אוף, הארץ/ פוסט אורח
מאת: דודו אלהרר
חרש חרש מתנהלת מחתרת שמגמתה לסגור את עיתון הארץ. השיטה פשוטה בתכלית – מזהים בניין שבו ארבעה או חמישה מנויים של העיתון ומשכנעים אותם שעיתון אחד לכולם – מספיק. קובעים זמנים לקריאה ומבטלים שלושה-ארבעה מנויים. אצלנו זה עובד יופי. אני מקבל את העיתון בשעה שמונה בבוקר משכן שהולך לעבודה וכבר קרא אותו, ב-12:00 אני מוריד את העיתון לקומה שמתחתי ועוד שני שכנים קוראים את העיתון. מנוי אחד – ארבעה קוראים. הנה שבוע הקריאה שלי.
יום ראשון
על הבוקר קיבלתי את עיתונאי הכיבוש גדעון לוי.
הפעם הוא כותב על מפלטו של הנבל. הוא כל-כך לא חי במציאות, שתיאורו את ה
יום שני
"שר החינוך: אפעל
שימו לב לאבחנתה של ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ על האקדמיה הישראלית. פלסטינומאליה, מחלת נפש קלה – שנאה עצמית, חיבת האויב, אנטישמיות יהודית ו/או אנטי ציונות. כל-כך מתאים לאקדמיה הזאת שלפחות חלק ממנה מנויים על הארץ.
אגב, הטענה הזאת חוזרת ונטענת כלפי כל-כך הרבה גופים, ארגונים ואנשי הבל ורעות רוח, ואיש מחוגי השמאל אינו מתמודד עימה ברצינות. דוחים בקש על אף המציאות הטופחת על פרצופם. יש לזה עוד שם – "תסמונת שטוקהולם".
יום שלישי
רק היום התעוררו בהארץ וגילו ש
הזרוע השופטת, שכל כוחה נובע מאמון הבאים בשעריה, איבדה אותם מזמן. גם השופטים הכבודים ניזונים מהארץ, שהוא שפה זרה למקומנו ולזמננו. איך יזכו לאמון? הם רחוקים נורא! הצרה של בתי המשפט אינה פסקי-הדין לקולא או לחומרא ו/או הטייה ו/או עיוות הדין. הצרה האמיתית היא שעשרות אלפי תיקים נערמים במחסני בתי המשפט, מעלים אבק, ובעלי הדין מכלים זמנם בציפייה אינסופית. עתירה שהגיש ארנן יקותיאלי ז"ל לפני עשר שנים התקבלה כמה שנים לאחר מותו. ראוי הוא שנשיאת בית המשפט העליון תשלח אי-מייל לכל שופטת ושופט עם אימרה חביבה שתשמש נר לרגליהם:
Justice delayed is justice denied
החילוניים אינם יודעים אולי, אבל כל יהודי מסורתי הגון מתפלל שלוש פעמים ביום את הפסוק – "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה, והסר ממנו יגון ואנחה".
צילום:
יום רביעי
מזה שנים אני סקרן לדעת איך מתנסח
היום למשל, ברור לחלוטין להארץ שהאשמים האמיתיים בחוסר האמון של הציבור בישראל כלפי בית המשפט הם הפוליטיקאים החותרים בנחישות לריסוקה של מערכת המשפט. המאמר גם מנמק מדוע, אבל מתעלם ממלחמת מערכת המשפט בפוליטיקאים. הרי זו הטענה של הפוליטיקאים. בית המשפט אינו תמים המקבל על הראש ושותק. בית המשפט שלנו הוא גוף אקטיבי עצמאי לחלוטין. מעלה ומוריד. משפיל אף מרומם. מבטל חוקים וקובע אחרים. מעמד הפרשנות גבוה מן האמת הצרופה.
