גיל אגמון
צילום: יחצ
ניתוח

התרסקות במכירות, הסתבכות בוורידיס ורכישה כושלת; מה קורה בדלק רכב

הצעת הרכש של גיל אגמון טובה בהיותה הבעת אמון בחברה ויתכן והוא סימן סוג של תחתית למניה; כלל לא בטוח שהשוק מסמן את אותה התחתית
רונן קרסו | (37)

עבור אלו מאיתנו שבגילאי 40 פלוס, מאזדה ופורד הם כנראה סיפור נוף ילדותם המוטורי.

בשנת 2004 לפני עשרים שנה כל מכונית שלישית בישראל היתה של מאזדה או פורד, שתי החברות שמיובאות על ידי דלק רכב 2.25% , שלטו אז על 30% משוק הרכבים החדשים.

מאזדה היא יצרן יפני לא גדול ,שייצר רכבים אוטומטים משפחתים לפי הטעם הישראלי, אבל הפריצה הגדולה שלה הייתה בזכות חברות הליסינג. ובעיקר בזכות מקלט מס לעובדים שכירים, חברות הליסינג נהפכו לדומיננטיות בשוק הרכב הישראלי: בשנים 2000 עד 2010 הן רכשו כ–50% מכלל המכוניות החדשות בישראל, והפכו את מאזדה למלכת שוק הרכבים הפרטים.

מאזדה הייתה מלכת הכביש ללא עוררין ועובדי הליסינג נלחמו בחירוף נפש לקבל מאזדה 3 כרכב צמוד, המנהלים אהבו את מאזדה 6 שנחשבה לסמל סטטוס. כמה שנים אחרי הפכה פורד פוקוס לרכב הליסינג הנחשק לצד המאזדה 3. כבישי ישראל נשטפו ברכב שהפך פופולרי וזכה לככב ברשימה המפוקפקת של הרכבים הנגנבים ביותר בישראל.

רק לפני עשור וקצת הייתה פורד במקום השני וכל רכב עשירי שנמכר היה שלה. כיום, עשור וקצת אחריי, אולמות המכירות של מאזדה ופורד ריקים מאדם.

נתח השוק של שתי חברות הענק שמייבאת דלק רכב צנח בשנת 2023 ל-6.5% בלבד ונחתך ב-30% למול 2022 שאז נתח השוק היה 9.4%. המגמה השלילית נמשכת השנה ובחודשיים הראשונים של 2024 מכירות מאזדה ירדו בעוד 40% למול שנה קודמת. (היתה ירידה כללית של 17% בכלל השוק ב-2024). מאזדה 2 רק במקום העשירי במסירות וגם ב.מ.וו שמיובאת באמצעות דלק רכב, ירדה למקום ה-23. המותג פורד צנח למקום ה-30 הרבה אחרי סיאט, קופרה ודאציה.

מניית החברה הגיבה בהתאם - מניית דלק רכב הנמצאת בשליטת גיל אגמון צנחה ב-60% בשנה וחצי האחרונות והיא מהמניות הכושלות במדד תל אביב 125.

אז מה בעצם קרה לדלק רכב ומה הביא לנפילה הגדולה?

יש שלוש סיבות עיקריות לכישלון של דלק רכב, שתיים שקשורות ישירות לתחום עיסוקה העיקרי והשלישי רכישות כושלות בתחומים אחרים. דלק רכב היא היבואנית הרשמית של שלושה מותגים חזקים: מאזדה, פורד ו -BMW. בשנים האחרונות היתה צניחה במכירות מותגים אלו: הנפילה הגדולה ביותר הייתה של מאזדה, שהייתה תמיד העוגן של דלק מוטורס.

מאזדה

בסוף העשור הראשון של שנת 2000 מכרה מאזדה מעל 32,000 רכבים בשנה. בשנת 2023 צנח המספר לפחות מ-14,000 ובחודשיים הראשונים השנה ,צנחו המכירות בעוד 40%,כאשר לאיש לא ברור מתי  תגיע התחתית.

