אורי סירקיס
צילום: יחצ, עמית שעל

ישראייר: גידול של 24% בהכנסות. "אוגוסט מסתמן כשיא כל הזמנים עבורנו"

הרווח של ישראייר נפל הפעם ב-23% ל-4.8 מיליון דולר; ישראייר הרוויחה בחצי שנה 7.7 מיליון דולר. חברת התעופה רוצה להגיע לרווחים של 25 מיליון דולר בשנה תוך 3 שנים - ולצמוח ב-15% בשנה; מספר הנוסעים של ישראייר בנתב"ג זינק ב-30% ל-410 אלף נוסעים (בעיקר בעקבות סגירת שדה דב)
נתנאל אריאל | (3)

"אנו צופים המשך שיפור בכל הפרמטרים התפעוליים והמסחריים גם ברבעון השלישי של השנה. חודש אוגוסט מסתמן כשיא של כל הזמנים עבורנו. היקף המכירות בחודש אוגוסט עולה על היקף המכירות של כל הרבעון הראשון של 2023 - שהיה בפני עצמו, רבעון שיא של כל הזמנים" אומר אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר אחרי הדוחות לרבעון השני של השנה. "הצמיחה הושגה, הודות להשקעה מאסיבית בטכנולוגיה, המשך התייעלות תפעולית, ויישום מהלכים אסטרטגיים. בכדי להמשיך ולהציג תוצאות שיא גם בשנת 2024, גיבשנו תכנית שאפתנית - צמיחה משמעותית בהיקף הטיסות, שנועדה להכפיל את מספר הנוסעים בתוך 3 שנים ליעד של מיליון וחצי נוסעים בשנה. הגברת הפעילות התיירותית באמצעות המשך השקעות בנדל"ן מלונאי ובחברת שירותי הפצה של בתי מלון ועוד".

חברת התעופה ישראייר ישראייר גרופ -0.58%  ממשיכה לצמוח בשורה העליונה עם גידול של 24% בהכנסות ברבעון השני ל-104.7 מיליון דולר, לעומת 84.2 מיליון דולר ברבעון המקביל, כאשר הסיבה היא הכנסת המטוסים החדשים ולכן יותר מושבים, כמו גם שיפור בחברות הבת בתחום התיירות.

 

הרווח הגולמי עמד על 13.5 מיליון דולר, לעומת 10.8 מיליון דולר אשתקד ושיפור והרווח התפעולי קפץ ל-6.2 מיליון דולר לעומת 1.6 מיליון דולר ברבעון המקביל. עם זאת, הרווח הנקי צלל ב-23% ועמד על 4.8  מיליון דולר לעומת 6.2 מיליון דולר ברבעון המקביל.

 

ה-EBITDAR עמד על 6.4 מיליון דולר לעומת 6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. לחברה יש מזומנים של 19.5 מיליון דולר, לעומת 34 מיליון דולר בתוף השנה שעברה, הירידה היא בעקבות תשלום של 16.8 מיליון דולר בעסקת בתי המלון ביוון, ובתשלום נוסף, שבוצע במהלך הרבעון הראשון, בסך של 5 מיליון דולר, לצורך רכישת 50% בחברת תחזוקת המטוסים הקפריסאית BIRD AVIATION. בנטרול אלו, עלה המזומן החופשי, שנבע מפעילות שוטפת ב- 7.5 מיליון דולר.

מספר הנוסעים של ישראייר בנתב״ג גדלה ב-30% ל-410 אלף נוסעים במחצית הראשונה של השנה וזאת בהשוואה ל-305 אלף נוסעים בשנת 2022 ול-235 אלף נוסעים בשנת 2019. עיקר הסיבה היא סגירת שדה דב והמעבר של הנוסעים לשם.

 

לדברי ישראייר, "מגמת הגידול המשמעותית בכמות הנוסעים נמשכת גם אל תוך הרבעון השלישי, ואת חודש יולי סיימה ישראייר במקום השלישי בנתב״ג עם 135 אלף נוסעים, ונתח שוק של כ-5% בהשוואה ל- 105 אלף נוסעים ביולי 2022."

 

צבר ההזמנות של הפעילות הסיטונאית של קבוצת התיירות, עמד בסוף הרבעון על 164 מיליון דולר, וזאת בהשוואה ל-130 מיליון דולר בתום הרבעון השני של שנת 2022 ו-124 מיליון דולר בסיומו של הרבעון השני בשנת 2019.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

  

הוצאות המימון ברבעון השני של השנה הסתכמו בסך של כ 1.8 מיליון דולר, בהשוואה להכנסות מימון, שנבעו מהחלשות השקל מול הדולר בשנת 2022, של 4.4 מיליון דולר. הפער השלילי של 6.2 מיליון דולר בהוצאות המימון בין השנים 2023 ו-2022, צומצם חלקית באמצעות רווח חד פעמי אותו רשמה החברה כתוצאה מסגירת הסכם רכישת המלונות ביוון, שאפשר לה לרשום מוניטין שלילי חד פעמי בסך של כ-3.5 מליון דולר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מאוד מעניין הרי כולם הספידו אותם כשהחליטו לא לטוס בשבת! (ל"ת)
    אחד 24/08/2023 14:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רוכי 24/08/2023 12:19
    הגב לתגובה זו
    חברה שחבל על הזמן, גם אחרי העליה נסחרת זול מאוד. תוך שנה עד שנתיים תשלש את שוויה לטעמי
  • v 24/08/2023 14:09
    הגב לתגובה זו
    המחיר היום 180 פלוס מינוס , תוך שנה שנתיים המחיר יהיה 400 בהערכה זהירה וזעירה כלומר 100% אם לא למעלה מזה . אין באמור המלצה , כל אחד שיעשה את שיקוליו
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%

ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה

תמיר חכמוף |

ג’י סיטי ג'י סיטי 1.66%  , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה,  פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.

בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO"עם השפעה זניחה על המינוףג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.

מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.

מה המספרים מספרים

מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch)  עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.

כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.

אלעד אהרונסון מנכל איי סי אל; קרדיט: נטלי כהן קדושאלעד אהרונסון מנכל איי סי אל; קרדיט: נטלי כהן קדוש

האם הירידות באיי.סי.אל מוצדקות או שמדובר בתגובת יתר?

המניה נפלה אחרי שהחברה סיכמה עם האוצר על העברת נכסי הזיכיון בים המלח למדינה בתמורה לכ-3 מיליארד דולר וביטלה את זכות הסירוב במכרז הבא, והמשקיעים שואלים האם זו תגובת יתר, או ירידה מוצדקת?

תמיר חכמוף |

מניית איי.סי.אל איי.סי.אל 0.93%  צנחה בשבוע שעבר בכ-15% ברקע הדיווח על מזכר ההבנות שנחתם בינה לבין משרד האוצר בנוגע לזיכיון ים המלח, אחד הנכסים המרכזיים וההיסטוריים של החברה. ההודעה, שנועדה להסדיר את סיום הזיכיון בשנת 2030, התקבלה בשוק כאילו מדובר במהלך של “מכירת ליבה” או ויתור על מנוע רווח מהותי, אך מאחורי הכותרת מסתתרת עסקה מורכבת יותר, שכוללת הסכמה רגולטורית שנועדה לייצר ודאות לשני הצדדים, ולמעשה לקבע את תנאי סיום הזיכיון ואת מתווה ההמשך לשנים הבאות.

התגובה החריפה במניה משקפת בעיקר בלבול של המשקיעים. לכאורה, אין כאן "מכירת פעילות ליבה" אלא סגירת חשבון היסטורית בין המדינה לבין חברת הכימיקלים לקראת תום הזיכיון בשנת 2030. מזכר ההבנות שפורסם קובע כי כלל נכסי הזיכיון יעברו למדינה עם סיומו, ואיי.סי.אל תקבל בתמורה 2.54 מיליארד דולר, ובתוספת החזר השקעות בפרויקט קציר המלח, הסכום הכולל צפוי להגיע לכ-3 מיליארד דולר. מדובר בסכום נמוך מהערכות המוקדמות, במה שהיה אחד המשקולות על המניה בשבוע שעבר, אך כזה שמעניק לשני הצדדים ודאות רגולטורית וכלכלית לשנים הקרובות.

על פי הדיווחים, באוצר ביקשו לשים סוף לחוסר הבהירות סביב הזיכיון ההיסטורי ולפתוח את הדרך למכרז חדש, אך נתקלו בזכות הסירוב שהייתה לאיי.סי.אל, סעיף שאפשר לה להשוות כל הצעה מתחרה ולזכות אוטומטית. הפתרון שנמצא היה שילוב של איום רגולטורי והידברות אינטנסיבית, כאשר האוצר אותת כי יפעל לבטל את הזכות הזו בחקיקה אם לא תושג הסכמה, בעוד שהחברה העדיפה להימנע מעימות משפטי מתמשך. התוצאה היא מזכר הבנות שמעניק לשני הצדדים מרחב תמרון, מצד אחד המדינה קיבלה ביטול רשמי של זכות הסירוב והסדרת הנכסים, ומצד שני החברה קיבעה שווי העברה ותמורה עתידית של כ־2.5 מיליארד דולר, בתוספת החזר על פרויקט קציר המלח.

החברה ויתרה בסופו של דבר על זכות הסירוב הראשונה שהייתה לה במכרז הבא, ותתמודד בו על פי תנאים זהים לשאר המתמודדים. במקביל, המדינה תבחן מנגנונים שיבטיחו את המשך פעילות תעשיות ההמשך של איי.סי.אל בישראל. המהלך הזה עשוי לגרום לחברה לשלם יותר בפועל ממה שהייתה יכולה לשלם במידה והייתה לה את האפשרות הזו. גם, על הנייר לחברות אחרות אין סיבה לגשת למרכז כזה שבו לחברה יש יתרון כה מהותי. כעת, המכרז צפוי להיעשות בתנאי שוק ולשקף את המחירים בשוק, אך עדיין יש כוכבית.

בפועל, איי.סי.אל שומרת על יתרון מבני: מערך הפקה ותפעול קיים, ידע הנדסי ומיומנויות מצטברות שיקשו על כל שחקן חדש לבנות פעילות חלופית. גם פרויקט קציר המלח, שבעבר הוגדר נטל כלכלי, מוסדר כך שהזכיין הבא ישא בעלויותיו, מה שמעלה את רף הכניסה במכרז הבא.