מי יממן את תוכנית הסיוע של הממשלה למשק? ההייטק כמובן
"אתמול הצגנו צעדים להפחתת יוקר המחייה. צעדים אלו הוצגו אתמול לא בכדי ונשענו בעיקר על נתוני הגירעון שהוצגו היום והראו על צמצומו לכ-3.3%, הרבה מתחת לתחזית. אני חושב שהמדיניות שלנו בקשר למחלה ולסגרים הוכיחה את עצמה. בחודש ינואר הכניס האוצר 48 מיליארד שקל, גידול של 39% בהכנסות ביחס לינואר הקודם אז הסתכמו ההכנסות ב-34.5 מיליארד שקל", כך אומר היום שר האוצר אביגדור ליברמן בהתייחסותו לתוכנית ההקלה ביוקר המחיה אותה הציג אתמול ביחד עם ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי.
נתוני הגרעון לחודש ינואר הראו היום כאמור ירידה לרמה של 3.3% תוצר. 3.5 מיליארד שקל מתוכם נגבו בינואר ממימוש אופציות של עובדי הייטק. כלומר המדינה ממש בונה על ההייטקיסטים כמקור המימון שלה לתוכניות. אבל צריך לזכור שמדובר על הכנסות שהן חד פעמיות ולא מתמשכות - גל ההנפקות נגמר, השווי של לא מעט מהישראליות החדשות הללו בוול סטריט ירדו בעשרות אחוזים מאז ההנפקה - ואיתם גם השווי של האופציות של העובדים. אז כמה אפשר לבנות על התקציב הזה גם להמשך? אי אפשר. אבל בינתיים הממשלה נמצאת רק בתחילת השנה והיא מרגישה שהיא יכולה לשפוך כמה כסף שהיא רוצה. החשבון יוגש כמובן בסוף השנה. ורק נזכיר: בחודש דצמבר הגירעון כבר היה יכול לעמוד על 3.4% בערך. אבל משרדי הממשלה מבזבזים מיליארדים בחודש דצמבר - כפי שהם נוהגים לעשות מזה שנים, בחוסר אחריות ציבורית משווע. בסופו של דבר, מישהו (כלומר אזרחי ישראל) יצטרך להחזיר את החובות הללו - שהגיעו כבר לטריליון שקל.
אה, ולא דיברנו עדיין על הערכות משרד הבינוי והשיכון לפיהן תוכנית 'מחיר מטרה' תעלה כ-12-20 מיליארד שקל, במטרה לנסות, שוב, לעצור את מחירי הדיור (מחיר למשתכן כזכור עלתה יותר מ-7 מיליארד שקל וכנראה הרבה יותר) אבל לא הורידה את המחירים.
"אנחנו רואים שהמשק חוזר לתפקוד מלא. ניתן לראות את זה גם מבחינת הנסיעה על הכבישים, גם מבחינת הפעילות בכרטיסי אשראי וגם במספר הנוסעים בנתב"ג, שצפוי לעמוד היום על 28,030 איש. עלות התוכנית היא 4.4 מיליארד שקל והיא תגע ב-530 אלף משפחות עובדות. פעמים רבות נשאלתי אתמול מאיפה יגיע הכסף עבור התוכנית והיום עם הצגת הגירעון - ניתנה התשובה", הוסיף השר.
- לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה
- יבוא וירידה במחיר או ביטחון תזונתי? 5 עובדות על שוק החלב בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד התייחס שר האוצר לסוגיית ההטבה עצמה, וציין כי "סדר העדיפויות שלי הוא קודם כל סיוע למשפחות עובדות (לראיית השר מדובר בקבוצה המקופחת ביותר). אלו משפחות שנושאות בנטל של שירות צבאי ומילואים ומתקשות מאוד לסיים את החודש ולכן צריך לתת להן עדיפות. כמובן שנדרש לתת סיוע גם לקבוצות נוספות באוכלוסיה אבל כרגע נתנו את כל מה שאפשר, ברגע שנגדיל את העוגה נוכל לחלק יותר ממנה."
רובה המוחלט של תוכנית הסיוע הינה תלויית חקיקה, ונדרשת להעביר הוראת שעה או צו על מנת להפוך אותה לתקפה. מכיוון שכנסת ישראל צפויה להיכנס לפגרה לקראת תחילת חודש מרץ, קולות חוששים עלו בקריאה כי לא בטוח שהכנסת תספיק להעביר את ההנחיות עד ליציאה לפגרה, דבר שיכול לפגוע ביכולת של המשפחות לתבוע את החזרי המס שלהם.
"גם אם לא נספיק להעביר את הצווים והחוקים עד לפגרה הקרובה אנשים לא יפגעו. ההטבה תקפה החל מה-1.1.2022 והציבור יקבל את ההטבה רטרואקטיבית בלי קשר לאם נעביר אותה במרץ או נעביר אותה במאי." הוסיף שר האוצר והתייחס לעובדה כי הוא צופה הטבה נוספת לציבור בחודש מרץ הקרוב, אם כי לא פירט מה הם עיקרי התוכנית.
- ארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%
- האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר , המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
בהתייחסות הבכירים לאופי התוכנית נשאלה השאלה מדוע לא ניתן סיוע גם לרווקים, אשר גם עבורם התייקר המחייה בעקבות האינפלציה במדינה שגררה עליות במחירי החשמל, הארנונה, הדלק, המים והמזון. "זה נכון שרווקים משתכרים במשכורת אחת לעומת זוגות נשואים שלהם שתי משכורות, אבל הנתונים מראים שהוצאות ההורים על הילדים גוברות גם עם המשכורת הנוספת גוברת על הוצאות הרווקים ולכן לא ניתן להם סיוע בשלב זה", ציינו הבכירים.
"מנגד, כאשר הכנסות המדינה יגדלו, נוכל להגדיל את ההטבות גם עבור חלקים נוספים בציבור, גם עבור הרווקים וגם עבור הורים לילדים בגילאים 0-6 ובגילאים 13-18, בשלב זה נתנו את כל מה שניתן לתת."
"בשבועיים האחרונים נעשו הרבה מאוד צעדים", הוסיף ליברמן, בהתייחסותו להסכמי הקיבוצים הרבים שנחתמו לצד מהליכי ביטול המכסים והעלאת התחרות, "מאז קום המדינה היו לא בעיות וברור שלא הצלחנו לפטור את כולן, אבל נמשיך לעשות את המיטב"
בהתייחסות לנושא הסיוע לעסקים שנפגעו כתוצאה מהירידה בפעילות (גם בהיעדר סגרים) שפקדה את המשק לאחרונה הוסיף שר האוצר כי "אני רואה בשטח את הפגיעה הכלכלית בעסקים ומבין לליבם אך אני מקבל החלטות רק על בסיס נתונים. נתוני הפגיעה בעסקים יגיעו רק בסוף החודש ורק לאחר מכן נוכל לסייע לאותם עסקים. היו שמועות שאישרנו אתמול בוועדה את מתווה צוק איתן כסיוע לאותם עסקים - זה לא נכון. כאמור, נחכה לנתונים ולאחר מכן נפעל."
ומאין יגיע המימון למהלך? על פי שר האוצר ליברמן המימון צפוי להגיע מאותו מקור ששימש את האוצר לצמצם את הגירעון - ההייטק. "התוכנית שלנו היא לעשות וינקר לשוויץ ולהכפיל את כמות האנשים שמועסקים בהייטק ובחדשנות. אנחנו צופים שהמהלך יבוצע תוך 4-5 ואז באמת נוכל להרחיב את התוכנית עבור הקבוצות הנוספות", אומר השר ומוסיף כי "המהלך יבוצע בצורה הדרגתית, כאמור בחודש מרץ נסייע לקבוצות נוספות וכן הלאה."
התייחסות בכירי האוצר לסיוע ענו אלו כי גם חלק מהקבוצות שאינן כלולות במהלך אך ומסרו כי "המלך לא צפוי לגעת באמאות ל-3 ילדים ומרוויחות 9,000 שקל בחודש, אך רק מכיוון שהן כבר זוכות להטבות המס האלו מעצם הקבוצה שאליהן הן משתייכות."
חשוב לזכור כי התקציב עבור שנת 2022 כבר עבר, ולכן מדובר בהוראות שעה שיהיו תקפות עד לסוף שנת התקציב הקרובה. בהקשר זה התייחסו בכירי האוצר ומסרו כי במידה ושר האוצר יהיה מעוניין להמשיך את התוכנית בעתיד הקרוב, וככל שהממשלה תתמוך בהחלטה כזו, תאלץ האחרונה להעביר את תוכנית הסיוע כחוק מעוגן בתקציב במעבר בין 2022 ל-2023. כאשר יקרה הדבר תצטרך למצוא המדינה גם מקור תקציבי עבור התוכנית (ההייטק?).
שר האוצר ליברמן הוסיף ואמר כי היה מציג את התוכנית אתמול בלי קשר לסערה התקשורתית שהתלוותה לסוגיית עליות המחירים, ובהקשר זה נשאלה השאלה - מדוע לא העבירה הממשלה את תוכנית הסיוע כבר בתקציב האחרון. בכירי האוצר נענו לשאלה וטענו כי "כשהועבר התקציב המדינה הייתה במקום תקציבי אחר ולא התאפשר לנו לבצע את ההליכים. לאחר העברת התקציב נוכחנו לראות שלמדינה קיימים מקורות לביצוע התוכנית ולכן קידמנו אותה."
- 2.הממשלה לא נוקפת אצבע בדיור, אלקין, שקד ליברמן בלופים (ל"ת)חיים 10/02/2022 20:48הגב לתגובה זו
- 1.מני 1 10/02/2022 13:25הגב לתגובה זוהמדינה נמצאת במצב פנטסטי תודות לממשלה הקודמת... וכדאי להפנים זאת מי יממן זאת - התשובה ברורה...

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
