטוקס 50 EURO STOXX 50 -0.8% .
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוקדם יותר השבוע פורסמו נתוני מדד המחירים לצרכן באירופה לפיהם האינפלציה עלתה מעט בחודש מרץ ל-7%, לעומת 6.9% בחודש הקודם. אז נכון שעדיין מדובר על שיפור לעומת יותר מ-10% רק לפני מספר חודשים, אבל המשמעות היא גם שהאינפלציה ברחבי היבשת עדיין לא יורדת מספיק כדי לאפשר ל-ECB לעצור את העלאות הריבית.
אתמול גם הבנק המרכזי של ארה"ב, הפד', העלה את הריבית פעם נוספת ברבע אחוז והיא עומדת כעת על 5%-5.25%. אבל בארה"ב הצפי הוא שהעלאת הריבית הסתיימה. הפד' אפילו הוציא מההודעה שלו את המשפט על כך שיידרשו עוד פעולות כדי לצנן את האינפלציה - ולמעשה רומז לסיום מהלך העלאת הריבית. באירופה עוד לא בטוח שזה המצב. החוזים העתידים בשוק מצביעים כעת על סיום התהליך - 97% מהחוזים העתידיים צופים יציבות בהחלטת הריבית הבאה של הפד' בעוד חודש וחצי.
תגובות הכלכלנים - מזרחי טפחות: הריבית באירופה תעלה כנראה גם ביוני וגם ביולי
יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בבנק מזרחי טפחות מגיב להעלאת הריבית באירופה ואומר: "החלטת ה-ECB עמדה במרכז הקונצנזוס, לאור רמות האינפלציה הגבוהות ביבשת, והמשך יישום המדיניות המצמצמת על ידי ה-Fed. באותו האופן, למרות שככל הנראה מסעו של הפד בהעלאות הריבית הגיע לקיצו, השוק צופה העלאה נוספת באירופה ביוני. ובהסתברות גבוהה, אחת נוספת ביולי. פער המדיניות הזה, של כרבעון, בין אירופה וארה"ב מתמשך עוד מתחילת השנה שעברה. וסגירתו תהווה מהלך מאתגר אל מול ציפיות להורדת ריבית בארה"ב, אשר עתידות להצטבר בחודשים הקרובים.- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"האינפלציה העולמית נמצאת במגמת ירידה תלולה יחסית. בהתחשב בגל המכירות של הימים האחרונים בנפט. וככל שארגון אופ"ק לא יודיע על קיצוץ נוסף בתפוקת הנפט שלו, סביר גם שנראה האצה של התהליך הזה. מנגד, רטוריקת ה-ECB מביעה חשש להתמשכות האינפלציה האירופאית, ובצדק, אל מול מנעד ניכר של ענפים ביבשת שעוד טרם סיימו לפצות את עצמם על עליית מחירי האנרגיה והמזון של השנה האחרונה.
"הודעת הריבית הקודמת של ה-ECB, במרץ, פורסמה בסמוך לקריסת בנק SVB. ועקב כך, על רקע מתח פיננסי ניכר. בסקר האשראי של ה-ECB, אשר פורסם השבוע, הבנק המרכזי ציין כי אותו מתח פיננסי היתרגם בחודש האחרון להידוק חריג במדיניות האשראי של בנקים ביבשת "ברמה הגבוהה מאז משבר החוב האירופי של 2011". במקביל, העלאות הריבית של הבנק עד כה כבר הביאו להתמתנות בקצב הגידול של היצע הכסף ביבשת, לרמת 2.5% - חיובי לכשעצמו, אבל שלילי אם נתקן לאינפלציה בתקופה האחרונה. וצפוי, כמובן, להתמתן עוד, עם המשך העלאות הריבית ורצון הבנקים המסחריים להגדיל את כריות ההון שלהם.
"בנאומו בכנס ג'קסון הול, באוגוסט אשתקד, יו"ר הפד הנוכחי פאואל ציטט את מי שכיהן ארבעה נגידים לפניו, פול וולקר, שאמר ב-79' ש-"אינפלציה ניזונה בחלקה מעצמה, אז חלק מהעבודה של לשוב לכלכה יציבה ויצרנית יותר חייבת להיות לשבור את אחיזת ציפיות האינפלציה." על רקע אותם מחירי נפט יורדים, ציפיות שוק ההון לאינפלציה במדינות אירופה נעו השבוע אל קרוב ליעד יציבות המחירים של ה-ECB. כמו שזה נראה כעת, ובהנחה שהבנק בראשותה אכן יעמוד באתגר, נצפה כי נשיאת ה-ECB כריסטין לגארד תהיה זו שתאוזכר בעוד 40 שנה באירופה בתור זו שהביסה את האינפלציה ביבשת".
- 4.ריבית שלילית 4% לא תוריד אינפלציה (ל"ת)לילי 04/05/2023 19:04הגב לתגובה זו
- 3.ריבית 5% בלי סיכון עדיף על מניות עם 1% -%5 (ל"ת)לילי 04/05/2023 18:26הגב לתגובה זו
- 2.מ. כהן 04/05/2023 16:04הגב לתגובה זובאירופה נקטו בצעד מתבקש, עם עליית ריבית, כצעד מרסן, באופן מקביל עשו רכישות חוזרות של אג"ח.כך האגחים לא הופכים נכסים רעילים, לא כמו בארה"ב.
- 1.זה היה צפוי..אז על מה הנפילה (ל"ת)גל 04/05/2023 15:21הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
