והוא בכלל לא ידע שהוא כזה: על מורשת באינטרנט - ומותגים אלמותיים ברשת
אריק איינשטיין ז"ל כנראה לא כתב לעצמו דף בוויקיפדיה, ובטח שלא העלה פוסטים לרשתות החברתיות. ובכל זאת, רשת האינטרנט מלאה באזכורים אודותיו - מגמה שהפכה לאש בשדה הפיקסל מאז פטירתו בנובמבר 2013.
בחודשים האחרונים נפרדנו משורה מכובדת של אושיות חברה ותרבות ישראליות, הזוכות לעדנה מחודשת ברשת האינטרנט. אם תקלידו במנועי החיפוש שמות כמו איינשטיין, ספי ריבלין, אריאל (אריק) שרון או שולמית אלוני, תגלו כי מורשתם זוכה לקידום מאסיבי, הנתמך באופן אורגני בפעולות שיתוף ותגובה של הציבור הרחב. כל אלו הופכים את מורשתם נגישה להמון הרחב והופכת את דמותם למותגי על נצחיים המקודמים באופן טבעי ברשת.
איך זה קורה? בימים בהם הדרישה של מנועי החיפוש לתוכן חדשותי עולה, יכולים אנשי עסקים או פוליטיקאים ללמוד ממותגי הנצח של הרשת, כיצד לייצור שיח אלמותי הנהנה מקידום אורגני באופן טבעי. נגיעה בנושאים קולקטיביים, פרסום מאמרים בנוגע לאירועים היסטוריים או תרבותיים ואפילו העלאת זיכרונות בנוגע לפרסונה מוכרת - מקשרים את הכותב באופן ישיר לדיון המתנהל ברשת.
כך לדוגמה, יום הנצחה או אפילו פוסט לזכר השקת אלבום מופת, יהפכו עד מהרה לטרנד ויראלי שיזכה לתגובות מצד קהל הגולשים. בהקשר זה חשוב להתמקד בנושאים חיובים המעוררים דיון מפרה בנושא, ולהימנע בדיון באושיות או נושאים מעוררי מחלוקת, דוגמת פרשת אייל גולן שזוכה לכותרות - ועלולה ליצור באזז שלילי (גם אם מאסיבי).
- חכם מה הוא אומר? על הטעויות בהיערכות הדיגיטלית רגע לפני שמתחיל החג
- כל אחד יכול להיות פתאום אייל גולן: אז איך "נלחמים" בפרסום שלילי באינטרנט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ריכוזיות כמפתח לקידום אורגני
כדי ליצור מותג יציב לאורך זמן, אנחנו חייבים לרכז את החומרים באתר אחד מרכזי, שיאפשר לקהל נגישות לחומרים - במקום להסתמך על אתרים חברתיים, שדפיהם עלולים להימחק או להיחסם בעתיד. אתר פרטי ומזוהה יש לפתוח על שם האישיות שאנו רוצים להנציח (מומלץ להכניס גם כינויים) או עם מילים המציינות נושא בעל משמעות חברתית. אתר זה יאפשר לנו לתקשר בין המידע בערוצים השונים ויהפוך כלי מרכזי בשימור מורשתו של האדם (או הנושא) בצורה מרוכזת וידידותית למשתמש.
את האתר יש לקשר לערוצי המדיה השונים ברשת, בהם מופיעים תכנים על חייו ופועלו, דוגמת יוטיוב, בלוגים, אלבומי תמונות ודפים ברשתות חברתיות וידיעות מאתרי תקשורת. כך לדוגמה, באתר לזכרה של שולמית אלוני ז"ל, נוכל להוסיף מידע ביוגרפי נדרש, למקם אלבומי תמונות מהאינסטגרם, נוסיף קישור לדף ההנצחה בפייסבוק ולסרטונים מיוטיוב, עם הופעותיה, ונזמין את הגולשים להגיב ולהוסיף קישורים נוספים.
איך הפכה ויקיפדיה מקור גלישה לרגל
זה המקום לבדוק אם האישיות או הנושא שאנו רוצים להנציח, זוכה למקום מכובד גם בוויקיפדיה. פתיחת דף תוכן באינציקלופדיה המקוונת תלויה בהסכמת עורכי האתר, שיבדקו את ההקשר הציבורי וערכו של התוכן לכלל הגולשים (חומרים מסחריים לא יאושרו). ולכן יש לכתוב את התכנים בצורה פשוטה, תמציתית וללא אוריינטציה שיווקית - שעלולה להביא למחיקתם. כמו כן מומלץ להוסיף לטקסט קישורים ודגשים מתאימים (הסברים מפורטים תמצאו בתוך ויקיפדיה), שיהפכו את התוכן לרלוונטי עבור מנועי החיפוש וילוו בקישור ישיר לאתר שהקמתם.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
בצורה זו ניתן לחבר בין עולמות התוכן השונים ולהעניק לאדם או לנושא שבחרנו מקום של כבוד במרחבי הרשת. עם הזמן, ובעזרת ההיענות של הגולשים, יהפוך הנושא למותג על שמקדם את עצמו וזוכה לקידום אורגני טבעי שיעניק לו חיי נצח במרחבי הרשת.