החולשה של מאזדה החלה כבר עם המעבר מרכבים משפחתיים לרכבי הקרוסאובר. מאזדה 5 לא היתה פתרון אהוד למול יונדאי טוסון, ראב 4 ודגמים אחרים של רכבי קרוסאובר. המצוקה של מאזדה היתה משלוש סיבות עיקריות: מאזדה לא חידשה ונשארה תקועה עם דגמי מאזדה 2 מאזדה 3 מאזדה 5 ומאזדה 6 (שבינתיים הייצור שלה הופסק) בזמן שהמתחרים שווקו עשרות דגמים חדשים על בסיס שנתי. בניגוד לשנות התשעים ,הנאמנות לרכב ולמוסך פחתה ולעיתים אף פעלה באופן הפוך, לקוחות למדו לאהוב ולהתנסות בדגמים חדשים ולמאזדה לא היה לכך מענה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

סיבה שנייה ודרמטית היא העובדה שמאזדה לא נכנסה לתחום המכוניות החשמליות שהלך וצבר תאוצה והשתלט על נתחי שוק משמעותיים.

סיבה שלישית היא מחירי הרכבים שהפכו גבוהים למול המתחרים גם בגלל שערי מטבע, אבל עוד יותר בשל הוזלות משמעותיות של מחירי המכוניות החלופיות.

.

פורד

פורד פוקוס איבדה מכוחה ונמחקה לחלוטין. בפוקוס, שהייתה הלהיט בקרב מכוניות הליסינג (לצד מאזדה), התגלו בעיות מכניות ובעלי הרכבים נקראו לעשות ריקול במוסכים .היו אלה בעיות אמינות קשות שהתגלו בתיבת ההילוכים כפולת המצמד המודרנית והם הביאו להפסקת שיווק מוחלטת וכתם גדול על החברה. במקביל לשוק הפרטי גם ציי הרכב הגדולים שהיו אחראים במידה רבה להצלחת פוקוס התרעמו. דלק מוטורס גם לא הסכימה לחיות עם אחוזי רווחיות נמוכים, ושווק הפוקוס הופסק. בנוסף גם הופסק שיווקם של דגמים המתאימים לקהל בישראל.

החטיבה האירופאית של היצרנית, זו שאנו בישראל ניזונים בעיקר ממנה, התמקדה בשנים קודמות במיניוואנים בגדלים שונים. כולם כלי רכב מוצלחים, עם בעיה אחת .פורד הימרה כי עולם הרכב עובר ממכוניות סדאן קלאסיות לכיוון כלי רכב פונקציונליים יותר. הימור מוטעה.

 

הקהל נטש את הקלאסיות עם ארבע דלתות ותא מטען נפרד, אלא שהוא לא עבר למיניוואנים עגלגלים אלא לרכבי פנאי קרביים.בזמן  שמותגים אחרים מיהרו לשנות כיוון וקפצו על העגלה ,בפורד הגיבו לאט אולי בהשפעת הטעם האמריקאי שאוהב רכבים עצומים.

 BMW

השנים האחרונות היו קשות לחברה שהייתה תמיד יציבה ושמרה על מעמדה בשוק מכוניות היוקרה. בשנת 2023 ירדו מכירות  ב.מ.וו בישראל ב-35% והיא מכרה 2250 רכבים בלבד. 

שוק היוקרה הוא יחסית יציב יותר מהרכבים המשפחתיים עם נאמנות גבוהה למותג, אלא שלצד המתחרות המסורתיות של ב.מ.וו כמו לקסוס, מרצדס וולוו דווקא ב.מ.וו ספגה לצד אאודי את הירידה החדה ביותר. לצד התחרות המסורתית, הגיעו כמובן הרכבים החשמליים טסלה, זיקר ואחרות שנגסו בנתח השוק של המותגים המפורסמים כמו ב.מ.וו וכך BMW נותרה עם קהל נאמן שהצטמצם.

רכבים חשמליים

עניין הרכבים, או יותר נכון היעדר הרכבים החשמליים בקבוצת דלק רכב, הוא חוסר אחריות של ממש. טויוטה הייתה זו שהביאה לישראל את הבשורה ההיברידית החל ב–2005, וכאשר הקהל המקומי החל להתרגל לקטגוריה, יונדאי הייתה שם כדי לקטוף את הפירות .

