לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט שייפתח מחר צפוי להיות דליל למדי, בייחוד על רקע העובדה כי חברי הפד נכנסים לתקופה שבה הם מנועים מלהתבטא בפומבי. עונת הדוחות לקראת די הסתיימה ולמרות הקשיים בסביבת המאקרו והעלאות הריבית, ניתן להגדיר אותה כהצלחה. מרבית החברות עקפו את ציפיות האנליסטים ואף העלו תחזיות, מה שהקפיץ את המניות בעשרות אחוזים.
המדדים המובילים בארה"ב נמצאים כתוצאה בעליות חדות מתחילת הנשה כאשר הנאסד"ק רשם קפיצה של 27%, ה-S&P 500 טיפס ב-12% ואילו הדאו עלה רק ב-2%. הכוכבת של הזינוקים בשבועות האחרונים היא הבינה המלאכותית (AI). חברות רבות, ובראשן אנבידיה, העלו את תחזיותיהן בעשרות אחוזים והצביעו על ביקוש מוגבר לתחום שצובר תאוצה. עם זאת, ישנן בשווקים הערכות לפיהן אנו צפויים לראות תיקון מסוים בימים הקרובים בוול סטריט לאחר הזינוקים החדים של השבוע שעבר.
מעל הכל צריך לזכור כי וול סטריט עדיין דורה תחת עננה כבדה המזהירה ממיתון קשה שצפוי לפקוד את הכלכלה האמריקאית לקראת סוף השנה או תחילת 2024. המלחמה של הפד' כנגד האינפלציה מתחילה להראות קשיים כדוגמת שוק התעסוקה שמצביע על חוזקה בלתי צפויה. ולמרות זאת, בפד' הדגישו כבר מספר פעמים כי ימשיכו במסע שלהם להשתלט על האינפלציה ולא יהססו לנקוט בצעדים קשים גם אם אלו עלולים להקדים את בואו של המיתון המדובר.
נתוני מאקרו שיתפרסמו השבוע:
שני - מדד מנהלי הרכש ISM בשירותים (מאי), הזמנות בתעשייה (אפריל).
חמישי - מספר דורשי העבודה בשבוע האחרון.
דוחות השבוע:
רביעי - גיימסטופ GAMESTOP CORP ; ישראליות: ורינט ורינט .
שישי - ניאו (NIO) NIO INC .
יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מוסרים כי "כידוע, תחילת כל חודש מתפרסמים במקביל שני אינדיקטורים לגבי שוק העבודה בארה"ב: השינוי במספר המועסקים (non-farm payrolls) לפי סקר establishment (לגבי שכירים) ונתוני תעסוקה כוללת לפי סקר משקי הבית. non-farm payrolls נחשב המקור החשוב ביותר עבור השינוי במספר המועסקים. במאי נוספו 339 אלף מועסקים (הצפי היה ל-190 אלף בלבד). בנוסף, נוספו 93 אלף מועסקים בתיקונים של החודשיים הקודמים. נוספו 75 אלף בשירותי בריאות (כולל שרותי רווחה), 64 אלף בשירותים מקצועיים, 48 אלף באירוח ופנאי, ו-25 אלף בבינוי (בתעשייה לא היה כמעט שינוי). לפי מקור זה, השכר לשעת העבודה עלה ב-0.3% וב-4.3% שנה אחורה לעומת הצפי של 4.4% (והתמתנות קלה מ-4.4% לפני חודש). מספר שעות העבודה בשבוע ירד ל-34.3 (הנתון הנמוך ביותר מאז הקורונה באפריל 2020) מ-34.4 לפני חודש, אינדיקטור לגבי התמתנות בפעילות.
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"משמעות: עלייה חדה במספר המועסקים נוטה להגביר את הסיכוי להעלאת ריבית. יחד עם זאת, מכלול הנתונים של המשק האמריקאי עדיין מעורבים, בפרט העלייה באבטלה, הירידה במספר שעות העבודה, ומדד מנהלי הרכש בתעשייה אשר ירד שוב ל-46.9 במאי מ-47.1 וממשיך להצביע על התכווצות (רכיב המחירים צנח ב-9 נקודות ל-44.2' מה שתומך בהתמתנות באינפלציה). לעומת זאת, מספר המשרות הפנויות הפתיע עם עלייה ל-10.1 מיליון איש באפריל מ-9.75 מיליון במרץ. נדמה שהחלטת הריבית הקרובה תושפע בעיקר ממדד מאי אשר יתפרסם בסמוך להחלטה (ב-14.6).
"בשבוע האחרון ראינו אטרקטיביות באג"ח ארה"ב כאשר התשואות ל-10 שנים בארה"ב היו סביב 3.8%. כעת התשואות ירדו ל-3.7% ועדיין נדמה שאפיק זה ממשיך להיות מעניין, זאת למרות נתוני תעסוקה חיוביים והסתברות גבוהה להעלאת ריבית הפד' באחת משתי החלטות הריבית הקרובות. חשוב להביט קדימה על התהליכים הכלכליים הצפויים, בפרט בארה"ב. המדיניות המוניטארית המרסנת פועלת בפיגור אחרי הכלכלה הריאלית ומשקי הבית עדיין נהנים מעודפי חיסכון מתקופת הקורונה (אך הרוב כבר הופנה לצריכה). מדד האינדיקטורים המובילים מצביע על התמתנות משמעותית או מיתון מתקרב. משבר הבנקים כבר הביא לצמצום באשראי. כאשר סימני המיתון יהיו יותר ברורים (כנראה במחצית ב' של השנה) שוק האג"ח יגיב על ידי ירידת תשואות. ניסיון העבר מלמד שכאשר הפד' מתחיל להוריד את הריבית, מדובר בסייקל של הורדה מצטברת משמעותית. סביר לצפות שהתשואות ל-10 שנים ירדו מתחת ל-3.5% בחודשים הקרובים".