אלון זכאי הוא מומחה לקידום והנגשת אתרים, מנכ"ל חברת A-2-Z לשיווק באינטרנט מקבוצת 'פיונט טכנולוגיות' וחתום על הספרים 'שיווק נכון בפייסבוק' (2010) ו'שיווק נכון באינטרנט' (2006, אוריון).

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות, כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים.
חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.
פריים טיים ושאר מהדורות החדשות
בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד.
גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים.
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- מהדורות החדשות השתלטו על הפריים טיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה.
ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.

עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
מהדורות החדשות שעסקו בחזרתם של החטופים למשפחותיהם, היו עם רייטינג שיא, ואפילו חדשות כאן11 חצו את רף ה-100 אלף צופים
מזה כשבועיים, לאחר שהחדשות על עסקה מתקרבת הלכו ותפסו נפח, ועד לאתמול, כשמהדורות החדשות עסקו בחזרתם של כל החטופים החיים למשפחותיהן, הרייטינג של כל מהדורות החדשות הולך ועולה. אמש כמות האנשים שצפו במהדורות החדשות המרכזיות התקרבה למליון איש, בעוד שהממוצע של התקופה האחרונה עמד על כ-700 אלף. חדשות 12 עדיין היו בראש, עם נתון מדהים של 18% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריהם, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על 6.9% רייטינג ו-182 אלף צופים (כמות שמתקרבת לצופי מהדורת חדשות 12 בימים עברו). במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.7% רייטינג ו-145 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 4.4% ולמרות שסיימה במקום האחרון, כהרגלה, הצליחה לחצות מזה זמן רב את רף ה-100 אלף צופים ועמדה על 107 אלף צופים אמש.
מהדורות חדשות נוספות
המשך הערב וגם יום השידורים כולו היה בסימן חדשות. המשך המהדורה המרכזית של חדשות 12 היה עם 16% רייטינג ו-430 אלף צופים, ואילו חדשות 13 היו עם 4.9% בלבד ו-127 אלף צופים בשידור שהמשיך לסרטו של גיא זוארץ, "על קו השבר", שהיה עם 3.2% רייטינג ו-73 אלף צופים בלבד. הפטריוטים היציבה עמדה על 9.5% רייטינג ו-250 אלף צופים.
במהלך היום, ברצועת החדשות של 13:00 שנמשכה עד 15:00 גדעון אוקו בחדשות 12 היה עם 6.5% רייטינג ו-163 אלף צופים, בעוד ערוץ 13 עם אור הלר היה עם 3% רייטינג ו-63 אלף צופים בלבד. בשעה 15:00, חדשות 12 עם אוקו נשארו עם נתונים דומים, 6.5% רייטינג ו-151 אלף צופים ואילו חדשות 13 שהיו בהגשת לוסי אלהריש, היו עם 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים. בשעה 17:00, חדשות 13 עם לוסי עלו מעט ל-3.4% ו-79 אלף צופים, אבל רוב הצופים היו עם חדשות 12 בהנחיית עודד מנשה, עם 7.9% רייטינג ו-188 אלף צופים.
בשעה 18:00, המהדורה של עודד משנה עלתה ל-8.9% רייטינג ו-223 אלף צופים ואיןלו חדשות 13 עם ליאור קינן עלו גם הם מעט ל-4.3% רייטינג ו-87 אלף צופים. בשעה 19:00, חדשות 12 עלו ל-13.2% רייטינג עם 346 אלף צופים ואילו 13 עם קינן עלו ל-6.1% עם 141 אלף צופים.
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהדורת הלייט נייט, אברי ושרקי של קשת היו עם 10.9% רייטינג ו-266 אלף צופים, משדר הלילה של ערוץ 14 עם שרה ב"ק היה עם 4.1% ו-103 אלף צופים ואילו היום שהיה של רשת היה אחרון עם 2.1% רייטינג ו-43 אלף צופים בלבד.