"החיסון לקורונה זה כמו האוורסט, הפסגה היא לחסן את כל הציבור"
לאחר שפייזר PFIZER (סימול: PFE) וביונטק BIONTECH SE ADR (סימול: BNTX) הודיעו לפני שבועיים על הצלחה של 90% בשלב 3 של הניסוי לחיסון מפני וירוס הקורונה ובשבוע שעבר היה תורה של מודרנה MODERNA (סימול: MRNA) לנתץ את הנתון הקודם עם 94.5% הצלחה. סביר להניח שבקרוב נראה תוצאות חיוביות לפחות בניסוי אחד נוסף, אם לא בשניים – ג'ונסון אנד ג'ונסון JOHNSON & JOHNSON (סימול: JNJ) שמפתחים חיסון ואסטרהזנקה ASTRAZENECA PLC (סימול: AZN), ששתיהן הראו סימנים מעודדים בניסויהן. לאלה מצטרפים גם החיסון הסיני והחיסון הרוסי, שלא עברו את השלבים המקובלים של ועדות הלסינקי וניסויים מבוקרים, לפני שהחל שיווק לציבור.
אולם, דיווחים לחוד ומציאות לחוד. בסוף, בשורה התחתונה איך שאומרים, פיתוח החיסון לכשעצמו מרשים אבל הוא אינו מספיק. מעבר להצלחה, צריך יכולות ייצור רחבות היקף, צריך יכולות שילוח וצריך לעשות אותם תחת תנאים שלא יפגעו במוצר הסופי.
כלומר ראשית צריך לוודא שהחיסון בטוח, שפס הייצור תקין ועומד בסטנדרטים מחמירים ואז אחרי כל זה, צריך את היכולת לייצר להמונים ושההמונים גם יקבלו את המוצר. כשלפייזר ומודרנה יחד אין את היכולת לייצר 2 מיליארד חיסונים בשנה, זה אומר שאנחנו עוד לא שם. מה עוד שהחיסון של פייזר מצריך אחסון במינוס 70 מעלות, של מודרנה צריך מינוס 15. זה מסבך עוד את ההליך.
אז אנחנו עוד לא שם. כבר כתבנו כאן שהעולם צריך להרגיע, אז עכשיו מגיע ארגון הבריאות העולמי (WHO) ומנסה לצנן את ההתלהבות והאופטימיות שהדיווחים על שני החיסונים הכניסו לשווקים. כשרק בשבוע שעבר מתו 60,000 איש מהמגפה ונרשמו למעלה מ-4 מיליון מקרים חדשים של חולים מאומתים. בכנס שנערך בשני האחרון בז'נבה, מרבית בכירי WHO הזהירו על הדרך הארוכה שעוד מצפה לנו כאנושות, לפני שחיסון אפקטיבי יגיע לידיו של כל אדם בעולם.
- מודרנה נופלת: לא מומשה האופציה לרכש נוסף ע"י COVAX - הלקוח הגדול של נובהווקס שגם יורדת
- WHO: תנאים אידיאלים להתפתחות זן חדש של קורונה; אנו לא בסוף הדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"מה שיציל אנשים זה לא החיסון, אלא מבצע חיסונים", אמר אדווארד קלי, מנהל בכיר ב-WHO. "אנחנו צפויים לעוד שבועות קשים עם המגפה", הוסיף.
מנהלת מחלקת החיסונים ב-WHO, קת'רין או'בריאן הקבילה את החיסון לטיפוס על ההר הגבוה בעולם. "זה כמו להקים מחנה בבסיס של הר האוורסט. ההגעה לפסגה היא אספקת החיסונים לציבור הרחב", אמרה. "הבעיה עם פייזר ומודרנה זה הצורך בשתי מנות חיסונים, מה שצפוי לסבך עוד יותר את המבצע המסובך ממילא", הוסיפה.
- 4.לואי 22/11/2020 12:16הגב לתגובה זוהתמותה מקורונה היא אפסית בעולם ובמיוחד בישראל רוב הנפטרים מאוד מבוגרים מעל 80 שזה קרוב לגיל הנפטרים הכללי במדינה שהוא 82. הדוגמא שלכם שמתו 60 אלף אנשים מקורונה בשבוע האחרון היא הפחדה בלי פורפוציה כל שבוע נפטרים ממחלות מדבקות בעולם 260 אלף לפחות כאשר סה"כ האנשים שמתים בעולם בשבוע זה מעל 1,000,000 מיליון אנשים מתים בשבוע בסה"כ כאשר 56 מיליון מתים בשנה אבל העולם לא נכחד לא צריך להיכנס לפאניקה כל שנה נולדים 135 מיליון תינוקות כל שעה נולדים 15 אלף תינוקות. ההפחדות שמתו 60 בשבוע רובם מבוגרים מאוד אף מעל 90 אין צורך להיכנס לפאניקה אין כנראה צורך גם בחיסונים או בהגבלות. וירוס הקורונה-19 לא הוירוס הראשון בהיסטוריה סביבנו יש אלפי וירוסים קטלניים יותר ואנחנו לא סגרנו את העולם וזרענו היסטריה בלי שום פרופורציה.
- 3.הברבור הירוק 21/11/2020 13:24הגב לתגובה זויקח קצת זמן יהיו מהמורות אבל אנחנו בתחילת הסוף של הקורנה חיסון של אוכלוסיות הסיכון יוריד דרמטית את התמותה אז כדאי לקנות עוד מניות למי שלא הספיק במחיר סביר
- 2.אין שום צורך לחסן מעבר לקבוצות סיכון ו50+ (ל"ת)שמוליק 20/11/2020 22:57הגב לתגובה זו
- 1.אורי... . 20/11/2020 22:31הגב לתגובה זוהנזק בעיקר כלכלי ורוב המדינות באירופה וארה"ב עד סוף פברואר מכוסות כלכלית.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
