מאנדיי: העובדים הוותיקים הרוויחו בגדול. השווי של העובדים החדשים - אפס
העובדים הוותיקים של חברת מאנדיי הרוויחו בענק מהנפקת החלום של מאנדיי בוול סטריט. שווי החברה זינק בשיא ההייפ בסוף שנת 2021 ל-20 מיליארד דולר, אחת הישראליות הגדולות בעולם באותו זמן, ומאז השווי התרסק ל-5.4 מיליארד דולר נכון לעכשיו. גם 5.4 מיליארד דולר זה לא מעט, ביחס להנפקה זו לא ירידה דרמטית. מאנדיי ביחס לאחרות במצב טוב, היא בין ההנפקות "הטובות" מבין החברות הישראליות שהונפקו בגל של 2020-2021 בוול סטריט. רוב המגייסות נפלו במעל 50%. מאנדיי גייסה לפי שווי של 7 מיליארד דולר - במחיר של 155 שירד מאז בכ-20%. לא נעים, אבל לא נורא, במיוחד כשנזכרים שלפני ההנפקה היו שלושה עליות בתמחור ההנפקה. היא כמה חודשים קודם היתה אמורה להנפיק במחיר של 100 דולר בערך.
אז חשוב להתחיל בכך - מאנדיי היא הצלחה יחסית בוול סטריט, היא לא מייצגת את הרוב הגדול, אם כי היא עדיין חברת חלום. התמחור הנוכחי שלה לא מבטא את קצב הכנסות הנוכחי - כ-600 מיליון דולר בשנה עם הפסדים, הוא מבטא דבר אחד - את האמונה של המשקיעים שקצב הצמיחה ימשיך להיות מעל 30% ושמוצרי החברה שמפתחת תוכנה שמאפשרת ניהול של פרויקטים ועובדים בארגון בצורה נוחה ונגישה, תהפוך לסטנדרט עולמי. אולי זה יקרה, מדי רבעון, החברה מתקרבת לחלום, אבל הוא עדיין רחוק.
אז למה העובדים הוותיקים הרוויחו הרבה כסף ואיך זה שעובדים שהגיעו בשנתיים האחרונות שווים אפס? כי בשנתיים האחרונות העובדים שהגיעו לפני ההנפקה מימשו אופציות למניות בהיקפים גדולים. העובדים שנכנסו לחברה לפני ההנפקה בשנת 2021, מימשו את המניות במחצית השנייה של שנת 2021 כשמחיר המניה עוד נע בשיא שבין 300 ל-380 דולר למניה. מדובר על מימוש אופציות למניות בשווי כולל של כ-365 מיליון דולר (1.09 מיליון מניות כפול כ-335 דולר רווח למניה). וזה רק בשנת 2021. מזה צריך להוריד את מחיר המימוש לפי כ-5 דולר למניה, סכום אפסי ביחד למחיר המניה ותמורת מימוש כוללת של כ-5 מיליון דולר, מה שמשאיר בידי העובדים נטו של 360 מיליון דולר. שנה חלומית לעובדים.
בשנת 2022 זה נמשך, אבל במחיר מניה נמוך משמעותית. מחיר המניה צלל לכ-110 דולר למניה בממוצע. כאן כבר מימשו העובדים 2.7 מיליון מניות, כלומר שווי האופציות שמומשו הוא כ-290 מיליון דולר. מזה יש להוריד את מחיר המימוש לפי בערך 2 דולר כך שבשמרנות הרווח לעובדים הוא 280 מיליון דולר.
- איי.סי.אל: ירידה של 16.5% ברווח הנקי ל-91 מיליון דולר
- ממשיכה במומנטום החיובי: אלוט מכה את הצפי - המניה קופצת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנתיים הרוויחו העובדים מניות בשווי של יותר מ-640 מיליון דולר! זו החברה שהכי העשירה את העובדים שלה.
