ברבי
צילום: אתר מאטל Mattel

האם הסרט החדש על בובת ברבי המיתולוגית יכול להכניס לכם כסף?

ההייפ סביב הסרט החדש של ברבי יוצא מגדרו ומושך רבבות לבתי הקולנוע; במקביל חוזרים שיתופי הפעולה של חברות ענק שונות עם המותג של ברבי; האם מניית מאטל, החברה האם של ברבי, צפויה להינות מכל זה?
דור עצמון |

המעריצים האובססיביים של בובת הברבי הציפו ביום שישי האחרון את בתי הקולנוע בארה"ב לרגל הבכורה של סרט הברבי החדש שצפוי להפוך לשובר קופות. במקביל, גם בתי קפה ממותגים של ברבי, שיתופי פעולה עם חברות שונות ומדבקות ברשתות החברתיות הפכו למצרך פופולארי בקרב הצרכנים.

אנליסטים צופים שהפרויקט של האחים וורנר WARNER BROS. DISCOVERY יכניס למעלה מ-90 מיליון דולר במהלך סוף השבוע הראשון שלו. אם הצלחתו של הסרט בקופות תהיה כמו ההייפ השיווקי שלו, אנליסטים טוענים שזה יכול להיות עידן חדש עבור מניית מאטל MATTEL , החברה המייצרת והמשווקת את בובות הברבי. הסיבה לכך היא שיצרנית הצעצועים, שמאחוריה עומדים גם המותגים הנוסטלגיים "פולי פוקט" ו"הוט ווילס", מפתחת כעת 14 סרטים אחרים שמטרתם לשחזר את ההשפעה התרבותית של ברבי והאפסייד הכספי הצפוי. בכירי מאטל לא הסתירו עד כמה חשוב סרט הברבי של הבמאית גרטה גרוויג להשקת היקום הקולנועי שלהם - וכינו את הסרט "אבן דרך" עבור החברה.

המנכ"ל ינון קרייז הצטרף למאטל ב-2018 והביא עמו חזון חדש לאופן שבו מאטל יכולה להפיק רווחים ממונטיזציה של המותגים שלה בתעשיית המדיה. "סרט הברבי הולך להיות מבחן הלקמוס הראשון באסטרטגיה שלו", אמר אנליסט ב-UBS. "הוא הבין, מההתחלה, שההימור הולך להיות גבוה, במיוחד עם מותג כזה, שבו, אם משהו ישתבש, זה יכול להשפיע בצורה מאוד משמעותית". הוא מדגיש כי ברבי הוא סמל אמריקאי בן עשרות שנים שזכה לביקורת בעבר על קידום דימוי גוף לא מציאותי וצריכת יתר.

מניית מאטל נמצאת במגמת עלייה לאחרונה, כאשר מכירות הצעצועים זינקו בתחילת מגיפת הקורונה בזמן שהורים חיפשו דרכים להעסיק את ילדיהם. אבל בתחילת השנה הנוכחית, אנליסטים לא היו בטוחים באשר לצמיחה עבור מותג הדגל של החברה בגלל ההיסטוריה השנויה במחלוקת של ברבי ותנופת המכירות האדירה של המגיפה. ואז, בליץ' שיווקי של חודשים הפך את ברבי למפלצת תרבותית, והפוטנציאל של מאטל מהסרט זינק. מניית החברה עלתה בחודש האחרון בהתמדה ב-20%.

אנליסטים מצפים שהחברה תכניס לפחות 130 מיליון דולר בתמלוגים מעסקאות מוצרי צריכה ממותגי ברבי, מה שיכול להעלות את הרווח למניה. בנוסף יש אפילו סימנים להייפ של ברבי בקרב מבוגרים שמפגינים תמיכה עם תלבושות בוורוד ואינספור פוסטים ברשתות החברתיות. היכולת של הסרט ללכוד קהל מבוגר יותר יכולה להגביר את הצריכה של מוצרי מאטל לאורך עונת החגים, אומר אנליסט מורנינגסטאר ג'יימי כץ. "ברבי קיימת מאז שנות ה-60, אז כולם גדלו על זה. זה לא משנה באיזה דור אתה, כולם נתקלו בברבי", אמר כץ. "ובסופו של יום, המבוגרים הם אלה שנכנסים לחנות ורוכשים את פריטי הצעצועים".

