צים בעין הסערה - הסיפור האמיתי; אלי גליקמן צודק!
צים בעין הסערה. הנהלת חברת הספנות מבקשת מרשות המסים שתאשר לה מסלול מס שנהוג על חברות ספנות בעולם. המשמעות היא - תשלום מופחת של מסים בעתיד. הנהלת החברה מסבירה כי זה יאפשר לה להתחרות בעתיד בשוק הספנות הגלובלי שהיא חלק ממנו. יש בזה הגיון - המדינה נותנת הטבות לפי סקטורים, אז למה לא לסקטור הספנות? אבל הגיון הוא לא טיעון מספיק חזק, ובצדק - יש שני צדדים למטבע, המדינה רוצה כסף, החברה רוצה הטבות. מה עושים? מתחילים לדבר, ואיכשהו בדרך יש הדלפה. הדלפות נועדו כדי לזכות בתמיכת התקשורת, ליצור קשר חזק בין המדליף למודלף. זה א' ב' של עיתונות פרקטית, זה דווקא לא א' ב' של עיתונות הוגנת. ברגע שכובשים את התקשורת, זוכים בתמיכת הציבור. חברות רבות נכנעות בשלב הזה. אפשר לנחש מאיפה הגיעה ההדלפה. בימים האחרונים אכן יש עליהום ענק על צים והנהלתה, בראשה אלי גליקמן, וגם נגד הבעלים - עידן עופר. הכותרות בכל מקום זהות - איך הם לא מתביישים. עכשיו הם מרוויחים ורוצים הטבות? רגע, שכחתם מה המטרה של החברה - למקסם את רווחיה. למקסם את רווחיה זה אומר גם להפחית עד כמה שניתן את המס השוטף. אלי גליקמן הוא מנהל שפועל לטובת החברה ולטובת בעלי מניותיה וצריך להגיד לו על כך - "כל הכבוד, תמשיך כך". אז אומרים לנו שזה לא הוגן שצים מאיימת לעזוב את הארץ. רגע שההייטק עוזב למרות ההטבות זה הוגן? וכשהצבא לוקח באישון לילה מיליארדים לאנשי הקבע והפנסיונרים זה הוגן? ושעסקים מקבלים כספים בתקופת הקורונה כשלא מגיע להם זה הוגן? כל קבוצה, כל משפחה, כל חברה, מנסה לנגוס בעוגת ההטבות כמה שאפשר. נא לא להיתמם. חוץ מזה, אתם באמת לוקחים כל איום ברצינות, זה הרי חלק מהמשא ומתן. אי אפשר לדבר על צים מבלי להזכיר את ההיסטוריה שלה. זה רק ממחיש כמה הדיון סביבה הוא פופוליסטי - צים נמכרה לאחים עופר ב-90 מיליון דולר לפני 18 שנה. אז כולם-כולם-כולם אמרו שעורך הדין של האחים עופר, רם כספי - "עשה שקשוקה למדינה", שזה במילים פשוטות "עבד עליה". האחים עופר קנו את החברה בנזיד עדשים. זה התברר מהר מאוד כשטות. צים הגיעה פעמיים להסדר חוב, פעמיים לא יכלה לשלם את חובותיה. היא היתה צרה מהלכת ויצרה הפסדים נצברים במיליארדים. כשמפסידים, לא משנה מה שיעור המס על הרווח. אף אחד לא ביקש מסלול מס שונה כי פשוט אין מס. אחרי שנים של הפסדים, היא הפכה לחברה רווחית, גם מן הסתם בזכות ניהול, אבל בעיקר בזכות מזל: המשבר בשרשרת האספקה בעולם בעקבות מגיפת הקורונה הטיס לשמיים את מחירי התובלה - ואיתם את הרווחים של צים, שרושמת בשנה שהסתיימה כעת (2021) את הרווח הגדול ביותר לחברה ישראלית. כן, גם ברבעון האחרון מדובר על רווח שלא היה כמותו ברבעון של חברה ישראלית וגם בשנה כולה הרווח יהיה כזה שלא היה אף פעם בשום חברה ישראלית, הצפי הוא לאזור ה-4 מיליארד דולר בשנה. כשחברה מרוויחה 4 מיליארד דולר בשנה, בטח שהיא צריכה לדאוג להיבטי המס.
צים שהונפקה לפני שנה לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר, כבר שווה 7.5 מיליארד דולר ותרוויח גם בשנה הקרובה (שנת 2022) סכום מדהים, כשההערכות מדברות על 2-3 מיליארד דולר. אבל בצים חושבים על השנים הבאות. תחום הספנות הוא סייקלי במיוחד והמצב הלא טבעי שקיים כעת, לא יחזיק מעמד. בסופו של דבר, השוק יתאזן, המחירים ירדו, זה עניין של ביקוש והיצע, זה בסופו של דבר שוק של קומודיטיז. הפעילות של צים היא בעצם אופציה מאוד מורכבת על כמה פרמטרים כמו מחירי ההובלה, מחירי הנפט ועוד. האופציה הזו התאפסה כמה פעמים, ובשנתיים האחרונות היא מחזירה את כל הפסדי העבר ויוצרת לראשונה בתולדותיה רווחים צבורים.
