זהירות: מציגים לכם רכב מ'השכרה' כליסינג' - אחת נתפסה אבל יש עוד כאלה
עובדים עליכם: הציעו לכם לקנות רכב ליסינג וגיליתם אחר כך שהוא רכב מהשכרה? זה כמובן מרגיז מאוד. לכאורה תגידו מה ההבדל - ליסינג לכאורה זה סוג של השכרה. אבל יש הבדל גדול: בליסינג הרכב עבר יד אחת, ובהשכרה הרכב עבר מאות אם לא אלפי ידיים, כשכל אחד נוסע עליו (ולעיתים מתפרע), ואנשים כידוע לא ממש שומרים על רכב שכור, מאמצים את המנוע - ולמעשה הרכב נפגע ומתקלקל הרבה יותר.
בעקבות כך שווי רכב שמוכרים מהשכרה הוא כמובן נמוך בהרבה משווי של רכב מליסינג. מדובר על פערים של 15%-20% ואולי אפילו יותר. אבל הטריק של לספר לכם שמדובר ברכב ליסינג כשלמעשה הוא היה רכב מהשכרה, הוא טריק של חברות. יש לצערנו חברות כאלה בארץ, ומדובר בפגיעה קשה בצרכנים. אין הרבה מה לעשות נגד זה חוץ מעצה אחת פשוטה: תיזהרו.
אז הרשות להגנת הצרכן תפסה חברה אחת על חם, והודיעה היום על כוונתה להטיל קנס של קצת פחות מ-1.4 מיליון שקל על חברת פרי ירוחם. על פי הרשות להגנת הצרכן, פרי ירוחם מכרה 16 רכבים, לכאורה תוך הצגתם ככאלה ששימשו כרכבי ליסינג, אולם בפועל - רכבים אלו שימשו גם כרכבי השכרה, 15 מתוכם פורסמו באתרי אינטרנט כמו יד2 ואוטוספין תוך שמצויין: "הבעלות הנוכחית: ליסינג", או "יד ראשונה ליסינג". אלא שבבדיקה שביצעה הרשות התברר כי חלקם שימשו כרכבים רק להשכרה וחלקם כרכבים ששימשו בעברם גם בליסינג וגם בהשכרה.
מעבר לכך, בחקירה שביצעה הרשות עלה כי צרכנים אשר ביקשו לרכוש רכב מהחברה, הגיעו אל אחד מסניפיה של החברה לפגישה עם נציגי החברה. במהלך הפגישה נציג החברה הציג לצרכנים השונים את הרכב על פרטיו השונים ובין היתר מסר לצרכנים בעל פה כי הרכב שימש כ"ליסינג".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי הרשות, במהלך שיחת המכירה חתמו הצרכנים השונים על מסמך הנושא את הכותרת "זכרון דברים" אשר כלל את פרטיו השונים של הרכב הנמכר. כמו כן ברישיון הרכב אשר נמסר לצרכנים השונים לאחר הרכישה, בשדה "רישום מקורי" נרשם לעיתים "השכרה/ החכר" ולעיתים, שדה זה נשאר ריק ללא ציון רישומו המקורי של הרכב.
הרשות מצאה כי "החברה מכרה 16 רכבים, תוך הצגתם ככאלה ששימשו כרכבי ליסינג, אולם בפועל, רכבים אלו שימשו גם כרכבי השכרה ועל כן הצגתם כרכבי ליסינג אינה נכונה ויש בה כדי להטעות את הצרכנים".
"עברו של הרכב והשימוש שנעשה בו הם פרטים מהותיים בעסקה שכן הם יכולים להעיד על מצבו ואיכותו ועל גורמים נוספים אחרים, אשר משפיעים על ההחלטה האם לרכוש את הרכב.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
"הצגת הרכב במהלך שיחת המכירה, כרכב אשר שימש בעברו כליסינג, כשהוא בפועל לא שימש למטרת ליסינג כלל או בלבד, אלא גם שימש למטרת השכרה, מהווה מעשה העלול להטעות צרכן בפרט מהותי בעסקה, בהתייחס לכל אחד מהרכבים, שכן לצרכנים ניתן מידע אשר תיאר את עברו של הרכב כליסינג אולם מידע זה לא היה נכון ועברו של הרכב היה שונה.
"יתרה מכך, ציון "השכרה/ החכר" בשדה "רישום מקורי" ברישיון הרכב או השארת שדה זה ריק, תרמה אף היא למצג המטעה, שכן רישיון הרכב אשר הוצג לצרכן לא תיאר את עברו האמיתי של הרכב וניתן היה להבין מעיון ברישיון הרכב כי הרכב הנרכש לא שימש בעברו להשכרה כלל. (על פי הדין רכב המיועד להשכרה או שימש בעברו כליסינג וגם להשכרה יירשם ברישיון הרכב כ-"השכרה").