יונדאי איוניק הייתה אחת המכוניות הנמכרות בישראל ב–2019–2018, הרבה בזכות ביקוש עירני בציי הרכב, אך היא מייצגת העדפה להנעה היברידית, והרחבת ההיצע של היצרנית. יונדאי היא כבר שנים המותג הנמכר ביותר בישראל, בזכות היצע דגמים שמתחיל במכוניות מיני ומסתיים בקרוסאוברים עצומים עם שבעה מקומות. בנוסף, יש לחברה דגם כמעט בכל קבוצת מחירים ובכל קטגוריה.

המכוניות החשמליות הן טרנד ששטף את כבישי ישראל. טרנד שעיקרו קידמה ותצורה הייטקיסטית, לצד חסכון אדיר בדלק. היו מכוניות חשמליות לפני טסלה מודל 3, אך היא זו שהפכה את ההנעה החשמלית לתכונה מבוקשת. טסלה הכניסה למכונית תוכנה ותקשורת סלולרית, וכך אפשר לעדכן את המכונית ולהוסיף לה תכונות נחשקות.

בעבר, מכונית הייתה מוצר של חומרה, שהופעל בידי הנהג. טסלה הכניסה למכונית תוכנה ותקשורת סלולרית, וכך אפשר לעדכן את המכונית ולהוסיף לה תכונות חדשניות. התוצאה: הלקוחות מרגישים שהם מתחדשים כל הזמן ויש להם גאדג'ט דיגיטלי ומתקדם, עם מסך גדול על לוח המחוונים במקום עוד מכונה נוטפת שמן ,רעש ודלק.

דלק רכב נותרה מחוץ לשוק הרכבים החשמליים

שוק הרכבים החשמליים צומח באופן אקספוננציאלי. בשנת 2023 ולאחר גידול של 80% ,הוא היווה כבר 18% מכלל מכירות הרכבים בישראל. בחודשיים הראשונים של 2024 הוא כבר צמח ל-24% מכלל המכירות, כלומר כל רכב רביעי חשמלי והשוק הכללי של רכבי הבנזין נחתך ברבע. כל החברות הגדולות הבינו את האיום והפוטנצייאל ודאגו להיות היבואנים של רכבים אלו.

קבוצת שלמה וצ'מפיון מוטורס חברו לקבל את זכיון ביד,שהפך לרכב החשמלי הנמכר בישראל. קבוצת טויוטה מייבאת את גילי, קיה עם הנירו המצליחה שלה, קבוצת קרסו קיבלה את זיכיון צ'רי, כלמוביל משווקת את המכוניות החשמליות של יונדאיי ולצידן השיגה את הזיכיון לרכבי אורה.

היחידה מבין היבואניות הגדולות שנשארה מחוץ לרשימה היא קבוצת דלק רכב ,שלא השכילה להיכנס לתחום. לדלק רכב גם אין דגמים ההיברידיים ולפיכך השוק למעשה חסום בפניה. לא פלא שיש צניחה במכירת רכבי מאזדה ופורד. בהיעדר פתרונות ממאזדה ופורד, דלק רכב הייתה צריכה לעשות הסכם עם אחת החברות הסיניות. 

הפתרון החדש  של דלק רכב כעת, מגיע באמצעות שווק עקיף מנורווגיה של ניו הסינית. דלק לא תרכוש את הרכבים מהיצרן אלא מהזכיין בנורבגיה. חשוב לציין שניו הייתה בעבר כוכבת שוק ההון אבל היא נשארה הרחק מאחור עם מסירה של 110,000 רכבים בלבד בכל העולם בשנה האחרונה. רכבי ניו יקרים (כמעט כפלים במחיר ממחירי הדגמים הנמכרים בארץ) וספק אם יהיה זה פתרון ראוי לדלק עד שלא ייבאו דגמים זולים ועממים.

אינפיניה

לצד הירידה החדה במכירת הרכבים דלק רכב סובלת מסנטימנט שלילי נוסף. דלק רכב רכשה את השליטה בוורידיס ב־2018, בעת שהייתה חברה פרטית, לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל, וביוני 2021 הנפיקה אותה לפי שווי של 3.74 מיליארד שקל, במה שהייתה אחת ההנפקות הגדולות  והמוצלחות בגל הגדול ששטף את הבורסה.

