סנאפצ'ט snapchat
צילום: Istock

הרשתות החברתיות עברו תקופות קשות; מה צופן להן העתיד?

סנאפצ'אט מעולם לא סיימה שנה ברווח, טוויטר הצליחה רק שנתיים ופינטרסט הצליחה רק באחרונה אך בוול סטריט צופים כי שנת 2022 תסתיים שוב בהפסדים; הן אולי בכל מקום בחיים שלנו, אבל לא בטוח שטובות להשקעות שלנו
עומר רוסו |

הרשתות החברתיות הן אחד החידושים המשפיעים ביותר של המאה ה-21. בשנים האחרונות, אם אירוע לא מגיע לרשת החברתית, הוא כאילו לא היה. אך על אף השימוש הגובר ברשתות חברתיות שכבר הפכו חלק מחיינו, בתור ביזנס הוא לא טוב כל כך כמו שחושבים.

סנאפצ'אט SNAP INC רשת חברתית שמונה כ-350 מיליון משתמשים יומיים, לא הצליחה לייצר שנה רווחית מעולם. לטוויטר TWITTER INC , שהחלה לתפוס תאוצה בשנים האחרונות עם 206 מיליון משתמשים יומיים, יש רק שנתיים רווחיות במשך העשור האחרון שבו הייתה מונפקת. פינטרסט PINTEREST שהונפקה ב-2017 רשמה סוף סוף רווח נקי שנתי ב-2021, אך וול סטריט צופה חזרה להפסדים בשנת 2022.

מטא META PLATFORMS קצת שונה מכולן, ובסדר גודל אחר מכולן לכן גם התוצאות היו שונות. יש למטא (פייסבוק ווטסאפ ואינסטגרם) כמעט 3 מיליארד משתמשים ברחבי העולם, סוג של מיקסום היכולות. בנוסף, הדוחות הכספיים גם מראים כי היתרון הגדול שלה כפרת מזומנים מתחיל להיחלש כשברבעון האחרון רשמה תזרים מזומנים חופשי של 4.6 מיליארד דולר (8.6 מיליארד דולר בתקופה המקבילה). צוקרברג כבר זיהה את המיקסום הזה לפני כשנה כשהחליט לעשות שיפט (שינוי) גדול בחברה ולהתמקד בעולם המטהוורס שיכול להפריח מחדש את החברה, שלפי התוצאות כבר לא צומחת ולכן המכפילים והתמחור בהתאם.

בשבוע האחרון, היריבה הקטנה יותר של פייסבוק, סנאפ, אמרה שהיא מפטרת 20% מכוח העבודה שלה, בערך 1,200 משרות, תוך שהיא מבטלת פרויקטים שאינם ליבה כמו מצלמת הסלפי המעופפת שלה הידועה בשם Pixy, או בקיצור, מתמקדת בדבר היחידי שיכול לייצר לה כסף, מבלי לסטות לצדדים. ״כעת עלינו להתמודד עם ההשלכות של הצמיחה הנמוכה בהכנסות שלנו ולהתאים את עצמנו לסביבת השוק", כתב מייסד ומנכ"ל סנאפצ'אט לעובדים.

רוב וול סטריט נתפס ״עם המכנסיים למטה״ בהקשר של הרשתות החברתיות, אך לא כולם. עוד ב-2017, בריאן וויזר ב-Pivotal Research הוריד את דירוג מניית פייסבוק, מה שהפך אותו לאחד משני אנליסטים בלבד עם דירוג ״מכירה״ לפייסבוק (בזמנו). "בכל שנה שחולפת, הפרסום הדיגיטלי קרוב יותר לנקודה שבה השוק רווי", כתב וויזר בהערת הדירוג אי שם ב-2017, ונראה שהוא צודק כאשר אנחנו רואים את אמירותיו בפועל בשוק הפרסום הדיגיטלי, שגם נטפליקס מצטרפת למאבק.

באותה תקופה, פייסבוק נסחרה ב-172 דולר וביום המסחר האחרון היא סגרה ב-160 דולר למניה. לאורך הדרך הזאת היא גם הספיקה לקפוץ למחיר של 380 דולר ולהסב תשואה של 130%, אך בהסתכלות כיום, משקיעים שקנו מניות פייסבוק לפני חמש שנים, הפסידו כסף.

וויזר טוען כי ההכנסות מפרסום לאורך זמן גדלות בהתאמה לתוצר המקומי הגולמי המותאם לאינפלציה - כלומר שיעורי צמיחה הקרובים ל-5%. לכן לדעתו, הציפיות של המשקיעים ליציבות צמיחה של 20% או 30% היו לא מציאותיות ולא אפשריות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בעוד מניית מטא ממשיכה לרדת, אנליסטים עדיין רואים פוטנציאל בפייסבוק. 40 מתוך 56 האנליסטים המסקרים את מטא עדיין מדרגים את המניה כ-״קנייה״. רק 2 מתוך ה-56 מדרגים את מטא כ-״מכירה״. מחיר היעד הממוצע הוא 221 דולר, אפסייד של מעל 35%.

אנליסט רוזבלט סקיוריטי, ברטון קרוקט, הוא אחד מ-14 המדרגים שממליצים על ״החזקה״ של מניית מטא, והוא אחד משלושה אנליסטים המעניקים מחיר יעד מתחת למחיר הנוכחי של מטא - 156 דולר למניה, דאונסייד של 2.5%. "בחלק גדול מהמדיה החברתית, אנחנו עוברים תהליך כואב אך בלתי נמנע, ובסופו של דבר בריא, של הפיכה לעסק ממוקד״, אמר. ההכרזה על קיצוץ העלויות של סנאפ בשבוע האחרון - וביטול מצלמת Pixy המעופפת שלה - הייתה ״הרגע״ של השבוע החולף, אומר קרוקט. "הם מתמקדים במה שחשוב, היכן שהם יכולים להרגיש שהם מקבלים תמורה ויכולים לייצר רווחיות".

סקטור הרשתות החברתיות הוא אחד מהסקטורים החלשים בשנה האחרונה כאשר מובילת הסקטור מטא ירדה במעל 50% כשגם הרשתות האחרות, טוויטר, סנאפצ'אט ופינטרסט ירדו גם הן כל אחת במעל 50%. המובילה בירידות היא סנאפצ'ט שאיבדה קרוב ל-90%. הירידות מיוחסות למודל העסקי, לתחרות ולסיבות נוספות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.