פרישה פנסיה זקן
צילום: Pixabay

ועדת העבודה והרווחה: 58% מהגימלאים לא מקבלים פנסיה

מתוך 831 אלף גמלאים, רק 42% בלבד מקבלים פנסיה של 6,451 ₪ בממוצע. רוב חסרי הפנסיה – עולים שלא צברו בארץ די שנות עבודה לוותק; הנתונים לא משקפים את התמונה המלאה, שכן לפני שנת 2008 ניתן היה למשוך את כל הפנסיה בבת אחת ולחיות ממנה, כמו כן רבים לא הפקידו לפנסיה אך השקיעו בנכסים מניבים אחרים שמספקים הכנסה שוטפת 
גיא טל | (12)

ועדת העבודה והרווחה דנה היום (שלישי) במצוקתם הכלכלית של אזרחים ותיקים בעלי פנסיות נמוכות, שאינם זכאים להשלמת הכנסה. 

לדברי יוזמת הדיון אלינה ברדץ'-יאלוב (ישראל ביתנו), יו"ר ועדת המשנה לקידום תעסוקה וסיוע לאזרחים-ותיקים ללא רשת ביטחון פנסיוני, עולים חדשים שעלו בגילאי הארבעים לחייהם, לא צברו בארץ די שנות עבודה לפנסיה. לא כל האזרחים הוותיקים זכאים כיום בהכרח לקצבת פנסיה חודשית מעבר לקצבאות המוסד לביטוח לאומי, שכן לא הייתה קיימת לפני 2017 חובת חיסכון בשנים בהם היו חלק ממעגל העבודה. אין כיום נתון כולל ביחס לשיעור הכיסוי הפנסיוני של האזרחים הוותיקים וגובה ההכנסה החודשית מחסכונות פנסיוניים. 

שר האוצר, אביגדור ליברמן אמר: "בתקציב החדש הקצבנו מיליארד וחצי ₪ לשיפור מצבם של גמלאים חסרי פנסיה מספקת, וגם לניצולי השואה דאגנו להעלאת הקצבה מ-4,000  ל-6,500 ₪, בסה"כ הוקצו כ-17 מיליארד לסיוע לגיל השלישי. אין לנו פתרונות ישירים ומיידים לסייע לחסרי פנסיה מספקת, וזה אתגר המצוי לפתחנו". 

טטיאנה מזרסקי (יש עתיד) תהתה מדוע אזרחים ותיקים שהם נכים קיבלו רק 75% מהתוספת לגמלת הנכים, ואילו מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) הבהירה כי במהלך השנים הנכות רק מחמירה ויש להעלות את הקצבה ולא להפחיתה, והדגישה את חוסר-מוכנות בתי האבות לקלוט קשישים בעלי רקע נפשי. 

לדברי מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, לראשונה הייתה בתקציב האחרון פעולה משמעותית לאזרחים ותיקים, והביע תקווה כי בתקציב הבא תושלם תוספת הנכות לאזרח ותיק ל-100%.

לפי עו"ד לבנה עזרא, מנהלת אגף אזרח ותיק וגמלאות קיום במוסד, המשרד עושה את כל המאמצים בשביל למצוא את אותם הגמלאים הזכאים לקצבת הכנסה. עד היום נמצאו כעשרת אלפים זכאים חדשים, והמשרד עובד על מנת לאתר זכאים נוספים. עלי בינג, רכז הביטוח הלאומי באגף התקציבים הדגיש כי אין נגרע מאומה מקצבת הבטחת הכנסה (בסך 3,799 ₪) של אזרח-ותיק , והוא רשאי לעבוד ולהרוויח בנוסף 2,500 ₪ שלא מפחיתים מקצבת השלמת-ההכנסה שלו. 