בסוף שנת 2022 עבדו במאנדיי 1,549 עובדים, כך שבממוצע כל עובד מימש בשנה האחרונה אופציות בשווי של 187.2 אלף דולר. בשנת 2021 עבדו בחברה 1,064 עובדים כך שכל עובד מימש בממוצע אופציות בשווי של 343 אלף דולר. המשמעות: לכל עובד בחברה יש בממוצע 1.5 מיליון שקל בכיס (לפי שער המרה של סוף השנה האחרונה 3.5 שקלים לדולר). החישוב הזה הוא שמרני, כי אנחנו מתייחסים לעובדים בסוף השנה, בפועל נכון יותר להתייחס למספר הממוצע על פני השנה וגם - יש עובדים שלא מקבלים אופציות, יש עובדים שמקבלים אחרי תקופה מסוימת בחברה.
האופציות של עובדי מאנדיי, 2021
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
האופציות של עובדי מאנדיי, 2022
הפער הגדול בין עובדים ותיקים לחדשיםהפער בין עובדים ותיקים לעובדים חדשים הוא עצום. הוא לא נתפס. מספיק שעובד הגיע כמה חודשים לפני אחר כדי שהוא יהיה מיליונר והחברה שעובד לידו יהיה שווה אפס.
העובדים "הוותיקים" והכוונה כאמור לאלו שאפילו הגיעו ב-2020 ומחצית ראשונה של 2021 (לא אלו שכבר שנים רבות בחברה) מימשו אופציות במחירי מימוש של 4.83 דולר בשנת 2021 ומחירי מימוש של 2.3 דולר למניה בשנת 2022. מחירי המימוש שלהם נמוכים כי הם הצטרפו בעבר. אבל עובדים חדשים, בעיקר כאלה שהצטרפו לחברה בשנים 2021-2022 אחרי הקצאת האופציות בתחילת שנת 2021, כבר לא זכו לקבל מחירי מימוש כל כך נמוכים. מחיר המימוש הממוצע לאופציות שהוקצו לעובדים בשנת 2021 כבר היה 39 דולר למניה, והחברה הקצתה באותה שנה 1.7 מיליון אופציות כאלה. בשנת 2022 כבר מדובר על אופציות למימוש במחיר של כמעט 193 דולר למניה (אבל החברה הנפיקה רק 406.6 אלף אופציות), כשמחיר המניה בשוק הוא 122 דולר למניה. כלומר - שווי האופציות של העובדים החדשים הוא אפס. כדי שהאופציות שלהם יהיו שוות משהו העובדים החדשים צריכים להתפלל שמחיר המניה יעלה בחזרה מעל ל-193 דולר למניה, וכדי שהם ירוויחו באמת המחיר צריך לעלות משמעותית מעבר לכך.
יש בצורת ההקצאה הזו גם היגיון מסוים - עובד שעבר עם החברה את כל חבלי הלידה של הסטארט-אפ, כשהשוק עוד לא הכיר את החברה ולא בהכרח האמין בה, קיבל מוקדם אופציות למימוש במחירים נמוכים. הוא לקח סיכון כי הרי אם החברה לא הייתה מונפקת או לא מצליחה לקבל שווי גבוה אז האופציות שלו לא היו שוות כלום, ועדיין - הפער בין העובדים הוותיקים יותר לחדשים הוא עצום: העובדים הוותיקים שווים מיליונים, העובדים החדשים - אפס.
הכסף הגדול נמצא אצל המייסדים - מן וזינמן מחזיקים במניות בשווי של מיליארד דולר
גם המייסדים רועי מן וערן זינמן מכרו מניות. מן החזיק בהנפקה ב-15.3% מהמניות וכעת הוא מחזיק ב-12.3% ואילו זינמן החזיק בהנפקה ב-5.6% וכעת מחזיק ב-4.8% ממניות החברה. שווי האחזקות של מן הוא כ-716 מיליון דולר ושל זינמן כ-280 מיליון דולר.