ורידיס 5.09% נחשבת לחלוצה בתחומי הסביבה והתשתיות ורושמת לזכותה הישגים פורצי דרך: שותפות בהקמתם והפעלתם של מתקן התפלה אשקלון ושל מטמנת "אפעה", שותפות בתחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל "OPC-מישור רותם", מתקנים מתקדמים למיחזור והשבת חומרים מפסולת ופרויקטים מובילים נוספים.

בשנתיים וחצי האחרונות מניית ורידיס צנחה בכ-55% בעוד מדד ת"א־125 עלה ב-8.9%, והיא נסחרת כיום לפי שווי של 2.4 מיליארד שקל. חלקה הארי של הירידה במניה נרשם החל מספטמבר 2022 בעקבות כוונתה, שמומשה בהמשך, לרכוש את אינפיניה (לשעבר נייר חדרה) והמשקולת של זו על תוצאותיה מאז, לצד ירידה ברווחיות במגזר איכות הסביבה בעקבות עלייה בהיקפי ההטמנה בפעילות מיון ומיחזור פסולת.

ורידיס השלימה את רכישת אינפיניה, מידי קרן פימי לפני שנה  בפברואר 2023, ונטלה הלוואה של כ-1.2 מיליארד שקל. רכישת אינפיניה הייתה אמורה להיות קפיצת מדרגה לוורידיס ,אלא שממש מהקניה חל שינוי לרעה במכירותיה בתחום הקרטון – תחום הפעילות העיקרי שלה - כתוצאה מהאטה בביקוש למוצרי אריזות בשווקים הבינלאומיים ומקיטון במכירות בשוק המקומי ועלייה במכירה ליצוא במחירים נמוכים יותר. לכך נוספו הוצאות בגין הפחתת עודפי עלות שנוצרו ברכישה. ההפסד של אינפיניה לצד הוצאות המימון האדירות הביאו להפסד של מעל 100 מיליון שקל לחברה.

נגד ורידיס גם  נפתחה חקירה משטרתית בגין חשד לעבירות סביבתיות, מרמה, רישוי עסקים והלבנת הון, שבמסגרתן פשטו חוקרי המשטרה והמשטרה הירוקה בדצמבר על מתקני החברה ועיכבו כמה גורמים לחקירה, ואף ערכו חיפוש בהמשך בביתו של גיל אגמון. על פי החשד, ורידיס הטמינה לכאורה פסולת אורגנית שהייתה מיועדת לטיפול, תוך הסתרת מידע מהמשרד להגנת הסביבה והימנעות מתשלום היטל הטמנה, וכך יצרה לעצמה, לפי החשדות, רווח על חשבון הציבור והסביבה. בגין אלו ורידיס נקנסה ב-43 מיליון שקל.

הירידה החדה במכירות דלק רכב, היעדר פתרונות בתחום הרכב החשמלי ועסקת אינפיניה העיבו מאד על דלק רכב.

האם צפויה התאוששות בקרוב? 

בשורה התחתונה -  מאזדה הודיעה שעד שנת 2025 תציג דגמים חדשים עבור השווקים המערביים שיכללו חמישה דגמים היברידיים, ושלושה דגמים חשמליים ,עד סוף שנת 2030 מזדה מתכננת לייצר שמונה דגמים חשמליים. זה מעט מידי ומאוחר מידי.

בהנחה ששוק החשמליות ימשיך ויצבור תאוצה, קשה לראות כיצד דלק רכב מתאוששת ב-2024. גם פתרון ניו לא אמור לספק פתרון של ממש לשיטפון המכוניות החשמליות בישראל.

הצעת הרכש של גיל אגמון טובה בהיותה הבעת אמון בחברה ויתכן והוא סימן סוג של תחתית למניה. כלל לא בטוח שהשוק מסמן את אותה התחתית. הורדת ריבית עשויה לסייע לדלק רכב .לצד עלייה אפשרית במחירי הקרטון.