כאמור, נגזר על החברה קנס של כ-1.4 מיליון שקל והחברה תוכל לערער על ההחלטה בתוך 45 ימים.
אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "רכישת כלי רכב היא מסוג העסקאות היקרות יותר והמורכבות יותר שמבצע צרכן. מדובר בפער מידע משמעותי בין העוסק לצרכן ביחס למוצר, הן באשר למצבו של הרכב והן באשר לשימוש הקודם שנעשה בו וחשוב להבין שלצרכן אין דרך לבדוק את המידע בעצמו. העובדה שהחברה הטעתה את הצרכנים באשר לשימוש הקודם שנעשה ברכב, חמורה במיוחד כיוון שפרטים אלה יכולים להעיד על מצבו, איכותו ועל פרמטרים נוספים אחרים, אשר משפיעים על ההחלטה האם לרכוש את הרכב. סיום החקירה הינו צעד נוסף במלחמה הנחושה של הרשות כנגד מי שמטעה את ציבור הצרכנים."
תגובת פרי: "פרי היא חברה ותיקה בתחום ופועלת בו עשרות שנים. לפני מספר חודשים התקבלה פניה מהרשות. מתוך אלפי העסקאות שהועברו לבדיקת הרשות, תוך שיתוף פעולה ושקיפות מלאה, נמצאו 16 עסקאות מכר אשר נטען כי הן עסקאות שכללו הטעיה, אלא שהרשות בחרה להתעלם באופן תמוה ומוחלט מהסכם המכר ובו סעיף מפורש לפיו רוכשי הרכבים ידעו ואישרו בחתימת ידם, כי מדובר ברכבי השכרה, והדבר נכון לגבי כל 16 הרכבים.
"יצוין כי כל רוכשי הרכבים מסרו בקולם, לאנשי הרשות, כי רכשו את הרכבים לשביעות רצונם ובמחיר זול מזה שהיה נקוב במחירון באותה העת, ושלא נגרם להם כל נזק כספי. על העיצום הכספי שהוטל, יוגש בימים הקרובים ערעור לבית המשפט המוסמך, אשר יאמר את דברו. החברה מצרה על התנהלות הרשות אשר פוגעת בשם החברה".
- 8.אני 27/10/2021 10:19הגב לתגובה זווואללה. ואיך ניזהר אם אי אפשר לבדוק? עצה גאונית איש, גאונית!!
- 7.נוכלים.. ישראבלוף (ל"ת)דודו 23/10/2021 22:07הגב לתגובה זו
- 6.גם אלבר עושים את זה, גם אנו נפלתי בפח (ל"ת)ינחב 22/10/2021 08:42הגב לתגובה זו
- 5.מי קורא את החוזה??? סומכים על המודעה!!! (ל"ת)התירוץ לא מתקבל!! 22/10/2021 00:14הגב לתגובה זו
- 4.רוני 21/10/2021 22:45הגב לתגובה זוגם לי המוכר אמר שזה מליסינג פרטי ללא רישום. בפועל אחרי הקניה ראיתי שהיה בהשכרה. המחיר כמובן היה בהתאם, אין לי בכלל תלונות לפרי, אחריות ושרות מצויין. הבעיה היא לא בחברת ההשכרה, אלא במשרד התחבורה שלא מחוקק על מנת למנוע מקרים כאלו. וזה קורה הרבה.
- 3.המון רמאויות בשוק הרכב. החל מיבואנים שמוכרים בהנחה 21/10/2021 19:44הגב לתגובה זוהמון רמאויות בשוק הרכב. החל מיבואנים שמוכרים בהנחה מכוניות יד 2 עם 0 קמ כשחלק מההנחה זה ניפוח מחיר מחירון מלאכותי וכלה במאכרים שמשלמים כסף לבוחני רכב במכונים שירככו בטופס הבדיקה פגמים ברכב. לעולם אל תבדקו רכב ממאכר באזור שפגשתם אותו. אלא לפחות 50 קמ מרחק ובלי להודיע לו מראש היכן בודקים. ועדיף לא לקנות מסוחר בכל מקרה
- 2.עדיף לקנות מאדם פרטי אפילו אם המחיר גבוה (ל"ת)21/10/2021 19:39הגב לתגובה זו
- 1.מנתח דוחות 21/10/2021 18:39הגב לתגובה זולאסור על הבעלים לפתוח סוכנויות כאלה בעתיד
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
