CAR
צילום: pixabay

זהירות: מציגים לכם רכב מ'השכרה' כליסינג' - אחת נתפסה אבל יש עוד כאלה

חברת פרי ירוחם נתפסה בהטעיית צרכנים חמורה, כך על פי הרשות להגנת הצרכן, שמתכנן להטיל עליה קנס של 1.4 מיליון שקל. כמובן שזו לא החברה היחידה שלכאורה נוהגת כך. מדובר בטריק ידוע שעולה לצרכן ב-15%-20% מערך הרכב. פרי: "נערער"
נתנאל אריאל | (8)

עובדים עליכם: הציעו לכם לקנות רכב ליסינג וגיליתם אחר כך שהוא רכב מהשכרה? זה כמובן מרגיז מאוד. לכאורה תגידו מה ההבדל - ליסינג לכאורה זה סוג של השכרה. אבל יש הבדל גדול: בליסינג הרכב עבר יד אחת, ובהשכרה הרכב עבר מאות אם לא אלפי ידיים, כשכל אחד נוסע עליו (ולעיתים מתפרע), ואנשים כידוע לא ממש שומרים על רכב שכור, מאמצים את המנוע - ולמעשה הרכב נפגע ומתקלקל הרבה יותר.

בעקבות כך שווי רכב שמוכרים מהשכרה הוא כמובן נמוך בהרבה משווי של רכב מליסינג. מדובר על פערים של 15%-20% ואולי אפילו יותר. אבל הטריק של לספר לכם שמדובר ברכב ליסינג כשלמעשה הוא היה רכב מהשכרה, הוא טריק של חברות. יש לצערנו חברות כאלה בארץ, ומדובר בפגיעה קשה בצרכנים. אין הרבה מה לעשות נגד זה חוץ מעצה אחת פשוטה: תיזהרו.

אז הרשות להגנת הצרכן תפסה חברה אחת על חם, והודיעה היום על כוונתה להטיל קנס של קצת פחות מ-1.4 מיליון שקל על חברת פרי ירוחם. על פי הרשות להגנת הצרכן, פרי ירוחם מכרה 16 רכבים, לכאורה תוך הצגתם ככאלה ששימשו כרכבי ליסינג, אולם בפועל - רכבים אלו שימשו גם כרכבי השכרה, 15 מתוכם פורסמו באתרי אינטרנט כמו יד2 ואוטוספין תוך שמצויין: "הבעלות הנוכחית: ליסינג", או "יד ראשונה ליסינג". אלא שבבדיקה שביצעה הרשות התברר כי חלקם שימשו כרכבים רק להשכרה וחלקם כרכבים ששימשו בעברם גם בליסינג וגם בהשכרה.

מעבר לכך, בחקירה שביצעה הרשות עלה כי צרכנים אשר ביקשו לרכוש רכב מהחברה, הגיעו אל אחד מסניפיה של החברה לפגישה עם נציגי החברה. במהלך הפגישה נציג החברה הציג לצרכנים השונים את הרכב על פרטיו השונים ובין היתר מסר לצרכנים בעל פה כי הרכב שימש כ"ליסינג".

 

על פי הרשות, במהלך שיחת המכירה חתמו הצרכנים השונים על מסמך הנושא את הכותרת "זכרון דברים" אשר כלל את פרטיו השונים של הרכב הנמכר. כמו כן ברישיון הרכב אשר נמסר לצרכנים השונים לאחר הרכישה, בשדה "רישום מקורי" נרשם לעיתים "השכרה/ החכר" ולעיתים, שדה זה נשאר ריק ללא ציון רישומו המקורי של הרכב.

 

הרשות מצאה כי "החברה מכרה 16 רכבים, תוך הצגתם ככאלה ששימשו כרכבי ליסינג, אולם בפועל, רכבים אלו שימשו גם כרכבי השכרה ועל כן הצגתם כרכבי ליסינג אינה נכונה ויש בה כדי  להטעות את הצרכנים".

 

"עברו של הרכב והשימוש שנעשה בו הם פרטים מהותיים בעסקה שכן הם יכולים להעיד על מצבו ואיכותו ועל גורמים נוספים אחרים, אשר משפיעים על ההחלטה האם לרכוש את הרכב.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

"הצגת הרכב במהלך שיחת המכירה, כרכב אשר שימש בעברו כליסינג, כשהוא בפועל לא שימש למטרת ליסינג כלל או בלבד, אלא גם שימש למטרת השכרה, מהווה מעשה העלול להטעות צרכן בפרט מהותי בעסקה, בהתייחס לכל אחד מהרכבים, שכן לצרכנים ניתן מידע אשר תיאר את עברו של הרכב כליסינג אולם מידע זה לא היה נכון ועברו של הרכב היה שונה.