תגובות לכתבה(37):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 30.
    אבנר 31/05/2024 11:41
    הגב לתגובה זו
    דלק רכב תתאושש, כעת לאחר שנתניהו והדתיים עצרו את החלוקה. חשבו שכך הם פוגעים ברשות הפלסטינאית וטעו.
  • 29.
    אנונימי 12/05/2024 20:56
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לכתב! החכמנו.
  • 28.
    בן 11/05/2024 09:25
    הגב לתגובה זו
    אנשים שניהלו חברות שלא היה צריך הרבה חזון ומעוף אלא רק לא לעשות כלום, כאשר דלק רכב היתה יובאנית של מאזה ופורד. עכשיו שהשוק פתוח וצריך להיות יצריתי כדי להצליח מתגלה שזה לא כזה פשוט כמו שחושבים. מנכל טוב זה כזה שעובד בתחום תחרותי ומצליח ולא אחד שלא צריך לעשות הרבה
  • דוגמה לתותח: אילון מאסק. (ל"ת)
    ישי 19/07/2024 21:33
    הגב לתגובה זו
  • בן 15/06/2024 18:34
    הגב לתגובה זו
    לא חוכמה לנהל חברה שלא צריך לעשות בה כלום
  • 27.
    איך פספוס טיימינג מפיל חברה 08/05/2024 08:13
    הגב לתגובה זו
    איך פספוס טיימינג מפיל חברה
  • 26.
    מוכשר מאד. לא בטוח שהוא אשם שאין למאזדה רכבים חשמל 04/05/2024 08:29
    הגב לתגובה זו
    מוכשר מאד. לא בטוח שהוא אשם שאין למאזדה רכבים חשמלים
  • 25.
    אביתר 02/05/2024 15:04
    הגב לתגובה זו
    השכלתי
  • 24.
    החברה גם לא חמלקת דווידנדים כבר 2 רבעונים רצוף (ל"ת)
    אבי 02/05/2024 11:22
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    יריב 02/05/2024 10:03
    הגב לתגובה זו
    מי שקנה את המניה של וירדיס בהנפקה לפני כמה שנים מופסד עליה מעל ל- 40%. בעוד 3 שנים גם לא יהיה שם מגזר התפלת מים כי נגמר הזיכיון התפלה באפריל 2027, וזה מגזר שמכניס 130 מיליון ש"ח רווח אז בכלל המצב מאד מאתגר. ב 2023 הפסידו 100 מיליון ש"ח ועלויות המימון שם בשמיים , נייר חדרה זה משקולת ענקית והמטמנות שלהם גם מסיימות את תקופת הזיכיון ואין פיתוח עסקי . בקיצור אכזבה גדולה וניהול מאד כושל
  • 22.
    עונש על תמיכה בהפגנות הנוחבות של קפלן (ל"ת)
    מירקו 02/05/2024 07:23
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    לין 02/05/2024 07:01
    הגב לתגובה זו
    אני חושבת שארמון הבין שיש בעיה והלך לכוון אחר. הרעיון היה טוב
  • 20.
    בן כנען 02/05/2024 05:19
    הגב לתגובה זו
    כתבה יסודית ומקיפה. לצערי נדיר במחוזותינו
  • 19.
    ליליאן 02/05/2024 00:02
    הגב לתגובה זו
    הם יחזרו. סבלנות
  • 18.
    בהנחה שיסתיים ארוע ורידיס מאזדה עשויה לעשות קאמבק 01/05/2024 23:08
    הגב לתגובה זו
    בהנחה שיסתיים ארוע ורידיס מאזדה עשויה לעשות קאמבק
  • 17.
    לילו 01/05/2024 22:47
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר להיות המוביל בשוק ולא לייבא מכוניות שלוקחות נתח שוק כה גדול
  • 16.
    יובל 01/05/2024 22:40
    הגב לתגובה זו
    ניו יוצאת עוד שבועיים עם מותג onvo. מכונית פרמיום הכי איכותית ובטוחה בשוק במחיר אטרקטיבי הכולל החלפת סוללה במחיר עממי יותר. דלק הולכת לקאמבק ובענק
  • טסלה לא רואה את ניו מסנטימטר. בזמן שתחליף סוללה אני אקבל עדכון להורדת מחיר בסופרצ'ארג' והגדלת הקילווט/שעה. לא יעזרו כל התכמונים. רק טסלה. (ל"ת)
    ישי 19/07/2024 21:31
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    בונזו 01/05/2024 21:57