אלא שהנהלת צים, דואגת מהיום הבא. מה יהיה בהמשך. היא נערכת לפיזור פעילויות, להרחבה גדולה של הצי שלה, כדי ליהנות מיתרון לגודל, אבל גם היא יודעת שצריך להילחם בכל החזיתות. זה התפקיד שלה. אז היא פנתה לרשות המסים והסבירה שבעולם שיטת המס על חברות ספנות היא לפי חישוב שלוקח בחשבון את ההפסד בגין התפוסה שאינה מקסימלית. ואז בעצם מדברים באופן עקיף על מס נמוך יותר כי אם היא בתפוסה של 80%, היא בעצם מדווחת על הפסד אלטרנטיבי בגין החלק שלא תפוס. זה אולי לא נשמע במבט ראשון, ואנחנו לא מומחי מסים, כי בסופו של דבר יש הכנסות ויש הוצאות, מה זה משנה מה שיעור התפוסה. אבל אם היא אומרת שכל החברות ספנות בעולם במשטר המס הזה, צריך לבדוק את זה עניינית, במקום להילחם על גבי העיתונות. - 15.יהונתן 18/01/2022 01:23הגב לתגובה זולא יכול להיות שהקורונה גרמה לבעיות בשרשרת אספקה שהצליחו להעלות את מחיר הובלה של מכולה פי 10, כן פי 10!!! כי אם לא כך היינו רואים את החברות במצב מאוזן כי הן העלו מחירים כדי לפצות על "נזקים" מהקורונה, אבל רגע אז איך שורת הרווח קופצת באותם סדרי גודל?! פשוט כי אין שום משבר אמיתי רק קרטל ספנות, המון רגולטורים בכל מיני מדינות עסוקים בשטויות במקום להילחם בבעיה אמיתית כמו זו, למה זו בעיה אמיתית? כי היא פוגעת בעולמו בצורה ישירה.. כי היא מעלה מחירים של כל דבר שאנחנו מייבאים, לא בשקל או בשניים. אפשר לקחת את האלומיניום לדוגמא מחירו קפץ במעל 50% ולא בגלל המתכת עצמה, המשמעות שכל רשת מסכנה לחלון בבית עולה עכשיו בכמעט 50% יותר, בהנחה שיצרן הרשת האלומיניום לא העלה העלאה נוספת גם בעבודה. השאלה למה הן עושות את זה.. למה? פשוט כי אפשר וכי יש קורונה ואפשר לספר לנו אלף סיפורי לילה ולילה, ואנחנו נהנהן ונאכל את מנת ה### שמוגשת לנו ע"ב יומיומי.
- 14.אני רק שאלה 17/01/2022 19:29הגב לתגובה זוואין להם חבות מס. אז מה הלחץ שלהם? חוצמזה, אם המס היה לפי מכולות/ספינות וכו' ולא לפי אחוזי רווח, אז גם כשהפסידו היו מתחייבים במס, לא? לכן עד עכשיו המצב הנוכחי דווקא במשטר המס בארץ היה נוח להם?
- 13.כתבה מעניינת, תודה! (ל"ת)ישראל ישראלי 17/01/2022 19:18הגב לתגובה זו
- 12.כתבה רהוטה וענינית . 17/01/2022 18:44הגב לתגובה זוכתבה רהוטה וענינית .
- 11.גד 17/01/2022 15:00הגב לתגובה זוותודה לביזפורטל שמאפשר לקוראיו זוויות שונות לראיית סוגיות כלכליות. ישנם הרבה אינטרסים. אבל צריך להבין שלא לעולם חוסן ומחר צים יכולה לחזור ולהפסיד. ואז גם תקבל מיסים חזרה מהמדינה.
- 10.דרור 17/01/2022 14:56הגב לתגובה זוהם כנראה לא קבלו מספיק מיליארדים מהמדינה .
- 9.ארזז 17/01/2022 14:19הגב לתגובה זוזה לפרסומת מי שעושה מיליארד וחצי צליך להפריש מסוי של לפחות 50% לא לקפטילזם חזירי אלא לקפיטליזם חברתי
- 8.עידן עופר 17/01/2022 13:24הגב לתגובה זולא לומד לקח ממה שקרה לו בכיל ושהמדינה עצרה לו את המכירה בגלל כמה אנשים כמו רוזנטל ויחימוביץ ולפיד הפחדן שרצו לעשות קריירה על גב כיל. למרות שכיל נמכרה כבר פעמיים והיתה כמו צים חברה מופסדת. הוא ממשיך להתעסק בקקה של המדינה בזן . כיל וצים במקום למכור את האחזקות ולהתעסק עם מדינה נורמלית ולא עם ישראל צרת העין
- 7.צדק תרדוף 17/01/2022 12:02הגב לתגובה זוגליקמן פועל נכון.הכתבה הגיונית לחלוטין.מגיבין כאן הישראלי המצוי.דלט יודע לפרגן ותמיד שונא את מי שיש לו יותר ממנו.אם בכל העולם המיסוי עובד כך אז מדוע שלא יעבוד גם בישראל? בגלל שזה משפחת עופר?