 

"יתרה מכך, ציון "השכרה/ החכר" בשדה "רישום מקורי" ברישיון הרכב או השארת שדה זה ריק, תרמה אף היא למצג המטעה, שכן רישיון הרכב אשר הוצג לצרכן לא תיאר את עברו האמיתי של הרכב וניתן היה להבין מעיון ברישיון הרכב כי הרכב הנרכש לא שימש בעברו להשכרה כלל. (על פי הדין רכב המיועד להשכרה או שימש בעברו כליסינג וגם להשכרה יירשם ברישיון הרכב כ-"השכרה").

 

כאמור, נגזר על החברה קנס של כ-1.4 מיליון שקל והחברה תוכל לערער על ההחלטה בתוך 45 ימים.

 

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי:  "רכישת כלי רכב היא מסוג העסקאות היקרות יותר והמורכבות יותר שמבצע צרכן. מדובר בפער מידע משמעותי בין העוסק לצרכן ביחס למוצר, הן באשר למצבו של הרכב והן באשר לשימוש הקודם שנעשה בו וחשוב להבין שלצרכן אין דרך לבדוק את המידע בעצמו. העובדה שהחברה הטעתה את הצרכנים באשר לשימוש הקודם שנעשה ברכב, חמורה במיוחד כיוון שפרטים אלה יכולים להעיד על מצבו, איכותו ועל פרמטרים נוספים אחרים, אשר משפיעים על ההחלטה האם לרכוש את הרכב. סיום החקירה הינו צעד נוסף במלחמה הנחושה של הרשות כנגד מי שמטעה את ציבור הצרכנים."

תגובת פרי: "פרי היא חברה ותיקה בתחום ופועלת בו עשרות שנים. לפני מספר חודשים התקבלה פניה מהרשות. מתוך אלפי העסקאות שהועברו לבדיקת הרשות, תוך שיתוף פעולה ושקיפות מלאה, נמצאו 16 עסקאות מכר אשר נטען כי הן עסקאות שכללו הטעיה, אלא שהרשות בחרה להתעלם באופן תמוה ומוחלט מהסכם המכר ובו סעיף מפורש לפיו רוכשי הרכבים ידעו ואישרו בחתימת ידם, כי מדובר ברכבי השכרה, והדבר נכון לגבי כל 16 הרכבים.

"יצוין כי כל רוכשי הרכבים מסרו בקולם, לאנשי הרשות, כי רכשו את הרכבים לשביעות רצונם ובמחיר זול מזה שהיה נקוב במחירון באותה העת, ושלא נגרם להם כל נזק כספי. על העיצום הכספי שהוטל, יוגש בימים הקרובים ערעור לבית המשפט המוסמך, אשר יאמר את דברו. החברה מצרה על התנהלות הרשות אשר פוגעת בשם החברה".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אני 27/10/2021 10:19
    הגב לתגובה זו
    וואללה. ואיך ניזהר אם אי אפשר לבדוק? עצה גאונית איש, גאונית!!
  • 7.
    נוכלים.. ישראבלוף (ל"ת)
    דודו 23/10/2021 22:07
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    גם אלבר עושים את זה, גם אנו נפלתי בפח (ל"ת)
    ינחב 22/10/2021 08:42
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מי קורא את החוזה??? סומכים על המודעה!!! (ל"ת)
    התירוץ לא מתקבל!! 22/10/2021 00:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רוני 21/10/2021 22:45
    הגב לתגובה זו
    גם לי המוכר אמר שזה מליסינג פרטי ללא רישום. בפועל אחרי הקניה ראיתי שהיה בהשכרה. המחיר כמובן היה בהתאם, אין לי בכלל תלונות לפרי, אחריות ושרות מצויין. הבעיה היא לא בחברת ההשכרה, אלא במשרד התחבורה שלא מחוקק על מנת למנוע מקרים כאלו. וזה קורה הרבה.
  • 3.
    המון רמאויות בשוק הרכב. החל מיבואנים שמוכרים בהנחה 21/10/2021 19:44
    הגב לתגובה זו
    המון רמאויות בשוק הרכב. החל מיבואנים שמוכרים בהנחה מכוניות יד 2 עם 0 קמ כשחלק מההנחה זה ניפוח מחיר מחירון מלאכותי וכלה במאכרים שמשלמים כסף לבוחני רכב במכונים שירככו בטופס הבדיקה פגמים ברכב. לעולם אל תבדקו רכב ממאכר באזור שפגשתם אותו. אלא לפחות 50 קמ מרחק ובלי להודיע לו מראש היכן בודקים. ועדיף לא לקנות מסוחר בכל מקרה
  • 2.
    עדיף לקנות מאדם פרטי אפילו אם המחיר גבוה (ל"ת)
    21/10/2021 19:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מנתח דוחות 21/10/2021 18:39
    הגב לתגובה זו
    לאסור על הבעלים לפתוח סוכנויות כאלה בעתיד
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

