שינוי מגמה באג"ח האמריקאי? ירידת התשואות הגבוהה מזה חודש
לאחר כחודש של ירידות בשוק אגרות החוב שהביא לעליית התשואות לרמה הגבוהה ביותר מזה שנתיים (נזכיר, כשמחיר אגרת החוב יורד התשואות עולות ולהיפך), חווה השוק ביום רביעי מגמה הפוכה, כאשר תשואות אגרות החוב הממשלתיות לשנתיים ולעשר שנים ירדו בשיעור הגבוה ביותר מזה חודש ליום מסחר אחד ביום של עליות בשוק האג"ח בניגוד לשוק המניות שסבל מיום ירידות נוסף.
תשואות אגרות החוב לעשר שנים ירדו ב-4 נקודות בסיס (עשיריות אחוז) ל-1.826%. תשואות האגרות הקצרות לשנתיים ירדו 1.6 נקודות בסיס ל-1.022%. תשואות אגרות החוב ל-30 שנה ירדו 4.8 נקודות בסיס ל-2.137%. נראה שישנה התנגדות חזקה ברמת ה-1.9% באגרות לעשר שנים, וכל פעם שהתשואות מתקרבות לרף הזה הן חוזרות לרדת, כך לדבריי אדוארד מויה אנליסט השווקים של OANDA, חברה לשירותי מסחר במט"ח.
במהלך הירידות החדות בחודש האחרון חזרו התשואות לעלות לרמה של לפני מגפת הקורונה לאור הציפיות להפסקת תוכנית הרכישות והעלאות הריבית הצפויות מצד הפד. כאשר הסיכויים שמעניק השוק להעלאת ריבית של 0.25% בישיבת הפד של חודש מרץ הם 94%. 6% הנותרים מאמינים שתהיה העלאת ריבית של 0.5%.
תשואות אגרות החוב מהוות אינדיקטור חשוב לכיוון שוק המניות. תשואות אגרות החוב, כלומר הריבית שמשולמת עליהן, מהוות אלטרנטיבה שנחשבת בטוחה יותר לזרם המזומנים שאמורות לייצר החברות שמשתקף במחיר המניה. כיון שזרם המזומנים הצפוי מרבות מחברות הצמיחה מכוון לעתיד הרחוק, עליית התשואות חיזקה את האלטרנטיבה והייתה אחת מהגורמים לירידות החדות, במניות הצמיחה במיוחד, בחודש האחרון.
- סיטי: השבתה ממושכת בממשל האמריקאי עשויה להרים את שערי אגרות החוב הממשלתיות
- המבחן של בריטניה: תשואות האג"ח בבריטניה מזנקות לשיא מאז 1998
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינוי כיון בשוק אגרות החוב יכול להוות אינדיקציה לכך ששוק המניות הגיע לתחתית לאחר שהנאסד"ק נכנס אמש ל"תיקון" באופן רשמי עם ירידה של כ-10% מהשיא באמצע נובמבר. יחד עם זאת הסבירות לכך לא גבוהה במיוחד וייתכן שהשוק רק "לוקח נשימה" לאחר המהלך האגרסיבי שביצע בחודש האחרון, והמגמה של עליית התשואות תחזור, במיוחד עם יחצה הרף של 1.9%.
בשבוע הבא יתכנס הפד בפעם האחרונה לפני העלאת הריבית הצפויה בחודש מרץ. בעוד החלטה על העלאת ריבית כבר עכשיו אינה סבירה ותפתיע מאד את השוק לרעה, מה שהפד לא נוהג לעשות, בהחלט ייתכן שהפד יתחיל "להכין את השוק" לקראת מתווה אגרסיבי יותר, כאשר ישנם כבר כאלה המדברים על 4 או 5 העלאות ריבית השנה לעומת 3 עליהן דובר עד עתה. כמו כן, כפי שראינו יש כבר כאלה הצופים עליה של 0.5% בבת אחת במרץ, גם זו תחזית שאינה נראית סבירה כרגע.
- 2.Sassi6 21/01/2022 05:23הגב לתגובה זו"שינוי כיון בשוק אגרות החוב יכול להוות אינדיקציה לכך ששוק המניות הגיע לתחתית", במבט לאחור, ההיסטוריונית, פזית, מנצחת את חזית תזזית התחזית, ובכל זאת, האם היה זה הפד שנכנס לקליטת היצעים לשינוי הכיון בשוק אגרות החוב ...לעצירת הסחף בשוק המניות?
- 1.ברק 20/01/2022 12:11הגב לתגובה זומתחיל עכשיו גל נוסף של קריסות של חברות ענק בסין שדוחף את הבנקים להעביר יותר כסף להשקעות בטוחות ולקנות אג״חים. אני חושב שלטווח הבינוני של הכמה חודשים זה סימן מאוד גרוע לבאות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