גם המאבקים בתוך בית המשפט אינם באים לידי ביטוי במאמר שנושאו הוא סיבותיו של אי האמון בבתי המשפט. די אם ניקח את סוגיית אפרופים (פס"ד אפרופים - פס"ד מהותי ומהפכני) והדעות החלוקות עליה בין השופטים, בשביל לקבוע שאם הם אינם נותנים אמון אחד בשני ומכל מקום אין הסכמה ביניהם בעניין כל-כך מרכזי – איך הציבור אמור לתת אמון בשופטים האלה? הנה
כשמאמר מתמודד עם הסיבות שהביאו למצב מסוים, ההגינות מחייבת לתור אחר כמה שיותר סיבות. האמון בבתי המשפט נקבע לא מעט בעטיים של מאבקים פנימיים בתוך בית המשפט שנמרחים על דפי העיתונים חדשות לבקרים. מחלוקות, מריבות ואי הסכמות בין השופטים לבין עצמם. זה חייב לבוא לידי ביטוי במאמר כזה. אי אפשר
ובלשון הפרשן הגדול אברהם אבן עזרא בהקדמה על התורה נאמר: "... וכל דבר שהדעת לא תכחישנו, כפשוטו ומשפטו נפרשנו, ונעמידנו על מתכונתו ונאמין כי ככה אמיתו, ולא נגשש קיר כעיוורים ולפי צרכנו נמשוך הדברים, ולמה נהפוך הנראים לנסתרים? ואם יש מקומות שהם באמת נחברים ושניהם נאמנים וברורים, מהם בגופות ומהם במחשבות, כמילת בשר ועורלת לבבות בעץ הדעת סוד ינעם, גם הדברים הם אמת כמשמעם."
יום חמישי
איך בשורה
"החל מהשנה הבאה, יחויבו כל התלמידים החילונים במגזר הממלכתי ללמוד פרשת השבוע, סידורי תפילה ומסכת אבות, לצד חיבורים על 'זיקת עם ישראל לארץ ישראל'. אנשי חינוך ומרצים טוענים כי מדובר בזלזול בעולם הרוח החילוני"
הצחיק אותי הביטוי "סידורי תפילה", שהרי מי מאיתנו אינו יוצא מדי פעם בפעם ל"סידורים"? עצם הדבר שבעיתון לאנשים חושבים יש חשד שעובדיו לא יודעים מהו "סידור תפילה", שמלווה את העם היהודי דורות, שחובר על-ידי שלושה גאונים – הרא"ש, הרי"ף והרמב"ם (מי מכיר את ראשי התיבות?) – מוכיח את נחיצות השינוי המבורך הזה בתכנית הלימודים.
הארץ מביא שני אנשי חינוך המתנגדים לתוכנית בשביל להצדיק את המשפט בכותרת המשנה: "אנשי חינוך ומרצים טוענים כי מדובר בזלזול בעולם הרוח החילוני". לא נמצא להם ולו מורה אחד/ת הרואה ברכה בשינוי הזה. מאליה עולה השאלה – האם כל אנשי החינוך והמרצים בישראל רואים בזה זלזול בעולמם?
מדוע לא מגיע לילדינו לדעת, להבין ולהשכיל שהצדקת ישיבתנו דווקא בארץ-ישראל המדממת נובעת מקשר עמוק ועתיק בין המקום הזה לבין העם היהודי? הדתי, החרדי, המסורתי והחילוני. מדוע הגענו לארץ נושבת וכבשנו חלק ממנה למעננו? איזו הצדקה אחרת יש לקיומנו על פני האדמה הזאת מלבד יהדותנו? בבגרותם הם יידרשו לחרף נפשם להגנת המדינה – מדוע? על מה ולמה?
והנה ציטוט "מזלזל" בעולם ההבל החילוני:
"שבעה דברים בגולם, ושבעה בחכם – החכם, אינו מדבר בפני מי שהוא גדול ממנו בחכמה. ואינו נכנס לתוך דברי חברו. ואינו נבהל להשיב. שואל כענין ומשיב כהלכה. ואומר על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון. ועל מה שלא שמע אומר: לא שמעתי. ומודה על האמת. – וחילופיהן בגולם." (אבות, פרק ה' – משנה ז')
יום שישי
את ששת ימי המעשה נחתום, איך לא, ב
הפעם הוא נתלה בשיח עלוב שקרא לציבור "מטומטם" ועל השלד המתפורר הזה בנה תזה. הוא רוצה עולם בלי נסיבות משתנות. עולם שינהג כמנהגו. מה שהיה נכון לפני מאה שנים יהיה נכון ביותר גם בעוד מאה שנים. ראש הממשלה נוהג באחריות ומתאים עצמו לנסיבות המציאות ולוי קובל – איך אפשר? כאילו המציאות נייחת ואין בעולם דינמיקה, ואין תמורות, ואין שחקנים נוספים בזירה. אבל מה, התרגלנו. פעם התייחסנו אליו כאל פגע רע שפגיעתו רעה מאוד, עכשיו אנחנו מתייחסים אליו בשוויון נפש עד אשר יוריד את כולנו ביגון שאולה לקול מצהלותיו.
