הנעילה אמש בוול סטריט לקחה את הנאסד"ק לטריטוריה של תיקון
הנעילה אמש בוול סטריט לקחה את הנאסד"ק לטריטוריה של תיקון, שמוגדרת כירידה של 10% מהשיא הקודם. במקרה שלו, השיא היה בנובמבר, רף התיקון אם כן היה כל רמה מתחת לכ-14.45 אלף נקודות, ואילו הנאסד"ק אתמול אכן ננעל ברמה נמוכה יותר - של כ-14.34 אלף נקודות, זאת לאחר ירידות של 1.2% ביום המסחר. התיקון הקודם במדד היה במרץ אשתקד. במקביל לעליות בתשואות האג"ח האמריקאי ולחשש המשקיעים מצד האינפלציה הגואה, גם מדד ה-S&P 500 ירד אתמול בשיעור דומה 1%, ירידה שהובלה בעיקר על ידי ירידות במדד חברות המוצרים הלא חיוניים של ה-S&P שירד אתמול בכ-1.8% ומדד חברות הפיננסים של ה-S&P פיננסים שירד אתמול כ-1.65%. גם במדד התעשייתי הדאו ג'ונס נרשמו ירידות של כאחוז. כמה דברים הובילו למגמה השלישית, כאשר המרכזי ביניהם הוא פעם נוספת הדיווח מצד הבנק הפדרלי כי יעלה את הריבית על מנת להילחם בעליות המחירים. אנליסטים מטעם חברת ניהול הנכסים JANUS HENDERSON GROUP PLC (JHG) התייחסו לירידות ואמרו כי הם אינם צופים שהתנודתיות בשוק תהיינה קצרת טווח וכי הם צופים שאלה תמשכנה ללוות את השוק בטווח שבין 3 ל-6 החודשים הקרובים. לדבריהם, קיים צורך כעת בשינוי הלך החשיבה של המשקיעים, מה שברוב המוחלט של המקרים לוקח זמן מסויים. עוד הוסבר כי המדיניות המוניטרית המשוחררת שאפשרה את תנאי המסחר עד כה צפויה להתהדק בקרוב. תשואות האג"ח האמריקאיות ל-10 שנים עלו והסתכמו בכ-1.826%, קרובים לשיא בו נסחרו בטרם פרוץ המגפה בתחילת שנת 2020 והובילו פגיעה חזקה בשווקי המניות, בייחוד בחברות הטכנולוגיה והצמיחה. תשואות האג"ח האמריקאי ל-2 שנים אשר נחשבות לרגישות יותר לצפי המדיניות החדש מהבנק הפדרלי ירדו והסתכמו בכ-1.022%, וזאת לאחר שגם הם הגיעו לשיאי תחילת השנה הקודמת. אנליסטים מטעם בנק ההשקעות INVESCO LTD (IVZ) מאמינים כי הפד משנה בצורה מהירה מדי את המדיניות המוניטרית שלו בעקבות העובדה כי הוא נמצא כמה שלבים מאחורי העקום וכעת חושש לאבד שליטה. הפד צפוי להיפגש בימים הקרובים פעם נוספת ורבים חוששים כי העלאת הריבית הראשונה לשנה תקבע כבר בפגישה זו, להערכת האנליסטים - מהר מידי. מחירי הנפט נסגרו אתמול במחיר הגבוה ביותר בו הם היו ב-7 השנים האחרונות, בייחוד בעיקבות דיווחים מצד החות'ים בתימן שתקפו אתמול בדובאי. מצד המדינה נמסר כי מצבורי הנפט שלהם לא נפגעו כתוצאה מהתקיפה, אם כי כעת אין לדעת אם השוק חושש שדבר כזה כן יקרה בעתיד. הגידול במחירי הנפט קשור כמו כן גם להתאוששות הכלכלה, כאשר מספר רב יותר של אנשים חוזרים לנסוע, לטוס ולטייל, דבר הצפוי להגביר את הביקוש לנפט. עוד בהקשר האינפלציה, מדד ה-DXY של חברת INTERCONTINENTAL EXCHANGE (ICE) המשוואה את הדולר ל-6 מטבעות חזקים נוספים, ביניהם היורו, היין היפני, הפאונד הבריטי, הדולר הקנדי, הקרונה השוודית והפראנק השווצרי (מסודרים לפי מידת ההשפעה שלהם על המדד) איבד אתמול כ-0.2%. החוזים העתידיים על הזהב - המווה גידור לאינפלציה - עלו בכ-1.67% והסתכמו בכ-1,843.2 דולר לאונקיה, המחיר הגבוה ביותר בו נסחר בחודשיים האחרונים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