מאזדה
צילום: נגה שדמי

מדוע אלטשולר-שחם מכרה את מניותיה בדלק רכב

בזמן שהגופים המוסדיים בעיקר קונים מכל הבא ליד, בלט לאחרונה המימוש הגדול של אלטשולר בדלק רכב - מה הסיבות לכך?

יעקב צלאל |

אלטשולר-שחם, היתה, עד לאחרונה, בעלת המניות השנייה בגודלה בקבוצת דלק מערכות רכב, קבוצת עסקים מגוונת, שעיקר רווחיה לאורך השנים נבעו מעסקי יבוא מכוניות. אלא שאז מכרה החברה שהחזיקה כ-11% מהמניות, יותר מ-7% מאחזקותיה וחדלה להיות בעלת עניין, כך שאין לדעת האם היא מכרה את שאר מניותיה בקבוצה.

מכירת המניות, שאחריה מניית דלק רכב איבדה כ-10%, התבצעה ערב פרסום הדו״ח הרבעוני לרבעון השלישי של דלק רכב, שבו נרשמו תוצאות חזקות: רווח נקי בסך 159 מ׳ ש׳ (180%+), אולם לא מהסיבות הנכונות. שערוך, אירוע חד פעמי, ללא תזרים מזומנים - השבחת נכס נדל״ן - תרם 221.5 מ׳ ש׳ לשורת הרווח התפעולי ובכך מנע ירידה של כ-60% בשורה זו, אחרי שהרווח הגולמי של החברה צנח בכ-44%. אלמלא השיערוך, הקבוצה היתה מסיימת הרבעון בהפסד נקי בסך כ-10 מ׳ ש׳.

ברבעון השלישי דלק רכב המשיכה לשאת בהוצאות מימון נטו גבוהות, כ-103 מ׳ ש׳ (27%-), ירידה שנזקפת בעיקרה להתחזקות השקל בעוד תשלומי הריבית נותרו בגובה דומה לאלה של רבעונים קודמים, כ-83 מ׳ ש׳. בהעדר הכנסות חד פעמיות, תוצאות חלשות אלה של דלק רכב צפויות להימשך גם ברבעונים הקרובים מהסיבות הבאות: החולשה של מאזדה, מותג שבמשך עשורים היה מכונת המזומנים של הקבוצה; הכשלון במציאת מותג סיני שיצליח בשוק המקומי; האיחור של הקבוצה בפעילות במגזר הליסינג התפעולי וההשכרות; רמת המינוף הגבוהה של הקבוצה.

מאזדה

מזה מספר שנים שמאזדה מפסיקה, בהדרגה, לייצר דגמים שמתאימים לשוק הישראלי וגם האירופי, והעבירה את המיקוד לשוק הצפון אמריקני. בעשור האחרון כוכבות המכירות של דלק רכב היו, מאזדה 3, מאזדה 2, , CX-5של האיילו, שאמור להיות בהיקפים מיליארדי דולרים כדי להניב לדלק רכב רווחים גבוהים.

אז האם האנליסטים באלטשולר-שחם, שמכרו את מניות דלק מערכות רכב, מעריכים-יודעים שה- של האיילו אינו קרוב? שמאזדה לא תספק בעתיד הנראה לעין כלי רכב ראויים למכירה המונית? או שמא דלק מערכות רכב לא תמצא מותג סיני שגם נמכר? המכלול של התשובות הביא אותם למכור