לפי נתן שבע, כלכלן במרכז המידע והמחקר של הכנסת, בתקציב האחרון נרשמה עלייה של 17% בקצבת השלמת-ההכנסה של אזרחים ותיקים חסרי פנסיה מספקת. שיעור הגברים המקבלים פנסיה מגורמים שונים בארץ הוא 49.7% (37.7% אצל הנשים). ההכנסה הממוצעת לגברים מפנסיה היא 8,125 ₪, לעומת 5,203 ₪  אצל הנשים. שיעור הגברים המקבלים פנסיה מגורמים בארץ ומחו"ל הוא 54.3% (41.3%  אצל הנשים) כאשר ההכנסה הממוצעת לגברים מפנסיה היא 7,761 ₪  בחודש, לעומת 5,040 ₪ אצל הנשים. 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    צריך להעלות רק לפנסיונרים שאין להם נכסים והכנסו ופנסיה (ל"ת)
    צילי 06/03/2022 07:30
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    דן 03/03/2022 17:26
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר לחיות ללא פרנסה ובריאות.גורלי נחרץ
  • 7.
    רפול 03/03/2022 13:55
    הגב לתגובה זו
    חזירות של המדינה .כל מה שהופקד מ 2008 צריך לחזור למפקיד מיידית כרצונו.
  • 6.
    אאג 02/03/2022 14:10
    הגב לתגובה זו
    אז מה אם לא היתה חובת פנסיה? לא ידעו שיגיעו לפנסיה? בישראל משתלם לבזבז ולא לחסוך כי אז המדינה נותנת
  • אחלה 05/03/2022 20:55
    הגב לתגובה זו
    עבדתי מחצית מחיי אצל חברות שלא שילמו פנסיה, כי לא היה חובה בזמנו. אז זאת בושה להאשים אותנו בהפקרות. אתה צעיר וטיפש.
  • 5.
    סרקוזי 02/03/2022 00:33
    הגב לתגובה זו
    מזל טוב קיבלתי תוספת בקצבת אזרח ותיק של 13 ₪.נו יש תוצאות סוף סוף . כל הכבוד לליברמן הסבל ושומר במועדונים בללות . ושר בלי בגרות וכו....
  • 4.
    אני 01/03/2022 14:53
    הגב לתגובה זו
    אז המעסיק גם לא הפקיד
  • 3.
    אזרח ותיק מתוסכל 01/03/2022 13:58
    הגב לתגובה זו
    על מה שלמנו עשרות שנים ביטוח לאומי? בכתבה מצויין כי הרןב של האזרחים הוותיקים אינם מקבלים פנסיה, או פנסיה נמוכה מאד, ואינם מקבלים כל השלמת הכנסה מביטוח לאומי. אולי תעלו את הקצבה העלובה העומדת היום על כ-2,300 שקל?? אבקש לציין כי ממנה גם מנוכה סך 205 שקל מס בריאות. ליברמן, תעלה בבקשה לנו את הקצבה , אתה יודע שהסכום שלא הועלה כבר שנים רבות הוא מעליב ומגוחך.
  • אני 01/03/2022 14:55
    הגב לתגובה זו
    בגיל מאוחר. כל היתר לא מענין אותו
  • 2.
    גיורא הלר 01/03/2022 13:04
    הגב לתגובה זו
    מי צריך להתחשב בקשישים חסרי הפנסיה? הפנסיה הממוצעת מסתכמת ב 8000 ש"ח אז למי אכפת אם 58% מהקשישים חיים מ2000 ש"ח בחודש? ככה ימותו יותר מהר ובא לליברמן ובנט הגואל.
  • 1.
    לזרוק את ליברמן 01/03/2022 11:47
    הגב לתגובה זו
    קיצבת זקנה לפני 20 שנה 2000 שקל היום 2350 שקל בושה למדינה
  • סרקוסי 02/03/2022 00:40
    הגב לתגובה זו
    צודק בהחלט . לזרוק את ליברמן ( אם זה שמו האמיתי ) לפחות להחזיר אותו להיות סבל בנתב"ג או שומר כפי שהיה בעבר עם בקבוק וודקה במעיל שלו . ולפשר לו לקבל שיעורים בשפה עברית כי יש הרבה מה לשפר בהיותו שר ובלי תעודת בגרות כמו החבר שלו לפיד
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.