- 6.חיים 17/01/2022 11:37הגב לתגובה זומסכים עם אלי אין ספק שהמזל שיחק פה לא בטוח שזה ניהול טוב..אבל אף אחד לא מבטיח כשנחזור לשיגרה שזה יימשך.
- 5.ברבור שחור 17/01/2022 11:18הגב לתגובה זותבחרו אתם... לאלי גליקמן יש מספיק שכל להבין מה הוא מבקש ומה הסיטואציה. העובדה שהחברה שלו מעמיסה על המדינה חלק משמעותי האינפלציה בהחלט לא עומדת לטובת החברה כשהיא רוצה הנחה במס... לדעתי עידן עופר צריך להתבייש
- 4.ביזפורטל הם הצדיקים בסדום (ל"ת)גידי 17/01/2022 10:57הגב לתגובה זו
- שאול 17/01/2022 15:00הגב לתגובה זולסחוט עד הסוף .
- 3.לבן 17/01/2022 10:41הגב לתגובה זוכתבה ממומנת. לא שווה התייחסות....
- ובושה למגיב תגובה כזאת (ל"ת)אפי 17/01/2022 14:56הגב לתגובה זו
- בושה לך 17/01/2022 13:25הגב לתגובה זולהיות שטוף מוח שטוף שנאה ואטום זה לא מעלה גדולה . כל הכבוד לכתב שמביע דעה רווחת אצל הרבה אזרחים עם ראש על הכתפיים והגיון בריא
- 2.blur40 17/01/2022 10:37הגב לתגובה זוממתי עושים דיון כלכלי ענייני בעיתונות ?העיקר לזעוק לשמיים אתה באמת חושב שמישהו התעמק בהיסטוריה בשביל להבין את המהלך המתבקש?צדק בעיני המתבונן...
- 1.ל.א. 17/01/2022 10:33הגב לתגובה זואלי גליקמן, מפקד השייטת האגדי, הוא האדם האחרון שיכולים להגיד עליו שאינו פועל בראש ובראשונה למען המדינה שלו. אחד האנשים היחידים ששינה את פני השייטת באופן שעשה זאת, החליט להכניס את הלוחמים לאיזורים שלו היו בליבת העשייה שלהם (פעילות שוטפת באיו"ש) וכל זאת כדי לסייע מעבר לנדרש למדינה. אלי הגיע לצים ושינה את פני החברה, כפי שעשה בשייטת. החברה פעילה מרבית הזמן בחו"ל, וכלי השיט שלה כמעט ולא בישראל (בדיוק כמו איש עסקים שנמצא מעל 186 יום בחו"ל בשנה ומקבל הטבת מס). לכן הטענה כאילו הוא מנסה לעשוק את המדינה, או לקחת משהו מנכסיה, ריקה מתוכן ובעיקר נועדה להקניט. נכון וראוי שהמדינה בעצמה תציע לחברה כזו הטבות כדי שתוכל להוות תחרות. כמי ששירת מספיק שנים בחיל הים, צריך לזכור את הסיסמה שמכילה הרבה יותר מכסף: "עוד לא נוצח עם, ששלט בים". ונכון לתת לישראל לנצח בזירה זאת, גם במחיר של הטבת מס.
- ברבור שחור 17/01/2022 11:25הגב לתגובה זוקודם כל הרבה הערכה וכבוד לאלי גליקמן... "אלי הגיע לצים ושינה את פני החברה, כפי שעשה בשייטת" - אולי בשייטת כן, אם הקורונה לא מגיעה וגורמת לעלייה במחירי ההובלה אף אחד לא היה שומע על אלי גליקמן "החברה פעילה מרבית הזמן בחו"ל, וכלי השיט שלה כמעט ולא בישראל" - שמישהו יסביר לבחור החביב שזה לא החוק (מה לעשות?) מה זה רלוונטי איפה הספינות שלה מסתובבות , לך תקרא את החוק (שליטה) "נכון וראוי שהמדינה בעצמה תציע לחברה כזו הטבות" - איפה הייתה החברה בשנים שהפסידה או שמחקה מיליארדים מהפנסיה של כולנו ? למה אז לא פעלה "להתחרות בצורה הוגנת " - אלי אחלה בחור אבל גם הוא יודע שמה שהחברה מבקשת הוא רווח חזירי לבעלי השליטה ותו לא.
- גד 17/01/2022 14:54בתור אחד שמתיימר לדעת הכל אתה טועה ומטעה בגדול: הורדת המס תיטיב עם כולם - בעלי השליטה ומחזיקי המניות מהציבור. גם הערך של צים יעלה וכן יכולתה לשלם דיווידנד גבוה יותר. וכל הכבוד לניהול של צים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
