והוא בכלל לא ידע שהוא כזה: על מורשת באינטרנט - ומותגים אלמותיים ברשת
אריק איינשטיין ז"ל כנראה לא כתב לעצמו דף בוויקיפדיה, ובטח שלא העלה פוסטים לרשתות החברתיות. ובכל זאת, רשת האינטרנט מלאה באזכורים אודותיו - מגמה שהפכה לאש בשדה הפיקסל מאז פטירתו בנובמבר 2013. בחודשים האחרונים נפרדנו משורה מכובדת של אושיות חברה ותרבות ישראליות, הזוכות לעדנה מחודשת ברשת האינטרנט. אם תקלידו במנועי החיפוש שמות כמו איינשטיין, ספי ריבלין, אריאל (אריק) שרון או שולמית אלוני, תגלו כי מורשתם זוכה לקידום מאסיבי, הנתמך באופן אורגני בפעולות שיתוף ותגובה של הציבור הרחב. כל אלו הופכים את מורשתם נגישה להמון הרחב והופכת את דמותם למותגי על נצחיים המקודמים באופן טבעי ברשת. איך זה קורה? בימים בהם הדרישה של מנועי החיפוש לתוכן חדשותי עולה, יכולים אנשי עסקים או פוליטיקאים ללמוד ממותגי הנצח של הרשת, כיצד לייצור שיח אלמותי הנהנה מקידום אורגני באופן טבעי. נגיעה בנושאים קולקטיביים, פרסום מאמרים בנוגע לאירועים היסטוריים או תרבותיים ואפילו העלאת זיכרונות בנוגע לפרסונה מוכרת - מקשרים את הכותב באופן ישיר לדיון המתנהל ברשת. כך לדוגמה, יום הנצחה או אפילו פוסט לזכר השקת אלבום מופת, יהפכו עד מהרה לטרנד ויראלי שיזכה לתגובות מצד קהל הגולשים. בהקשר זה חשוב להתמקד בנושאים חיובים המעוררים דיון מפרה בנושא, ולהימנע בדיון באושיות או נושאים מעוררי מחלוקת, דוגמת פרשת אייל גולן שזוכה לכותרות - ועלולה ליצור באזז שלילי (גם אם מאסיבי). ריכוזיות כמפתח לקידום אורגני כדי ליצור מותג יציב לאורך זמן, אנחנו חייבים לרכז את החומרים באתר אחד מרכזי, שיאפשר לקהל נגישות לחומרים - במקום להסתמך על אתרים חברתיים, שדפיהם עלולים להימחק או להיחסם בעתיד. אתר פרטי ומזוהה יש לפתוח על שם האישיות שאנו רוצים להנציח (מומלץ להכניס גם כינויים) או עם מילים המציינות נושא בעל משמעות חברתית. אתר זה יאפשר לנו לתקשר בין המידע בערוצים השונים ויהפוך כלי מרכזי בשימור מורשתו של האדם (או הנושא) בצורה מרוכזת וידידותית למשתמש. את האתר יש לקשר לערוצי המדיה השונים ברשת, בהם מופיעים תכנים על חייו ופועלו, דוגמת יוטיוב, בלוגים, אלבומי תמונות ודפים ברשתות חברתיות וידיעות מאתרי תקשורת. כך לדוגמה, באתר לזכרה של שולמית אלוני ז"ל, נוכל להוסיף מידע ביוגרפי נדרש, למקם אלבומי תמונות מהאינסטגרם, נוסיף קישור לדף ההנצחה בפייסבוק ולסרטונים מיוטיוב, עם הופעותיה, ונזמין את הגולשים להגיב ולהוסיף קישורים נוספים. איך הפכה ויקיפדיה מקור גלישה לרגל זה המקום לבדוק אם האישיות או הנושא שאנו רוצים להנציח, זוכה למקום מכובד גם בוויקיפדיה. פתיחת דף תוכן באינציקלופדיה המקוונת תלויה בהסכמת עורכי האתר, שיבדקו את ההקשר הציבורי וערכו של התוכן לכלל הגולשים (חומרים מסחריים לא יאושרו). ולכן יש לכתוב את התכנים בצורה פשוטה, תמציתית וללא אוריינטציה שיווקית - שעלולה להביא למחיקתם. כמו כן מומלץ להוסיף לטקסט קישורים ודגשים מתאימים (הסברים מפורטים תמצאו בתוך ויקיפדיה), שיהפכו את התוכן לרלוונטי עבור מנועי החיפוש וילוו בקישור ישיר לאתר שהקמתם. בצורה זו ניתן לחבר בין עולמות התוכן השונים ולהעניק לאדם או לנושא שבחרנו מקום של כבוד במרחבי הרשת. עם הזמן, ובעזרת ההיענות של הגולשים, יהפוך הנושא למותג על שמקדם את עצמו וזוכה לקידום אורגני טבעי שיעניק לו חיי נצח במרחבי הרשת. אלון זכאי הוא מומחה לקידום והנגשת אתרים, מנכ"ל חברת A-2-Z לשיווק באינטרנט מקבוצת 'פיונט טכנולוגיות' וחתום על הספרים 'שיווק נכון בפייסבוק' (2010) ו'שיווק נכון באינטרנט' (2006, אוריון).

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.
קשת היא מונופול
בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.עמית סגל מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל
הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.