ביונד מיט מזנקת ביותר מ-20% לאחר הדוחות - הפסד למניה נמוך מהצפי

החברה רשמה הכנסות בסך 79.9 מיליון דולר והפסד למניה של 1.05 דולר, הפתעה לטובה לעומת צפי האנליסטים; צפי ההכנסות לשנת 2023 עומד בהתאם לתחזיות האנליסטים
מתן קובי |

חברת תחליפי הבשר  BEYOND MEAT פרסמה את תוצאותיה הכספיים לרבעון האחרון של 2022. החברה רשמה הכנסות בסך של 79.9 מיליון דולר, כ-20% מתחת לרבעון המקביל בשנה הקודמת, אך מעל צפי האנליסטים ל-75.8 מיליון דולר. החברה רשמה הפסד למניה של 1.05 דולר, יותר טוב מהרבעון המקביל בו נרשם הפסד למניה של 1.27 דולר וגם לעומת צפי האנליסטים להפסד של 1.18 דולר למניה. 

בנוסף לנתוני הרבעון האחרון, החברה פרסמה גם את תחזיותה לשנת 2023. החברה צופה שההכנסות יעמדו בשנה זו בין 375 מיליון ל-415 מיליון דולר, בהתאם לצפי האנליסטים ל-395 מיליון דולר. 

יש לציין כי ההפסד הגולמי של החברה בשנת 2022 עמד על 23.7 מיליון דולר לעומת רווח גולמי של 117 מיליון דולר ב-2021. ההפסד התפעולי של החברה בשנת 2022 עמד על 342.7 מיליון דולר, 65.7 מיליון דולר מתוכם ברבעון האחרון של השנה, זאת לעומת הפסד תפעולי של 174.9 מיליון דולר ב-2021 והפסד תפעולי של 77.6 מיליון דולר ברבעון האחרון של אותה השנה.

בג'יי פי מורגן השאירו את המניה בדירוג של Underweight, אך הדגישו כי התוצאות היו הפתעה חיובית וכי ההערכות בבנק בנוגע לביצועי החברה בשנה הקרובה עלו. "עם גיוס הון צפוי בהמשך, אין אינדיקציה אמיתית לכך שהביקוש של הצרכן למוצרי החברה מתאושש והצפי של החברה לא נראה שמרני. אנחנו נשארים בנקודה נוחה עם הדירוג שלנו" אמר קן גולדמן, אנליסט מהבנק.

לעומת ג'יי פי מורגן ב-Mizuho יותר אופטימיים, האנליסט ג'ון באומגרטנר מהחברה אמר: "אנחנו מאמינים שהמיקוד והאמביציה של ההנהלה יתמכו בגדילה רב שנתית בהכנסות ביחס למה שראינו בשלוש השנים האחרונות". האנליסט הרים את מחיר היעד של המניה מ-11 דולר ל-20 דולר, מעט מתחת לשער הנוכחי.

בתחילת החודש שעבר החברה יצאה בצעד חדש בניסיון לשפר את המכירות ואת מצב המניה. החברה החלה לשווק את מוצריה ברשת היסטונאות הגדולה בארה"ב - קוסטקו  COSTCO WHOLESALE . מניית החברה עדיין נמצאת כ-65% מתחת למחיר ההנפקה במאי 2019 והפעם האחרונה שהחברה עקפה את תחזיות האנליסטים הייתה ברבעון הראשון של 2020, מה שעשוי להסביר מדוע המשקיעים דוחפים את מחיר המניה למעלה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פלנטיר אלכס קארפפלנטיר אלכס קארפ

פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?

המניה צונחת חמישה ימים ברציפות ומובילה את הירידות במדד S&P 500 בעוד משקיעים מוכרים אחרי עלייה של 409% בשנה האחרונה

אדיר בן עמי |

מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -1.1%  צונחת כבר חמישה ימי מסחר ברציפות, והיום (שלישי) היא מובילה את הירידות במדד S&P 500 עם נפילה של 8.8%. המניה, שעלתה 409% בשנה האחרונה, נסחרת כעת במכפיל של 214 פעמים הרווחים הצפויים, לעומת 22 פעמים בממוצע מדד S&P 500. זהו מכפיל שמתאים יותר לסטארט-אפ בשלבים ראשונים מאשר לחברה בוגרה עם הכנסות של מיליארדי דולרים.


אין גורם ברור לנפילה הנוכחית, אבל ההסבר הפשוט ביותר הוא לקיחת רווחים אחרי עלייה מטורפת. משקיעים שקנו את המניה לפני שנה ורואים עליית ערך של מעל 400% מתחילים לשאול את עצמם אם לא הגיע הזמן לממש. הערכת השווי של החברה מבוססת על ציפיות עתידיות שקשה לעמוד בהן. המניה נסחרת במכפיל של 90 פעמים המכירות, מה שהופך אותה לאחת החברות היקרות ביותר בשוק האמריקאי.