    הגב לתגובה זו
    כנראה שגם לערסים נפל האסימון
  • 14.
    כתבה מעולה (ל"ת)
    סמי 01/05/2024 21:11
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    ברק 01/05/2024 20:19
    הגב לתגובה זו
    גיל אגמון נחשב היה לכוכב בשוק הרכבהמנכ"ל שהרים את דלק רכב לגדולות-היו שנים שמזדה מכרה 30% מהרכבים בישראלהמנכ"ל הכוכב קנה את החברה בהלוואה גדולה ומאז התמקד כנראה רק בדיבידנדים שיכסו את ההלוואה במקום בלנהל חברה.מזדה נשארה מאחור-לא ראתה לאן הולך השוק ודלק רכב נתקעה באותה בעיה-במקום להתמקד בעתיד-הייבריד וחשמל קנו זכיון למכירת ב.מ.וו וחברות מיחזור......
  • 12.
    שי 01/05/2024 20:14
    הגב לתגובה זו
    לא היו צריכים להכנס להרפתקאות
  • 11.
    BABA 01/05/2024 20:11
    הגב לתגובה זו
    עשיתי את טעות חיי רכשתי דלק רכב ב 130 אלף₪ בשער ממוצע של 27₪לא רק גם קניתי מניה של ורידיס ב 100 ₪ בשער ממוצע של 28₪ גם באמא(דלק רכב)גם בבת (ורידיס) ההפסד עצום מאודהלכה הדירה תודה לגיל אגמון על עוגמת נפש שגרת לי ועל ההפסד הכספי העצום אני כבר הפסקתי לישון בלילות מירוב הדאגה לכסף שהיה ואיננו עוד.
  • 10.
    רונן קרסו 01/05/2024 19:55
    הגב לתגובה זו
    האם זו מקריות?
  • 9.
    מאנייה דפרסייה 01/05/2024 19:53
    הגב לתגובה זו
    השפל במניה מתמחר עתיד אפלואני לא חושב שחברה כזאת יכולה להפסידסהכ ייבוא וסחר עם מרווח מטורףהיא תחזור ובגדול
  • 8.
    ורידיס 01/05/2024 18:37
    הגב לתגובה זו
    תשובה מכר את דלק רכב לאגמון במחיר סביר,כעת ייתכן וירצה לרכוש חלק "מוזל" לא המלצה אך אני לא ממהר למכור
  • 7.
    אבי 01/05/2024 18:32
    הגב לתגובה זו
    החרמת ערוץ 14 זה היבריס קניית ניר חדרה זה היבריס ובסוף מקבלים נייר שירד מ 47 שח ל 20 שח
  • 6.
    שייקה 01/05/2024 18:23
    הגב לתגובה זו
    מדוע נכנסו שם
  • 5.
    כלכלן 01/05/2024 17:52
    הגב לתגובה זו
    מטורף
  • 4.
    סתיו 01/05/2024 17:40
    הגב לתגובה זו
    אכן טעות חמורה מאד כל השוק עובר לחשמלי
  • 3.
    Atuk19 01/05/2024 17:16
    הגב לתגובה זו
    גואטה. חבל שלטחנות הצדק לוקח זמן. פעם אחרי פעם משרד האיכ"ס נותן מענקים נדיבים למי שעובדים עליו בעניים. אבל ורידיס פשוט זיהמה קרקע. לא צריך להיות מומחה גדול. אם מישהו מוכן לשלם על פסולת - סימן שזה מיחזור שתורם לסביבה. אבל אם חברה משלמת לחקלאי כדי "להפוך זבל לקומפוסט" סימן שהחקלאי פשוט טומן את הפסולת בלי לשלם היטל הטמנה והחברה ה"ממחזרת" מקבלת עוד מענקים מהאיכס.
  • 2.
    עידן 01/05/2024 17:07
    הגב לתגובה זו
    אכן עשו טעות קשה
  • חכה למכה הבאה תאונה קלה ופגיעה בסוללה (ל"ת)
    אהרון 02/05/2024 08:19
    הגב לתגובה זו
  • נכון להיום 01/05/2024 18:39
    הגב לתגובה זו
    וכנראה חוזה הצטמקות החשמליות בקרוב
  • בן כנען 02/05/2024 05:28
    רואים הצתמקות בחשמליות ועליה בהיברידיות בשוק האמריקאי והסיני. אבל למאזדה אין היברידי לפורד אולי יש. בטווח הרחוק כרכב יומיומי בנסיעות של ישראל לדעתי החשמליות יככבו חזרה. גם שהיצרנים מסין מככבים עם בלי סוף דגמים
  • 1.
    DREMER 01/05/2024 16:43
    הגב לתגובה זו
    NEED TO DISMANTLE ALL CARTELS
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמן
דוחות

מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"

יצרנית השבבים עקפה את תחזיות השוק עם רווח מתואם של 55 סנט למניה לעומת צפי של 54 סנט והכנסות של 395.7 מיליון דולר מול צפי ל- 394.9 מליון דולר;  מעלה תחזית לרבעון הרביעי ב-5% להכנסות של כ-440 מיליון דולר - המניה מגיבה בעליות - מה אמר  אלוונגר המנכ"ל בשיחת הועידה?
מנדי הניג |
נושאים בכתבה טאואר

טאואר סמיקונדקטור טאואר 13.62%   יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהציפיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. הכנסות החברה רשמו גידול של 6%  ל-395.7 מיליון דולר ועלייה של כ-15% ברווח הנקי ל-54 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם. החברה מספקת תחזית שיא לרבעון הרביעי, עם צפי להכנסות של 440 מיליון דולר.

טאואר מייצרת שבבים שממירים אותות מהעולם הפיזי (כמו אור, קול או טמפרטורה) לאותות חשמליים שניתן לעבד דיגיטלית. היא פועלת כ-"foundry", כלומר מפעל שמייצר שבבים לפי תכנון של חברות אחרות, ולא מפתחת מוצרים סופיים בעצמה.

טאואר מתמחה בטכנולוגיות מתקדמות המשמשות מגוון תעשיות: שבבים לניהול הספק המשולבים במכשירים אלקטרוניים ומערכות רכב, חיישני תמונה למצלמות תעשייתיות, רפואיות וביטחוניות, שבבים לתקשורת אלחוטית ו־RF למכשירי מובייל, וכן רכיבים אופטיים מתקדמים מבוססי טכנולוגיות SiGe ו-SiPho המשמשים להעברת נתונים במהירות גבוהה במרכזי נתונים וברשתות תקשורת. לטאואר מפעלי ייצור בישראל, בארצות הברית וביפן, והיא מספקת ללקוחותיה שירותים מקיפים הכוללים פיתוח תהליכי ייצור, העברת טכנולוגיה ואופטימיזציה לייצור סדרתי. לקוחותיה העיקריים הם חברות שבבים, יצרניות רכיבים אלקטרוניים וחברות טכנולוגיה בתחומי התעשייה, הרכב, התקשורת, הרפואה והביטחון.

תוצאות הרבעון השלישי

ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-395.7 מיליון דולר, עלייה של 6% לעומת הרבעון הקודם ושל כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התוצאה מעט מעל תחזית השוק שעמדה על 394.98 מיליון דולר. הרווח הגולמי עלה ל-93 מיליון דולר לעומת 80 מיליון דולר ברבעון השני, והרווח הנקי הסתכם ב-54 מיליון דולר. הרווח המדולל למניה לפי כללי GAAP עמד על 0.47 דולר, בעוד שהרווח המתואם (Non-GAAP) עמד על 0.55 דולר - גבוה מהתחזית שעמדה על 0.54 דולר.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון עמד על 139 מיליון דולר, לעומת 123 מיליון דולר ברבעון הקודם, וההשקעות נטו ברכוש קבוע הסתכמו ב-103 מיליון דולר.