המניות של AT&T ו-Verizon נפלו - אמזון נערכת לכניסה לשוק התקשורת; אולי הנפילה היתה מוקדמת
מניות הטלקום נפלו ביום שישי בעקבות דיווח של בלומברג לפיו אמזון AMAZON מנהלת שיחות עם ספקים אלחוטיים - בהם השירות האלחוטי של Dish Networks שהולך ונבנה - תוך שהיא שוקלת להציע שירות למנויי אמזון פריים תמורת 10 דולר או אפילו בחינם. אם אכן זה יקרה מדובר יהיה בבשורה עבור הרבה צרכנים, מה שמעורר פחד עבור משקיעי טלקום. עם זאת, יש ספקות משמעותיים לגבי ההיתכנות של תוכנית כזו.
אמזון, מטוויטר
אמזון, וריזון VERIZON ו-T-Mobile T-MOBILE הכחישו ביום שישי שמשהו קורה. ההצהרה של T-Mobile בנושא מרחיקה לכת כשאמרה ש"אמזון אמרו לנו שאין להם תוכניות להוסיף שירות אלחוטי". זה תומך את ההצהרה של אמזון עצמה, שאמרה כי "אין לנו תוכניות להוסיף אלחוטי בשלב זה". אנליסטים בוול סטריט סקפטיים שיש משהו שקורה בפועל. האנליסטים של מופט-נתנסון (MoffettNathanson) קרייג מופט ומייקל מורטון כתבו בהערת מחקר שפורסמה ביום שישי כי מאוד לא סביר שאמזון תתחיל איזושהי עסקה של שירותי סלולר משלה. (מופט סוקר את תחום הטלקום ומורטון סוקר את מניות אינטרנט).
דבר אחד, מופט ומורטון מציינים שבעוד שאמזון יכולה לגרום לזה לקרות, העלות לחברה של אספקת קו בודד תהיה כ-240 דולר בשנה - מעל לעלות השנתית של חברות באמזון פריים, שעומדת כיום על 139 דולר. וזה רק עבור מנוי אחד - העלויות יגדלו בהתאם ככל שהמשפחות גדולות יותר. סוגיה נוספת, הם מוסיפים, היא שאמזון תהיה כפופה לפתע לרגולציה של ה-FCC. הם מציינים שהמידע על הלקוחות מוסדר יותר בתקשורת מאשר בתעשיות אחרות, מה שמוסיף סיכון נוסף לדאגות הרגולטוריות הקיימות של אמזון. "אפילו סיכון מינימלי כזה יהיה דיל ברייקר לדעתנו", הם כותבים.
- אקוסטאר מזנקת 77% בזכות עסקה עם AT&T - מה צפוי בהמשך?
- דוחות טובים ל-AT&T; המניה עולה בניגוד למגמה בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנקודת המבט של חברות הטלקום, האנליסטים גם שופכים מים קרים על כל עסקה פוטנציאלית. לגבי Dish Network DISH NETWORK , כותבים מופט ומורטון, "אין כמעט סיכוי... שאמזון תרשה לעצמה להיות שפן ניסיונות ברשת האלחוטית של דיש". בראיון לאתר Barron's, מופט ציין כי ל-Dish יש רק כיסוי חלקי - החברה השיקה שירות ב-120 ערים עד כה, אך לא במקומות כמו ניו יורק, שיקגו, לוס אנג'לס, וושינגטון או סן פרנסיסקו. כדי לכסות את חלקי המדינה שהיא לא יכולה להגיע אליה, ל-Dish יש הסכמי מפיצים גם עם AT&T AT&T INC וגם עם T-Mobile. מופט אומר שההסכם של T-Mobile עם Dish כנראה לא מאפשר לה למכור גישה לצד שלישי - כמו אמזון - בדומה להסכם עם AT&T. "ללא היכולת למכור מחדש את שירותי AT&T או T-Mobile, דיש פשוט לא שותפה אמינה", כותבים מופט ומורטון. "לא רק שהכיסוי שלהם אינו מספיק כדי להוות הצעה בת קיימא, אלא שהם מעולם לא הפעילו רשת אלחוטית בעבר, שלא לדבר על MVNO בקנה מידה גדול (MVNO הוא ספק שאין לו רשת אלא מוכר מחדש שירות מספקים אחרים)".
מכיוון שוריזוון ו-T-Mobile הכחישו משא ומתן שכזה, ושת"פ עם Dish נראה מאוד לא סביר, זה משאיר רק את AT&T, ומופט ומורטון רואים סיכוי קטן שזה יקרה. "AT&T חכמה מספיק כדי להבין איזה רעיון נורא זה יהיה לתת לאמזון להיכנס להם לתחום, לדעתנו", הם כותבים. שני האנליסטים גם טוענים שתוכנית Prime Wireless לא תעזור לאמזון להגדיל את עסקי המנויים שלה. הם מציינים כי פריים כבר חתם על כ-80% ממשקי הבית בארה"ב וכי שיעורי הנטישה של פריים כבר "נמוכים במיוחד". מופט ומורטון מסכמים: "אנחנו סקפטיים שבעלי התפקידים יהיו מוכנים לסגור עסקה עם אמזון. אנחנו סקפטיים שאמזון באמת תרצה. אנחנו סקפטיים שאמזון תהיה מוכנה לעשות עסקים עם Dish Network. אנחנו סקפטיים לגבי... ובכן, הכל".
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