דודו אלהרר

בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות
ההלוואות הכי יקרות בבנק מזרחי טפחות; מי הזול במערכת, ועל ההבדל בין ממוצע לחציון ומה הריבית הסבירה על ההלוואות?
השוואה פשוטה בין הריביות שגובים חמשת הבנקים הגדולים בישראל מראה פערים עצומים בין הבנקים, ומתבלט לרעה בנק מזרחי טפחות. כך עולה מהנתונים האחרונים של בנק ישראל וכך גם עלה לאורך כל התקופה האחרונה. בנק מזרחי טפחות הוא הכי גרוע ללווים, הכי גרוע ללוקחי המשכנתאות (ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד)ומסתבר שהוא גם לא בולט במיוחד לחוסכים (ריבית על הפיקדונות נמוכה).
מנתוני בנק ישראל עולה כי הריבית החציונית ללקוחות הבנק היא 11.3%. כלומר, מחצית ממהלווים מקבלים הלוואה בריבית גבוהה יותר ומחצית מתחת לריבית הזו. זו ריבית גבוהה במיוחד, כשבנק הפועלים השני במערכת ביוקר הריביות מספק ללקוחות שלו הלוואה חציונית ב-10.36%. שלושת הבנקים האחרים (לאומי, דיסקונט, הבינלאומי) בריבית חציונית של 8% פלוס.
ההפרש בריביות יכול לנבוע מרמת סיכון שונה של הלקוחות. ככל שהלקוחות "מסוכנים" יותר, כלומר יכולת החזר החוב שלהם מוטלת יותר בספק, אז הבנק ייקח פרמיית סיכון, כלומר ריבית גבוהה יותר. אבל, במספרים גדולים, צפוי (לא בטוח) שהמדגם של האוכלוסייה בין הבנקים די קרוב אחד לשני. כלומר שהסיכון של הלקוחות במזרחי טפחות, פועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי די קרוב. יש גופים שפועלים במגזרים מסוימים, נראה שמרכנתיל של דיסקונט למשל פועל יותר במגזר הערבי והחרדי. גם מזרחי טפחות פועל במגר החרדי ודתי יותר מאשר אחרים, ועדיין, הסיכון הכולל, גם בשל גודל המדגם, צריך להיות דומה.
אם מסתכלים על הממוצע, ולא על החציון, התמונה נשארת דומה, וגם בחיתוך הזה מזרחי מוביל לרעה עם ריבית של 9.41%. מדובר על אחוז מעל דיסקונט הנמוך במערכת, שממוצע הריבית על ההלוואות שלו עומד על 8.41%. גם בממוצעים, הריבית של בנק הפועלים גבוהה ביחס לשער, עם 9.23% ממוצע. ההפרשים בין בנק לאומי, הבינלאומי ודיסקונט הם נמוכים יחסית, ועומדים על כ-0.4%.
- פועלים עם תשואה להון של 16.7% ורווח נקי של 2.5 מיליארד שקל
- בנק לאומי הרוויח 2.6 מיליארד שקל ברבעון, התשואה 16.2% על ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הריבית הממוצעת שונה מהחציון בכך שהיא סוכמת את הממוצע הפשוט של ההלוואות. לוקחים את כל הריביות לפי המשקל של ההלוואות שנקבע על פי סכומי ההלוואות ומקבלים ריבית ממוצעת. במזרחי טפחות היו כנראה לווים גדולים שקיבלו (מן הסתם) הלוואה בריביות נמוכות ולכן הממוצע ירד, אם כי הוא כאמור גבוה מיתר הבנקים.
למעשה,

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"
מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל
הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור. לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.
מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר.
כיבוש מלא של רצועת עזה
בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026. צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית: 0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025, ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.
- כולם מדברים על עלייה לארץ - הוא מדבר על הגירה מהארץ; הכלכלן שמספק תחזית פסימית לשנה הבאה
- מאות כלכלנים במכתב: "עדיין לא מאוחר לעצור את הרכבת לפני התהום"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.