המחזיקים הגדולים במניית מאנדיי הם קרן אינסייט האמריקאית שמחזיקה ב-28.7% מהמניות. לפני ההנפקה היא החזיקה ב-42.7% מהמניות. מחזיקה גדולה נוספת היא Sonnipe עם 8.9% מהמניות (החזיקה לפני ההנפקה ב-12.4% מהמניות). קרן סטרייפס שהחזיקה ב-7.8% יצאה מההשקעה. אבישי אברהמי מנכ"ל ומייסד וויקס מחזיק כעת ב-2% מהמניות, אחרי שמכר 2% נוספות.
מה מצפים האנליסטים לראות בדוחות מאנדי?
מאנדיי צפויה לדווח ב-15 במאי. האנליסטים צופים שהיא תדווח על הפסד של 28 סנט למניה על הכנסות של 155.3 מיליון דולר. ברבעון הבא הם צופים לה הפסד של 17 סנט על הכנסות של 165.6 מיליון דולר. בשנה כולה היא צפויה להפסיד 37 סנט על הכנסות של 690.7 מיליון דולר ובשנה הבאה האנליסטים צופים שהיא תרשום שיפור להפסד של 9 סנט למניה על הכנסות של 884.9 מיליון דולר.
מתוך 18 אנליסטים שמסקרים את המניה 16 ממליצים על קניה (4 על קניה חזקה), שניים ממליצים על 'החזק' ונותנים לה מחיר יעד של 175 דולר בממוצע, לעומת מחיר של 122 דולר כעת בשוק.
- 6.מישהו 07/05/2023 21:56הגב לתגובה זו1. אחרי הנפקה יש בנוסף RSU 2. מנהלים שרואים עובד טוב "שנדפק" בגלל הקצאה בתזמון גרוע ולא יכולים להעניק עוד בגלל חשבונאות, יעלו שכר וייתנו בונוסים מזומן 3. יש הבדל עצום בין עובדים והוא לא קשור רק לוותק. לחשב סך מימוש חלקי סך עובדים זה פשוט מאוד רחוק מהמציאות 4. בהייטק ככלל מתכנת עם ניסיון של בין 5 ל-10 שנים ושנפל בחברה מונפקת מצליחה בממוצע רואה 600 אלף ש"ח נטו מתגמול הוני כל 4 שנים (אח"כ מחדשים חבילה), אבל אם מתחילים לעלות בדרגות/חלק מהקליקה/בין ה-100 הראשונים בחברה גדולה, אז הסכום קופץ לא ליניארית למספרים שמסבירים איך מפרסמים בתל אביב דירות ב-8 מיליון.
- 5.צריך לתת אופציות זולות גם לחדשים (ל"ת)אופיר מוסקוביץ 07/05/2023 14:40הגב לתגובה זו
- 4.Wat 07/05/2023 09:30הגב לתגובה זוממתי חברה שהנפיקה דורשת מימוש על מניות? אחרי ההנפקה פשוט נותנים לעובדים מניות... אין מה לממש כי זו לא אופציה כבר אלא מניה ממש...
- יניב 07/05/2023 13:01הגב לתגובה זוניתן להעניק אופציות גם כשהחברה מונפקת כבר מזמן. אופציות לא הופכות למניות. הן רק מעניקות את הזכות לממש אותן ולקנות במחיר מובטח מניות. מן הסתם חברה שלא מונפקת אי אפשר לממש אבל אפשר בשוק הקנדי אולי לסחור באופציות. ועם חברה מונפקת אתה יכול לממש את האופציות בתלות בתנאים שהסכמת עליהם. זה שונה לחלוטין מהענקת מניות
- 3.alex 05/05/2023 17:13הגב לתגובה זויותר מדי אנשים, עם יותר מדי כסף
- משכנתא 07/05/2023 09:31הגב לתגובה זובממוצע שאנשים טיפשים לוקחים במדינה הזאת והורסים לכולם
- 2.יום שני 05/05/2023 16:26הגב לתגובה זולכל שבת יש מוצאי שבת
- 1.שלושה עליות לפני ההנפקה? - אומרים שלוש נועה! (ל"ת)Omr 05/05/2023 16:15הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
