עובדים בהייטק אופן ספייס
צילום: דאלי אי

רשות החדשנות: עובדי ההייטק משלמים מעל לשליש ממס ההכנסה בארץ

על פי הרשות, השכירים והשכירות בענף ההייטק אחראים לכ-36% מתשלומי מס הכנסה משכר; עם זאת, חלקן של החברות המעסיקות בהכנסות המדינה נמוך בהרבה הודות להפסדים שלהן ולהטבות המס להן הן זוכות
איתן גרסטנפלד | (7)

עובדי ענף ההייטק משלמים מעל לשליש ממס ההכנסה המשולם בישראל וכרבע מכלל תשלומי המס שקשורים לחברות ולעבודה בישראל. בתוך כך, מרבית הכנסות המדינה מהענף קשורות בעובדים ובעובדות הענף ולא ממיסים שמשלמות החברות, כך עולה מדו"ח שמפרסמת היום רשות החדשנות.

על פי הדו"ח, אשר נסמך על נתונים ישנים יחסית, בשנת 2021 (השנה האחרונה שבנוגע אליה התפרסמו הנתונים), היו השכירים והשכירות בענף ההייטק אחראים לכ-36% מתשלומי מס הכנסה משכר. מדובר בעליה משמעותית ביחס לעבר, שכן בתוך 5 שנים על שיעורם מסך מס ההכנסה המשולם בישראל מ-29% ל-36%.

מרבית ההכנסות מענף ההייטק קשורות בעובדים ובעובדות הענף, כאשר 85% מהכנסות המדינה מגיעות מהעובדים (מס הכנסה, ביטוח לאומי, ביטוח בריאות). זאת בזמן שרק 15% מהכנסות המדינה מענף הייטק מגיע מתשלומים של החברות. על פי מחברי הדו"ח הדבר נובע מכך שהשכר הממוצע הגבוה בהייטק גורר תשלומי מס הכנסה גבוהים מצד העובדים. במקביל, בצד החברות, לסטארטאפים לרוב אין רווחים שעליהם הם משלמים מס חברות, ואילו מרבית החברות הרווחיות בענף נהנות משיעורי מס מופחתים במסגרת חוק עידוד השקעות הון.

עוד עולה מהדו"ח כי בשנת 2020 סך הכנסות המדינה הנובעות באופן ישיר מפעילות ההייטק בישראל היו שקולות לכ-9.3% מתקציב המדינה. בנוסף, תשלום מס ההכנסה החודשי הממוצע של עובד הייטק בשנת 2021 היה 6,966 שקלים - פי 6.3 מהממוצע בשאר המשק (1,112 שקלים). בשל הייצוג החסר של אוכלוסיות בהייטק, 57% מתשלומי המס בשנת 2021 נבעו מקבוצת המועסקים הדומיננטית המאפיינת את הענף - גברים, יהודים (שאינם חרדים), העובדים בתל אביב ובמרכז הארץ.

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: ״הפרסום מדגיש את חשיבותו האסטרטגית של ענף ההייטק לכלכלה הישראלית ולהכנסות המדינה: אנו מציגים בפעם הראשונה סקירה מקיפה של תשלומי המס השונים של עובדי וחברות ההייטק. ההייטק מהווה "קטר הצמיחה" של הכלכלה הישראלית בעתות שגשוג ו״בולם הזעזועים" של המשק בתקופת משבר, והתובנות העולות מניתוח תרומת ההייטק להכנסות המדינה מחזקות את החשיבות של מענה ממשלתי שיוודא שהענף לא ייפגע וימשיך בצמיחה שלו גם בעת האטה כלכלית. הנתונים המפורסמים היום מחדדים את כך שמשאב הטבע של ישראל הוא ההון האנושי - שאחראי לרוב הכנסות המדינה מההייטק. לכן, חשוב להמשיך ולהשקיע באופן משמעותי בחינוך איכותי לכל קבוצות האוכלוסייה בישראל.

השענות על ענף ההייטק

על פי מחברי הדו"ח, מדינת ישראל הולכת ומגדילה את התלות שלה בענף זה, ובעיקר בעובדים ובעובדות בו. תלות זו הולכת ומתחדדת בשנות משבר, כמו השנה הנוכחית, בה יש צפי לעלייה משמעותית בגירעון המדינה וירידה בהכנסות מענפים שרגישים לזעזועים ביטחוניים כמו נדל"ן, קמעונאות ותיירות. בתקופות משבר ככלל, לדוגמה בקורונה, ההייטק מהווה ״בולם זעזועים״ למשברים כלכליים במשק, כפי שהוצג בהרחבה בדו״ח תמונת מצב ההייטק לשנת 2024 של רשות החדשנות.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אזרח 14/08/2024 16:07
    הגב לתגובה זו
    מרחיקות לכת על חשבון כל העסקים האחרים במשק מה שמשאיר למעסיק יותר בכיס לתת לעובד
  • 5.
    שאול 14/08/2024 13:27
    הגב לתגובה זו
    הכספים הטובים הופכים לכספים רעים . ממשל מגעילה והרסנית מעבירה אותם לבטלנים ופרזיטים לא יצרניים במקום להשתמש בהם לפיתוח וחיזוק המשק הכלכלה והביטחון . נבלה וחרפה .
  • 4.
    פוקושימה 13/08/2024 19:48
    הגב לתגובה זו
    חבורת מדושנים לוגמי אספרסו ואכלני מסעדות. יוקר המחייה בארץ קשור בקשר ישיר לשכר המנופח.
  • ישראלי 14/08/2024 14:57
    הגב לתגובה זו
    בגישה הזאת היינו חיים היום כמו בימי אברהם אבינו באהלים .
  • 3.
    רק האנטישמיות 13/08/2024 11:45
    הגב לתגובה זו
    מחזיקה את ההייטקיסט בישראל,רק תשכך ותיראו....
  • 2.
    גיא 13/08/2024 11:25
    הגב לתגובה זו
    מס הכנסה במדרגות מס בריאות דיפרנציאלי מס יסף מס פירותי מס הוני. בושה וחרפה.
  • 1.
    ליבנה 13/08/2024 10:12
    הגב לתגובה זו
    ממילא הכל נשפך לריק בהתנחלויות ובישיבות.
ChatGPT  (גרוק)ChatGPT (גרוק)

איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?

תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ChatGPT


רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.

הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.

המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי

הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.

המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".

בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".

ChatGPT  (גרוק)ChatGPT (גרוק)

איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?

תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ChatGPT


רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.

הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.

המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי

הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.

המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".

בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".