פלנטיר לעומת OpenAI

חברת המחקר Citron פרסמה דוח קשה נגד פלנטיר, שבו היא משווה אותה ל-OpenAI ומגיעה למסקנה שפלנטיר יקרה גם במחיר של 40 דולר למניה. לפי החישובים שלהם, גם אם פלנטיר תסחר במכפיל זהה ל-OpenAI, המניה צריכה להיות שווה 40 דולר ולא 160. ההשוואה ל-OpenAI חושפת את הבעיה המרכזית בפלנטיר. OpenAI מייצרת הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר ב-2026 לעומת 5.6 מיליארד דולר של פלנטיר. גם במכפיל זהה, פלנטיר שווה הרבה פחות.


אבל יש בעיה עמוקה יותר: פלנטיר לא צריכה להיסחר במכפיל זהה ל-OpenAI. השתיים הן חברות שונות לחלוטין עם מודלים עסקיים שונים. OpenAI פועלת במודל מנוי גלובלי עם מיליוני משתמשים, בעוד פלנטיר תלויה בחוזים ממשלתיים גדולים ואטיים.


שוק היעד של OpenAI נמדד בטריליוני דולרים - כל צרכן, עסק ומפתח בעולם יכול להשתמש בשירותיה. שוק היעד של פלנטיר מוגבל לחוזי ביטחון וארגונים גדולים שצומחים לאט ומתמודדים עם ענקיות כמו מיקרוסופט. OpenAI יוצרת מה שנקרא "גלגל תנופה" - כל משתמש חדש משפר את המודלים, מחזק את המוצר ומרחיב את התעלה התחרותית. זה בדיוק מה שגוגל עשתה בזמנו. פלנטיר לא יוצרת אפקט כזה - לקוח אחד לא משפר את הפלטפורמה עבור הבא.


שוק שבדרך לרוויה

רכבים תחבורה מכוניות
צילום: תמר מצפי

אמזון נכנסת לשוק הרכב: תשתף פעולה עם הרץ למכירת כלי רכב משומשים

ענקית המסחר מרחיבה את שירות Amazon Autos ותאפשר לראשונה ללקוחות לרכוש רכבים מצי ההשכרה של הרץ; המהלך מעניק לאמזון דריסת רגל באחד השווקים הגדולים בארה"ב ומפעיל לחץ על מתחרות כמו קרוואנה ו-CarGurus

אדיר בן עמי |

אמזון Amazon.com Inc. -1.84%  משיקה שירות חדש למכירת רכבים בשיתוף עם חברת השכרת הרכב הרץHertz . 5.96%  . המהלך מהווה צעד נוסף בכניסת אמזון לשוק הרכבים, תחום שטרם כבשה. מניית הרץ עלתה ב-5%, בעוד מניות חברות רכב מקוונות ירדו.


ההסכם הופך את הרץ ללקוחה הראשונה שמוכרת ישירות דרך אמזון. עד כה עבדה הרץ עם קרוואנה מאז 2021, אך שיתוף הפעולה עם אמזון שונה לחלוטין בהיקפו. שירות Amazon Autos כבר פועל עם סוחרי רכב, וההרחבה הנוכחית מוסיפה רכבים משומשים מצי ההשכרה.


דריסת רגל בשוק הרכבים המשומשים

המהלך נועד להעניק לאמזון דריסת רגל בשוק הרכבים המשומשים – אחד השווקים הגדולים בארה״ב שבו עדיין לא ביססה שליטה. לפי הודעת החברה, המטרה היא "לחדש את חוויית קניית הרכב ולהיות נוכחים במקומות שבהם הלקוחות נמצאים". אמזון מתכוונת לפשט את תהליך הקנייה ולהנגישו לקהל רחב יותר.


עבור הרץ, השותפות צפויה לשפר את שולי הרווח, שכן חברות השכרה נדרשות כל העת לחדש את צי הרכב ולמכור כלי רכב משומשים. עד כה הן הסתמכו על סוחרים ואתרי מכירה, בעוד אמזון מציעה גישה ישירה למיליוני לקוחות.


מניות המתחרות ירדו: מניית קרוואנה ירדה ב־3.5%, CarGurus איבדה 2.1%, ו־Cars.com נחלשה ב־0.6%. האנליסט רוברט מולינס מ־Gordon Haskett ציין כי מדובר בהתפתחות שלילית עבור קרוואנה ו־CarGurus, אך העריך שההשפעה תורגש באופן הדרגתי ככל שאמזון תמשוך אליה יותר סוחרים.