מודי שפריר, אסטרטג ראשי - שווקים פיננסים: "נתוני התעסוקה החיוביים, שיפור בחלק מהנתונים הכלכליים השוטפים והעלייה חדה מהציפיות בליבת מדד ה-PCE - הובילו בשלושת השבועות האחרונים להתגברות הציפיות כי הפד' יעלה את הריבית פעם נוספת ל-5.5%. יחד עם זאת, דברי חברי הפד' Jefferson & Harker כי הם תומכים בהותרת הריבית על כנה בפגישה הקרובה, ובהעלאה (במידת הצורך9 בחודש יולי, הובילו לכך שהשווקים מתמחרים עתה סיכוי גבוה יותר להעלאת ריבית ביולי (51%), מאשר בחודש יוני (30%).
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"גם שאר האינדיקטורים שפורסמו השבוע הצביעו על שוק תעסוקה שאמנם מתקרר מעט, אך עודנו 'הדוק': מספר המשרות הפנויות עלה באפריל אל מעל ל-10 מיליון (צפי ל-9.4 מיליון), כך שהיחס בין מספר המשרות הפנויות למספר המובטלים עלה ל-1.79 (1.67 במרץ). ממוצע התביעות החדשות לתשלום דמי אבטלה בארבעת השבועות האחרונים ירד ל-229 אלף – הרמה הנמוכה ביותר מזה 11 שבועות. בנימה מעט 'יונית' יותר - שיעור ההתפטרות (rate Quit) ירד באפריל לרמה הנמוכה ביותר מאז פברואר 2021".
מבנק הפועלים נמסר: "מחירי הבתים בארה"ב חזרו לעלות במרץ, אך מצביעים על ירידה ב-12 החודשים האחרונים. מדד קייס שילר למחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב אומנם עלה במרץ ב-0.5% אך הוא רשם ירידה מצטברת של כ-4.2% מאז השיא ביוני 2022. רמת המדד ב-12 החודשים האחרונים הצביעה לראשונה מזה זמן רב על ירידה, והמדד נמוך כעת ב-1.2% לעומת מרץ אשתקד. הירידות החדות ביותר מהשיא נרשמו בסיאטל ובסן-פרנסיסקו בהן ירדו המחירים ב-13.6% ו-12.9% בהתאמה, ואילו בערים מיאמי וניו-יורק, נרשמו ירידות מחירים מתונות יותר של 1.2% בממוצע.
"הסרת הסיכון לחדלות פירעון של הממשל ביחד עם התמונה הלא אחידה מנתוני דו"ח התעסוקה תמכו בירידה בתשואות בשוק אג"ח, בעיקר בטווחים הבינוניים והארוכים. על פי החוזים העתידיים על ריבית הפד', ההסתברות לעליית ריבית בהחלטה הקרובה ב-14 ביוני, ירדה בשבוע האחרון, אך השוק עדיין צופה בהסתברות של כ-80% העלאת ריבית באחת משתי ההחלטות הקרובות. עם זאת, שוק ההון צופה שלקראת סוף השנה יתחיל תהליך של ירידת ריבית, ושבעוד שנה ריבית הפד' תרד לרמה של כ-4.5%".
דיוויד בנימינוב אנליסט מחקר ב-Global X: "לאחר מחלוקת ממושכת, הדמוקרטים והרפובליקנים הגיעו להסכמה בסוגיית תקרת החוב, כאשר החוק המוסכם כולל סייג לפיה תקראת החוב לא תחול במקרה שיידרש תקציב נוסף מטעמי ביטחון, סביב המלחמה באוקראינה ומאזן הכוחות מול סין, וכן גם במקרה של אסון טבע שייתכן ויצריך תקציב נוסף. כעת, לאחר שסוגיית תקרת החוב נפתרה, נתוני התעסוקה הטובים הללו עשויים להצדיק מבחינת הפד העלאת ריבית נוספת של רבע אחוז בישיבתו החודש. מנגד, העלייה המסוימת בשיעור האבטלה עשוייה להוות סיבה טובה להפוגה. בשורה התחתונה, הסבירות כעת להעלאת ריבית או לעצירה היא שווה.
"לאחר זינוק משמעותי בשוויים של מניות השבבים, ובראשן אנבידיה, יש לצפות כעת למימוש רווחים בטווח הקרוב. תחושת ה-FOMO ("הפחד לפספס את החגיגה") גורמת לרוב למשקיעים להעריך בצורה מופרזת את השוויים בטווח הקרוב ואת זרם המזומנים העתידי. אנחנו מאמינים בנושא ה-AI ואנבידיה צפויה לצאת נשכרת מהאימוץ הגובר של פתרונות AI, בטווח הקרוב והארוך. AI היא טכנולוגיה מתפתחת שמצריכה כל הזמן עוד ועוד כוחות מחשוב ושבבים. לפי שעה, לאנבידיה יש את השבבים העוצמתיים ביותר עבור AI גנרטיבית, אך בעתיד צפויה תחרות גדולה יותר".
- 1.צחי 04/06/2023 19:39הגב לתגובה זומכוניות עד סוף השנה. איך זה אמור לקרות שהיא בקושי מוכרת 6000 כל חודש?
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