מאטל מצפה שסרט הברבי יגדיל את המכירות בשאר השנה, אומרת האנליסטית לינדה בולטון וייזר. עם זאת, היא מפקפקת בכך שהחברה תנצח את התחזית שלה למחצית השנייה, אפילו עם הפופולריות של ברבי, ואינה מצפה שהסרט יגדיל את הרווחים של מאטל. מוצרי ברבי לא תמיד ממוקמים נכון בשוק, וכעת, עם ריבית גבוהה במיוחד, כל העיניים יעקבו כיצד מאטל מנצלת את התחייה התרבותית של ברבי, אמרה וייזר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


מאנדיי מנכליםמאנדיי מנכלים

מאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה

החברה עמדה ביעדי הרבעון, אבל סיפקה תחזית נמוכה לרבעון הבא; החשש הגדול של מאנדיי וחברות התוכנה - ה-AI מחליף את המוצר שלהם בהשקעה מאוד נמוכה

רן קידר |

מאנדיי דיווחה על הכנסות של 316.9 מיליון דולר ברבעון השלישי, גידול של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ומעל הציפיות שעמדו על 312.5 מיליון דולר. גם הרווח למניה שעמד על 1.16 דולר למניה היה חזק מהתחזיות של הקונסנזוס שעמדו על כ-0.9 דולר למניה ובכל זאת - המניה מאבדת כעת 19%. הסיב ההיא התחזית קדימה. התחזית היא ל-328 מיליון עד 330 מיליון דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו לכ-333 מיליון דולר.  הצמיחה היא חזות הכל בוול סטריט, וכל פיפס חשוב. עם זאת, צריך להסתכל על התמונה המלאה - אחרי הירידה בטרום, מאנדיי נסחרת במכפיל רווח של 33-34, וזאת פעם ראשונה שהיא מגיעה לרמת מכפילים יחסית נורמלית, כשעד כה המכפיל שלה היה 50-60 וצפונה.

כלומר, אולי בהדרגה החברה מצמצמת צמיחה והופכת לחברת ערך שמרוויחה ונסחרת בתמחור ערך שהוא בהגדרה נמוך יותר. אך השאלה הבאמת חשובה בקשר למאנדיי היא איך ה-AI משפיע עליה? חברות התוכנה סובלות מהסרת חסמי הכניסה של מתחרות. אפשר להרים בזכות ה-AI מערכות מתחרות בעלויות נמוכות דרמטיות. התוכנה היא כבר לא הסיפור הגדול, וזה אומר שהתחרות עשויה לגדול ושחברה בלי ייחודתתקשה להתחרות.

מאנדיי עם תפעול רחב, מוצר ומותג חזקים ויכולת שיווק ומכירה, ועדיין, האיום של ה-AI מאיים מאוד ולא רק עליה - על כל חברות התוכנה שרובן מאבדות ערך בוול סטריט בחודשים האחרונים בניגוד למגמה הכללית. מאנדיי גם סובלת מכך שגוגל מעצימה את החיפוש הצ'אטי שלה במנוע חיפוש על חשבון התוצאות המקודמות והאורגניות. היא מפרסמת בסכומים גדולים כדי להגיע ללקוחות והיא ככל הנראה נאלצת לפרסם בסכומים  גדולים עוד יותר אחרי השינוי שעשתה גוגל. זה השפיע מאוד ברבעון הקודם, אז הנמיכה החברה תחזית קדימה וקרסה ב-30%, ונראה שזה נמשך.

  


"תוצאות הרבעון הזה משקפות את רמת הביצועים הגבוהה שלנו ואת היישום המוצלח של האסטרטגיה שלנו להמשיך ולהתרחב ללקוחות וארגונים גדולים יותר (upmarket motion) בשילוב עם הגדלת היצע המוצרים שלנו", אמרו המייסדים והמנכ"לים המשותפים של מאנדיי, רועי מן וערן זינמן. "אנחנו רואים ביקוש גובר מצד לקוחות גדולים יותר שמשתמשים במספר מוצרים במקביל כדי לייעל את תהליכי העבודה החשובים ביותר שלהם. היכולת שלנו לשלב חדשנות עם צמיחה מתמשכת מסייעת לנו להבטיח המשך הצלחה לטווח ארוך".

"ברבעון הנוכחי השגנו את הרווח התפעולי Non-GAAP הגבוה ביותר אי-פעם, מה שמדגיש את המיקוד שלנו בצמיחה יעילה ורווחית", אמר אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של מאנדיי. "אנחנו ממשיכים להגדיל את הפעילות שלנו באופן אחראי, באמצעות איזון בין השקעה בחדשנות והרחבת אסטרטגיית ה- go-to-market שלנו לבין משמעת תפעולית חזקה. גישה זו מאפשרת לנו לשמור על הרווחיות שלנו במקביל לצמיחה יציבה וארוכת טווח".